Halvautomatisk filskifte med Autopilot - noen spørsmål

Startet av RuneW, fredag 22. mars 2019, klokken 11:09

« forrige - neste »

RuneW

Hadde et par timer på E6 mellom Sarpsborg og Ski i går og testet litt filskifte "by stalk" som det heter på svensk. Det er mulig jeg gjorde ting feil. Jeg regner med at det er en læringskurve på dette som med alt annet, men jeg "fikk det ikke helt til".

To ting:

Hver gang jeg prøvde et filskifte med blinklys, så dukket "mase-meldingen" opp ("ta lett i rattet" eller hva det står). De første 4 gangene jeg prøvde oppfatte jeg ikke dette og manøvren ble avblåst. Er det virkelig slik at man både må blinke OG ta litt i rattet for at dette skal fungere? Eller har jeg klart det mesterstykket å time filskiftene slik at jeg tilfeldigvis traff på "mase-tiden" hver eneste gang? Jeg skal
ikke utelukke noe som helst. Jeg var litt for stresset til å eksperimentere med dette i går.

Så en annen ting som var litt mer skummelt. Etter å ha kjørt forbi i venstre fil, prøvde jeg å blinke inn til høyre igjen. Det var flere hundre meter til nærmeste bil foran oss.

[attachment id=0 msg=785117]

Jeg blinket til høyre når jeg var godt foran bilen bak (dvs når jeg så bilen bak i takspeilet og ikke som på skissen over). Men det som da skjedde var at bilen min bremset ganske markant ned under manøvren. Dette var såpass sjokkerende at jeg grabbet tak i rattet og ga "gass" og kom ut av situasjonen. Så hva i alle dager tenker AP på når det bremses i denne situasjonen?

Jeg ble såpass stresset at jeg ikke husker helt om den var kommet over i høyre felt, før bremsingen startet eller om det skjedde helt og holdent i mitt eget felt. Hvor dramatisk bremsingen var, kan jeg heller ikke "sette tall på". Det opplevdes som en "utrygg situasjon". Såpass kan jeg si.

Så: Er det noen som har en forklaring på dette? Opplevd lignende? Har tips? Bør man komme seg laaangt foran før man blinker til høyre i situasjonen skissert over?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Devoldinho

Har lekt meg litt med NoA og Automatisk Filskifte selv, på E6 mellom Moss og Oslo.

Ja, du må bekrefte filskifte med motstand i rattet, tok litt tid før jeg fikk vendt meg til det. Tanken er at du alltid skal ha litt motstand i rattet, for å indikere at du har kontroll. Om du har påført litt motstand like før du initierer AF, vil du ikke bli spurt om å påføre motstand. Hvor lenge før dette kan være har jeg ikke tall på, men må være relativt nært.

Om du skal legge deg inn igjen etter å ha kjørt forbi et annet kjøretøy, trenger du mer spacing enn bare å se bilen i bakspeilet, som de fleste av oss er lært opp til. Spesielt NoA er kresen på avstand til forbikjørt bil, før den vil blinke seg inn. Mye mindre kresen på avstand til bil forran om du skal legge deg inn bak.

En del tilvenning i starten, men føler nå at jeg får litt forståelse for når bilen vil initere et filskifte og ikke, og hvor mye motstand jeg må påføre rattet.

Har forøvrig opplevd en kraftigere oppbremsing ved filskifte, men dette var i sammenheng med automatisk avkjøring av motorvei, så til en grad forståelig da kjøretøy i høyre felt akselererte til høyere fart.

bjornskj

Hmm... høres egentlig litt komplekst ut dette. Er det ikke like greit å håndtere filskiftet selv?

RuneW

Sitat fra: Devoldinho på fredag 22. mars 2019, klokken 11:40
Ja, du må bekrefte filskifte med motstand i rattet, tok litt tid før jeg fikk vendt meg til det.

Er det bare slik i Europa? Har sett dusinvis av youtube-videoer av dette og har ikke fått med meg denne biten. Men det gir jo, på et vis, mening at man skal "bevise" at man har hendene på rattet under denne manøvren.

Sitat fra: Devoldinho på fredag 22. mars 2019, klokken 11:40
Om du skal legge deg inn igjen etter å ha kjørt forbi et annet kjøretøy, trenger du mer spacing enn bare å se bilen i bakspeilet, som de fleste av oss er lært opp til. Spesielt NoA er kresen på avstand til forbikjørt bil, før den vil blinke seg inn. Mye mindre kresen på avstand til bil forran om du skal legge deg inn bak.

Hvordan opplever du bilens oppførsel om du prøver å legge deg inn for tidlig da?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Inop

Sitat fra: bjornskj på fredag 22. mars 2019, klokken 11:49
Hmm... høres egentlig litt komplekst ut dette. Er det ikke like greit å håndtere filskiftet selv?

Nei, du MÅ bruke autopilot  :D
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

bjornskj

Sitat fra: Inop på fredag 22. mars 2019, klokken 12:17

Jojo, må man så må man. Må tydeligvis lære meg på nytt hvordan en skal skifte fil fremover ser det ut som... :blank:

Tulle

Gleder meg til Mad Max modus kommer på filskiftet :)

Odd G.

Sitat fra: bjornskj på fredag 22. mars 2019, klokken 14:07

Jojo, må man så må man. Må tydeligvis lære meg på nytt hvordan en skal skifte fil fremover ser det ut som... :blank:

Automatisk filskifte forutsetter at du har et fast i grep rundt rattet. Holder du løst i rattet skjer det ingenting når du blinker - bare advarseler om du må holde i rattet. Det er sensorer i rattet som registrerer grepet. Du skal ikke bevege eller gi motstand, bare holde godt i rattet og blink. Det tar normalt minst 3 blink før den skifter fil. Når du først har forstått hvordan det virker, går det som en drøm.

Dersom du holder for løst i rattet, slår autopilot seg av automatisk - det er jo fristende å fikle med mobilen og ikke holde i rattet.....
Odd G.

Tesla X 75D 2018
Tesla S 75D 2018 (Solgt)
Tesla S 75D 2017 (Solgt)
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

RuneW

Sitat fra: Odd G. på fredag 22. mars 2019, klokken 14:34
Automatisk filskifte forutsetter at du har et fast i grep rundt rattet. Holder du løst i rattet skjer det ingenting når du blinker - bare advarseler om du må holde i rattet. Det er sensorer i rattet som registrerer grepet.

Er dette noe spesielt for TM3 eller Norge? I denne videoen (antar det er fra England) så er det jo ikke snakk om å ha et fast grep rattet:

https://youtu.be/v9z5jo33axY?t=595

Som jeg har skrevet lenger oppe - jeg kan ikke huske å ha lagt merke til dette fast-grep-kravet på diverse videoer jeg har sett (men jeg har ikke sett noen fra Norge enda).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynkjapp

Sitat fra: RuneW på fredag 22. mars 2019, klokken 15:56
Er dette noe spesielt for TM3 eller Norge? I denne videoen (antar det er fra England) så er det jo ikke snakk om å ha et fast grep rattet:

Se på hans høyre hånd. Han holder rattet med fingrene hver gang han starter filskiftet.

RuneW

Sitat fra: Lynkjapp på fredag 22. mars 2019, klokken 16:00
Sitat fra: RuneW på fredag 22. mars 2019, klokken 15:56

Se på hans høyre hånd. Han holder rattet med fingrene hver gang han starter filskiftet.

Vi har litt forskjellig definisjon av "fast grep" skjønner jeg...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

akseln

Det er litt forskjell på NoA (Navigate on Autopilot) og filskifte i vanlig AP. Det jeg oppfatter som diskuteres her er NoA og hvor bilen selv foreslår feltskifte. Når bilen er i NoA modus kommer det en blå strek i midten av veien. Se f.eks. her:
https://www.youtube.com/watch?v=IkSw2SZQENU

Handyman

Sitat fra: Odd G. på fredag 22. mars 2019, klokken 14:34
Sitat fra: bjornskj på fredag 22. mars 2019, klokken 14:07

Automatisk filskifte forutsetter at du har et fast i grep rundt rattet. Holder du løst i rattet skjer det ingenting når du blinker - bare advarseler om du må holde i rattet. Det er sensorer i rattet som registrerer grepet. Du skal ikke bevege eller gi motstand, bare holde godt i rattet og blink.
Ikke på min TM3, jeg kan holde en finger på en eike i rattet. Jeg trenger altså kun å påføre rattet en forsiktig vridning (samme hvilken vei), slå bilnklyset hele veien ikke (bare 3 blink) vente på at bilen begynner å svinge. Hvis man slipper rattet for tidlig avbrytes filskiftet.
Sett den i Mad Max, så bruker den litt kortere tid. Mad Max kjører likevel som en "Gamlis", og trenger stor luke før den vil bytte fil. Linja blir stiplet om det er OK, og rød om den ikke vil bytte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Hmm... veldig forskjellige meninger/opplevelser her...og jeg blir ikke helt klok på dette.

Er bilene så forskjellige eller opplever vi det så forskjellig? Er det forskjellige SW-versjoner? 

Eller er det AP som er annerledes enn NoA? Er ikke det i så fall litt underlig at man må holde slik og slik med AP og sånn og sånn med NoA?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på fredag 22. mars 2019, klokken 21:41
Hmm... veldig forskjellige meninger/opplevelser her...og jeg blir ikke helt klok på dette.

Er bilene så forskjellige eller opplever vi det så forskjellig? Er det forskjellige SW-versjoner? 

Eller er det AP som er annerledes enn NoA? Er ikke det i så fall litt underlig at man må holde slik og slik med AP og sånn og sånn med NoA?
Det kan være begge deler, og det er også litt forskjell på hvordan det oppleves om det er Autosteer eller NOA.
Jeg har 1019.5.25 8301c3d.
Men jeg er nokså sikker på at det ikke er sensorer i rattet, jeg mener ganske bestemt at det er rotasjon som registreres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA