Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAF + skjøteleding + regn

Startet av elektrolux, tirsdag 27. desember 2011, klokken 20:21

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: Mhp på torsdag 01. november 2012, klokken 14:56
Er det noen betenkeligheter med å bruke bensin fremfor diesel, med tanke på at brenner og tank er plassert sammen i motorrommet?
Det er vel kanskje en god ide å ha en ekstra vanntank for å øke tiden mellom start/stopp?
Jeg kan kun snakke ut i fra egne erfaringer; Webasto luftvarmer (diesel) i Think Classic og Webasto vannvarmer (bensin) i nye-Think.

Slik jeg ser det er fordelen med bensin:
- Mindre lukt og griseri ved søl.
- Den blir svært raskt varm. Ved flere minus ute får jeg 20 grader inne i bilen etter bare ca 5-7 min.
- Tror ikke den er like utsatt for soting sammenlignet med diesel (men her er jeg ikke sikker).
- Renere utslipp med mindre skadelige partikler.
- Lett å fylle hjemme, ikke uvanlig å ha en bensinkanne stående hjemme.

Ellers har jeg ikke så bestemte meninger om hva som er det beste. Mitt valg var litt tilfeldig, da den modellen var til salgs på finn akkurat da jeg var på jakt.

Jeg har både fjernstarter og klokke og begge deler fungerer perfekt.
Starter parkeringsvarmeren av og til i dét jeg forlater kontoret, og bruker varmeren under kjøring  under noen få, men regelmessige langturer. Men i hovedsak bruker jeg el-varmen :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rio

Sitat fra: Mhp på torsdag 01. november 2012, klokken 14:56
Har sett litt på Eberspächer sine modeller og av de jeg finner er det kun bensin versjonen som regulerer ned til 1500W

Er det noen betenkeligheter med å bruke bensin fremfor diesel, med tanke på at brenner og tank er plassert sammen i motorrommet?

Det er vel kanskje en god ide å ha en ekstra vanntank for å øke tiden mellom start/stopp?

Hei,

Er du sikker på det? Er noen år siden jeg så på det, men da var "oppførselen" identisk, uavhengig av drivstoff.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

#62
Sitat fra: Mhp på torsdag 01. november 2012, klokken 14:56
Har sett litt på Eberspächer sine modeller og av de jeg finner er det kun bensin versjonen som regulerer ned til 1500W

Er det noen betenkeligheter med å bruke bensin fremfor diesel, med tanke på at brenner og tank er plassert sammen i motorrommet?

Det er vel kanskje en god ide å ha en ekstra vanntank for å øke tiden mellom start/stopp?

Eberspächer Hydronic 2 går ned til 1200W

Vil absolutt anbefale diesel da den er vesentlig bedre når det gjelder brannsikkerhet ganske enkelt fordi den ikke antenner før ved 200 grader. Bensin damper godt allerede ved mange kuldegrader og vil antenne ved en gnist!
Ulempen er fare for lukt, og ja kanskje litt mer lukt av eksosen.
Har brukt dieselvarmer de siste 20 årene på min fossilbil og aldri vært plaget av soting, de brenner utrolig rent. Det ser man også av virkningsgraden som er over 80%
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Karus

#63
Sitat fra: Lynet på torsdag 01. november 2012, klokken 22:18

Eberspächer Hydronic 2 går ned til 1200W

Jeg vurderer å installere en Ebersprächer i min Think 2010. Er det noen som har en anbefaling i Oslo området på installasjon? Ellers har jeg hørt om en i Tønsberg som har en grei pris? Noen som har erfaring med seriøs installatør av dieselvarmer i Think, helst i Oslo nord/øst eller Akershus?
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

jahnarne

hma: koblet du deg rett på batteriet for å hente 12v? På Gen2-bilene er det så knotete å komme til 12v-batteriet, så jeg er egentlig på jakt etter et alternativ  :P

Lynet

Sitat fra: jahnarne på onsdag 14. november 2012, klokken 10:09
hma: koblet du deg rett på batteriet for å hente 12v? På Gen2-bilene er det så knotete å komme til 12v-batteriet, så jeg er egentlig på jakt etter et alternativ  :P

Hovedsikringene for 12V ligger like ved panserlåsen, der kan du hente ut 12V
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Sitat fra: Lynet på onsdag 14. november 2012, klokken 11:19
Sitat fra: jahnarne på onsdag 14. november 2012, klokken 10:09
hma: koblet du deg rett på batteriet for å hente 12v? På Gen2-bilene er det så knotete å komme til 12v-batteriet, så jeg er egentlig på jakt etter et alternativ  :P

Hovedsikringene for 12V ligger like ved panserlåsen, der kan du hente ut 12V

Ikke Gen2 Finland, min har iallefall hovedsikringene på batteriet, under et tonn med A/C-deler og komponenter. Jeg ga opp, og koblet meg på batteriet fra undersiden(jekket opp bilen), var ikke plass til å skru over batteriet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

Sitat fra: Go-carter på onsdag 14. november 2012, klokken 13:19
Sitat fra: Lynet på onsdag 14. november 2012, klokken 11:19
Sitat fra: jahnarne på onsdag 14. november 2012, klokken 10:09
hma: koblet du deg rett på batteriet for å hente 12v? På Gen2-bilene er det så knotete å komme til 12v-batteriet, så jeg er egentlig på jakt etter et alternativ  :P

Hovedsikringene for 12V ligger like ved panserlåsen, der kan du hente ut 12V

Ikke Gen2 Finland, min har iallefall hovedsikringene på batteriet, under et tonn med A/C-deler og komponenter. Jeg ga opp, og koblet meg på batteriet fra undersiden(jekket opp bilen), var ikke plass til å skru over batteriet.
Ser ut som at du har rett i at den ikke lenger er ved panserlåsen. Typisk. Kjenner folk til andre kilder som ikke er rett på batteriet? :/

jahnarne

Svarer meg selv - tror jeg kobler meg på den vanlige 12V-koblingsboksen. Den ligger foran GEMen på passasjersiden, så må igjennom torpedoveggen, men det er så. Noen som ser ulemper ved dette?

Til sist, så burde jeg vel bytte den eksisterende sirkulasjonspumpen i varmekretsen ut med Webastoens sirkulasjonspumpe? Finner ikke eksakt posisjon, men antar den sitter til venstre for varmekolben når man ser forfra?

hma

Sitat fra: jahnarne på onsdag 14. november 2012, klokken 10:09
hma: koblet du deg rett på batteriet for å hente 12v?
Ja, jeg koblet hovedforsyningen til Webastoen rett på festeskruen på 12V-batteriet :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

davgal

Jeg fikk montert Eber hos han varmeklima i Tønsberg, fikk med timer, full montering ink tank og en gsm starter(ikke orginal eber, men fungerer helt ok som sms start) Ganske rimelig i forhold til prisene i Oslo, totalt ble det 15k, 10k billigere en i Oslo. Det stinker diesel, og det er jeg ikke fornøyd med, vurderer å trekke eksosen helt bak bilen, som et vanlig eksosanlegg, vet ikke om det blir for mye trykk på eksosen om jeg gjør det?
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

III

Sitat fra: davgal på torsdag 15. november 2012, klokken 20:29
Jeg fikk montert Eber hos han varmeklima i Tønsberg, fikk med timer, full montering ink tank og en gsm starter(ikke orginal eber, men fungerer helt ok som sms start) Ganske rimelig i forhold til prisene i Oslo, totalt ble det 15k, 10k billigere en i Oslo. Det stinker diesel, og det er jeg ikke fornøyd med, vurderer å trekke eksosen helt bak bilen, som et vanlig eksosanlegg, vet ikke om det blir for mye trykk på eksosen om jeg gjør det?

Har du tanken inne i bilen ? Da er det isåfall det som gjør at det stinker diesel, kjøp heller en tank plassert under panseret (om du har plass , biler m/klima har ikke plass tror jeg ) Eksosen merker ikke jeg så mye til selv om den er foran.
http://varme-klimaservice.no/
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

davgal

tanken er under panseret, merker eksoslukt inne i bilen.
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

El rayo

#73
Sitat fra: davgal på fredag 16. november 2012, klokken 21:16
merker eksoslukt inne i bilen.
Det er ikke bra, kullos-gassen gjør deg trøtt. Det bør det gjøres noe med så snart som mulig. Skjønner ikke helt hvordan eksosen kan suges inn i friskluftinntaket øverst på panseret mens man kjører. Blir det værre eller bedre med kupevifta på trinn 2 eller 3?

1999 - 2002 modell Th!nk med originalmontert Webasto har et langt eksosrør som munner ut rett foran ene bakhjulet.

Vet fra Kewet som står parkert med Webasto igang at vindretningen er avgjørende for om eksos kommer inn i kupeen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jahnarne

Oppdatering fra min montering av Webasto Thermo Top EVO på ny Think m/AC:

Har nå tatt ut varmekolbe og eksisterende sirkulasjonspumpe. Sirkulasjonspumen sitter montert "på" varmekolben og tas ut i samme operasjon. For å enklere komme til kan man demontere høyre forlys. Det gjøres enkelt ved å skru ut "hjulet" rett under panseret og så hente hele enheten ut. Pass på at du plugger ut strømkablene før du drar helt ut.

Uten varmekolben er det ok plass til en Webasto (vil tro de fleste typer passer), men det er vanskelig å finne en ok plass til drivstofftanken hvor den lar seg fylle. Jeg landet derfor til sist på å montere drivstofftanken i støtfangeren. Denne demonteres veldig greit ved å løsne 4 skruer i hver hjulbue og 3 skruer ved grill/panseråpning. Hadde en 4L svært robust drivstofftank fra RotoPax som er rød med sort stuss. Endte til sist opp med å plassere i sentrum (rett under grillen) og boret et 6cm hull for påfylling. Foran chassiet er det en isoporfanger som jeg hulet litt ut for å få en god plassering av tanken. Løsningen ser helt ok ut og er enkel å fylle/bruke, samtidig som det ikke gir noe dunst under panseret (hvor luftinntaket til ventilasjon er). Dog er jeg foreløpig litt usikker på om jeg kommer til å beholde denne løsningen, eller kjøpe en ny tank og montere en egen påfyllingsstuss. Må se det litt an i bruk og når jeg har montert alt sammen igjen.

Ellers fant jeg fine eksisterende plasser og skrufester i chassiet til sirkulasjonspumpe og drivstoffpumpe. Hhv. under plassering av tidl. varmekolbe og foran AC-radiatoeren. Eksospotten endte jeg opp med å feste på en brankett ved siden av (dvs. 4-5 cm fra) 12V-batteriet. Da kan håper jeg å kunne føre eksosen litt lenger bakover for å sikre at den ikke kommer inn i kupeen igjen.

Håper å bli ferdig ila. morgendagen med mindre jeg støter på noen nye problemer. Skal prøve å få tatt noen bilder også. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA