Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAF + skjøteleding + regn

Startet av elektrolux, tirsdag 27. desember 2011, klokken 20:21

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: AGD på fredag 21. september 2012, klokken 22:52
Høres flott ut , har forresten hørt at man kan bruke lampeolje istedetfor diesel og dermed bli mer miljøvennlig på den måten. Jeg er usikker på miljøregnskapet når det gjelder "nullutslipp" når man tenker på at diesel/lampeolje/bensin faktisk er mer effektivt når det gjelder oppvarming(ikke fremdrift) enn elektrisitet (er jo et relativt spørsmål : 100% kullkraft eller 100% fornybar eller noe midt imellom ? :)) , sannsynligvis vil jeg tro det går ut på ett ca.
Ja, diesel-varmerene tror jeg også kan gå på parafin eller lampeolje. Sjekk i manualen eller med produsenten før du tester det :)
I Classic-Thinken min stod det en Webasto luft-varmer som gikk på begge deler.

I mine øyne er oppvarming omtrent det eneste "fornuftige" man kan bruke fossilt drivstoff til. Så lenge Thinken i tillegg lades av ren fornybar norsk kraft, er jeg fornøyd :)

Ellers fikk jeg testkjørt Webastoen i går kveld. Det må sies at jeg er "litt ute av trening" med fossil teknologi, og fant all røyken og eksosen som nokså ubehagelig og uvant. Det fikk meg til å tenke på filmen under. Men varmt ble det ;D

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Griffel

#46
Sitat fra: hma på lørdag 22. september 2012, klokken 09:54

På nye Think er det ikke noe vanntank som er øremerket vannvarmingskretsen. Den deler reservoar med kjølekretsen, men det er ingen kobling mellom disse to kretsene.
Uten at jeg har noen peiling på Think, synes jeg det høres snodig ut å kombiner et kjølesystem med et varmesystem, dersom varmesystemet trenger ekstra varmetilskudd i form av en brenner eller lignende. Dersom de deler reservoar er det vel en termisk kobling mellom kretsene.

Vil kjølekretsen gjøre det den er ment for dersom en monterer en bensinvarmer som benytter samme reservoar som kjølekretsen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Griffel på lørdag 22. september 2012, klokken 14:01
Sitat fra: hma på lørdag 22. september 2012, klokken 09:54
På nye Think er det ikke noe vanntank som er øremerket vannvarmingskretsen. Den deler reservoar med kjølekretsen, men det er ingen kobling mellom disse to kretsene.

Vil kjølekretsen gjøre det den er ment for dersom en monterer en bensinvarmer som benytter samme reservoar som kjølekretsen?

I USA har de inspisert ny Th!nk sin ekspansjonstank ganske grundig og kommet fra til at det er én felles ekspansjonstank med to uttak i bunnen, ett for kupevarme og ett motor/elektronikk-kjøling.

I klassisk PSA føres varmtvannet tilbake til ekspansjonstanken for kupevarme, det er derfor det hjelper å isolere den. I ny Th!nk går ikke varmtvannet eller kjølevannet innom ekspansjonstanken. Ingen god forklaring, men håper den er forståelig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#48
Sitat fra: El rayo på lørdag 22. september 2012, klokken 15:19
I USA har de inspisert ny Th!nk sin ekspansjonstank ganske grundig og kommet fra til at det er én felles ekspansjonstank med to uttak i bunnen, ett for kupevarme og ett motor/elektronikk-kjøling.

I klassisk PSA føres varmtvannet tilbake til ekspansjonstanken for kupevarme, det er derfor det hjelper å isolere den. I ny Th!nk går ikke varmtvannet eller kjølevannet innom ekspansjonstanken. Ingen god forklaring, men håper den er forståelig.
Forklaringen var meget god og lett å forstå.
Med et slik opplegg er nok den termiske koblingen beskjeden, og jeg behøver ikke uroe meg for de som monterer webasto eller lignende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hma

#49
I tilfelle noen var i tvil, så er Webasto-varmeren koblet i serie med den allerede eksisterende el-varmeren.
Det har med andre ord ingen påvirkning på kjølekretsløpet.

El Rayo har også helt rett i forklaringen om overløp til felles reservoar. Det går en liten gren fra varmeslangen (bak på PCU'en) til reservoaret - som skulle sørget for lufting ...

Har nå blitt ferdig med monteringen og har testet funksjonaliteten med suksess :)
- Både el-varmeren og bensinvarmeren kan opereres fra kupé
- El-varmeren deaktiveres når bensinvarmeren slås på
- Kupevifta kjøres automatisk på trinn 2 når bensinvarmeren aktiveres og nøkkelen er av (parkeringsvarmer).

Det  ble veldig god og behagelig varme, og jeg ser fram til rekordlange turer til vinteren  ;D
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jahnarne

Gratulerer! Selv ser jeg for meg å fjerne orginalvarmeren, men kan du skrive litt mer (gjerne med bilder) vedr start av kupeviften når du bruker fjernkontroll? Hvor koblet du deg på osv. :)

hma

Thinken har 2 relé som styrer kupévifta:
- R2 (hovedrelé kupévifte) som aktiveres når tenning er på
- R1 (kupévifte trinn 2) som aktiveres uavhenging av tenningsposisjon med signal fra CDCM (klima-kontroll, for operasjon via CAN-bus)

R1 er plassert øverst til venstre i reléboksen, mens R2 står nest øverst til venstre (altså under R1)

Om kontakt R1_86 (grønn-rød ledning) kobles til 12V, vil kupévifta blåse på trinn 2 uavhengig av tenningsposisjon.

Jeg matet signalet for "Webasto-operativ" til R1_86 via hvilekontaktene på et nytt relé.
Styrestømmen på dette reléet ble koblet i parallell med styrestrømmen til R2_86 (violett-oransj) og R2_85 (sort).
Dermed aktiveres R1 når Webasto er 'på' - OG - når tenning er 'av'.
Når tenning skrues 'på' aktiveres det nye reléet og R1_86 mister styrestrømmen og følgelig deaktiveres.

Det er relativ god plass i reléboksen og det er lett å lokalisere de tre ledningene R1_86 (grønn-rød), R2_86 (violett-oransj) og R2_85 (sort, eller et vilkårlig jordingspunkt).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Karus

#52
Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. desember 2011, klokken 11:15
Fra 2011:
Andre opplagte forbedringer er stereoen, og opplegg for hurtiglading. Her tenkes å legge ut forbindelse til batteriet, og bruke en medbrakt 400V 20 kW 3 fase lader, styrt av forbruket på den innebygde laderen.

Etter det vil en langtur være helt kurrant. 160 km rekkevidde, og opp til 200 km/t ladehastighet fra omtrent hvilken som helst bensinstasjon, eller industriområdet burde fjerne all rekkeviddeangst.

Bergen; "here I come" ;D
 
Hvordan har det gått med oppdatering til hurtiglading? Jeg har nå fått i stand min Think og ser jo på ditt forslg som meget interessant. Tips til å få bygd om til hurtigladning for lading på f.eks. Statoil-stasjoner?
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hma

Sitat fra: Karus på søndag 23. september 2012, klokken 16:39
Hvordan har det gått med oppdatering til hurtiglading? Jeg har nå fått i stand min Think og ser jo på ditt forslg som meget interessant. Tips til å få bygd om til hurtigladning for lading på f.eks. Statoil-stasjoner?
Ut i fra signaturen din ser jeg du har Zebra-batteri i din Think. Dette batteriet støtter ikke noen form for hurtiglading, så jeg ville ikke ofret det noen tanker :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

Ser det diskuteres drivstoff til varmer. Vil man unngå fossile drivstoff kan de fleste dieselvarmere gå på biodiesel. Men man bør fylle vanlig diesel siste tanken før sommeren da biodiesel harskner i løpet av sommeren.

Noen bensinvarmere kan gå på E85, men vær da obs på at man må ha en tank som tåler E85.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ElTorro

Hva er modellbetegnelsen på Webastoen du har montert ?
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

Jeg har montert Eberspächer D4W SC, tror den støyer litt mer enn Webasto men ikke plagsomt.

Skal du kjøpe ny vil jeg anbefale å kjøpe en som regulerer ned til ca 1500W slik at den ikke må stoppe å starte så ofte.
De fleste ligger på ca 2500W på laveste effekt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mhp

Har sett litt på Eberspächer sine modeller og av de jeg finner er det kun bensin versjonen som regulerer ned til 1500W

Er det noen betenkeligheter med å bruke bensin fremfor diesel, med tanke på at brenner og tank er plassert sammen i motorrommet?

Det er vel kanskje en god ide å ha en ekstra vanntank for å øke tiden mellom start/stopp?
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA