Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAF + skjøteleding + regn

Startet av elektrolux, tirsdag 27. desember 2011, klokken 20:21

« forrige - neste »

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

#31
Sliter med å finne en ok tank til montering i bagasjerommet , han på autoklima hadde en 10liters tank , men finnes det ikke noe mer diskret , hva med tanken til webasto på gammelthinken ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hma

Mulig dette er et dumt spørsmål, men er det ikke mulig å plassere tanken i motorrommet forran?
Eller krever forskriftene at tanken skal monteres lengst mulig unna, der hvor den kan volde minst skade i tilfelle kollisjon?

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

5 liters reservekanne surret godt fast i motorrommet går fint å bruke. Brannfaren med litt diesel er minimal. Den må ikke utsetter for over 200 grader, for da kan den ta fyr....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

III

Har nå bestilt en tank på ebay ,  på 1gallon(3,8 liter) , som jeg tror og håper kan passe :

Fuel Gas Tank Briggs and Stratton 691993.

Må jo fylle noen ganger i året , men med tanke på hvor ofte jeg er på bensern for å kjøpe div. mat og drikke , burde det være uproblematisk.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

Det ble denne tanken(0,8 gallon) :

http://www.motorcycle-superstore.com/2/10/608/1476/ITEM/Acerbis-Front-Auxiliary-Tank.aspx

Fulgte ikke med feste-"kit" på gressklippertanken så den beholdt montøren.

Det beste hadde sikkert vært å få formstøpt noe , si gjerne ifra om noen har funnet en bedre løsning.

Deilig å slippe diesellukta inne i bilen ihvertfall. :)

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

elektrolux

Syntes Acerbis tanken var genial.

Alternativer er tanker fra Mopedbiler, eller som du sier fra Think Classic.

Noen hadde en formstøpt tank, men de fleste ble levert med en sveiset alurør type tank.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

Sitat fra: AGD på onsdag 29. februar 2012, klokken 20:36
Betyr det at innstallasjonen av ebersp./webasto kan påvirke kjølingen av batteriet ?
Nei, Zebra-batteriets kjølesystem har ingen ting med den væskebaserte kjølekretsen :)

Batterikjølingen er luftbasert og styres av en vifte som ligger under plata i bagasjerommet, bak passasjerstolen.

Monteringen av dieselvarmeren så genial ut, fikk lyst til å bygge inn en slik selv, men har noen spørsmål:
- Du skriver at styringskontakten til vannvarmeren var frakoblet. Er den i stedet koblet som styring til dieselvarmeren?
- Styrer varmebryteren i kupéen (blå-rød vrider) dieselvarmeren, eller har du en egen fjærnstyring til dieselvarmeren i tillegg inne i bilen?
- Må du sette den originale varmevrideren hvitt/rødt for at vannpumpa til varmekretsen skal starte eller er dieselvarmeren koblet direkte på pumpa?


Litt off-topic, men jeg ser av bildene at din bil er litt "spesiell" - litt cross-over mellom generasjon1 og generasjon2.
- Vakuum-pumpa til bremsene står montert på bjelken i fronten. Samtidig er den "gamle braketten" mellom panserlåsbraketten og vindusvæsketanken på plass.
- Du har servostyring (hvilket er årsaken til at vakuumpumpa er flyttet)
- Du har generasjon 1 motor (og PCU).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

III

#38
OK , jeg har ikke så mye peiling på disse greiene , men skal prøve å svare, ellers kan sikkert han på autoklima svare: auto@varme-klimaservice.no .

Sitat- Du skriver at styringskontakten til vannvarmeren var frakoblet. Er den i stedet koblet som styring til dieselvarmeren?
- Styrer varmebryteren i kupéen (blå-rød vrider) dieselvarmeren, eller har du en egen fjærnstyring til dieselvarmeren i tillegg inne i bilen?
- Må du sette den originale varmevrideren hvitt/rødt for at vannpumpa til varmekretsen skal starte eller er dieselvarmeren koblet direkte på pumpa?

Eh, ja ,altså, jeg kan bytte den over til elektrisk varme ved å plugge inn den andre kontakten igjen ,så det betyr vel at den kanskje styrer "likt" som den elektriske , bare at den bruker dieselvarmeren istedet. Jeg kan styre varmen fra den vanlige kontrollen inne i bilen ja men tror det var noe om at den måtte stå på rød(varme altså) fra starten. Ellers må jeg jo også selvfølgelig sette på den lille klumpen(som styrer eber´n) inne i bilen,  hvor lenge jeg vil den skal den skal brenne/virke.Man kan justere varmestyrken med vrideren. Om du ikke har på eber´n vil vifta blåse på samme måte som før , bare med kaldluft uansett rødt el blått. Vi har endt opp med å ha dieselkontakten i hele tiden.
Jeg tror ihvertfall at om man setter på "klumpen" , vil varmeren være klar for å blåse inn varmluft etter 5-10 min om du da skrur på vifta(og tenningen).Vifta starter ikke om du ikke har på tenninga.Du kan kjøpe en fjernkontroll som setter den(klumpen) på også , det har ikke vi. Er du langt unna ,kan jo det være greit.
Er forøvrig kjempefornøyd hittil med eber´n , slipper rekkeviddeangsten og kan beregne omtrent som sommer rekkevidde , minus bittelitt.

Interessant det du sier om det du ser på bildene . Så jeg har fortsatt PCU 1 ? Mener det ble skiftet/reparert/loddet et eller annet men bør jeg da vurdere endring av PCU før garantiutløp ?
Hva er forskjellen på motor gen 1 og 2 ?

AGD
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hma

Sitat fra: AGD på torsdag 06. september 2012, klokken 17:45
Så jeg har fortsatt PCU 1 ? Mener det ble skiftet/reparert/loddet et eller annet men bør jeg da vurdere endring av PCU før garantiutløp ?
Hva er forskjellen på motor gen 1 og 2 ?
Nå blir dette litt mer off-topic, så jeg foreslår å flytte denne diskusjonen til en annen tråd om det blir flere oppfølgende kommentarer.

Ja, ut i fra bildene har generasjon 1 pcu og generasjon 1 motor. Om din PCU har vært ute til reparasjon/forsterkning trenger du neppe bekymre deg for den. Jeg har førstehånds opplysninger om at omtrent ingen reparerte pcu'er har feilet på nytt.

Jeg har ikke fått sjekket hvilke spesifikasjoner som skiller generasjon 1 og generasjon 2 motor. Meg kjent er det ikke direkte kompabilitet mellom pcu/motor gen 1 og pcu/motor gen 2.
Av utseende er motorene nokså ulike.
- Generajson 1 motor har en tykk motorkabel som inneholder tre ledere, en for hver fase. Det er den oransje "brannslangen" du kan se i motorrommet. Den har også en utenpåloggende kontakt for motorsignaler som kan være utsatt for fukt.
- Generasjon 2 har tre separate kabler fra PC til motor. Det er også en forbedret kontakt for motorsignalene.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Jeg er godt i gang med montering av Webasto bensin-varmer i min Think.
(Merk at jeg følger myndighetenes oppfordring om å kutte bruk av diesel ;) )

Holder på å installere en Webasto Thermo Top E og igjenbruker bensintanken fra min defekte Stiga snøfreser.

Inspirert av AGD sin løsning blir bensinvarmeren koblet i serie med den elektriske vannvarmeren.
Jeg vil dog koble styrekontakten til el-varmeren over et relé, slik at den kan opereres under kjøring, og slik at den ikke kan være aktiv når bensin-varmeren er slått på.

Bensinvarmeren skal brukes som:
- Tilleggsvarme under kjøring når tenning er på.
- Som parkeringsvarmer når tenning er av, enten fra klokke eller fra telestarter.

Dermed blir Thinken kapabel for "long-range" midtvinters ved unntaks behov, samt at den forblir en miljøvennlig null-utslippsbil ved all annen praktisk bruk. :)

Se vedlagte biler:


- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Elmo

Sitat fra: hma på fredag 21. september 2012, klokken 12:25
Jeg er godt i gang med montering av Webasto bensin-varmer i min Think.
Nå vet jeg ikke hvor utsatt vanntanken på Think er for avkjøling, men jeg kan virkelig anbefale å isolere vanntanken slik en del har gjort på PSA.  Det har mye større effekt enn jeg hadde forestilt meg før jeg gjorde det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Sitat fra: Elmo på fredag 21. september 2012, klokken 16:00
Sitat fra: hma på fredag 21. september 2012, klokken 12:25
Jeg er godt i gang med montering av Webasto bensin-varmer i min Think.
Nå vet jeg ikke hvor utsatt vanntanken på Think er for avkjøling, men jeg kan virkelig anbefale å isolere vanntanken slik en del har gjort på PSA.  Det har mye større effekt enn jeg hadde forestilt meg før jeg gjorde det.

Med forbehold for feil, så trodde jeg Think-varmeren var thermos-basert design? Hvis ikke må den isoleres sporenstreks  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

III

Sitat fra: hma på fredag 21. september 2012, klokken 12:25
Jeg er godt i gang med montering av Webasto bensin-varmer i min Think.
(Merk at jeg følger myndighetenes oppfordring om å kutte bruk av diesel ;) )

Holder på å installere en Webasto Thermo Top E og igjenbruker bensintanken fra min defekte Stiga snøfreser.

Inspirert av AGD sin løsning blir bensinvarmeren koblet i serie med den elektriske vannvarmeren.
Jeg vil dog koble styrekontakten til el-varmeren over et relé, slik at den kan opereres under kjøring, og slik at den ikke kan være aktiv når bensin-varmeren er slått på.

Bensinvarmeren skal brukes som:
- Tilleggsvarme under kjøring når tenning er på.
- Som parkeringsvarmer når tenning er av, enten fra klokke eller fra telestarter.

Dermed blir Thinken kapabel for "long-range" midtvinters ved unntaks behov, samt at den forblir en miljøvennlig null-utslippsbil ved all annen praktisk bruk. :)



Høres flott ut , har forresten hørt at man kan bruke lampeolje istedetfor diesel og dermed bli mer miljøvennlig på den måten. Jeg er usikker på miljøregnskapet når det gjelder "nullutslipp" når man tenker på at diesel/lampeolje/bensin faktisk er mer effektivt når det gjelder oppvarming(ikke fremdrift) enn elektrisitet (er jo et relativt spørsmål : 100% kullkraft eller 100% fornybar eller noe midt imellom ? :)) , sannsynligvis vil jeg tro det går ut på ett ca.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hma

Sitat fra: Elmo på fredag 21. september 2012, klokken 16:00
Nå vet jeg ikke hvor utsatt vanntanken på Think er for avkjøling, men jeg kan virkelig anbefale å isolere vanntanken slik en del har gjort på PSA.  Det har mye større effekt enn jeg hadde forestilt meg før jeg gjorde det.
Takk for tipset :)
På nye Think er det ikke noe vanntank som er øremerket vannvarmingskretsen. Den deler reservoar med kjølekretsen, men det er ingen kobling mellom disse to kretsene.
Det betyr av varmvannet sirkulerer i en lukket sløyfe fra varmekolben i motorrommet til varmeregisteret i kupéen.
Dog er varmeslangene er isolerte, så det tror jeg blir det nærmeste man kommer modifikasjonen du linket til  :D
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA