Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Helsekonsekvensene ved bruk av elbil

Startet av tom, lørdag 17. november 2007, klokken 20:44

« forrige - neste »

hens

Altså, den endelige løsningen på parkeringsskiveproblemet er:
Kjøp 2 stykker til 12 kroner på biltema,
merk den ene med "ankomst" og den andre med "avreise".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

tom

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 03. juni 2008, klokken 14:53
Var på tur i Danmark i helgen. (Var du også Tom, med din City EL?)

..................

Lars

Det stemmer det, jeg var på service med min CityEl hos den Danske importøren. Jeg hadde en utrolig fin tur og kjørte ca 300 km rundt Skjelland og Fyn, Til og med Storebeltbroen gikk som en kule. Det er utrolig avstressende å kjøre på småveier i Danmark og det er nokk av ladeplasser både private og offentlige til å komme seg rundt.
/tom 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

HHF

Vil bare opplyse om at jeg har kjøpt en slik elektronisk parkeringsskive denne uken på Bilka her i Danmark. På tilbud til kr 450 eller noe slikt. Det kan dere jo tenke på om flere skal til kartoffellandet i sommer   8). Været er imidlertid ikke noe å skryte av ....
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

http://bilka.dk/internet/bilka/menu/main.nsf

Uret er en del storre enn jeg hadde forventet, men til denne prisen skal i alle fall jeg ha en.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Det er ikke knøtt lite, men blir relativt diskret når det er montert. Det er selve monteringen jeg nå ser minst frem til - hvor jeg må inn og rote i stereokoblingene for å finne de tre ledningenes rette kobling. Hadde håpet jeg var ferdig med å rote inni der ... Så må jeg jo også få strukket ledningene noenlunde pent. Slikt er jeg ikke god på   :P

Kan ellers opplyse om at det i brukerveiledningen står helt konkret at reglene i Norge er at man skal stille inn nøyaktig det tidspunkt man parkerer på. Dette kan det stilles inn for på uret slik at bilen "fryser" tidspunktet i det du forlater bilen. Ganske morsomt egentlig - for man kan jo da alltid se når man parkerte sist - også hjemme  :)

I Danmark, som fabrikkinnstillingene er gjort for, skal det stilles frem til nærmeste hele kvarter.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: HHF på lørdag 19. juli 2008, klokken 08:35
Kan ellers opplyse om at det i brukerveiledningen står helt konkret at reglene i Norge er at man skal stille inn nøyaktig det tidspunkt man parkerer på.
Har hittil klart meg med den gratis, manuelle skiva fra handelsstanden. Den er gradert bare for hvert kvarter og er speilvendt når man sitter i bilen og skal flytte pila, men hittil har det gått bra.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Kjøpte 2 slike ur hos Bilka, men de hadde steget til 700 DKR/stk.

De reagerer på spenningsfall på minimum 0,1V i startøyeblikket??

Dessuten må - ledningen ikke kappes for kort, da den fungerer som antenne.

Ble skeptisk til disse kravene, da bilene våre ikke skal startes i vanlig forstand, og jeg hadde håpet på innebygget batteri, og bevegelsessensor.

Går ut fra at det går bra likevel, da det vistnok går en del elbiler med dette uret montert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Har ikke orket å montere mitt ennå i steikvarmen, men skal prøve snart. Håper også det virker, ellers  blir det dyr moro allikevel ...  :D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

ilmarw

Polestar i bestilling

HHF

#24
Så har jeg endelig fått somlet meg til å få montert parkeringsuret! Akkurat som forventet, ble det en del banning og fikling før det var på plass, men nå er det helt 100%.

Tredde ledningene inn gjennom hullet ved høyttaleren hvor alarmledningen går ned. Koblet så de 3 ledningene inn på tilsvarende kabler til stereoen (selvom det står i manualen på nettet at man ikke skal gjøre dette). Etter litt frem og tilbake der, klarte jeg å kortslutte greiene litt, slik at en sikring røyk og åpenbart airbag-føler av noe slag ble påvirket slik at det nå lyser airbagsymbol i displayet  >:(. Tenker jo da veldig fort at dette jo selvfølgelig er noe tull å holde på med - kommer vel til å ha glede av uret 2 ganger per år eller noe slikt - og så koster det såpass mye pluss nå et servicebehov pga airbaglampenullstilling antakelig !!!

Men om man ser forbi dette, så har jeg nå et system som også er justert for norske forhold, som "fryser" parkeringstidspunktet presist og via et ur i Frankfurt får tiden justert løpende (og jeg kuttet ledningene stikk i strid med det jeg kunne lese her inne i ettertid, men det funker altså allikevel).   :P

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Gratulerer med ur. Som du sier er det ikke alltid økonomisk hold i "hobbyen" vår, men en lærer ofte mye, og på lang sikt......

Nå må jeg få ut fingen, og koble til mitt ur. Satser på å koble til samme sted som deg. Nemlig fast og koblet +12V samt jord på radiokontakten. Riktig ??

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Takk  :). Det blir ihvertfall uøkonomisk om man skal ut med en tusenlapp for å slukke airbag-lampa også, men nå har jeg stått for erfaringsdelen der ;-)

Jeg koblet meg bare inn på de sukkerbitene jeg allerede hadde i stereokoblingen etter å ha måttet bytte om strømledningene for å få permanentstrøm og tenningsstrøm riktig. Klippet bare over jordkabelen også og la inn en sukkerbit der også for å få jord. Mye "ufint" av koblinger og småfikleri med korte ledninger, men det gikk til sist (etter nettopp å ha fiklet såpass med ledninger som ikke ville på plass slik at jeg kortsluttet skiten og fikk røket sikring og airbaglampe aktivert).

Men - siden du har uret liggende allerede, er det klart du må ha det på plass !   ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

#27
Anbefaler alle som tenker å gjøre inngrep i bilens elnett å lese denne artikkelen:
http://autospeed.com/cms/A_110588/article.html
Den er på engelsk og tittelen er "The right connection". Mye nyttig info på dette nettstedet selv om lite av det gjelder spesiellt elbiler. Rart at jeg ikke har funnet dette nettstedet før, takk for linken, Cobos.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

Nå har biltema kommet med kombinert urskive og is-skrape:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=473&iItemId=140370



Vet ikke om den kombinasjonen var så lur, men men...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El rayo

Heller ikke særlig lurt at kl 0300 og kl 1500 er samme sted på parkeringsskiva. Parkeringsvakten vil selvfølgelig påstå at bilen har stått over 12 timer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA