Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Helsekonsekvensene ved bruk av elbil

Startet av tom, lørdag 17. november 2007, klokken 20:44

« forrige - neste »

tom

Ref :  http://norpark.imaker.no/norpark/toppmeny/parkeringsjus/sporsmal_o/   

"Spørsmål:
I parkeringsforskriften § 8a står det at el-biler må benytte urskive for å dokumentere parkeringsvarigheten, men hva med kommuner som ikke har slik ordning? Eller er det bileiers ansvar å sørge for dette?
Nå har vi saktens bare en slik bil i Tromsø foreløpig, og den skal vi nok klare å holde oversikten over, men vi må kunne gi korrekt svar når pressen spør.
Imøteser svar/forslag fra dere, gjerne med opplysninger om hva som skjer på dette området i andre kommuner.
Svar:
Det er bilførers ansvar å skaffe urskive. Det er ingen regler for hvordan denne skal se ut og man kan tegne den selv hver enkelt gang. Bilforretninger som selger e-biler kan normalt skaffe urskiver. Det er intet krav at kommunen holder dette. Dere må i alle tilfelle ta ventilstillingskontroll for å skrive gebyr i tilfeller hvor det ikke er klare overtredelser, da det heller ikke sies noe om hvordan man skal bruke urskive, for eksempel starttidspunkt eller sluttidspunkt."


Da er det jo best å sette sluttidspunkt på urskiven,  så kan en eventuelt  i ettertid påstå at det var  starttidspunkt.
   
Lagt til av Moderator (Lars) 15.11.07 kl:21.50:
I Forskrift om  offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr. som gjelder for hele Norge, er dette beskrevet: "Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass." Du kan altså ikke sette avgangstiden på skiven.

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ravn

Heh, dette virket jo latterlig.

I Kristiansand har jeg forøvrig fått beskjed om at de foretrekker bruk av en lapp i vinduet hvor man skriver: Parkert og tidspunkt.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Griffel

#2
På dette forumet finner du under "Think"  Emnet: "Urskive for Think" her finner du et nydelig oppskrift på et byggesett som "howecome" benytter i sin think, men som han ikke tar ansvar for når det gjelder andre typer biler. Antagelig kan den modifiseres slik at den virker på en City-El også. (På siden til trafikketaten i Oslo står det litt mer bruksanvisning men den kan kanskje ikke benyttes for Tromsø eller Kristiansand). Biltema har en rådyr en til 12 kr.
:)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tom

#3
Sitat fra: Griffel på onsdag 14. november 2007, klokken 19:40
............ På siden til trafikketaten i Oslo står det litt mer bruksanvisning men den kan kanskje ikke benyttes for Tromsø eller Kristiansand.................
:)
Selve urskiven er ikke problemet, det er hvordan man skal bruke urskiven => starttidspunkt eller sluttidspunkt.

www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/el-bil/ gi ikke så veldig klargjørende svar:

"Der det er tidsbegrenset parkering skal en urskive brukes for å dokumentere at maksimaltiden er overholdt..........."

Det er jo ikke noe sterkt behov for å klargjøre dette , i praksis kan denne uklarheten gi dobbel parkeringstid. 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

HHF

Kan bare gjette på at det er samme praksis man tenker på som man har hatt i Danmark siden bilens inntog der - man stiller inn når man parkerer bilen. Da kan jo parkeringsvakter se hvor lang tid man har stått til enhver tid. De som spekulerer i å sette tiden frem, vil risikere at vakten kommer før klokken har blitt så mye som man har satt og så smekker fellen  :o
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

#5
Sitat fra: tom på onsdag 14. november 2007, klokken 20:09
Selve urskiven er ikke problemet, det er hvordan man skal bruke urskiven => starttidspunkt eller sluttidspunkt.

www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/el-bil/ gi ikke så veldig klargjørende svar:

Der det er tidsbegrenset parkering skal en urskive brukes for å dokumentere at maksimaltiden er overholdt………..”

Det er jo ikke noe sterkt behov for å klargjøre dette , i praksis kan denne uklarheten gi dobbel parkeringstid. 


Du var bare 2 klikk fra svaret:

På siden før "elbil" altså  "parkering" fines det en link til Parkeringsbestemmelser, da kommer du hit:

http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/getfile.php/trafikketaten%20%28TET%29/Internett%20%28TET%29/Dokumenter/Publikasjoner/Parkering-06.12.01.pdf

Hvor det står:

Ǥ 11. Parkeringstid
Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkerings-skive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkerings-skiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass. Gjelder det ikke tidsbegrenset parkering på det tidspunktet kjøretøyet stilles på plass, stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunktet det igjen innføres tidsbegrenset parkering.
Senest når parkeringstiden løper ut, må plassen frigis ved at kjøretøyet fjernes. Er parkeringsplassen avgiftsbelagt kan forlengelse av parkeringstiden skj før den løper ut, men samlet parkeringstid må alikevel ikke overstige en eventuell maksimal parkeringstid på stedet.»

Men dette er altså parkeringsbestemmelsene for Oslo så jeg garanterer ikke for hva som skjer om du følger denne reglen i Tromsø. (ø- bor ikke du på Grefsen da?) :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Jeg har tillatt meg å legge inn en melding i rødt, i første innlegg, for å oppklare missforståelser, men gjengir den her også:

I Forskrift om  offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr. som gjelder for hele Norge, er dette beskrevet: "Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass." Du kan altså ikke sette avgangstiden på skiven.

Det inreressante her er jo at juristen i Norpark ikke har oversikten, men greier å reise tvil rundt dette. Det er tydelig at de sliter med forholdet til elbiler  ;D

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

tom

Takk for avklaringen, litt irriterende egentlig, da får jeg heller finne noen av de  40, 400 eller  1000 nye potensielle ladeplassene i Oslo
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

HHF

Og i dag klarte jeg det kunststykket å glemme hele urskiveskiten og dra på meg en bot. Irriterende saker, men her er det vel bare å bite i det sure eplet og betale !    :(
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lars C. Krogenæs

#9
Var på tur i Danmark i helgen. (Var du også Tom, med din City EL?)

Der var det flere biler som hadde elektroniske urskiver.


http://www.biludstyr.dk/produkter/agenturoversigt/p-watch/

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

#10
Den var fin. Nå blir det søking på nettet etter noen til bilene mine.

Da fant jeg noe, men det er dyrt. 749 DKR

http://www.astina.dk/product_info.php?products_id=530
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

#11
Se den ja - det var elegante saker.

Ser den er til salgs her  http://www.biludstyr.dk/produkter/agenturoversigt/p-watch/ 

Koster  DKK 899,00

Og billigere her http://www.brdr-autodele.dk/default.asp?Action=Details&Item=362
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Sitat fra: HHF på tirsdag 03. juni 2008, klokken 14:58

Og billigere her http://www.brdr-autodele.dk/default.asp?Action=Details&Item=362


Denne plassen er like ved Roskilde/København. Får ta en tur innom der i forbindelse med Roskildefestivalen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Den var fin, Lars. Skal se om jeg ikke skal bestille meg en sånn når jeg får feriepenger. Men 800 kroner er jo fort en bot eller to...

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA