Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feilkoblet 12v batteri!

Startet av Caspar, torsdag 22. desember 2011, klokken 12:45

« forrige - neste »

Figgen

Sitat fra: hens på onsdag 07. desember 2011, klokken 23:55
Når batteriet er tomt vil ladestrømmen bli høy, fordi det er inngangsstrømmen som er regulert.

Hvis bryteren står i pos.15A, vil ladestrømmen på tomt batteri og høy nettspenning bli opptil 25A.
Det kan skade printet og utgangen på laderen, knekke utgangssikringen, brenne koblingene i interface og kontaktorboksen i batterikassen. Jeg har nå åpnet et titalls ladere, og fler viser tegn på varmgang i printet.

Jeg vil gjenta: Ikke bruk pos.15 A, svakt lys i bryteren.

Her har eg sikkert årsaka til at Think1'en har stått i 3 mnd uten å ville ta lading.  Siste gang eg kjørte den heim, tappa eg batteripakken ned til 0 med kupévifta og klemte til med 15A lading like etterpå.  Null respons.  Ingen feilmelding frå diagnosesjekken.  Think2 har bare 10A og skal aldri få 15A lading.  Hadde 15A-knappen blitt fjerna, ville vi kanskje ha spart ladarar for hundretusenvis av kroner i Think-parken? 
Håper bare at ein entusiast med dei rette "pinsettane" kan fikse feilen i min gamle Think1..
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Laderen vil uansett stilling på 10/16A bryteren gå maks ett eller to sekunder. Deretter vil den på et tomt batteri gå in i en 10A precharge modus.

Var spenningen over 115V går den inn i 10 eller 14A bulklading, som gir 15-16A eller 20-21A til batteriet. Laderen kan gi maks 25A ut.

Tror ingen ladere er røket grunnet batteripakken sin ladetilstand, men kanskje heller grunnet feil signal fra BMS.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA