Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feilkoblet 12v batteri!

Startet av Caspar, torsdag 22. desember 2011, klokken 12:45

« forrige - neste »

Caspar

Jeg har i perioder hatt problemer når bilen settes til lading. Det som skjer er at energimeteret går først til null og så til 100 og den gule lampen lyser som om bilen var fulladet. Ut og inn med ladekabelen og av og på med tenningen noen ganger så virker det stort sett greit. I går skjedde også dette noen ganger, men tilslutt så ble ladelampen stående å blunke (som normalt) men vannpumpe og vifte i laderen startet ikke, laderen lader heller ikke. Noen forslag ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sjekk alle koblinger i interfaceboksen. Kontaktrekka i den har det med å smelte. Det skal være 114V (opp til ca 150V) på "Charger DC" kontakten mens lading er igang.

Vanninntrenging i laderen kan vel gi slike merkelige feil også.

Kan du se noen feil i BMS eller lader med diagnoseinstrumentet?

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Jeg sjekket bare lader går kveld. (kom hjem sent) og der var det ikke registrert noen feil.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: Caspar på onsdag 07. desember 2011, klokken 12:59
Jeg sjekket bare lader går kveld og der var det ikke registrert noen feil.
Det er ikke alle feil som registreres av computeren. Fikset en Buick med V6-en gang. Den trakk dårlig og fusket. Verkstedet hadde gitt opp fordi de ikke fant feil med diagnoseinstrument. Den trengte bare ny tennpluggledninger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Hei Caspar, skulle akkurat lage en nesten lik tråd.
Men tenker det er bedre å joine denne tråden, blir nok samme feilsøking ?

Min case er:  Jeg lånte vekk en 100% velfungerende lader og fikk tilbake en ikke fungerende.
Heldigvis så var det bare sikringen inne i lader. Den nærmest com kortet.

Når laderen satt i US thinken, så blinket ladelampe i varierende tempo.
Så slo laderen seg av/på dette gjorde den med ca. 15 sekunders intervaller.

FR2000 bekreftet ingen strøm inn eller ut. Men ellers kontakt med BMS.

Forslag til feil ? Og feilsøkings prosedyre ?

Mitt forslag til deg Caspar blir utifra det jeg opplevde å sjekke sikringer i lader.

Men hva gjør jeg, jeg har ikke satt laderen inn igjen.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Jeg har også en reservelader så jeg skal gjøre et forsøk i kveld på å finne en løsing. Ny dag på Mosseveien i Audi frister ikke !!
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar


Da var laderpanikken avlyst for denne gang, ledningen til vannpumpen hadde subbet ned i drivakselen og blitt gnaget hull på slik at den kortsluttet mot drivakselen.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Jammen bra det :-)

Noen som har formening på hvorfor sikringa gikk i min lader ?

Denne batteripakken som lader skulle lade fikk ekstern "juice" for å komme over 85V.
Lader ble så koblet inn og bekreftet ladning. Men rett etter "dead meat"



OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hens

Når batteriet er tomt vil ladestrømmen bli høy, fordi det er inngangsstrømmen som er regulert.

Hvis bryteren står i pos.15A, vil ladestrømmen på tomt batteri og høy nettspenning bli opptil 25A.
Det kan skade printet og utgangen på laderen, knekke utgangssikringen, brenne koblingene i interface og kontaktorboksen i batterikassen. Jeg har nå åpnet et titalls ladere, og fler viser tegn på varmgang i printet.

Jeg vil gjenta: Ikke bruk pos.15 A, svakt lys i bryteren. Jeg har nå 105 000 kilometer med originallader!
Vann trenger også inn i laderen, rett over multikontakten er det en sprekk hvor vannet renner rett inn ved kjøring i regnvær.  Vann kommer inn, men ikke ut igjen. Dreneringshull kan være en løsning.

Uregelmessig blinking i ladelampen kan være dårlig eller ingen kontakt med batteriet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

OneMore

Sitat fra: hens på onsdag 07. desember 2011, klokken 23:55
Når batteriet er tomt vil ladestrømmen bli høy, fordi det er inngangsstrømmen som er regulert.

Hvis bryteren står i pos.15A, vil ladestrømmen på tomt batteri og høy nettspenning bli opptil 25A.
Det kan skade printet og utgangen på laderen, knekke utgangssikringen, brenne koblingene i interface og kontaktorboksen i batterikassen. Jeg har nå åpnet et titalls ladere, og fler viser tegn på varmgang i printet.


Slik jeg forstår det da er at bilen faktisk er i stand til å knekke laderen ?
Jeg mener at dette er en US think med bare 10A, kan likevel det tomme batteriet
har gitt så høy belastning at sikringen i lader røyk ?

Er det utgangs sikring som sitter nærmest com printet ?
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Sitat fra: Caspar på onsdag 07. desember 2011, klokken 20:08
ledningen til vannpumpen hadde subbet ned i drivakselen og blitt gnaget hull på slik at den kortsluttet mot drivakselen.
Det problemet er rettet på produksjonsmodellene, på bekostning av at ledningen er så kort at det er svært vanskelig å koble sammen kontaktene igjen etter bytte av vannpumpe. Caspar har en prototype. Imponerende at han holder liv i den!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar


Jeg har nr. 8 av andre preserie før normal produksjon. Jeg slo opp de 7 andre og nr. 1 er i daglig drift, 3 stykker har aldri vært registrert og de tre siste så ut som om de var avregistrert. Jeg hadde lavest reg.nr. av alle  ;D ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Er dette en av dem uten galvanisering, og med besj chassis?

Rart Think ikke kom på å feste ledningen til rammen, slik jeg gjør etter bytte av vannpumpe.

Ved bytte til børsteløs type blir jo ledningen lang igjen slik den tydeligvis var på preserien.

Ellers har One More en annen preserie, men den er kanskje enda eldre da den ikke engang har riktig BMS. Bare et rele nedi batterikassen, og AMP ladeplugg for hurtigkobling av strømmen til batterikassen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2011, klokken 05:57
Er dette en av dem uten galvanisering, og med besj chassis?

Rart Think ikke kom på å feste ledningen til rammen, slik jeg gjør etter bytte av vannpumpe.

Ved bytte til børsteløs type blir jo ledningen lang igjen slik den tydeligvis var på preserien.

Ellers har One More en annen preserie, men den er kanskje enda eldre da den ikke engang har riktig BMS. Bare et rele nedi batterikassen, og AMP ladeplugg for hurtigkobling av strømmen til batterikassen.

Den jeg har kommer fra den andre preserien som besto av 30 biler. Den første ugalvaniserte med brun ramme var en preserie på 20 biler tror jeg. Med unntak av manglende airbag, er min lik den normale produksjonsserien. Den preserien som min tilhører har 16 siffer i understellsnummeret (101-130) mens standard VIN nummer skal ha 17 posisjoner og det har vel de andre når de begynner på 1001---?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hens

Utgangssikringen sitter nærmest styreprintet langs forkant av laderen.
Inngangssikringen sitter delvis skjult under en rød skive 20 mm diameter (NTC eller kondensator?) der 230 volt ledningen kommer inn i boksen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA