Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvor mye kan jeg selge Keweten min for?

Startet av El rayo, torsdag 22. desember 2011, klokken 12:01

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Arnie på søndag 19. februar 2012, klokken 15:48
Etter en dyrekjøpt erfaring med lithium-Leaf som taxi, er jeg blitt helt overbevist om at zebra er langt å foretrekke fremfor lithium for norske forhold.

Kan du utdype?

Du har erfaring fra begge typer, og vet dette bedre enn de fleste. Hva var ulempene med Lithium?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Hurtiglading, som er det store temaet for drosjer, er jo ikke mulig de 6mnd det er minusgrader her i landet. Vil tro det er det som er det største problemet for Arnie.

Støtter i at zebra er best :) Hadde jeg hatt masse penger, tid, og kontakter skulle jeg lagd en Think med to stk zebrapakker, og dermed 36-40 mil rekkevidde.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på søndag 19. februar 2012, klokken 16:04
Hurtiglading, som er det store temaet for drosjer, er jo ikke mulig de 6mnd det er minusgrader her i landet. Vil tro det er det som er det største problemet for Arnie.

Hurtiglading er jo ikke en mulighet i det hele tatt med zebra-batteri så hvorfor trekke opp dette i diskusjonen on lithium vs. zebra ?

Dessuten går det da fint å hurtiglade i kulda. Har gjort det mange ganger jeg, tar bare lengre tid. Alikevel er det minst 6-8x så kjapt som å lade med 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Fordi med zebra vet man at det ikke kan hurtiglades - og til gjengjeld er rekkevidden konstant året rundt.

Med lithium forventer man at det skal kunne hurtiglades, fort og ofte. Hvis disse forventningene ikke blir oppfylt, så kan jo det oppleves som skuffende for kjøper.

Selvfølgelig går det an å hurtiglade i kulda. Spørsmålet er bare om det er hurtig nok.(som det i dette tilfellet tydeligvis ikke var)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arnie

Dette er en lang historie, og jeg kan ikke dra alt her. Men noen hovedpunkt:

Utrolig nok er vår konklusjon at vi foretrekker Thinken i drosjesammenheng fremfor Leaf.

Thinken har to minus: Den har plass til bare en passasjer, og den kan ikke hurtiglades.

En passasjer ville ikke vært noe stort handicap hvis bestillingssystemet var tilpasset det faktum. Godt over halvparten av drosjeturene er med en passasjer. Dessverre er det lite trolig at drosjenæringen i overskuelig fremtid tar i bruk bestillingssystem som ivaretar dette. Det er en konservativ næring som har et stort potensial for forbedring mht moderne IT-teknologi. Eksempel: Det nye taxameteret vi fikk i 2011 har et brukergrensesnitt som daterer seg til tidlig åttitall...

Det at Thinken ikke kan hurtiglades er ikke så stort problem som man skulle tro. Drosjedøgnet har svært markerte belastningstopper, og når man lærer seg å synkronisere ladingen med pågangen fra publikum, går det forholdsvis greit å leve med det handicappet.

De mest lukrative periodene i drosjeuka er fredag og lørdag natt mellom klokka 00:30 og 04:30. Den lille Think-tassen går hele denne perioden uten lading når vi starter med den fulladet (litt avhengig av type turer). Leafen tålte ikke mer enn 4-6 turer før den måtte lades, og hurtigladingen var en stor skuffelse med de temperaturer vi har hatt i Trøndelag. Nesten ubrukbart vil jeg si.

På nettene er det en stor fordel å være enpersonstaxi: Du sitter skulder til skulder med passasjeren og det blir det lite bråk av. Du ser også om du må stoppe så din sidemann får spy... Og det er aldri noen diskusjon om hvem som skal betale, oppdeling av regning osv. Det går raskt unna: Hent passasjer, kjør denne hjem, hent ny kunde fra køen...

Leaf er en fin bil, men den er for tung i forhold til batterikapasitet (og så har den ikke SOC-meter). Elbiler skal være lettbygde.

Oppvarming vinters tid stjeler batterikapasitet når man baserer seg på å ta dette fra kjørestrømmen. Den lille koppen du sitter i på en Think trenger trenger lite strøm til oppvarming - Leaf krever mye mer.

Zebra har to store fordeler framfor lithium i drosjesammenheng (og ellers).

Enkel ladeprosedyre: Du trenger ikke tenke på lading i det hele tatt, annet enn å se om du har nok strøm til et forestående oppdrag. Du skal alltid plugge bilen inn når du står i ro for litt lengre tid. Jeg ser at flere Leaf-eiere driver lading opp til 80 prosent for å spare batteri - det synes jeg er et handicap. Og hvis du skal hurtiglade så ofte som drosjebruk krever, tror jeg nok at Nissan vil sette spørsmål ved batterigarantien.

Med et batteri som holder 300 grader C til enhver tid blir ytelsen helt uavhengig av temperaturen, og det er en stor fordel i et land som Norge. Lithium er alt for temperaturømfintlig etter min mening, i hvert fall slik batteriet er implementert i dagens elbiler.

PS: Dette innlegget hører vel egentlig mer hjemme i tråden "Leaf som taxi".



Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

elektrolux

Sitat fra: Arnie på søndag 19. februar 2012, klokken 18:49
Den lille Think-tassen går hele denne perioden uten lading når vi starter med den fulladet (litt avhengig av type turer). Leafen tålte ikke mer enn 4-6 turer før den måtte lades, og hurtigladingen var en stor skuffelse med de temperaturer vi har hatt i Trøndelag. Nesten ubrukbart vil jeg si.

Dette er balsam for mine ører. :D Spesielt når det er bassert på reell erfaring og sammenligning.

Du sier ikke så mye som gjør Lithium batteriet til et dårligere valg. Det med temperaturfølsomheten forsvinner vel mye på en bil som er i konstant bruk. Da burde jo batteriet holde en viss temperatur av seg selv?

Ellers kan dette kompenseres for med å montere varmefolie enten under batterikassen, eller oppi den. Har bestillt spesialdesignete folier til 200 Ahr pakken min, som er selvregulerende og som går direkte på 12V. Dermed skal de teoretisk holde batteriet 25C varmt under lading og kjøring om folien kobles til vannpumpekretsen.

Synd Think aldri monterte hurtiglading. Har tenkt å lage til eget uttak for dette, enten i form av et T stykke til batteriet, eller ved å legge kabler rett inn i batterikassen. Hurtigladeren styres da som slave fra bilen egen lader.

Opplevte du at Lithium gav kortere rekkevidde? Og ekstra kort om vinteren?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arnie

Et lithiumbatteri kan sikkert gjøres bedre - mindre temperaturfølsomt - ved å legge på ekstra isolasjon. Det skal bli interessant å høre hva du oppnår av forbedring med folien du nevner.

Når jeg sammenligner en Leaf (tung) med litium og en Think (lett) med zebra, kan det nok bli litt som epler og pærer. Det beste hadde selvsagt vært å kunne sammenligne to Think med henholdsvis zebra og lithium.

Men jeg kan gjenta hvorfor jeg personlig er så fornøyd med zebra:
1. Alt som har med lading å gjøre er så uproblematisk. Du setter bare i kontakten og ladingen styrer seg selv. Som regel vil bilen da være fulladet når du har bruk for den. Skal du parkere på en flyplass f.eks. slipper du å bale med tidsur.
2. Jeg merker så godt som ingen forskjell i ytelse om det er flere minusgrader. I Norge er det en stor fordel etter min mening.

Nå fikk ikke jeg prøvd Leafen i varmere vær, men jeg håper for alle Leaf-eieres skyld at kjørelengden forbedres vesentlig i sommerhalvåret.

Det at hurtigladingen ikke var hurtiglading var en stor skuffelse. 0-80% på 20-30 min stemmer slett ikke i den kalde årstid. Det er bånn i bøtta å sitte på en hurtiglader en kald vinterkveld og vente på at det skal puttes på nok mil til at du kan komme deg hjem eller kjøre et par drosjeturer til. Derfor vil det være viktig at hurtigladerne plasseres i nærheten av en "varmestue" som shoppingsenter, bensinstasjon, hotelllobby etc.

Det er avgjort mest behagelig å fylle på strøm i egen garasje, da kan du gjøre andre fornuftige ting (skrive innlegg på foumet her f.eks.) mens batteriet toppes opp.

Nominelt skal jo en zebra-Think og en litium-Leaf ha omtrent samme rekkevidde. Jeg har i mange år kjørt fra Trondheim til småbruket i Orkdal med Classic-Thinken. Det er en distanse på ca 6,5 mil og en stigning på 300 høydemeter pluss litt opp og ned underveis. Det har classic-Thinken klart rimelig greit hvis det ikke har vært for kaldt eller for dårlig føre. Zebra-Thinken har over 50 prosent igjen på denne turen vinters tid. Leafen fikk jeg ikke prøvd på akkurat denne distansen, men med den erfaring jeg fikk, vil jeg tro det ikke ville vært så mange streker igjen på vinters tid.

Til slutt et lite pluss til i margen for zebra: Uten at jeg har vitenskapelig belegg for det, føler jeg meg sikker på at svekkelsen over tid er lavere for zebra enn lithium. Teknisk sjef hos Think, Mollestad, fortalte at BMW har hatt en testbil med zebrabatteri i ti år, kjørt 400.000 km. Lithium råtner som kjent med opp til 7 prosent i året. Våre to taxi-Thinker med zebra har hver kjørt ca 85.000 km i løpet av tre år og jeg synes ikke å merke at rekkevidden har gått ned.

Og så er zebra fullstendig resirkulerbart, det teller også for oss miljøbevisste elbilister.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

jkirkebo

Sitat fra: Arnie på mandag 20. februar 2012, klokken 09:58
2. Jeg merker så godt som ingen forskjell i ytelse om det flere minusgrader. I Norge er det en stor fordel etter min mening.

Tja. Jeg har jo testet litt og etter min mening er det helt klart varmeapparatet som står for den største minkingen i rekkevidde vinterstid. Av ~160km rekkevidde ved pen kjøring som blir til ~100km i -10 grader vil jeg tro de 60km forsvinner omtrent slik:

1. Varmeapparat 30km
2. Piggdekk og økt luftmotstand 10-15km
3. Kaldt batteri 15-20km

I kulda klarer jeg omtrent 130km uten bruk av varmeapparat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

sukram

Har hatt to kjappe turer innom auksjonshuset i Tønsberg, for å sjekke ut bilen.
For det første , skulle jeg vel gjort det før jeg la inn bud, men men.....
Fikk hyggelig service, konstaterte at bilen var tom for strøm på første tur og det var det hele den dagen.
Dro ned dagen etter, målte 1,4V på startbatteriet. Dro til Tønsberg og hentet ett nytt.
Fikk det montert (som var så vrient, at hjulet måtte tas av..) Etter det satte vi bilen til lading, og slik blir den stående og varme et par døgn til.

Altså er det ikke helt uten utfordringer å kjøpe elbil på auksjon.

Fikk proff service av de ansatte, og spurte pent om jeg kunne ta meg litt til rette for å få bilen kjørbar.

Når det gjelder det med selve handelen, så er auksjonshuset kun en formidler.
De (auksjonshuset) har ikke noe, eller lite ansvar. Handelen er "As is" etter alle juridiske regler.
Det er en åpning i villkårene, om å trekke seg fra handelen mot å betale en viss sum.

Etter at handelen er gjennomført, har man vel ingenting å reklamere på slik jeg leser villkårene.

2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

El rayo

Sitat fra: sukram på tirsdag 21. februar 2012, klokken 15:49
Fikk hyggelig service, konstaterte at bilen var tom for strøm på første tur og det var det hele den dagen.
Dro ned dagen etter, målte 1,4V på startbatteriet. Dro til Tønsberg og hentet ett nytt.
Bra jobba, Sukram!

Gratulerer med knallkjøp! (Tror ikke det er for tidlig å gratulere.) Du ga mindre for denne enn jeg ga for min da 3 år gamle 2000-modell med 9500 km på telleren som leiebil.

Tips: sørg for å lufte vannet i varmekolben før du setter på varmen. Det kan være at luft har samlet seg der mens bilen har stått; hvis så er tilfelle kan varmeelementet smelte eller sikringen gå når varmen settes på igjen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

sukram

Disse bilene er for viderekommende. Bilene ble funksjonstested i sommer, og har stått siden den gang. Anbefaler sterkt å besiktigelse objektet før bud. Jeg har info om noen av dem. Husk at et frossentzebra batteri kan ta mange dager å tine,.
2010 Think Zebra fra konkursboet
1996 Audi 2.8 Q
1993 Mercedes 220
1984 Nissan Patrol K160
1976 Honda 350XL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA