Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Carwings

Startet av Ando, torsdag 22. desember 2011, klokken 10:42

« forrige - neste »

janmb

Er helt enig med deg jeg, og det tror jeg det store flertallet av brukere på dette forumet er også.

Ikke døm en hel gruppe basert på det noen få duster gjør.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

johncl

Sitat fra: Eldorado på onsdag 11. desember 2013, klokken 16:18
Auda... I dag opplevde jeg det som gjerne ikke bør skje.
Saken er at jeg er på jobb, og jeg kjører drosje. På vei retning Flesland midt i verste rushet får jeg en Tesla bak meg. Jeg holder mine 70 km/t som er fartsgrensen på Flyplassveien. Nevnte Tesla legger seg opp bak meg og begynner å blinke med lysene for å få meg til å kjøre fortere.

Hele Fjøsanger veien og Flyplassveien er betraktet som racerbilbane for svært mange bilister dessverre uansett hva felt du ligger i. Jeg har lagt flere ganger i 80 i 70 sonen i 2+ feltet og hatt folk bak opp i rumpa og blinket. Dette er jo høyrefeltet også så det er jo litt teit å måtte skifte fra høyre over i venstre felt for å slippe noen forbi der når de kan like greit kjøre forbi meg korrekt på venstre siden (noe de ikke får til da pga kø). Hadde bilene hatt nødblink på for å indikere at dette var liv eller død (eller fødsel) så skulle jeg med glede sluppet forbi på samme måte som en ambulanse i utrykning - men jeg tror mange rett og slett betrakter dette feltet som 100+ km/t racerbilbane.

Samme problem har jeg ofte opp Fjøsangerveien sørover. Siden jeg faktisk ikke skal opp til Midttun/Hop men videre mot Lagunen så ligger jeg da i venstre felt da det ofte er kø opp mot avkjørselen på selve motorveiens høyrefelt. Her ligger jeg ofte i 90 km/t i 80 sonen men på tross av dette får jeg stadig utolmodige sjåfører i rumpa med blinkende lys som vil ha meg over i høyre felt som det er kø i opp mot et sted jeg ikke skal. Ikke søren om jeg gidder å bry meg om slike idioter.

Jeg skulle ønske politiet var mer tilstede på denne strekken for å luke ut disse dustene for de er plagsomme i trafikken på tross av at man holder fart over fartsgrensen (som muligens hadde blitt et problem for meg også selv om det er bare 10 km/t over og det faktum at speedometeret viser for høyt).
Perlehvit Leaf 2014

janmb

Nok engang, med mindre du følger trafikken foran deg plikter du å bidra til at de som kommer bak deg og ønsker å kjøre fortere kommer frem på en grei og trygg måte - uansett om du selv holder fartsgrensen

Du plikter ikke å kjøre av veien og stanse så lenge du selv holder normal fart, men du plikter å legge deg til høyre og holde jevn fart slik av vedkommende kan kjøre forbi.

På veier med flere filer plikter du helt klart å legge deg over til høyre når noen tar deg igjen, med mindre du som sagt følger bilen foran deg. Din egen fart i forhold til fartsgrensen er 100% irrelevant for dette temaet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

johncl

"Plikter?" Hva er det for noe nonsens? Mener du virkelig at man plikter å kjøre inn til siden inn i en kø for å slippe forbi noen som ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen? Er du seriøs?

Jeg er helt enig at man skal kjøre til siden og slippe forbi utrykningskjøretøy inkludert diplomatbiler (som gjerne ofte blir eskortert av politi hvis det er viktig) - men en som bare vil kjøre fort for å nå barnehagen kan ryke og reise spør du meg. Det er ingen rett å kjøre fortere enn fartsgrensen uansett, og i hvertfall ikke hvis du plager andre i trafikken også.

Herregud for noe sprøyt. Tror du på dette?
Perlehvit Leaf 2014

jkirkebo

Sitat fra: johncl på fredag 14. februar 2014, klokken 09:37
"Plikter?" Hva er det for noe nonsens? Mener du virkelig at man plikter å kjøre inn til siden inn i en kø for å slippe forbi noen som ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen? Er du seriøs?

Hvis du ligger i venstrefeltet uten biler foran deg skal du legge deg over til høyre om du blir tatt igjen ja. Uavhengig av om du kjører 20 under eller 20 over fartsgrensen, den er ikke relevant i dette tilfellet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

johncl

#20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2014, klokken 10:14
Hvis du ligger i venstrefeltet uten biler foran deg skal du legge deg over til høyre om du blir tatt igjen ja. Uavhengig av om du kjører 20 under eller 20 over fartsgrensen, den er ikke relevant i dette tilfellet.

Selv om det er en kø i høyrefeltet? Dvs at jeg skal bremse ned og blinke meg inn til noen slipper meg inn i denne køen, som forøvrig står der fordi bilene skal kjøre av veien lengre oppe - noe jeg ikke skal.

Forøvrig er det jo alltid biler foran også i venstre feltet fordi de skal også utover mot Lagunen og vil da naturlig ikke stille seg i køen i høyre felt sammen med andre biler som skal svinge av veien mot Midttun/Hop.

Jeg har da hatt folk som har kjørt forbi på høyre side like før denne køen dannes for så å ligge foran meg hele veien opp mot Lagunen. Som oftest så stopper da trafikken i venstre felt også fordi en idiot bruker venstre felt for å snike forbi hele køen i høyre og blinker seg inn like før avkjørsene og nettopp stopper all trafikken i venstre felt også. Dette er idioter i trafikken som burde bli fratatt førerkortet. Hvor i lovene står det at man har rett til å kjøre fortere enn fartsgrensen, og at man har rett til å plage andre bilister i trafikken som holder fartsgrensen?
Perlehvit Leaf 2014

jkirkebo

Sitat fra: johncl på fredag 14. februar 2014, klokken 10:22
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2014, klokken 10:14
Hvis du ligger i venstrefeltet uten biler foran deg skal du legge deg over til høyre om du blir tatt igjen ja. Uavhengig av om du kjører 20 under eller 20 over fartsgrensen, den er ikke relevant i dette tilfellet.

Selv om det er en kø i høyrefeltet? Dvs at jeg skal bremse ned og blinke meg inn til noen slipper meg inn i denne køen, som forøvrig står der fordi bilene skal kjøre av veien lengre oppe - noe jeg ikke skal.

Forøvrig er det jo alltid biler foran også i venstre feltet fordi de skal også utover mot Lagunen og vil da naturlig ikke stille seg i køen i høyre felt sammen med andre biler som skal svinge av veien mot Midttun/Hop.

Lokale forhold får man jo ta hensyn til, jeg snakker om flerfeltsvei generelt og da er det aldri tett kø i høyre felt samtidig som det er fritt for biler i venstre. Skal køen i høyre felt ta av noen hundre meter lengre fremme venter man selvsagt til da.

Om køen i høyre felt på en motorvei går i fartsgrensen og du siger forbi i venstre i 10 over får du pent legge deg inn i høyre felt om du blir tatt igjen, selv om du må slakke av 10km/t en liten stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

johncl

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2014, klokken 10:27Om køen i høyre felt på en motorvei går i fartsgrensen og du siger forbi i venstre i 10 over får du pent legge deg inn i høyre felt om du blir tatt igjen, selv om du må slakke av 10km/t en liten stund.

Og hva er grunnen til at dette er korrekt adferd i trafikken? Jeg savner gode argumenter for hvorfor noens tid er mer verd enn alle andres tid og for disse priviligerte personene så opphører også fartsgrensen.
Perlehvit Leaf 2014

Eldorado

#23
Jeg ligger i 70+ på en vei med to felt i hver retning. Hvorav det en er er kollektivfelt i sambruksfelt. Det feltet som er åpent for gud og hver mann med mindre enn 2 personer i er en sammenhengende nesten stillestående kø. Skal jeg da tvinge meg over i denne køen for å slippe forbi en utålmodig gjøk som gjerne vil kjøre i 80++ i en 70 sone? Hvem blir da idioten som blir stående i ro og sperre annen trafikk? Og hadde jeg gjort det så hadde bilen bak rukket frem til neste rundkjøring (hvor det er kø i begge felt) hele 1 billengde tidligere... Beklager, men jeg ser ikke fornuften i det.

Dette handler om det som egentlig bør ghjerlde hver og en av oss. Planlegge kjøringen og se fremover. Denne køen er hver eneste morgen. Jeg vet at lenger fremme må jeg vente og det er derfor ingen hensikt å kjøre fortere enn det fartsgrensen tillater meg.
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

johncl

Sitat fra: Eldorado på fredag 14. februar 2014, klokken 12:38Dette handler om det som egentlig bør ghjerlde hver og en av oss. Planlegge kjøringen og se fremover. Denne køen er hver eneste morgen. Jeg vet at lenger fremme må jeg vente og det er derfor ingen hensikt å kjøre fortere enn det fartsgrensen tillater meg.
Veldig enig med deg her. Man legger seg i det feltet som er hensiktsmessig med hvor man skal, hvis trafikken tetner til i kø pga en avkjørsel lengre fremme som man ikke skal selv av på, så syntes jeg det er rett og rimelig å velge det andre feltet som fortsetter fremover og holder høyere fart. At man skal tvinges over i en kø eller lavere enn fartsgrense for å slippe forbi en idiot som vil ligge i 100 i 80 sonen ser jeg som uholdbart. I stedet for å "regelrytte" dette med at man skal slippe fram trafikk så ser jeg heller at man heller jobber med å ta førerkortet til idioten som absolutt skal lage kvalme i trafikken fordi den ikke går så fort som han vil selv kjøre. Det er ikke min adferd som er problemet her, det er den som absolutt skal forbi enda jeg holder fartsgrensen. Dette gjelder all forbikjøring når bilen man prøver å komme forbi holder fartsgrensen - det er da farten og risikoen den som kjører forbi tar som er problemet her. Selv sagt det roer jeg alltid ned farten hvis noen velger å kjøre forbi meg i motgående kjørefelt for nettopp å redusere risikoen for at idioten utsetter andre for risiko så han kan komme seg fort inn foran meg.

Som sagt, hvis det er virkelig krise så antar jeg folk skrur på nødblinken eller har politi-eskorte. Men for sent til barnehagen eller fergen er ikke godkjent grunn.
Perlehvit Leaf 2014

Leaf_2014

Man kan jo teste ut dette dersom det ligger en politibil i venstrefila: Legge seg bak og blinke med lysene med en meters avstand. Hvis dette ender med at UP gir seg selv bot for å ha hindret trafikken som ville kjøre over fartsgrensen så skal jeg spise bilen min, bit for bit.
Leaf 2014

jkirkebo

Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 15. februar 2014, klokken 21:03
Man kan jo teste ut dette dersom det ligger en politibil i venstrefila: Legge seg bak og blinke med lysene med en meters avstand. Hvis dette ender med at UP gir seg selv bot for å ha hindret trafikken som ville kjøre over fartsgrensen så skal jeg spise bilen min, bit for bit.

Da er det nok du som får bot siden du gjør to ulovlige ting. Spesielt å ligge en meter bak kvalifiserer til øyeblikkelig førerkortbeslag.

Prøv så å ligge som sperreballong i venstrefeltet nøyaktig i fartsgrensa med UP-bil bak. Tipper du får bot igjen, ihvertfall stopp + tilsnakk. Venstrefeltet er kun for forbikjøringer, så sant det ikke er kø i begge felt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Sitat fra: johncl på fredag 14. februar 2014, klokken 09:37
"Plikter?" Hva er det for noe nonsens? Mener du virkelig at man plikter å kjøre inn til siden inn i en kø for å slippe forbi noen som ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen? Er du seriøs?

Ikke i kø.

Som jeg skrev, gjelder det jeg sa med mindre du følger trafikken foran deg - uansett fart.

Dvs at om du følger bilen foran deg (ikke nødvendigvis tett, men i fornuftig avstand) plikter du ikke å slippe frem noe som helst unntatt utrykning.

Men om du ligger der alene, uten trafikk foran deg, plikter du å vike plass for raskere trafikk, uavhengig av om du selv er på fartsgrensen eller ei.

Trafikkreglene er veldig tydelig på dette og av det jeg mener bør være veldig lettfattelige grunner:
1. Det skal IKKE være opp til oss sivilister å regulere andres kjøring
2. Det er mye mindre farlig å la noen kjøre så fort de vil enn å skape farlige forbikjøringer (som er en stor fare i seg selv)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Eldorado på fredag 14. februar 2014, klokken 12:38
Jeg ligger i 70+ på en vei med to felt i hver retning. Hvorav det en er er kollektivfelt i sambruksfelt. Det feltet som er åpent for gud og hver mann med mindre enn 2 personer i er en sammenhengende nesten stillestående kø. Skal jeg da tvinge meg over i denne køen for å slippe forbi en utålmodig gjøk som gjerne vil kjøre i 80++ i en 70 sone?

Farten din i forhold til fartsgrensen er knakende likegyldig her - uansett.

Men jeg er oppriktig usikker på hvordan reglene er for reserverte felt. Dersom det er flere likestilte felt er saken klar - man skal vike - men om du kjører i et kollektivfelt med stillestående kø til venstre for deg tviler jeg på om samme prinsipp kan gjelde - men som sagt, usikker på denne. Det er helt klart både praktisk vanskelig og farlig om du skal stanse opp i et felt som allerede flyter i 80 for å slippe frem noen
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 21:46
Prøv så å ligge som sperreballong i venstrefeltet nøyaktig i fartsgrensa med UP-bil bak. Tipper du får bot igjen, ihvertfall stopp + tilsnakk. Venstrefeltet er kun for forbikjøringer, så sant det ikke er kø i begge felt.

Helt korrekt.

Og det er viktig her å presisere at kø ikke bare betyr saktegående kø slik mange tenker, men alle situasjoner der du følger trafikken foran eller ønsker å kjøre fortere enn biler du har foran deg. Da har du all verdens rett til å forbli der.

Men det er sørgelig mange som tror de har retten på sin side i venstrefila, med kilometervis åpen vei foran seg, når de selv kjører på fartsgrensen og får raskere trafikk bakfra. Da plikter man å flytte seg tvert. Noe selv de inngrodde trafikkskolene våre lærer bort til daglig - selv om det tydeligvis ikke alltid synker inn.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA