Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Carwings

Startet av Ando, torsdag 22. desember 2011, klokken 10:42

« forrige - neste »

Ando

Kjører E18 fra Asker til Oslo hver dag og registrerer at ettersom vi er blitt flere elbilister det siste året har elbilkulturen forvitret en smule. Fra å være søte, kuriose raringer som knapt ble lagt merke til på veiene har vi blitt en horde av elbilister som i "andres" øyne, les: fossilbrensel-bilister, sniker oss fram på bekostning av deres tid.
Jeg opplever daglig å ligge bak elbiler i kollektivfeltet som, for å si det rett ut, er jævla dårlige til å flette inn andre biler i påkjøringsfeltene og sniker seg foran bussene mens de blinker ut av busslommene. Ja, kjører som om de eier kollektivfeltet.

Dette handler om kjørekultur og kjørevett og jeg må være ærlig og si at jeg sitter med et inntrykk av at mange av dagens elbilister er de samme som før man fikk elbiler med litt fart i sneik seg fram i kollektivfeltet med Q7'en eller X5'en eller en eller annen dieselspyende miljøsviner.

For å beholde elbilinsentivene lengst mulig, noe jeg vil tro de aller fleste elbilister ønsker, slår jeg herved et slag for kjørevettet.
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

Erik N

Jeg kjører ut på motorveien fra Høvik og der må jeg ofte stå i kø for komme ut i kollektivfeltet.. miev- miev-miev, think-miev, saxo og miev, leaf.. etter hverandre.. hehe ja det har blitt en del etterhvert. Jeg legger meg stor sett kun i kollektivfeltet dersom det står kø på motorveien. holder jo 80-85 stort sett følge med "flyten" i trafikken..

hens

Det kan vel ikke understrekes nok at elbilfordelen fort blir fjernet dersom vi begynner å "eie" kollektivfeltet. Her gjelder det å vise hensyn, spesielt for busser. Hjelp heller bussen inn, og vi får leve lenge i kollektivfeltet.
Grisekjøring med elbil i kollektivfeltet, snike seg foran busser som blinker og skal ut fra holdeplass,
hører ikke hjemme noe sted.

Vi har fått tillatelse å LÅNE kollektivfeltet, og det er gjort med et vedtak å fjerne denne tillatelsen.

Taxier som ligger på støtfangeren og blinker med lysene til tross for fartsgrenser +, er det også tillatt å slippe forbi, det kan hende det er en grunn.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på onsdag 07. desember 2011, klokken 10:44
Taxier som ligger på støtfangeren og blinker med lysene til tross for fartsgrenser +, er det også tillatt å slippe forbi, det kan hende det er en grunn.

Ikke bare tillatt, men faktisk et påbud: "Man skal om nødvendig kjøre inn til siden og stoppe"

Her i Stavanger, er det omtrent ikke trafikk utenom rushtid, og da er det enkelt for en Taxi i et akkuttoppdrag (Kan f.eks være på vei til Sykehuset med en slagpasient) å kjøre forbi i fossilfeltet. Hvis ikke kan jo vi legge oss inn der.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eldorado

Auda... I dag opplevde jeg det som gjerne ikke bør skje.
Saken er at jeg er på jobb, og jeg kjører drosje. På vei retning Flesland midt i verste rushet får jeg en Tesla bak meg. Jeg holder mine 70 km/t som er fartsgrensen på Flyplassveien. Nevnte Tesla legger seg opp bak meg og begynner å blinke med lysene for å få meg til å kjøre fortere.

Jeg har ingen problemer med å dele kollektivfeltet med busser og elbiler når jeg er på jobb, men dersom dette er en holdning som får utarte, så vil det bli lagt merke til av andre, og da kan det fort være enda et påskudd for å hive elbilene ut av kollektivfeltet.

Jeg ser fordelen av å kunne bruke kollektivfeltet sår jeg ikke er på jobb også, og jeg vil gjerne beholde den muligheten en stund til...
Og det kan vi få til så lenge vi oppfører oss!
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

erikf

Sitat fra: Eldorado på onsdag 11. desember 2013, klokken 16:18Auda... I dag opplevde jeg det som gjerne ikke bør skje.
Saken er at jeg er på jobb, og jeg kjører drosje. På vei retning Flesland midt i verste rushet får jeg en Tesla bak meg. Jeg holder mine 70 km/t som er fartsgrensen på Flyplassveien. Nevnte Tesla legger seg opp bak meg og begynner å blinke med lysene for å få meg til å kjøre fortere.

Jeg har ingen problemer med å dele kollektivfeltet med busser og elbiler når jeg er på jobb, men dersom dette er en holdning som får utarte, så vil det bli lagt merke til av andre, og da kan det fort være enda et påskudd for å hive elbilene ut av kollektivfeltet.

Jeg ser fordelen av å kunne bruke kollektivfeltet sår jeg ikke er på jobb også, og jeg vil gjerne beholde den muligheten en stund til...
Og det kan vi få til så lenge vi oppfører oss!
Var dette i "2+"-feltet? Nok av bilister som tenker at dette feltet kan man benytte til å kjøre fort i, ser ikke at det i så fall er noe poeng å båssette teslaeiere. Noen har selvsagt akutt dårlig tid og må kunne "forsvares" sin råkjøring. Andre bilister kjenner ikke motivasjonen disse for å råkjøre så det kan være litt urettferdig å uttale seg.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Eldorado

Ja, det var i 2+ feltet, og vedkommende var alene i bilen. Det var ikke ment som en båssetting av Tesla, men mer som en måte å si at dette ikke er grei oppførsel. Det kunne like så greit vært en Audi, Mercedes eller Puegeot. Ja sågar kunne det vært en Think.

Men det er første gnag jeg opplever denne oppførselen, og det at det skjedde med en Tesla kan jo være tilfeldig.
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

Ingebrigt

En elbilist som oppførte seg som en drosjesjåfør :o

Jeg opplevde det samme i Bergen sentrum første gang jeg benyttet meg av kollektivfeltet med min Leaf, men da var det en drosjebil som lå bak og stesset. Jeg slapp ham da ikke forbi da bussen som lå foran uansett regulerte hastigheten ::)
Ikke ta det personlig Eldorado men i min øyne er kollektivfeltet til for bussene, og at den særnorske ordningen med tilgang for dosjer skal være en naturlov kjøper jeg ikke.

Bobbulf

Sitat fra: Ingebrigt på søndag 15. desember 2013, klokken 15:38
En elbilist som oppførte seg som en drosjesjåfør :o

Jeg opplevde det samme i Bergen sentrum første gang jeg benyttet meg av kollektivfeltet med min Leaf, men da var det en drosjebil som lå bak og stesset. Jeg slapp ham da ikke forbi da bussen som lå foran uansett regulerte hastigheten ::)
Ikke ta det personlig Eldorado men i min øyne er kollektivfeltet til for bussene, og at den særnorske ordningen med tilgang for dosjer skal være en naturlov kjøper jeg ikke.
Helt enig. Hele diskusjonen om elbiler i kollektivfeltet eller ikke, burde heller vært: taxier i kollektivfeltet eller ikke. Jeg skjønner ikke hva taxier har å gjøre der i det hele tatt. Det er mange andre yrkesgrupper innen transportnæringen som også kunne vært i det feltet like mye som om at taxier skal ha rett til å være der. Hvorfor skulle ikke feks ekspressbudbiler ha like stor rett til å komme fort frem i kollektivfeltet like mye som en taxi med 1passasjer på vei til et restaurantbesøk på byn?
Hvis taxier skal få være i kollektivfeltet, bør det være et krav om at de er elektrisk.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Ingebrigt

At taxier er i kollektivfeltet er enkelt å forklare men vanskelig å forsvare: Politikere på reis bruker ikke budbil til og fra flyplassene.

janmb

Sitat fra: Eldorado på søndag 15. desember 2013, klokken 12:03
Det var ikke ment som en båssetting av Tesla, men mer som en måte å si at dette ikke er grei oppførsel.

Om det er grei oppførsel eller ei avhenger av om du hadde andre bilister foran deg eller ikke.

Dersom du ikke hadde noen foran deg og du dermed er den eneste pluggen som er i veien for raskere trafikk plikter du faktisk å bidra til at de kommer frem - uansett hva fartsgrensen sier.

Når det er sagt er det naturlig nok vanskeligere for deg å gjøre noe med det i kollektivfeltet enn ellers, men like fullt, du skal ikke reagere negativt eller overrasket over at raskere bilister bak deg signaliserer dersom du ikke slipper de frem.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sigurd

Sitat fra: janmb på mandag 06. januar 2014, klokken 23:52
Dersom du ikke hadde noen foran deg og du dermed er den eneste pluggen som er i veien for raskere trafikk plikter du faktisk å bidra til at de kommer frem - uansett hva fartsgrensen sier.
Hmm... Høres ut som "medvirkning til straffbart forhold"... Fortell meg gjerne hvor i lovverket det står at man har plikt til å slippe forbi noen fordi de ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen?
Derimot står det i veitrafikklovens §3 (Grunnregler for trafikk):
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Det som Eldorado beskriver er neppe verken aktpågivende, varsomt eller ikke forstyrrende.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

janmb

#12
Sitat fra: Sigurd på fredag 17. januar 2014, klokken 21:27
Hmm... Høres ut som "medvirkning til straffbart forhold"... Fortell meg gjerne hvor i lovverket det står at man har plikt til å slippe forbi noen fordi de ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen?

Hele poenget er at fartsgrensen ikke har noe med saken å gjøre. Du plikter å slippe frem fordi det er et mindre onde at du lar noen få kjøre så fort de vil enn at du holder de bak deg til de eksploderer og kjører forbi på en ekstremt farlig måte. Noe lovgivende myndighet heldigvis har skjønt.

Det er konkret regulert av Trafikkreglene pgf 12 - men mange sliter med å lese denne paragrafen riktig og tror de er totalt fri for ansvar dersom de holder fartsgrensen.

Plikten til å kjøre til side og stanse gjelder bare saktegående kjøretøy som traktorer, sykler og lignende. Men plikten til å bidra til sikker forbikjøring gjelder alle, uansett fart og størrelse.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747


Dessuten er plikten til å slippe frem også forankret i den helt grunnleggende paragraf 3. Du skal opptre aktsomt og hensynsfullt ( og generelt gjøre alt du kan for å bidra til at trafikken er så trygg som mulig for deg selv og andre). Det er ikke slik at andres feil og brudd på denne paragrafen gjør det greit at også du bryter den. Dersom en bak deg kjører altfor fort, farlig og lite hensynsfullt fritar ikke det deg som blir forbikjørt for plikten til å fortsatt bidra til at situasjonen løses tryggest mulig.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Modesty

Jeg er så enig i at vi må vise kjørevett. En ting er våre fordeler som elbil-sjåfører - vi bør ikke gjøre oss upopulære. Men like viktig er det at bussen må komme fram! Veiene i Oslo er underdimensjonerte om ikke flere bruker kollektivt!

Leaf_2014

Elbileiere mangler kømoral!

Hver eneste morgen irriterer jeg meg over drosjer, elbiler og vestkant-suv'er som synes det er deres rett å stjele av min tid. Dette gjelder rundkjøringen ved Skøyen stasjon når man kommer ned Drammensveien og skal til venstre under togsporet: Merkingen er tydelig, høyre felt skal rett frem eller til høyre, venstre felt skal til venstre. Likevel kjører drosjer og elbiler helt frem i høyre felt for så, i rundkjøringen, å presse seg inn i og ta til venstre. Ergo må vi som står i riktig kø vente lenger.
Er det kø for å kjøre til venstre får jammen elbiler også legge seg inn bakerst og stå i samme kø. At drosjer sniker er like ille men ikke tema her. Jeg har snakket med folk som mener at dette kjøremønsteret gir bedre flyt men det er bare tull, ettersom enhver tettede luke fra Drammensveien forhindrer trafikk fra Hoffsveien å komme inn. Folk som på ærlig vis står i kø og venter på sin tur.

Og ikke få meg i gang på avkjøringen til Fornebu. Fin lang kø som begynner under lokket, elbiler og drosjer presser seg inn helt fremst. Her har Miev og Tesla S hverfall noe felles.

What's wrong with you people? Hva om jeg gjorde det samme på butikken? "Beklager, det ble en liten luke så her smatt jeg inn. Du må følge på, vettu ..."
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA