Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 28. april 2021, klokken 10:39
Kommunikasjonen rundt Giga Berlin har ikke vært så urealistisk. Problemet er at kommunikasjonen om forventet levering av Model Y har vært veldig misvisende. Det er ikke så lenge det sto start produksjon  tidlig 2021. Og nå er vi nesten et år forsinket i forhold til det
Da de åpnet opp for bestilling for to år siden stod det "forventet start produksjon tidlig 2021", altså ingen garanti og ingenting om levering. Så endret de for litt siden til "forventet start produksjon midten av 2021", altså bommet de med et kvart år, og det inkluderer altså det å bygge en splitter ny fabrikk, noe som vel ikke er så ille? Nå har de endret til "levering sent 2021" på nybestillinger, noe som jo vel bekrefter at de starter produksjonen nå til sommeren hvis de som allerede har bestilt bil skal få den utlevert før de som bestiller nå. Det kan jo selvfølgelig hende at de kommer til å dele ut biler helt uten å bry seg om ventelister, og det kan også hende at de bommer helt og ikke får levert ut noe i det hele tatt, men det blir jo bare spekulasjoner. Foreløpig så vil jeg påstå at de har kommunisert helt ok, og holdt tidsskjemaet overraskende godt. Så får tiden vise om det også blir fasiten, men å hevde at vi er nesten ett år forsinket kan jeg ikke forstå at det er hold i:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

@kodax: må gjenta at produksjonen i følge Tesla selv IKKE kommer til å starte produksjonen før mot slutten av året. Fra kvartalsrapport:

Sitat

In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021.


kodax

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 28. april 2021, klokken 13:28
@kodax: må gjenta at produksjonen i følge Tesla selv IKKE kommer til å starte produksjonen før mot slutten av året. Fra kvartalsrapport:

Sitat

In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021.

Det kan forstås som at produksjonen er på track, og det samme er leveringen som starter sent 2021.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: kodax på onsdag 28. april 2021, klokken 14:55
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 28. april 2021, klokken 13:28
@kodax: må gjenta at produksjonen i følge Tesla selv IKKE kommer til å starte produksjonen før mot slutten av året. Fra kvartalsrapport:

Sitat

In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021.

Det kan forstås som at produksjonen er på track, og det samme er leveringen som starter sent 2021.

Så det du leser at produksjonen er på track for start i sommer? Det var jo en ekstremt optimistisk tolkning

elektrolux

Sitat fra: Superelbilen på lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15
Sikkert mange som har reservert Model Y her, og ja, den virker mer praktisk enn 3ern. Sitter med en litt ekkel følelse på at 2021 er urealistisk for kundebiler her i Norge, men hvem vet?

Har reservert en Y i går, og har ingen Tesla fra før. Syntes 3ern er litt for liten og S-en litt for dyr (vil ikke ha brukt).

Hva tenker dere?

Den første Yen er allerede i Norge. Til salgs hos Sørimport.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

daktari

Sitat fra: kodax på onsdag 28. april 2021, klokken 14:55
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 28. april 2021, klokken 13:28
@kodax: må gjenta at produksjonen i følge Tesla selv IKKE kommer til å starte produksjonen før mot slutten av året. Fra kvartalsrapport:

Sitat

In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021.

Det kan forstås som at produksjonen er på track, og det samme er leveringen som starter sent 2021.
Av "initial production", men "volume production" er 2022. Oppstartsproduksjonen kan være 10 biler om dagen i en måned f.eks. Det er neppe 200 biler om dagen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nosi1202

#1026
Sitat fra: advale på onsdag 28. april 2021, klokken 04:43
@s3xy Tenkte det samme som deg, men dette var for noen år siden når Tesla var enkelt best i rekkevidde etc. Men nå har konkurrentene tatt igjen og er åpent race. Vil si med med Ioniq5 er mye tettet igjen. Det er ikke bare rekkevidde som teller, hvor fort den lader har også mye å si.

Folk flest trenger ikke særlig mer enn 500km når de stort sett bruket bilen i nærmiljøet sitt. Eller pendler noen mil. Så ser ikke logikken med å ha 900km rekkevidde i bilen. Det betyr bare mer vekt og høyere pris. Konkurrentene ligger også bare noen få mil bak, men der de taper i rekkevidde får man igjen i komfort, støyisolering og mer utstyr.

Trenger ikke 900 km rekkevidde, men man må jo pr nå opp på 700 hvis man skal ha noe som kan gå 30 mil i motorveifart+ i kaldt vær.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

advale


turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 28. april 2021, klokken 19:17
Rekkevidde-testen til NAF viser alle "Long range"-bilene greier enkelt 30mil:

Det er ikke motorveifart i kaldt vær. Enig i uttalelsen, man kommer under 50% av wltp i kaldt vær på motorvei. 70-80 mil wltp er passe rekkevidde. Da er det sjelden man trenger mer enn en lading om dagen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nosi1202

Sitat fra: advale på onsdag 28. april 2021, klokken 19:17
Rekkevidde-testen til NAF viser alle "Long range"-bilene greier enkelt 30mil:

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2021

Men hvis du leser testen ser du at de kjøre rv4 og ikke E6 nordover fra Oslo. På rv4 er det 60-70 omtrent hele veien, med unntak av 12 meter med 100-grense ved Gran. Model 3 LR 2019 går ikke Oslo-Kvitfjell i motorveihastighet+ på  vinteren. Det har jeg testet.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. april 2021, klokken 19:46
Sitat fra: advale på onsdag 28. april 2021, klokken 19:17
Rekkevidde-testen til NAF viser alle "Long range"-bilene greier enkelt 30mil:

Det er ikke motorveifart i kaldt vær. Enig i uttalelsen, man kommer under 50% av wltp i kaldt vær på motorvei. 70-80 mil wltp er passe rekkevidde. Da er det sjelden man trenger mer enn en lading om dagen.
70-80 er ikke passe, det er akkurat nok, for de med høye krav og tung last bør en opp mot 100 mil.

De utfordrende turene på vinter bringer fort dobbelt forbruk og 50 mil er greit imho

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. april 2021, klokken 20:33

70-80 er ikke passe, det er akkurat nok, for de med høye krav og tung last bør en opp mot 100 mil.
Sant nok. For min egen del er det sjelden (men det skjer) jeg kjører over 100 mil om dagen. Det er det greit å lade i lunsjen. Men greit å ikke måtte og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Obba

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. april 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. april 2021, klokken 20:33

70-80 er ikke passe, det er akkurat nok, for de med høye krav og tung last bør en opp mot 100 mil.
Sant nok. For min egen del er det sjelden (men det skjer) jeg kjører over 100 mil om dagen. Det er det greit å lade i lunsjen. Men greit å ikke måtte og.
Det er nok veldig få som kjører 100 mil om dagen særlig ofte (Oslo-Mo i Rana) og enda færre som kjører 100 mil uten stopp.

E_S

Sitat fra: Obba på torsdag 29. april 2021, klokken 09:45

Det er nok veldig få som kjører 100 mil om dagen særlig ofte (Oslo-Mo i Rana) og enda færre som kjører 100 mil uten stopp.

Ja, men for eksempel med 600 km WLTP, så ta høyde for at man normalt holder seg mellom 15% og 85% slik at man ikke bruker 30% av kapasiteten, er man fort på at reell rekkevidde i 120 km/h på vinteren ligger på litt over 200 km i praksis.
:)

turfsurf

Sitat fra: Obba på torsdag 29. april 2021, klokken 09:45
Det er nok veldig få som kjører 100 mil om dagen særlig ofte (Oslo-Mo i Rana) og enda færre som kjører 100 mil uten stopp.
100 mil WLTP != 100 mil kjøring på motorvei. Ikke all kjøring som er på norsk landevei om sommeren. Men som sagt 100 mil WLTP er vel overkill for de fleste.

Men det er ikke lengre enn ett år siden jeg kjørte 127 mil på en dag (med i3 120Ah!) i Norge, uten motorvei. Den turen hadde vært vesentlig greiere med dobbel pluss rekkevidde. Måtte selvfølgelig og hatt Tesla ladenettverk eller tilsvarende.

70-80 mil om dagen kjører vi vanligvis 10-15 ganger i året. Med 100 mil WLTP kunne man kjørt Oslo - København uten lading på sommeren. Fint å kunne stoppe uten å lade. Med 70-80 mil WLTP hadde det holdt å lade litt mens man spiste lunsj.

Målet til syvende sist er jo å kunne kjøre de fleste dagsturer uten lading. Det ville jo og minimert behovet for hurtigladere på utfartsdager. Da kunne man heller hatt 22kW destinasjonslading og lynlading / hurtiglading konsentrert rundt byer og større tettsteder for de som ikke har tilgang til hjemmelading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA