Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

andy99

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. april 2021, klokken 15:45
Kanskje ikke sant likevel....ser nå det var en link til Twitter, og der er det en som mener at de skal til Sør-Korea...etter litt googling ser jeg at de har "Europeiske" skilt der og nå....hmmmmm
Kan virke som at de skal til sør korea, selv om det virker rart siden giga shanghai er operativ. Håper fortsatt at det er euro-spec demobiler.

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ToWalkOrDrive

Hmmmm....det klistremerket sier vel alt....er vel ikke vits å sende slike merker til Bømlo...
Kanskje det er noen grunner vi ikke vet om til at det er lurt å sende bilene 940 mil over fra Fremont til Sør-Korea i stedet for 80 mil fra Shanghai...kanskje det er noe avgiftsgreier...eller at Kina uansett får solgt alt de klarer å lage...det har visst gått veldig bra å selge der borte.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på torsdag 08. april 2021, klokken 08:09
Og det mener jeg vil være helt krise. Det som vil gjøre det lønnsomt, og mulig å bygge ut hurtigladere på en sånn måte at man KAN ta de lange turene, er at folk bruker de litt som bensinstasjoner i det daglige. Og da må prisen på hurtiglading ned, og gjerne hastigheten opp.
Ja, da er det jo bare å forby store batterier. Hurtiglading for å gi samme kapasitet som bensinstasjoner vil aldri forekomme, grunnet enorme areal og effektbehov.

IMO vil det være mye bedre å ha raskere og bedre destinasjonslading, og ha nok rekkevidde til de fleste dagsbehov. En TMY trenger vel ikke mere enn 150kWh batteri før den er der :) Altså ikke noen umulig oppgave.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. april 2021, klokken 11:58
Og det mener jeg vil være helt krise. Det som vil gjøre det lønnsomt, og mulig å bygge ut hurtigladere på en sånn måte at man KAN ta de lange turene, er at folk bruker de litt som bensinstasjoner i det daglige. Og da må prisen på hurtiglading ned, og gjerne hastigheten opp.
Ja, da er det jo bare å forby store batterier. Hurtiglading for å gi samme kapasitet som bensinstasjoner vil aldri forekomme, grunnet enorme areal og effektbehov.

IMO vil det være mye bedre å ha raskere og bedre destinasjonslading, og ha nok rekkevidde til de fleste dagsbehov. En TMY trenger vel ikke mere enn 150kWh batteri før den er der :) Altså ikke noen umulig oppgave.
At det ikke er lurt å skyte seg i høyrefoten betyr ikke at det er noe smartere å skyte seg i venstrefoten. Målet må være å komme bort fra tanken om 40 ladere på et enormt område, til 4 ladere på 10 forskjellige plasser, eller 2 på 20. Vi trenger spredning av ladere, da unngår man voldsom punktbelasting av nettet, og man må jo sørge for at de blir brukt i så stor grad at det har noen hensikt å bygge de ut.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

THE

For min del har jeg sagt at 150 kWt batteri i TMX vil være tilstrekkelig også for kjøring med campingvogn, men at ladehastighet samtidig må opp på minst TM3 nivå. Ved tilhengerkjøring vil nok forbruk på TMY og TMX være ganske likt, så 150 kWt høres ut som en fin størrelse på batteripakken. Jeg ville i alle fall betalt et tillegg for å få 150 kWt batteri, på samme måte som jeg betalte ca 160k ekstra for å få 100 kWt i stedet for 75 kWt batteri på TMX i sin tid. Med Campingvogn blir ca 80 kWt på TMY for knapt for min del, og det slår jeg fast uten å ha prøvd. Håper det kommer en opsjon med større batteri på TMY. TM3 er grei nok med ca 80 kWt pga. lavere forbruk på bilen, og sterkt begrenset tilhengervekt.

Uansett er jeg spent på når de første bilene dukker opp hos norske kunder. Tesla burde gjøre en innsats for å lansere TMY i Europa ganske kjapt siden det lanseres flere til dels meget gode alternativer fra forskjellige merker de nærmeste månedene. Jeg tror mange vil lande på Ioniq 5 og Kia EV6 i stedet for TMY hvis det drøyer lenge før Tesla får ut finger'n. I tillegg vil nok mange av de som ikke trenger tilhengerkapasitet gå for Enyaq, ID.4 og Mach-e
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

@Turfsurf vil heller kjøre 1000 km i ett strekk uten å lade, det går veil greit i 30-40 km/t med hypermiling allerede nå det?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: DeepFu på torsdag 08. april 2021, klokken 13:41
Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. april 2021, klokken 11:58

At det ikke er lurt å skyte seg i høyrefoten betyr ikke at det er noe smartere å skyte seg i venstrefoten. Målet må være å komme bort fra tanken om 40 ladere på et enormt område, til 4 ladere på 10 forskjellige plasser, eller 2 på 20. Vi trenger spredning av ladere, da unngår man voldsom punktbelasting av nettet, og man må jo sørge for at de blir brukt i så stor grad at det har noen hensikt å bygge de ut.

Etter å ha hatt Tesla i 7 år synes jeg ikke det er ideellt med 2 ladere på 20 plasser....for hvis disse laderne er opptatt må du reise til neste sted....men hvis det er en haug med ladere på ett sted så kan du nesten være sikker på at det er ledige der. Sånn utenom det så er det beste å ha begge deler - både store hub-er hvor du nesten garantert har ledige ladere, men og at de putter små ladesteder med 3-4 stk inni byene. Ser at Tesla nå har planlagt masse ladere inni byene, så nå virker de som å gå for Ole Brumm-løsningen: Ja takk, begge deler, samtidig som de har skrudd opp prisene....de ser vel at de kan både tjene penger og gjøre kundene lykkelige...samtidig...men enn så lenge så er det og flott å kunne bruke Mer sine ladere på steder som Namsos og andre steder som Tesla ikke har rukket over....men der er det kun 2 Mer-ladere...sånn at det er bingo om det kommer to stk rett foran hjulene dine....

Sånn utenom det så spår Bloomberg en batteripris på 56 USD per kWh ferdig i en batteripakke i 2030. Nå er snittprisen drøyt det dobbelte. Synes ikke en trenger mer enn 119 kWh batteri i Model Y...alt over det er egoistisk med tanke på knappheten og hvor mye som går med av mineraler til å lage et batteri....men om det er en Petter Smart som lager noe som bruker veldig lite mineraler og veier lite så er jo selvsagt det bra.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: THE på torsdag 08. april 2021, klokken 13:45
Uansett er jeg spent på når de første bilene dukker opp hos norske kunder. Tesla burde gjøre en innsats for å lansere TMY i Europa ganske kjapt siden det lanseres flere til dels meget gode alternativer fra forskjellige merker de nærmeste månedene. Jeg tror mange vil lande på Ioniq 5 og Kia EV6 i stedet for TMY hvis det drøyer lenge før Tesla får ut finger'n. I tillegg vil nok mange av de som ikke trenger tilhengerkapasitet gå for Enyaq, ID.4 og Mach-e

Ja jeg må si I5 er ett særs spennende alternativ til Y.
Samme hengervekt, ca samme rekkevidde, brukbart bagasjerom på papiret(selv om det SER litt lite ut), og ganske god plass i lengderetning i baksetet... Og blir visstnok full-tectylert i Norge før utlevering, altså lite rust-problemer for oss som skal ha bilen noen år.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 08. april 2021, klokken 14:50
@Turfsurf vil heller kjøre 1000 km i ett strekk uten å lade, det går veil greit i 30-40 km/t med hypermiling allerede nå det?
Morsomt. Det har vel gått an lenge.

Men det reflekterer altså ikke hva jeg ønsker, men heller en vrangviljet leseforståelse.

Men det hadde vært fint å kunne kjøre en dagstur uten å måtte stoppe tre ganger på kjedelige ladestasjoner. Eller kunne kjøre 3-4 timer med en skaphenger uten å måtte knote med henger på en ikke-hengervennlig plass. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Det var sånn de begynte på E18 Vestfold. Resultatet blir da: stoppe, nei, fullt, stoppe, nei kø.  osv. Å svinge av og på veien ett titalls ganger for å finne en ledig lader er ihvertfall håpløst. Og online status funker ikke med så få ladere. En lader ledig på en plass du har siktet deg inn på? Lykke til...

Thob

Sitat fra: andy99 på torsdag 08. april 2021, klokken 08:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. april 2021, klokken 15:45
Kanskje ikke sant likevel....ser nå det var en link til Twitter, og der er det en som mener at de skal til Sør-Korea...etter litt googling ser jeg at de har "Europeiske" skilt der og nå....hmmmmm
Kan virke som at de skal til sør korea, selv om det virker rart siden giga shanghai er operativ. Håper fortsatt at det er euro-spec demobiler.

Ser at båten skal nordover til Portland. Det betyr vel at den dessverre skal til Korea? Hvis den skulle til Europa hadde den vel hatt retning sydover tror jeg..

Magnus Hansen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. april 2021, klokken 17:22

Det var sånn de begynte på E18 Vestfold. Resultatet blir da: stoppe, nei, fullt, stoppe, nei kø.  osv. Å svinge av og på veien ett titalls ganger for å finne en ledig lader er ihvertfall håpløst. Og online status funker ikke med så få ladere. En lader ledig på en plass du har siktet deg inn på? Lykke til...

Ja, få ladere ofte er ikke en god løsning. Også fordi folk ønsker å stoppe der det er andre fasiliteter. Så da utvikler det seg naturlige knutepunkter med mye ladere. Ellers er jo dette heller ikke skalerbart for motorveier med forholdsvis få på- og avkjøringer. E18 sydover fra Oslo med to ladere per avkjøring ville jo ikke være i nærheten av å tilfredsstile selv dagens behov

Teggedurien

hemi

med halvvettug rekkevidde så man kunne kjørt TR hytta eller på skidagsturer, hadde man sluppet mye hurtiglading, så tok man hurtiglading på de virkelig lange turene 60-70mil og lenger.

turfsurf

Sitat fra: hemi på torsdag 08. april 2021, klokken 21:30
med halvvettug rekkevidde så man kunne kjørt TR hytta eller på skidagsturer, hadde man sluppet mye hurtiglading, så tok man hurtiglading på de virkelig lange turene 60-70mil og lenger.
Der er vi helt enig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA