Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

tornaldo

Støtter sludderkommentaren. Å tenke at vi må vente til Europafabrikken er oppe og går, og at det da betyr første leveranser i 2022 fremstår som svært lite sannsynlig. Tesla har selvfølgelig et ønske om å fremstå som en reell konkurrent i SUV segmentet i Europa innen 2020/21, når det nå kommer konkurrenter her som kan levere fra midten/slutten av 2020 og fremover. Det betyr med stor sannsynlighet at vi får USA produserte Model Y i starten, i slutten av året eller våre 2021.

Få som kjenner detaljene, men 1+1=2 fortsatt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lirekassa

Sitat fra: Autowinder på fredag 31. januar 2020, klokken 10:23
Sitat fra: lirekassa på lørdag 25. januar 2020, klokken 20:15
Sitat fra: Autowinder på fredag 24. januar 2020, klokken 22:01
En kompis med leasingbil som må leveres tilbake i juni kontaktet Tesla i dag om leveranse av Model Y, og de var helt klare på at de første ikke ville komme til Norge før første kvartal 2022. Så får vi se da, om de klarer å selge nok i California og USA i den rekkefølgen. Kina leverer kanskje alt innenlands og da må vi muligens vente på Gigafactory 4 leveranser, og det er jo litt frem i tid. Alternativt er det en god gammel strategi for å selge mest mulig av det en har nå...

Dette er bare sludder.

De er foran skjema i USA, og ifølge FAQ'en på sidene deres så er produksjonsstart for Europa i begynnelsen av 2021. Hvis de snakket om SR-utgaven, så kan det hende du har rett.

Det er vel ikke riktig å kalle dette sludder så lenge ingen kjenner til om Giga 1-3 kommer til å levere til Europa. Må vi vente på Giga Berlin er det fort 2022+ leveranser vi kan forvente.

Det er ingenting som tilsier at de er forsinket i Europa når de er foran skjema i USA. Kan du utdype hvorfor du mener det i så fall?

'Produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021' står det i konfiguratoren. Det kan fort hende de kun leverer i USA (og Canada) ut dette året, men ut neste år også? Lite trolig...

Berlin-Brandenburg
We are moving forward with our preparations near Berlin, which we have
selected as the right place to build vehicles for the European market due to a
strong manufacturing and engineering presence in Germany. The first deliveries
from this factory are expected in 2021.

Roy Aasen

Er nok ikke brått sikkert det blir noe fabrikk i Brandeburg.
Protestene begynner å bli høylytte fra de som bor i området. Er nok å regne med at det blir levert klager på byggingen...og har det først begynt, så kan det år igjennom det tyske rettssystemet.
Fortsettelse følger..

https://www.deutschlandfunk.de/proteste-gegen-tesla-in-brandenburg-nach-der-euphorie-kommt.1769.de.html?dram:article_id=468317o

Dieselgubben

Tysk bilindustri trenger denne fabrikken. Den gir arbeidsplasser og kanskje noen av de tyske dinosaurene klarer å plukke opp et tips eller to i forhold til produksjon av  elbiler samt teknologi. Denne fabrikken blir bygget, tyskerne har mye å tjene på det.

xerxes

Legg merke til at det står "starter produksjon 2021" på 7 seter varianten. Jeg tolker det som en klassisk tesla-forglemmelse som hinter om at vanlig produksjon (uten 7 seter) starter 2020 i europa. Det ligger litt i kortene. Samtidig vil de ikke lamme model 3 salget ved å si at den kommer 2020. De har også en viss interesse i å rekke subsidier i norge og europa. Det er bare en magefølelse men det stemmer med hvordan tesla har operert hittil, og hvordan teksten har blitt forandret gradvis på nettsidene.

Dessuten er det jo blitt teslas nye mantra å "underpromise, overdeliver", fremfor det motsatte, slik det oftest var før. De har ingen interesse i å måtte selge luftslott slik som tidligere, og slik andre produsenter som VW holder på for tiden, mer eller mindre oppgi urealistiske datoer for å holde kjøpere på gress (jmf skandalen med Kia Niro og hengerfesteavklaringen deres...). Tesla har også sine svin på skogen selvsagt, mest alvorlig er kanskje hyping av FSD på en ikke spesielt ryddig måte.

Uansett... jeg predikerer ut fra dette at vi får kjøpe Performance og muligens også begrenset antall AWD, i løpet av 2020. Norge er et lønnsomt sted å selge høy margin versjonene i. Fra amerikansk produksjon. Så kommer større volum etter hvert som Tysklandsproduksjonen kommer i gang 2021, samt standard range. 100kwh versjonen kommer trolig i 2021 også.

Nå er det ikke lenge til de første reviewsene renner inn fra USA, men trolig får vi også litt frampek om f eks 100kwh versjonen på battery day. Mitt stalltips er at 70kwh pakka blir den nye "standard range" når 100 kwh pakka kommer - og at det aldri blir noen standard/55 kwh versjon av model y. Hvorfor skulle de det, hvis de bygger stort og effektivt med 100kwh batterier, og ønsker beholde det lille viktige forspranget foran konkurrentene som allerede er oppe i 95 kwh  batterier på flere modeller (til dyr innkjøpspris vel og merke). Har også trua på tesla aksjene fremover, med andre ord :)

Magnus Hansen

Er det noen rykter om 100kWh for Y? Det hadde vært overraskende på det nåværende tidspunkt. Det ville vært helt ødeleggende for marginene hvis de skulle øke batteristørrelse for samme pris

daktari

Mer sannsynlig med 15% mer energitetthet i batteriet kanskje, da blir det brutto ca 64 på SR og ca 85 på LR?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xerxes

som sagt tenker jeg det ikke er far out at nårværende LR blir den nye "SR+".

da passer det fint å droppe SR. forenkling for å øke marginer har vært teslas mantra i det siste. litt som apple- kjør på med noen få modeller av premium kvalitet og få marginer på volum vs upsale av masse varianter. dra fra konkurrentene. det var også rett ofte de oppgraderte pakkene sine på model S\X - 60 , 70, 75,85,  90, 100. og med kjøp av maxwell og hibar så why not. musk har sagt han selv er mind blown over det han skal vise frem.

den som lever får se.

xerxes

Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2020, klokken 23:04
Mer sannsynlig med 15% mer energitetthet i batteriet kanskje, da blir det brutto ca 64 på SR og ca 85 på LR?

jeg tenker ikke på lansering, men kanskje om en stund, i stedet for å komme med SR ala model3. da blir LR den nye SR.

Magnus Hansen

Sitat fra: xerxes på fredag 31. januar 2020, klokken 23:55
som sagt tenker jeg det ikke er far out at nårværende LR blir den nye "SR+".

da passer det fint å droppe SR. forenkling for å øke marginer har vært teslas mantra i det siste.

Du øker ikke marginene med å putte mer batteri i bilene.

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 01. februar 2020, klokken 08:12
Du øker ikke marginene med å putte mer batteri i bilene.

Dersom de klarer å produsere celler med høyere energitetthet til en lavere kostnad enn de har i dag, så jo.

Og ja, bare "dry electrode" teknologien de får fra Maxwell lover begge deler. Dette helt uten at jeg spekulerer i hvor mye bedre energitetthet de vil ha, hvor mye billigere disse vil bli å produsere eller når dette kommer på markedet. Og også uten å gå inn på de mer spesifikke spekulasjonene presentert over.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: xerxes på fredag 31. januar 2020, klokken 20:37
Uansett... jeg predikerer ut fra dette at vi får kjøpe Performance og muligens også begrenset antall AWD, i løpet av 2020.

Dere får korrigere meg om jeg tar feil her, men er det ikke så at Giga Shanghai i det minste i første omgang kun vil produsere de rimeligste utgavene av TM3, mens de mer kostbare (P og muligens LR AWD) fortsatt vil importeres fra Fremont?

I så fall vil jeg anta at de også vil følge den samme strategien (i det minste i første omgang) også for Europa. Altså, at de modellene som man i dag kan bestille på websiden - P og LR AWD - vil bli produsert i USA og sendt over på samme måte som vi har sett for Model 3 så langt, mens de vil åpne for å bestille SR(+)/RWD når Giga Berlin er oppe og går (eller like før).
Model S 85D

Autowinder

Sitat fra: lirekassa på fredag 31. januar 2020, klokken 19:01
Det er ingenting som tilsier at de er forsinket i Europa når de er foran skjema i USA. Kan du utdype hvorfor du mener det i så fall?

Tanken var at siden Musk sier at modell Y ventes å selge vesentlig mer (outsell) tidligere Tesla modeller, får de trolig solgt alle USA produserte modell Y "innenlands", og i et slikt tilfelle blir det ikke fokus på eksport...
Og Kina får vel nok med sitt innenlandsmarked mens Giga Berlin tar vel litt mer tid å bygge enn den forrige fabrikken, av hensyn til Tysk tradisjon og "ordnung muss sein"

Men som jeg også skrev er det vel ingen som kan komme med mer enn synsing her ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

tromsø

Mer synsing. Tror kvaliteten på model y fra Tyskland blir bedre enn den fra USA. Ønsker da heller å vente til 2022 på en tysk model y en kjøpe en fra USA i 2021.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA