Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: hemi på mandag 28. juni 2021, klokken 13:05
jeg trenger også noen år uten tesla, mellom hver gang jeg har tesla må sies, så om 1-2 år når de leverer så kanskje jeg er klar igjen og punktene er adressert?
En tyskbygd Model Y med 4680, full casting i en del og med perfekt lakk fra verdens nyeste lakkboks?

Holder det, eller vil du ha rask og personlig service også? Det siste tror jeg nok en ikke får fra Tesla...........

Radial

Skulle gjerne hatt alternativer til Y selv, men det er så langt ingen konkurrenter med tilsvarende innvendig plass, bagasjerom, 4wd, det meste av utstyr, 1600kg krok og veldig rask hjemmelading på IT nett til langt under 600k.
Pluss man kan jo ta "service" der man vil, siden alt er OTA på programvare feks.

Nio ES8 og BYD Tang er prismessig nesten konkurrenter ( og MYE større), men begge er fort 100k mer enn en LR MY...

Blir å vente på Y og se hva som kommer...hvis dette er bare dritt, så returneres den inne 1 uke..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hemi

Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. juni 2021, klokken 13:15
Sitat fra: hemi på mandag 28. juni 2021, klokken 13:05
jeg trenger også noen år uten tesla, mellom hver gang jeg har tesla må sies, så om 1-2 år når de leverer så kanskje jeg er klar igjen og punktene er adressert?
En tyskbygd Model Y med 4680, full casting i en del og med perfekt lakk fra verdens nyeste lakkboks?

Holder det, eller vil du ha rask og personlig service også? Det siste tror jeg nok en ikke får fra Tesla...........

Hadde tidlig model 3 performance, så lakken var faktisk veldig bra! der det ikke var støv, sig eller riper fra transport og klargjøring, eller riper fra service som skulle skifte vinge............. hadde faktisk all lakken også på hjulbuer ved salg, mulig fordi jeg ikke kjørte grusrally med den og hadde coata den? hvem vet

jeg foretrekker  å ikke kontakte service, med porsche nå har jeg faktisk min egen mann, det er jo hyggelig, men beste hadde vært å slippe alle ;)

Jeg sliter  med å se hva Y kan gjøre bedre enn min cayenne, har igjen garanti i 2 år til, så får se hva som er tilgjengelig da...

Counterpointer

Sitat fra: hemi på mandag 28. juni 2021, klokken 13:27
Jeg sliter  med å se hva Y kan gjøre bedre enn min cayenne
Mer igjen på konto vil tro [emoji6][emoji383][emoji383]

SurSnasen

Sitat fra: MrG på mandag 28. juni 2021, klokken 12:10
Tesla rep svarte da:
Det vi VET med sikkerhet er at Model Y til Norge vil leveres fra Berlin, det er bestemt.
Vi håper å få de første bilene September 21.

Jaja, så får vi se om det er Berlin-biler som kommer i september, eller om det er et par skipslaster fra Kina.

Magnus Hansen

Sitat fra: SurSnasen på fredag 09. juli 2021, klokken 10:36
Tesla rep svarte da:
Det vi VET med sikkerhet er at Model Y til Norge vil leveres fra Berlin, det er bestemt.

Jaja, så får vi se om det er Berlin-biler som kommer i september, eller om det er et par skipslaster fra Kina.

Fra Kina som diskutert i den andre tråden.  Ref

https://www.tu.no/artikler/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/511863

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på fredag 09. juli 2021, klokken 10:36
Tesla rep svarte da:

De kommer fra Shanghai, ja. Leveres i august. Står her:
https://www.tu.no/artikler/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/511863
Er mer omtalt i Model Y \ Kina-tråden på dette forumet.

Tesla Model Y                         2021-

Radial

Fremdeles igjen jobb med 4680, så blir nok en del 2170 fra Berlin i starten også...dette er neppe løst innen Berlin er ferdig.

https://electrek.co/2021/07/26/tesla-update-4680-battery-cell-production/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Hvor omfattende er typegodkjenningsprosessen i Europa, og hvor lang tid tar det?
Tesla holder jo på med godkjenning av TMY fra Kina,
Kina-bilene har kun støpedel bak, og Berlin skal ha både foran og bak. Jeg antar at det må ny godkjenning til ved endring av strukturelle deler, og at Tesla må typegodkjenne TMY fra Berlin både med 2170 og 4680, siden det er to vesentlig forskjellige konstruksjoner.
Jeg antar at NCAP-testene også må utføres for de ulike utgavene?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Ift typegodkjenning, burde egentlig MIC Y vært lik Berlin Y med 2170, ellers blir det mye ekstra utgifter til godkjenninger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 27. juli 2021, klokken 10:25
Ift typegodkjenning, burde egentlig MIC Y vært lik Berlin Y med 2170, ellers blir det mye ekstra utgifter til godkjenninger.
Enig, men Berlin Y er sagt å skulle ha støpedeler både foran og bak. Det har jo ikke MIC Y. Om de da ikke har implementert støpedel også foran i MIC Y uten at noen har fått det med seg ;-).
Tviler på at de lager en Berlin Y med kun støpedel bak. Tipper det vil kreve omfattende justeringer av produksjonslinjene.

Sandvika

Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. juli 2021, klokken 11:20
Enig, men Berlin Y er sagt å skulle ha støpedeler både foran og bak. Det har jo ikke MIC Y. Om de da ikke har implementert støpedel også foran i MIC Y uten at noen har fått det med seg ;-).
Tviler på at de lager en Berlin Y med kun støpedel bak. Tipper det vil kreve omfattende justeringer av produksjonslinjene.
Hvorfor skulle dette ha noe å si for typegodkjenning? En korrekt utført sveis er ikke en strukturell svakhet. For å dra analogien litt videre, om en helstøpt TMY får en en skade på den støpte delen, betyr det i så fall at man ikke kan kappe ut å reparere?

Handyman

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 27. juli 2021, klokken 12:40
Hvorfor skulle dette ha noe å si for typegodkjenning?.....
Fordi det er ulike konstruksjoner, med ulike egenskaper. Tesla ha jo også sagt at et strukturelt batteri gjør bilen stivere. Det kan bla. endre egenskapene ved kjøring og kollisjon.
Med din tankegang kan man jo stille seg spørsmålet om hvorfor man i det hele tatt har typegodkjenninger.
En typegodkjenning gjelder identiske "eksemplarer". Selv små endringer krever altså ny typegodkjenning.
Se SVV for info:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/kommersiell-import/nasjonal-typegodkjenning/
Jeg antar at disse bestemmelsene bygger på EU-krav.

Radial

Hvorfor skulle dette ha noe å si for typegodkjenning? En korrekt utført sveis er ikke en strukturell svakhet. For å dra analogien litt videre, om en helstøpt TMY får en en skade på den støpte delen, betyr det i så fall at man ikke kan kappe ut å reparere?

Poenget er at Berlin skal ikke ha så mye sveis, der skal det helst støpes mest mulig (aluminium front/rear/4680 casting).

Dette endrer veldig mye strukturelt ifm kollisjoner, og ikke minst annen vekt, og utløser ny typegodkjenning.

Dette gir meg en magefølelse på at MIC som sendes til EU nå har front og rear castings allerede - da vil Berlin og Shanghai 2170 modellene kunne bruke samme typegodkjenning🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 27. juli 2021, klokken 14:58

Poenget er at Berlin skal ikke ha så mye sveis, der skal det helst støpes mest mulig (aluminium front/rear/4680 casting).

Dette endrer veldig mye strukturelt ifm kollisjoner, og ikke minst annen vekt, og utløser ny typegodkjenning.

Dette gir meg en magefølelse på at MIC som sendes til EU nå har front og rear castings allerede - da vil Berlin og Shanghai 2170 modellene kunne bruke samme typegodkjenning🤔
Jeg var også inne på den tanken, men kan ikke huske å ha sett noe om "front casting" i Shanghai. Det er i så fall rart. Men det er slett ikke umulig at de kan ha satt det i produksjon uten at det er "oppdaget".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA