Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: raysv på torsdag 28. mars 2019, klokken 14:05
Det eneste ioniq slår leaf på er vel er vel effektivitet og lading, og til dels seter for oss som er høyere enn 180.

At man syntes interiøret er finere er greitnok, det er en subjektiv mening, men kvalitet?  Er jo ikke annet enn plastrøl i den :)

Når det er sagt vurderer jeg ioniqen selv, men det er ene og alene grunnet at det er litt mer lår støtte i seter.

Kunne bok diskutert det til vi ble blå.

Personlig opplever jeg kvaliteten i Ioniq som høyere enn Leaf. Både på seter, interiør, funksjoner, infotainment, brukervennlighet osv.

Men Leaf er bedre på plass, app og at den har bedre ytelse.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Counterpointer

60 kWh Leaf skulle vistnok kun komme i 5000 stk til hele det europeiske markedet på grunn av tilgangen til batterier. (Linken er postet tidligere i tråden).

Om dette er sant, eller om det viser den sviktende satsningen etter at Goshn ble fengslet, vet ikke jeg. Men det tyder sammen med de refererte sviktende salgstallene, ikke om godt fotfeste.

Joltus

Det var lanserings versjonen som skulle komme i maks 5000.

De har jo allerede solgt de og kommet med n connecta versjoner og vanlige tekna versjoner som man kan spekke selv.....

EV-FTW

Ja, synes det er litt tidlig å skulle komme med en konklusjon på 60kWh. De 5000 var som sagt en lanseringsversjon. Nå kan man jo kjøpe en rimeligere variant, og velge utstyr selv. Og man kan kjøpe Tekna. Så det blir nok solgt langt mer enn de 5000.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

navyelsen

Tror ikke Leaf taper terreng ennå. Ja, de rykker nedover på registreringsstatistikken, mendet skyldes sannsynligvis at mange sitter på gjerdet og venter på 62-versjonen.

Selv om tallene begynner å ta seg opp for e-Golf og Ioniq, har Leaf frem til nå vært eneste bil uten venteliste og som kan leveres nærmest på dagen. Leaf taper nok en del kunder til Tesla som har kort leveringstid. Men mange ønsker en rimelig bil med lang rekkevidde, uten venteliste. Jeg tenker at Leaf62 vil treffe mange nye potensielle elbilkunder.

Blir spennende å sammenligne tallene om et halvt års tid når Leaf62 ruller ut til kundene!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

EV-FTW

Sitat fra: navyelsen på fredag 29. mars 2019, klokken 10:20
Tror ikke Leaf taper terreng ennå. Ja, de rykker nedover på registreringsstatistikken, mendet skyldes sannsynligvis at mange sitter på gjerdet og venter på 62-versjonen.

Selv om tallene begynner å ta seg opp for e-Golf og Ioniq, har Leaf frem til nå vært eneste bil uten venteliste og som kan leveres nærmest på dagen. Leaf taper nok en del kunder til Tesla som har kort leveringstid. Men mange ønsker en rimelig bil med lang rekkevidde, uten venteliste. Jeg tenker at Leaf62 vil treffe mange nye potensielle elbilkunder.

Blir spennende å sammenligne tallene om et halvt års tid når Leaf62 ruller ut til kundene!

Ja, det blir spennende å se.  Den har innen da flere rivaler. Nye Soul, Ampera e som går ned i pris, Tesla Model 3 som da også nok har lansert en rimeligere utgave.

Mye som skjer fremover .
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

turfsurf

Sitat fra: navyelsen på fredag 29. mars 2019, klokken 10:20
Tror ikke Leaf taper terreng ennå. Ja, de rykker nedover på registreringsstatistikken
Altså, de rykker nedover på statistikken, men taper ikke terreng? Det virker litt selvmotsigende...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

zbk

Gitt at beste år for Leaf var i fjor med 13246 og de nærmer seg 2500 første kvartal ligger de foreløpig ca 30% bak fjoråret. Det er vel et tegn på at Leaf ikke "selger seg selv" lenger og at Nissan må jobbe for å opprettholde salget. Dog kan man vel forvente at markedsandelen til Nissan vil gå en del ned ettersom det kommer flere valgmuligheter i samme klasse.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Joltus

Terreng og fotfeste, som denne tråden handler om er to forskjellige ting.

Og sy folk faktisk ikke virker å forstå dynamikken i at salg av en modell går i været når den lanseres for så å falle finner eg fascinerende.

Om de har mistet fotfestet kan vi faktisk ikke konkludere med før om minst et år. Det er det som er utfordringen i et slikt marked som dette. Og det får jo Opel merke. De trodde de kunne ta hva de ville, og det kunne de, helt til det kom et alternativ.

Og foreløpig er ikke konkurransen til leaf veldig stor. Hyundai og kona kan ikke levere. I3 har 4 seter. Opel er latterlig. Tesla er seriøse.

Om kort tid vil dette forhåpentligvis endres. Og det er vel mest sannsynlig eneste som kan tvinge Nissan til å tenke nytt. For foreløpig lever de fint på gammel vane. Og det tipper eg er ganske kontrollert.

Tiger123

Sitat fra: Joltus på fredag 29. mars 2019, klokken 07:40

De har jo allerede solgt de og kommet med n connecta versjoner og vanlige tekna versjoner som man kan spekke selv.....

Er alle (de 5 000) Leaf+ solgt? Og har noen kommet til Norge ennå? (til kunder, ikke demobiler e.l.)

EV-FTW

https://www.tv2.no/broom/10487652/

Jeg er stygt redd for Leaf vil oppleves som en totalt utdatert og gammel bil, selv «nye» Leaf 60, når VW lanserer sin portefølje av biler.
Med tanke på at Leaf nå virkelig begynner å få rivaler, som også ser ut til å levere biler, er jeg ganske sikker på at den havner godt ned på salgslistene neste år.

For å unngå dette må det skje en av to ting, eller begge deler.
1. Prisene må senkes ganske mye.
2. Det må komme en ny versjon av Leaf som er moderne og spennende.

Dersom Leaf 60 får en startpris på 300 000, kan den klare seg. Rekkevidden på en Leaf 60 er jo ikke enormt lang, så selv en VW med WLTP på 34/35 mil vil være en sterk rival til Leaf 60.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 30. mars 2019, klokken 02:05
Sitat fra: Joltus på fredag 29. mars 2019, klokken 07:40

Er alle (de 5 000) Leaf+ solgt? Og har noen kommet til Norge ennå? (til kunder, ikke demobiler e.l.)
Ane ikke. Men garantert. Det var jo 5000 i hele Europa......

Gordon Retriever

Mistet fotfestet?  Egentlig ikke - men tidligere års salgstall har vært unaturlig høye siden konkurrentene har glimret med sitt fravær.  Noe lignende kan sies om dagens situasjon for Tesla Model 3. :)

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 30. mars 2019, klokken 22:40
Mistet fotfestet?  Egentlig ikke -
Jeg synes at når de drøyer så lenge med 60 kWh Leaf at de nesten er irrelevant når den kommer og så i tillegg ikke har aktiv termal management så er de ikke helt stødige.

Nissan kan bli elbilenes Nokia om de ikke tar tak.

EV-FTW

Sitat fra: knut.aulie på søndag 31. mars 2019, klokken 11:41
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 30. mars 2019, klokken 22:40
Mistet fotfestet?  Egentlig ikke -
Jeg synes at når de drøyer så lenge med 60 kWh Leaf at de nesten er irrelevant når den kommer og så i tillegg ikke har aktiv termal management så er de ikke helt stødige.

Nissan kan bli elbilenes Nokia om de ikke tar tak.

Tenker det er en god sammenligning. De har hvilt litt for lenge på at de var først, og nå er det havnet godt bakpå. De må ta tak, for det strømmer på med rivaler nå.

Salgstallene til Model 3 er jo helt enorme i mars, og de leverer biler.
Hva skjer når Tesla kan levere den rimeligere versjonen av Model 3, og når Kia kan levere Soul, VW kan levere sine biler osv. Denne høsten kan bli en skikkelig spennende høst.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA