Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

navyelsen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 15:03
Vi får se hvordan det påvirker salget. Det kan hende salget fortsetter å være tregt, ettersom ryktet for å være ukurrant elbil allerede er godt etablert. Men det bør i hvert fall tendere opp.
Ja, Renault generelt er jo heller ikke det mest populære merket i Norge, og så er det jo spørsmål om de rydder opp i IT nett problemet samtidig.

Renault har gjort en del merkelige valg som gjør at de taper terreng på elbilstatistikken. Passerte nylig en bil jeg ikke hadde sett før, Renault Fluence ZE. Dette var en elektrisk sedan som fikk glimrende kritikk da den ble lansert, og kunne blitt en vinner i forhold til Leaf. Men på grunn av manglende hurtiglading og Renault sin IT/TN-problematikk har den stort sett gått langt under radaren til folk flest her til lands.

Skjønner ikke hvordan Renault tenker... De samarbeider jo med Nissan, så å få på plass en skikkelig ladeløsning burde vært et must!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Lars C. Krogenæs

Fluence hadde ikke noe probem med IT-nett. Bilen var spesialdesignet for BetterPlace med batteribytte og fikk derfor ikke hurtiglading. Med manglende hurtiglading var det begrenset hvor attraktiv den var.

Ryktene fra ladeindustrien i Europa sier at nye ZOE kommer med lademulighet for IT-nett, i tillegg for CCS. Altså at Renault går bort fra kameleon laderen og setter inn lader(e) med samme teknologi som resten av aliansen skal bruke. Mulig min kilde i Europa ikke forstod problemet med IT-nett, selv om jeg presiserte at det var det jeg var interessert i å vite....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Pew

Nyhetsverdien er nok kraftig redusert, og det har kommet mange gode konkurrenter siden jeg fikk min. Jeg tror uansett at dersom man kjøper elbil nå og tenker at de skal holde seg godt i pris (eller en hvilken som helst annen bil) så vil man bli skuffet. Det skjer så mye hele tiden at prisene vil gå fort nedover. Jeg kjøpte min Leaf for å ha bil i flere år fremover og den dekker mine behov svært godt. Jeg er meget fornøyd. Selvsagt kunne den hatt lengre rekkevidde, men om den hadde hatt det, så ville det uansett kommet noe bedre om en liten stund, og da er det den alle vil ha. Jeg betalte 280 000 for min LE for over et år siden og har aldri angret. Den har kjørt meg til og fra jobb hver dag, tatt meg til Oslo, Gøteborg, Ålborg, Århus og mange andre steder.

Så kunne jeg fått en Ampera E med over 400 km rekkevidde, men den hadde kostet meg 400 000,- eller en Tesla model 3 (hadde vært morsomt), men den hadde kostet 450 000,- (eller så), og for de pengene kan jeg kjøre mye og lade mye. Gi meg et eksempel på en bil som er så mye bedre enn Leaf til under 300 000 da? Så skal jeg vurdere å angre. ;)

EV-FTW

Sitat fra: Pew på onsdag 27. mars 2019, klokken 12:55
Nyhetsverdien er nok kraftig redusert, og det har kommet mange gode konkurrenter siden jeg fikk min. Jeg tror uansett at dersom man kjøper elbil nå og tenker at de skal holde seg godt i pris (eller en hvilken som helst annen bil) så vil man bli skuffet. Det skjer så mye hele tiden at prisene vil gå fort nedover. Jeg kjøpte min Leaf for å ha bil i flere år fremover og den dekker mine behov svært godt. Jeg er meget fornøyd. Selvsagt kunne den hatt lengre rekkevidde, men om den hadde hatt det, så ville det uansett kommet noe bedre om en liten stund, og da er det den alle vil ha. Jeg betalte 280 000 for min LE for over et år siden og har aldri angret. Den har kjørt meg til og fra jobb hver dag, tatt meg til Oslo, Gøteborg, Ålborg, Århus og mange andre steder.

Så kunne jeg fått en Ampera E med over 400 km rekkevidde, men den hadde kostet meg 400 000,- eller en Tesla model 3 (hadde vært morsomt), men den hadde kostet 450 000,- (eller så), og for de pengene kan jeg kjøre mye og lade mye. Gi meg et eksempel på en bil som er så mye bedre enn Leaf til under 300 000 da? Så skal jeg vurdere å angre. ;)

Dersom det er viktig med medt mulig plass for pengene, er det ikke noen bedre nye under 300 000. Sett bort fra det er Hyundai Ioniq et bedre alternativ. Bedre garanti, har aktiv kjøling av batteri, tåler raskere lading enn 50KW, bruker ikke Chademo, er utrolig effektiv. Og den koster godt utstyrt, under 300 000.
Er ikke i tvil om hvilken jeg hadde valgt av de to. Hyundai Ioniq er det beste kjøpet under 300 000.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Tiger123

Jeg hadde Leaf Tekna til 333 000, og jeg synes den er bedre enn Ionic. Har bare sittet i Ionic, men utifra det; mye bedre sete i Leaf, bedre interiør, og noe bedre rekkevidde, Ionic er vel bare 28kw, men med meget lavt forbruk er den på nivå med Leaf i enkelte tester.

EV-FTW

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 27. mars 2019, klokken 18:52
Jeg hadde Leaf Tekna til 333 000, og jeg synes den er bedre enn Ionic. Har bare sittet i Ionic, men utifra det; mye bedre sete i Leaf, bedre interiør, og noe bedre rekkevidde, Ionic er vel bare 28kw, men med meget lavt forbruk er den på nivå med Leaf i enkelte tester.

Er smak og behag.

Personlig synes jeg interiøret i Ioniq er langt finere og av bedre kvalitet enn Leaf. Den har også bedre infotainment system.
Setene liker jeg også bedre, høyde kan ha noe å si der.
Rekkevidden er temmelig lik som Leaf 40, jeg vil egentlig si Leaf går kortere. Spes når farten øker, på grunn av Ioniq er så effektiv. Og med tanke på at Leaf har såpass mye større batteri enn ioniq, er det utrolig at den ikke klarer å kjøre lengre enn Ioniq.

Så var det dette med lading, og tilgang til ladenettverk, der er ioniq overlegen.
Siden de ikke bruker Chademo, kan de lade på ionity sine ladere, som spretter opp i Norge nå, og kan lade opp mot 70KW.

Og du får den komplett, med skinn og vinterdekk til under 300 000.

Fordelen til Leaf er litt større plass, app for styring av klima osv, større motor og stillere inni.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Tiger123

Påstanden om at Ioniq går lenger enn Leaf tror jeg vel ikke helt på. I de fleste testene var vel Leaf foran Ioniq?
Ikke i forbruk, men rekkevidde.
Bilen brukte mer enn jeg forventet, spesielt på motorvei. Og 40kw batteri er vel bruttotallet, 34kw tror jeg noen regnet ut at er tilgjengelig. Infotainment ja, jeg gikk fra Leaf til Model S, og det var "back to the future" for å si det mildt:)
Men ellers er det som du sier smak og behag. Og nå er det vel flere alternativer i klassen rundt 250 - 350 000 enn for ett år siden mtp leveringstider.

EV-FTW

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 27. mars 2019, klokken 20:28

Påstanden om at Ioniq går lenger enn Leaf tror jeg vel ikke helt på. I de fleste testene var vel Leaf foran Ioniq?
Ikke i forbruk, men rekkevidde.
Bilen brukte mer enn jeg forventet, spesielt på motorvei. Og 40kw batteri er vel bruttotallet, 34kw tror jeg noen regnet ut at er tilgjengelig. Infotainment ja, jeg gikk fra Leaf til Model S, og det var "back to the future" for å si det mildt:)
Men ellers er det som du sier smak og behag. Og nå er det vel flere alternativer i klassen rundt 250 - 350 000 enn for ett år siden mtp leveringstider.

Av nye biler til under 300 000 er det ikke andre enn Leaf og Ioniq i den størrelsen. Så langt jeg vet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Pew

Ja, smak og behag er nesten umulig å diskutere. Jeg prøvekjørte ioniq, ampera e og leaf og syns egentlig ingen av dem var superkomfortabel (er 1,93) men likte interiøret bedre på leaf. Rekkevidden er såvidt meg og kollegaen min har funnet ut litt dårligere på hans ioniq, men bare et par, tre mil. Infotainment systemet er ikke imponerende, men jeg bruker Android auto og det er sånn noenlunde ok. Men har kjørt litt Tesla og det er en annen verden. Men en litt annet pris også. Likevel, ioniq er nok absolutt ikke et dårlig valg og man kan jo begynne å lure litt på hvorfor Nissan ikke har klart å få mer ut av sitt batteri når Hyundai har fått såpass mye ut av sitt.

EV-FTW

Sitat fra: Pew på onsdag 27. mars 2019, klokken 20:42
Ja, smak og behag er nesten umulig å diskutere. Jeg prøvekjørte ioniq, ampera e og leaf og syns egentlig ingen av dem var superkomfortabel (er 1,93) men likte interiøret bedre på leaf. Rekkevidden er såvidt meg og kollegaen min har funnet ut litt dårligere på hans ioniq, men bare et par, tre mil. Infotainment systemet er ikke imponerende, men jeg bruker Android auto og det er sånn noenlunde ok. Men har kjørt litt Tesla og det er en annen verden. Men en litt annet pris også. Likevel, ioniq er nok absolutt ikke et dårlig valg og man kan jo begynne å lure litt på hvorfor Nissan ikke har klart å få mer ut av sitt batteri når Hyundai har fått såpass mye ut av sitt.

Rekkevidde har nok mye med kjørestil å gjøre.

Ser at noen sier de klarer 27 mil med Leaf sommerstid, men da kjører man veldig fint. 25 mil er nok et mer reelt tall. Selv har jeg kjørt Ioniq flere ganger fra Stavanger til Kristiansand, og klarer da 25 mil med den også, når jeg følger trafikken, men kjører jevnt og ikke tar forbi osv.

Så alt i alt vil jeg påstå at rekkevidden er ganske lik på de to bilene, og kan da enten si at Hyundai har vært dyktige til å få mye ut av bilen, eller at Nissan har vært dårlige på å utnytte batteriet i Leaf 40.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Lars C. Krogenæs

Nå er det vel varslet at ioniq skal komme med større batteri. Da hadde denne bilen blitt tipp-topp. Greier de å få en app til, blir ioniq et bedre alternativ enn leaf e+.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

EV-FTW

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 28. mars 2019, klokken 09:03
Nå er det vel varslet at ioniq skal komme med større batteri. Da hadde denne bilen blitt tipp-topp. Greier de å få en app til, blir ioniq et bedre alternativ enn leaf e+.

Helt sant, men da er vi ikke under 300 000 kr
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

TJV

Sitat fra: Øyst1 på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:01

Ser at noen sier de klarer 27 mil med Leaf sommerstid, men da kjører man veldig fint. 25 mil er nok et mer reelt tall. Selv har jeg kjørt Ioniq flere ganger fra Stavanger til Kristiansand, og klarer da 25 mil med den også, når jeg følger trafikken, men kjører jevnt og ikke tar forbi osv.

Så alt i alt vil jeg påstå at rekkevidden er ganske lik på de to bilene, og kan da enten si at Hyundai har vært dyktige til å få mye ut av bilen, eller at Nissan har vært dårlige på å utnytte batteriet i Leaf 40.

Sikkert en bra kombinasjon. Hyundai er bedre til å skvise ut km av bilen/batteriet enn Nissan. Det er det ingen tvil om. Selv om Leaf er litt større innvendig, spesielt bagasjerom og dermed ikke har laget en så strømlinjeformet bil som Ionic, så skulle man tro Nissan kunne kjøre betydelig lenger med såpass større batteri.
Har selv også kjørt Stavanger - Kristiansand. Rettere sagt Kongeparken -Kristiansand. Startet på 100%, ankom Kristiansand med 25% igjen på batteriet uten lading underveis. 209km med aircondition, ca 20 grader og tørre veier, samt full bil i bagasje, 2 voksne,2 barn og fulgte trafikken og fartsgrense. Da er jeg rimelig sikker på bilen klarer 270km på Vestlandet. Husk at Leaf klarer fint 10-15km etter batteriet viser 0%, greit å ha i backup. Har dessverre ikke testet bilen på Østlandet med 110 sone, men da tror jeg kanskje Ionic kjører lenger/like langt.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

EV-FTW

Sitat fra: TJV på torsdag 28. mars 2019, klokken 10:14
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:01

Sikkert en bra kombinasjon. Hyundai er bedre til å skvise ut km av bilen/batteriet enn Nissan. Det er det ingen tvil om. Selv om Leaf er litt større innvendig, spesielt bagasjerom og dermed ikke har laget en så strømlinjeformet bil som Ionic, så skulle man tro Nissan kunne kjøre betydelig lenger med såpass større batteri.
Har selv også kjørt Stavanger - Kristiansand. Rettere sagt Kongeparken -Kristiansand. Startet på 100%, ankom Kristiansand med 25% igjen på batteriet uten lading underveis. 209km med aircondition, ca 20 grader og tørre veier, samt full bil i bagasje, 2 voksne,2 barn og fulgte trafikken og fartsgrense. Da er jeg rimelig sikker på bilen klarer 270km på Vestlandet. Husk at Leaf klarer fint 10-15km etter batteriet viser 0%, greit å ha i backup. Har dessverre ikke testet bilen på Østlandet med 110 sone, men da tror jeg kanskje Ionic kjører lenger/like langt.

Veien til Kristiansand er fin sånn sett, da hastigheten ikke er særlig høy, og største stigning er over til Lyngdal fra Flekkefjord. Sommerstid kommer jeg til Søgne med 30 kWt Leaf, så stemmer nok fint at Leaf 40 bør ha ca 25 prosent igjen i Kristiansand.

Er omtrent det jeg hadde igjen med Ioniq i Kristiansand med ca samme føre og temperatur.

Men ja, når hastigheten går opp, så øker forbruket betraktelig på Leaf.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

raysv

Det eneste ioniq slår leaf på er vel er vel effektivitet og lading, og til dels seter for oss som er høyere enn 180.

At man syntes interiøret er finere er greitnok, det er en subjektiv mening, men kvalitet?  Er jo ikke annet enn plastrøl i den :)

Når det er sagt vurderer jeg ioniqen selv, men det er ene og alene grunnet at det er litt mer lår støtte i seter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA