Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

Joltus

Tesla selger knallbra de. Men hva har det med fotfestet til leaf å gjøre?

Og er man virkelig overrasket over at det selges færre biler i mars året etter lansering, enn første måneden de leverte den nye, og samtidig er et vakuum der de venter på den nye modellen?

Det er alt for tidlig å basere fotfeste påstanden på salgstall/registreringer pr nå. Det kan man kun se i ettertid. Og dette tror eg flere i denne diskusjonen både vet og forstår.

Marzo

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:52
Reservasjonslister har det vært og er på mange elbiler, og det forplikter ingenting. Salg er når varen betales og mottas. Tesla har vært desidert best/villigst på å levere, og er den desidert mest solgte bilen hittil i år.

Det er ingen her som er uenige i at Model 3 har levert ut/solgt flest biler de siste 6 ukene av alle merker i landet.
Det er jo nettopp taktikken til Tesla, enten det er for logistikken sin del eller kvartalsrapporten.

Men det betyr ikke at Nissan har solgt 4364stk mindre Leaf enn de skulle i samme periode.
Dette ser det ut til å være vanskelig å forstå for flere her inne.

Ole Irgens

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:21
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 11:30
Jeg synes du skal lære deg å finne riktige fakta så du slipper å drite deg ut i et offentlig forum.
Kanskje du skal tenke i de baner selv. Jeg vet ikke hvem som driter seg mest ut jeg. Sjekk posten fra Lars C. Krogenæs om du gidder. Men du kan vel ikke innrømme feil  ::)

La oss bruke den offisielle statistikken fra OVF:

https://ofv.no/registreringsstatistikk?selectedDistribution=Modellfordelt&selectedMonth=2&selectedVehicleCategory=Personbiler&selectedYear=2019

Så langt i år er det registrert (altså levert og påsatt skilt) følgende:

1658 Golf (8,2 % markedsandel)
1181 Leaf (5,9 % markedsandel)
1015 BMW i3 (5,0 % markedsandel)

I hele fjor var tallene:

12.303 Leaf (8,2 prosent markedsandel)
9.858  Golf (6,7 prosent markedsandel)
5.687 BMW i3 (3,8 prosent markedsandel)

Man kan selvsagt spekulere voldsomt i at Leaf "mister fotfestet" basert på tall for de to første månedene i år, men vi snakker altså om Norges mest solgte bil i fjor, som nå har blitt forbigått av Golf i januar og februar. i3en ligger langt under.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Ole Irgens

Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:52
Reservasjonslister har det vært og er på mange elbiler, og det forplikter ingenting. Salg er når varen betales og mottas. Tesla har vært desidert best/villigst på å levere, og er den desidert mest solgte bilen hittil i år.

Det er ingen her som er uenige i at Model 3 har levert ut/solgt flest biler de siste 6 ukene av alle merker i landet.

Jo. Det er registrert 808 model 3 i januar og februar, mot 1.658 Golf og 1181 Leaf.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Ole Irgens

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:05
Statistikken fra vegvesenet som oppdateres fortløpende:

https://elbilstatistikk.no/?sort=2


Denne statistikken er opplagt helt feil, og fremstår både i innhold og utforming som useriøs. Hvordan fremkommer disse tallene? De er fullstendig misforhold med ovf.no, som er den offisielle registreringsstatistikken.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Øyvind.h

#80
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:25
Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:52
Tesla har vært desidert best/villigst på å levere, og er den desidert mest solgte bilen hittil i år.

Det er ingen her som er uenige i at Model 3 har levert ut/solgt flest biler de siste 6 ukene av alle merker i landet.

Jo. Det er registrert 808 model 3 i januar og februar, mot 1.658 Golf og 1181 Leaf.

mvh

Ole Irgens
Så du mener altså at det ikke er Model 3 som er mest solgt siste 6 uker. Interessant.
https://elbilstatistikk.no/

Denne siden spør daglig mot Vegvesenet. Jeg tror dog ikke denne vasker bort bruktimporterte biler. Dvs Leaf og andre vil antakelig plassere seg høyere enn reelt her ift hva forhandlerne reelt sett selger av nybiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:33
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:05
Statistikken fra vegvesenet som oppdateres fortløpende:

https://elbilstatistikk.no/?sort=2


Denne statistikken er opplagt helt feil, og fremstår både i innhold og utforming som useriøs. Hvordan fremkommer disse tallene? De er fullstendig misforhold med ovf.no, som er den offisielle registreringsstatistikken.

Mvh

Ole Irgens

Skriptet henter data fra kjøretøysregisteret hvert 30min og skal være ganske presist.

Espen Hugaas Andersen

Elbilstatistikk.no stemmer. I hvert fall sånn noenlunde, men den tar med bruktbilimporten, slik at du får høyere tall enn den offisielle statistikken.

For Model 3 er det ca ingen forskjell om man kun ser på nybilsalg eller inkluderer bruktbilimport, ettersom det foreløpig er snakk om 2 stk brukte Model 3 som har blitt importert.

Per i dag ligger Model 3 på 4409 stk registrert, mens Leaf ligger på 2220 stk registrert. Det er altså inkludert bruktbilimporten.

Man kan kanskje anta at salget av Model 3 vil avta utover året. Jeg tror de havner i området 10-20.000 solgt i Norge i 2019, om de får startet opp salget av SR/SR+ før sommeren. Det er ikke overraskende om Leaf havner på tredjeplass for året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lars C. Krogenæs

#83
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:33
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:05
Statistikken fra vegvesenet som oppdateres fortløpende:

https://elbilstatistikk.no/?sort=2


Denne statistikken er opplagt helt feil, og fremstår både i innhold og utforming som useriøs. Hvordan fremkommer disse tallene? De er fullstendig misforhold med ovf.no, som er den offisielle registreringsstatistikken.

Mvh

Ole Irgens

Det er 2 forskjellige statistikker.

OFV henter inn tall etter hver måned, samler sammen og utgir. Altså ligger de opptil 1 måned på etterskudd

http://elbilstatistikk.no/ henter sine tall fra databasen til Vegvesenet fortløpende, og oppdateres mange ganger i timen. Siden mitt forrige innlegg har M3 nå kommet opp i 3601stk. Altså ytterligere 45 biler.

Dette er totalt registrerte biler, som tar med både nye og bruktimporterte. OFV bruker ofte tall på nyregistrerte biler, som ikke tar med bruktimport. KIA Seoul har derfor ofte kommet dårlig ut, fordi de som oftest har vært registrert 1 time i EU før de blir sendt til Norge.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Jeg tror forøvrig at salget (levering) av Model3 vil øke utover året. Tesla varsler at leveringstakten av M3 fortsetter utover april. Ryktene sier at Tesla har 27.000 reservasjoner av M3 i Europa, og hvis vi antar at 1/3 av disse skal til Norge, er vi oppe i 9000 M3 som venter på levering i Norge.

Når Tesla starter utlevering av "Billigversjonen" av M3 til Norge på sen-sommeren, blir dette en meget attraktiv bil, særlig når vi setter den opp mot Leaf60kWt. De vil få omtrent samme pris, M3 vil være overlegen på ladehastighet, apper og funksjoner, mens Leaf vil vinne på pålitelighet og service.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Espen Hugaas Andersen

#85
Bare så det er nevnt, om man ønsker å verifisere listene til Elbilstatistikk.no opp mot registreringene hos SVV, så er det bare å trykke på bilmodellen for å få opp listen med VINs, og så søke på disse her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

Meg bekjent har det aldri hendt at man har en oppføring i statistikken, som ikke finnes i databasen til SVV. Men det skjer derimot at noen VINs ikke blir plukket opp umiddelbart. Altså det er ikke umulig at Leaf faktisk er på 2500 for året, altså høyere enn e-Golf. Men det er ikke veldig vanlig. Elbilstatistikk.no er som regel ganske ajur.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. mars 2019, klokken 14:05Jeg tror forøvrig at salget (levering) av Model3 vil øke utover året. Tesla varsler at leveringstakten av M3 fortsetter utover april. Ryktene sier at Tesla har 27.000 reservasjoner av M3 i Europa, og hvis vi antar at 1/3 av disse skal til Norge, er vi oppe i 9000 M3 som venter på levering i Norge.

Når Tesla starter utlevering av "Billigversjonen" av M3 til Norge på sen-sommeren, blir dette en meget attraktiv bil, særlig når vi setter den opp mot Leaf60kWt. De vil få omtrent samme pris, M3 vil være overlegen på ladehastighet, apper og funksjoner, mens Leaf vil vinne på pålitelighet og service.
Tror ikke leveransetakten vil øke fra ca 5000/mnd. Da ville året havne på over 56.000 Model 3...

Men ja, det vil bli masse leveranser utover året. 10.000 tror jeg er forsiktig estimert for 2019. 20.000 er kanskje mer optimistisk. Det kan forsåvidt også bli høyere enn 20.000, men tror ikke på det før jeg ser det. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: TJV på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:01
Står 19stk registrerte eGolf hittil i år på den siden visst du blar litt nedover?

Ved registrering hender det at man skriver inn forkskjellig navn på samme type bil. Vi har f.eks i-miev og I Miev, men det er grunn til å anta at detter er samme type bil... Alle bilene i elbilstatistikk.no har drivstoffkode 5 for elektrisk.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:22
1658 Golf (8,2 % markedsandel)
1181 Leaf (5,9 % markedsandel)
1015 BMW i3 (5,0 % markedsandel)
Man kan selvsagt spekulere voldsomt i at Leaf "mister fotfestet" basert på tall for de to første månedene i år, men vi snakker altså om Norges mest solgte bil i fjor, som nå har blitt forbigått av Golf i januar og februar. i3en ligger langt under.
Morsomt å si at Leaf kun har blitt forbigått av Golf (477 færre), og i3 ligger langt under (166 færre). Man kan jo og vinkle det slik at en fireseters premium minibil selger nesten like mye som en kompaktklassebil til lavere pris. Som jo er oppsiktsvekkende nok.

Og så har vi jo situasjonen at både i3 og eGolf har økt markedsandelen vesentlig, mens Leaf har redusert sin markedsandel med 28%.

Og så er det jo slik at vi er i mars, og fra å være nr 1 med over 20% mere solgte enn neste, så er altså Leaf nr 3 med kanskje 50% av salget til markedsleder. Så når markedsandel går ned, absolutt salg går ned og ranking går ned synes jeg det er pussig å prøve å argumentere for noe annet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Her er forøvrig en skjermdump av salget av Leaf de siste 12 månedene. Dette viser en dramatsik nedgang i antall solgte (leverte) Leafer.

Når vi også vet at VW har redusert prisene på egolf med 35.000kr og BMW har gjort det samme med i3, mens Nissan ikke har gjort det, vil nok etterspørselen etter Leaf fortsette å dale. Alle bilene kan må få levert i løpet av noen dager.

Så kommer Leaf med sin + versjon. Det samme gjør Kia Soul. Kia/Hyundai har begynt å levere sine Konaer/Niroer, DS kommer på slutten av året osv. Sammen med M3 gir dette et større utvalg av biler med stort batteri i folkeklassen.

Jeg mener det er helt naturlig at Leaf mister sitt fotfeste som "folke elbilen" og blir en av mange alternativer. Dette vil også gi seg utslag i vesentlig lavere volumer fremover.

Regner med at Nissan nå vil kjøre endel kampanjer for Leaf fremover, så det er grunn til å vurdere om det er riktig tidspunkt å bestille en Leaf til "fullpris" i øyblikket.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA