Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf mistet litt fotfeste?

Startet av EV-FTW, fredag 15. mars 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

TJV

VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

turfsurf

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 09:22
Nissan Leaf er Norges nest mest solgte bil i Norge så langt i 2019, bare slått av VW Golf. Så joda, den mister fotestet så det holder.
Det er nå solgt dobbelt så mange Model 3 som Leaf hittill i år. Og 6-7 ganger så mange denne måneden. I Mars i fjor ble det solgt 2000+ Leaf, i år er det foreløpig under 600 så langt, ender kanskje på 800.

Jeg vil tro de fleste forhandlere regner over halvering av omsetning som å miste fotfestet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:28
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 09:22
Nissan Leaf er Norges nest mest solgte bil i Norge så langt i 2019, bare slått av VW Golf. Så joda, den mister fotestet så det holder.
Det er nå solgt dobbelt så mange Model 3 som Leaf hittill i år. Og 6-7 ganger så mange denne måneden. I Mars i fjor ble det solgt 2000+ Leaf, i år er det foreløpig under 600 så langt, ender kanskje på 800.

Jeg vil tro de fleste forhandlere regner over halvering av omsetning som å miste fotfestet.

Du er sikkert klar over det men glemmer deg litt.

Leaf kom med ny generasjon i mars i fjor, og de solgte 12.303 biler ila året og naturligvis ble majoriteten av disse solgt etter den nye modellen kom. Et snitt på 1000 biler i mnd.
Tesla har levert flere biler enn Nissan og noen andre merker i mars 2019, men salget at disse går altså over 2 år tilbake i tid. Hvor lurt det er å levere ut så mange biler på en gang kan diskuteres, men andre merker unngår nok dette pga logistikk utfordringene.

turfsurf

Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:57
Du er sikkert klar over det men glemmer deg litt.

Leaf kom med ny generasjon i mars i fjor, og de solgte 12.303 biler ila året og naturligvis ble majoriteten av disse solgt etter den nye modellen kom. Et snitt på 1000 biler i mnd.
Ja, og det at man går fra å være dominerende på markedet grunnet ny bil og klasseledende på batterikapasitet med dertil ledende salg, til nå å ikke være i denne posisjonen lengre er vel å miste fotfestet? Altså, det du sier er klart årsaker til at salget synker, og derved årsaker til å "miste fotfestet". Leaf har ikke nyhetens interesse lengre, den er ikke ledende på noe, den har gått på noen smeller (rapidgate). Kort sagt er det færre argumenter for å velge Leaf, og alternativene har blitt flere og bedre. Helt naturlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ole Irgens

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:28
Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 09:22
Nissan Leaf er Norges nest mest solgte bil i Norge så langt i 2019, bare slått av VW Golf. Så joda, den mister fotestet så det holder.
Det er nå solgt dobbelt så mange Model 3 som Leaf hittill i år. Og 6-7 ganger så mange denne måneden. I Mars i fjor ble det solgt 2000+ Leaf, i år er det foreløpig under 600 så langt, ender kanskje på 800.

Jeg vil tro de fleste forhandlere regner over halvering av omsetning som å miste fotfestet.

Jeg synes du skal lære deg å finne riktige fakta så du slipper å drite deg ut i et offentlig forum.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

TJV

Såvidt jeg har funnet ut så hadde det blitt nyregistrert hittil i år 2184 Leaf og 3957 Model 3. 2386 Golf (usikker på om det er med fossilversjonene). Tallene var fra i går/forgårs. Noen som kan bekrefte om de tallene stemmer sånn ca? Selvfølgelig er det bra av Model 3 og Tesla, men folk begynte tross alt å handle den bilen for 3 år siden, så skulle bare mangle de fikk bilen etter 3 år venting. (Noen har bare ventet noen uker/måneder fra de bestilte, det imponerer meg mer med kort levering). 
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Marzo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 11:12..til nå å ikke være i denne posisjonen lengre er vel å miste fotfestet?

Leaf og Golf var de to mest solgte bilene i januar og februar og på god vei til å bli det for mars?

Hvilke tall er det du sitter på som ikke blir delt med oss andre?

Lars C. Krogenæs

#67
Statistikken fra vegvesenet som oppdateres fortløpende:

https://elbilstatistikk.no/?sort=2

I øyeblikket har Tesla levert 4364stk model3 i år, med 3556 hittil i mars.

Det er registrert 2112 Leafer hittil år, med 580stk. hittil i mars

Det er registrert 2427 e-golfer hittil i år, med 741stk. hittil i mars.

Dermed bør det være belegg for å si at Telsa model3 er mest solgt hittil i år.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:02
Leaf og Golf var de to mest solgte bilene i januar og februar og på god vei til å bli det for mars?

Hvilke tall er det du sitter på som ikke blir delt med oss andre?
I mars i fjor solgte Leaf 2200+ biler. I år er de på vei mot ca 800. I fjor var de nummer 1, i år er de nummer 3. På 1,5mnd har Model 3 solgt dobbelt så mange biler som Leaf har gjort på 3 mnd. I fjor solgte vel Leaf minst 50% mere enn eGolf, i år ligger de bak. De selger mindre i antall, de har mindre markedsandel, de går nedover på lista.

Ja, de har mistet fotfeste når de har gått fra å være klart dominerende til å være nr 3. Leaf har fremdeles mange kvaliteter (deriblant leveringsevne og pris / størrelse forhold) som gjør at de kommer til å selge greit, men markedsleder er de ikke lengre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:05
Statistikken fra vegvesenet som oppdateres fortløpende:

https://elbilstatistikk.no/?sort=2

I øyeblikket har Tesla levert 4364stk model3 i år, med 3556 hittil i mars.

Det er registrert 2112 Leafer hittil år, med 580stk. hittil i mars

Det er registrert 2427 e-golfer hittil i år, med 741stk. hittil i mars.

Dermed bør det være belegg for å si at Telsa model3 er mest solgt hittil i år.

Det er nettopp registrerte biler. Model 3 som leveres nå er solgt helt fra 2016.
Det er lite som tyder på at det selges 35.000 Model 3 iløpet av 2019, men du er gjerne uenig?

turfsurf

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 26. mars 2019, klokken 11:30
Jeg synes du skal lære deg å finne riktige fakta så du slipper å drite deg ut i et offentlig forum.
Kanskje du skal tenke i de baner selv. Jeg vet ikke hvem som driter seg mest ut jeg. Sjekk posten fra Lars C. Krogenæs om du gidder. Men du kan vel ikke innrømme feil  ::)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:20
Det er nettopp registrerte biler. Model 3 som leveres nå er solgt helt fra 2016.
Det er lite som tyder på at det selges 35.000 Model 3 iløpet av 2019, men du er gjerne uenig?
Salg regnes ved levering. Tesla åpnet for salg i desember i fjor. Det var mulig å reservere i 2016, men det er ikke salg. Om takten holdes oppe vet ingen, men det er vel ikke naturlig. Men Tesla kommer nok til å fortsette å selge mye, de har jo ikke engang begynt å levere de rimeliger variantene. Alt det blir dog spekulasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:24
Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:20
Det er nettopp registrerte biler. Model 3 som leveres nå er solgt helt fra 2016.
Det er lite som tyder på at det selges 35.000 Model 3 iløpet av 2019, men du er gjerne uenig?
Salg regnes ved levering. Tesla åpnet for salg i desember i fjor. Det var mulig å reservere i 2016, men det er ikke salg. Om takten holdes oppe vet ingen, men det er vel ikke naturlig. Men Tesla kommer nok til å fortsette å selge mye, de har jo ikke engang begynt å levere de rimeliger variantene. Alt det blir dog spekulasjon.

Jeg ser at dette blir litt for komplisert å forklare deg.
Godt du er enig i at tallene for denne måneden gjerne ikke gjenspeiler virkeligheten.

Tiger123

Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:40
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:24
Sitat fra: Marzo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:20
Det er nettopp registrerte biler. Model 3 som leveres nå er solgt helt fra 2016.
Det er lite som tyder på at det selges 35.000 Model 3 iløpet av 2019, men du er gjerne uenig?
Salg regnes ved levering. Tesla åpnet for salg i desember i fjor. Det var mulig å reservere i 2016, men det er ikke salg. Om takten holdes oppe vet ingen, men det er vel ikke naturlig. Men Tesla kommer nok til å fortsette å selge mye, de har jo ikke engang begynt å levere de rimeliger variantene. Alt det blir dog spekulasjon.

Jeg ser at dette blir litt for komplisert å forklare deg.
Godt du er enig i at tallene for denne måneden gjerne ikke gjenspeiler virkeligheten.

Reservasjonslister har det vært og er på mange elbiler, og det forplikter ingenting. Salg er når varen betales og mottas. Tesla har vært desidert best/villigst på å levere, og er den desidert mest solgte bilen hittil i år.

TJV

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. mars 2019, klokken 12:05
Statistikken fra vegvesenet som oppdateres fortløpende:

https://elbilstatistikk.no/?sort=2

I øyeblikket har Tesla levert 4364stk model3 i år, med 3556 hittil i mars.

Det er registrert 2112 Leafer hittil år, med 580stk. hittil i mars

Det er registrert 2427 e-golfer hittil i år, med 741stk. hittil i mars.

Dermed bør det være belegg for å si at Telsa model3 er mest solgt hittil i år.

Står 19stk registrerte eGolf hittil i år på den siden visst du blar litt nedover?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA