Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sikkerhet i elbiler i VG

Startet av Silkefot, lørdag 17. november 2007, klokken 02:12

« forrige - neste »

PLUTO

Sitat fra: bosonic på tirsdag 27. november 2007, klokken 15:04
Dersom det er umulig å få godkjent en konvertert elbil så skulle jeg likt å fått dette svart på hvitt.

Jeg har nå sendt en forespørsel til Statens Vegvesen om dette med godkjenning av konvertert bil, så får vi vente og se hva de svarer. Jeg prøvde å lese meg frem på kjøretøyforskriften som skal være å finne på lovdata.no, men lykktes ikke med det. Tror det skal stå i §5 eller §6 om dette
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

espen

Jeg har nylig fått godkjent en konvertert 1996 Toyota Tacoma (tilsvarer Hilux) med EL-skilter i Norge. Bilen var importert fra USA etter ombygning. Det var en drøy prosess og hovedproblemet var at det ikke egentlig er hjemmel i Norge for å godkjenne en slik ombygd bil som ikke er velsignet av Toyota. Sikkerhetsmessig dokumentasjon er dermed dispensert for på bakgrunn av et godt sikkerhetsstempel i dørkarmen og betraktninger om at bilen etter ombygning trolig er sikrere enn før. Videre ble det krav om å vise et brev fra elektroinstallatør om at det elektriske er i orden sikkerhetsmessig. Bilens vektøkning er også lav nok til at man ikke går ut over originalt tillatt totalvekt. Dette punktet tror jeg ville være showstopper for de fleste konverteringer med blybatterier, men en Pickup er jo laget for å ha litt lastekapasitet, og det er den jeg spiser av med blybatteriene.

Konklusjonen er at det ER mulig, men alt i alt var dette en frustrerende prosess for en som er i vanlig jobb, grunnet mange omganger prøveskilt og bomturer til trafikkstasjon og meget varierende tilbakemelding om hva som skulle til og om det i det hele tatt var mulig. Men en del helt greie krav utkrystalliserte seg til slutt. Det er mulig man sparer litt på å velge en europeiskregistrert bil pga div forskjeller på lys etc i USA.

Det viktigste tiltaket for å få til mer konvertering i Norge er etter min vurdering at man fikk laget klarere retningslinjer og krav, slik at de som vil sette igang, enten personlig eller gjennom "ferdigimport", vet hva som skal til, hvor man må vise bilen, og hvor lang tid prosessen tar. Satser på at Norstart tar saken neste år...

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

hvor fikk du registrert bilen?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Kjøretøyforskriften på Lovdata finner du her:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html

Et lite tips angående søking i offentlige Norske websider som feks Lovdata, Odin osv:
Å gå inn på den aktuelle siden å bruke søkefunksjonen er helt håpløst  >:(
men søker du på samme ord direkte i Google får du treff med en gang og som regel på toppen til og med.
Prøv bare å søke på "Kjøretøyforskriften" på Google og se selv  ;D


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

takk Elmo
jeg fant flere interessante paragrafer der.

§7-2.3.3
Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.

§7-2.7
Krav om dokumentasjon 
        For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. 
        Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

av dette leser jeg at det skal være mulig å få godkjennt en konvertert bil. I Sverige har de en nasjonal godkjennt perosn som etter en konvertering ser på bilen og ser at det er konvertert på en forsvarlig måte. denne autoriserte person kan skrive under på et pappir som gir mulighet for registrering. det er jo noe slik de spør etter i §7-2.7. finnes noe slikt i Norge?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Olle

Julle i Sverige holder på med ombygging av en Mercedes A-klasse bil. Den skal jeg få alle data på og se om vi kan få den godkjent her. Kommer tilbake til den senere.
Lykke til alle som prøver
Kristiansand Kenneth Timenes Renault Clio -97 2687 mil nå registrert i Norge

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg har nå fått et svar fra Statens Vegvesen, men har sendt noen avklarende spørsmål tilbake. De ga da beskjed om at en annen saksbehandler måtte overta og at de vil svare etter nyttår en gang.

Som svar på dette med import av kjøretøy som har blitt konvertert og godkjennt i annet land sier de: Her vil det være §1-7 i KTF som vil gjelde. Du må da dokumentere at kjøretøyet tilfredstiller norske krav etter ombygging. All dokumentasjon skal være original fra Fabrikant eller uavhengig Laboratorie, med henvisning til Understellsnummer på den spesifikke kjøretøyet.
Jeg spør nå videre om hvilken godkjenning de skal ha for å være godkjennt som dette.

Når det gjelder konvertering i Norge kan det være et smutthull for biler som har vært registrert i Norge i tre år før konvertering, men jeg kommer tilbake til mer når jeg får mer entydige svar
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

toref

 Dette høres flott ut. Takk for at du informerer om prosessen om KTF og avklaringene.  :)

Jeg ønsker selv å konvertere en bensinbil, men avventer avklaringen på om en konvertering i norge vil kunne bli godkjent.

Nissan Leaf 24kWh - 2016
Kewet-2  - har endt sine dager på huggeriet

PLUTO

#25
Idag fikk jeg brev fra Statens vegvesen. Det er slik jeg ser det meget nedslående lesing >:(. jeg har startet et eget fora for dette under Avansert: konvertering til elektrisk. Der kan dere lese svaret jeg fikk i sin helhet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA