Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sikkerhet i elbiler i VG

Startet av Silkefot, lørdag 17. november 2007, klokken 02:12

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Hva er det egentlig som gjør det vanskelig å importere Elbiler? Det finnes mye spennende å få kjøpt rundt omkring men jeg kan ikke se at det skrives særlig om det. Et konkret eksempel er blant annet LionEV. De annonserer med noe så vanlig som en Hyundai Accent som det ruller mange av med bensinmotor i Norge (ikke det at jeg vil ha den men den er fin som eksempel  ;)). De tar den ny fra forhandler og bytter ut det originale fosilsystemet med el. Litt hoderegning gir:


  • Nypris i USA: $28,695.00 hvilket med dagens kronekurs er 152,000 Nkr
  • De tar $800 for frakt til Europa hvilket blir 4240 Nkr
  • I tillegg har du vrakpanten du må betale ved innførsel til Norge på noen tusen og noen hundre i miljøskatt for aircondition

Noe må det jo tilkomme siden ikke alle elbilfantaster her på forumet løper av gårde for å handle elbil utenlands for tiden? Såvidt jeg kan se har du her en elbil med rekkevidde på 32 mil til 160.000 Nkr? Og for lusne 64.000 Nkr til dobles rekkevidden! Har skjønt at det er litt ekstra krøll med belter og lys osv men det må jo bare være å sette opp noen krav før bilen handles slik at de som konverterer gjør de nødvendige håndgrep og dokumenterer det?

Noen som er litt mer innsatt i innførsel av elbiler som kan opplyse meg om hvorfor det koster mer enn jeg tror og hvorfor det er så vanskelig at jeg ikke bør gjøre det ???
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

PLUTO

#1
Dette synes jeg du skal se mer på. Johannes på www.elbilimport.com importerer de store Ford Ranger EV. Kanskje han har noe info å gi. Se også link http://elbil.no/forum/index.php?topic=386.0

Jeg har selv noe erfaring med bruktimport av fossilbiler og kan si at det ikke alltid er like lett, spesielt med biler som er av eldre dato enn ca 2000 (men stort sett går det bra). et problem kan være biler som ikke tidligere har vært solgt i Norge.

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Cobos

Mulig jeg har misforstått men jeg var sikker på at elbiler var fritatt for MVA også ?
Dette høres jo uansett ut som en god løsning....

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Silkefot

#3
Det hadde vært greit med en liste over hva man skal huske på ved import av elbil samt en tabell som forskjellene ved import av brukt elbil. Jeg mistenker at følgende kategorier har forskjeller:

Utgangspunkt:                Kjent bil i Norge:             Ikke kjent i Norge:
Original fra fabrikkProblemfrittGodkjennes i Drammen/Haugesund
Konvertert fra original??
Brukt originalProblemfritt
Brukt konvertert??

Med problemfritt tenker jeg at man betaler bilen, får den fraktet hit, betaler vrakpant + evt miljøavgift og får EL skilt. Noen som klarer å fylle ut?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

Min første elbil ble importert fra Belgia.

Noen telefoner, overføring av penger, og et par uker etter stod den på kaien på Tananger.

Det var omtrent like enkelt som å gå til en lokal forhandler og kjøpe bil der. Det skal betales 1300 kr i vrakpant. Punktum. Ingen moms, ingen toll, ingen registreringsavgift.

Dersom bilen ikke har E merking, noe som det ser ut til at samtlige mangler, må den godkjennes under dispensasjon. Det innebærer at bilen må være i original utførelse fra fabrikk ( noe som muligens eliminerer f.eks Hudaien du nevner) og ha vært godkjent i USA eller et EU land.
Denne godkjenningen var det for 3 år siden kun Haugesund og Drammen som kunne utføre.

Selv fikk jeg en strøken bil for halv norsk pris, og selv om batteripakken røk etter kort tid lønnte dette seg i forhold til kjøp i Norge.

På den tiden var det riktignok  lite privat hjelp rundt reperasjon av slike biler, og dette kunne selvfølgelig blitt en kostbar historie. Forhandlerene ville bare bytte store moduler til overpriser, men jeg var heldig og fikk kjøpe komplett batteripakke hos Enviro for 60K. Tilgang til verkstedsmanualer og info generelt var også nærmest fraværende.

I dag ser det ut til at der er hjelp i nesten et hvert fylke, og både deler og hjelp ved problemer og service er ikke langt borte, og nå til helt andre priser.

Problemet er vel helst at prisen på elbiler i utlandet har økt ganske betydelig, og tilgangen er begrenset. Men finner noen et bra eksemplar så er veien til Norge ganske enkel og ikke minst billig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: Cobos på mandag 12. november 2007, klokken 23:12
Mulig jeg har misforstått men jeg var sikker på at elbiler var fritatt for MVA også ?
Dette høres jo uansett ut som en god løsning....

Cobos

beklager. Det er helt riktig, Cobos. Elbiler skal idet kke betales hverken engangsavgift eller mva for. kun vrakpant!
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Silkefot

Hva er E merking Electrolux? Og hvem utsteder egentlig ett COC bevis, fabrikanten?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

PLUTO

E merking er noe som kom på alle biler som er laget fra rundt år 2000. det er en slags felles standard for merking og registrering i et register. COC tror jeg er et skjema for biler som ikke har denne merking. dette får man hos importør. det er her du får problemer dersom det ikke har vært imortert en lik bil fra før.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Cobos

Hvis vi går tilbake til den Hyundai'en som ble nevnt i begynnelse så vil jo den ha en e-merking idet den blir levert fra Hyundai USA til LionEV. Vil den e-merkingen bli ugyldig av at de endrer motoren, det aller meste av bilen er jo fortsatt det samme? Det virker nemlig som en slik Accent løsning burde være veldig gunstig (evt høre om de kan bruke Sonata istedet), siden det faktisk er billigere enn nyprisen på en bensin Accent.

Nesten så jeg har lyst til å forhøre meg litt selv, men mistenker at jeg uansett må spare litt før det kan bli ny bil på meg...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Elias

LionEv/ Ken (Kenneth) Curry kan foreløpig ikke levere det de lover. Vær veldig forsiktig med å sende penger til firmaet! Har kastet bort en del tid på dem.. :(  Når en ting er for god til å være sann, er den ofte nettopp det. Heldigvis finnes det unntak, men ikke i dette tilfellet. De kan ikke vise et eneste bilde av en el-Accent eller el-Tucson, eller henvise til en eneste kunde som kan gi tilbakemeldinger om hvordan bilen er. Jeg tror at de ikke har konvertert noen bil ennå. Hvis man regner litt på batterikostnader, innkjøp av bil (ca. $15000), kostnader ved ombygging osv., finner man ut at ting ikke stemmer. Tips: bruk Google og finn ut mer hvis du er i tvil.

Skulle ønske de kunne slutte og bløffe, heve prisen noe, få jobben gjort og begynne å selge biler.

Silkefot

Det er jo synd at LionEV ikke lever opp til forventningene men det var bare ment som et eksempel. Det finnes mange måter å skaffe elbil fra utlandet og jeg føler at det vil være smart å få litt større variasjon i elbils-"flåten" i Norge en det er i dag for at folk skal få øynene opp. Tror ikke det er før folk blir forbikjørt av elbil før annet en entusiaster er villig til å gå over fra fossilt til el.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

PLUTO


Jeg velger å kommentere mitt eget tidligere innlegg siden jeg igår fortollet en fossil bruktbil (178g CO2/km). Jeg var da innom den ordinære runddansen via tollen, til biltilsynet, til tollen igjen, for å ende opp hos biltilsynet for å få skilter.
Sitat fra: PLUTO på onsdag 14. november 2007, klokken 13:37
COC tror jeg er et skjema for biler som ikke har denne merking. dette får man hos importør. det er her du får problemer dersom det ikke har vært imortert en lik bil fra før.

COC står for Certificate Of Conformity og er et skjema også E merkede biler skal ha med til fortolling og godkjenning på biltilsynet. Det er et skjema med vannstempel i pappiret så den kan ikke fakses eller mailes.

Vil også si at min bror (Olle) ble avkrevd moms for å få med sin Clio elbil inn i Norge ???. Nå får vi jobbe med å få den tilbake når bilen blir registrert inn om en uke. spennende å se hvordan det går. ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

#12
Jeg tenkte fylle på med ferske opplysninger fra Biltilsynet i Drammen. Min bror var der tidligere idag og registrerte sin Clio (importert fra Sverige) og spurte da om konverterte biler.
Sitat fra: Silkefot på tirsdag 13. november 2007, klokken 07:36
Utgangspunkt:                Kjent bil i Norge:             Ikke kjent i Norge:
Original fra fabrikkProblemfrittGodkjennes i Drammen/Haugesund
Konvertert fra original??
Brukt originalProblemfritt
Brukt konvertert??

Med problemfritt tenker jeg at man betaler bilen, får den fraktet hit, betaler vrakpant + evt miljøavgift og får EL skilt. Noen som klarer å fylle ut?

I følge tjenestemannen der var det umulig å få godkjennt en konvertert bil. Dette vare seg om man konverterte den i Norge eller utlandet. Kun originale elbiler vil bli godkjennt. Han henviste til en spesiell §15 som gjorde at man fikk godkjennt biler uten E-merking, slik som min brors Clio, men det er kun for originale biler med COC. Det er kun to steder i Norge de kan registrere biler ut fra §15 (Drammen og Haugesund). Det spiller ingen rolle om den konverterte bilen tidligere har vært registrert i for eksempel Sverige. Uten rett pappirer blir det ingen norske skilter! Dersom man kan få tak i COC dokumenter til den konverterte bilen ville det ikke være noe problem, sa han, men det vil vel ikke være mulig.

Hvis dette er riktig (og ikke bare noe denne tjenestemann mener) lurer jeg på hva de som konverterer biler her i Norge gjør for å godkjenne dem?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

bosonic

Sitat fra: PLUTO på mandag 26. november 2007, klokken 19:03
Hvis dette er riktig (og ikke bare noe denne tjenestemann mener) lurer jeg på hva de som konverterer biler her i Norge gjør for å godkjenne dem?

Nå er det sikkert ikke mange konverterte elbiler her i landet, men en viktig grunn til at bilene er blitt godkjent er nok at eierne har vært utsatt for "medgjørlige statsansatte".
Jeg tror at det største problemet er at reglene tolkes forskjellig alt etter hvilke trafikkstasjon en spør.

Dersom det er umulig å få godkjent en konvertert elbil så skulle jeg likt å fått dette svart på hvitt.
Har du Elias noe å tilføye?

Kanskje dette er en sak for Norstart? Ved å konvertere sine egne elbiler kunne mange fått seg en moderne og sikker elbil.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

En som konventert en amerikansk sportsbil med opphøyd forgasser midt i panser anbefalt Evje eller Egersund trakkik stasjoner som sympatisk. Tror ikke at konverterte elbiler er like sexy,
men forgasseren kan fjernes etter godkjenning!
Mvh Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA