Ladefart poll. Hva maxet du på SuC? (Gjelder kun lading fra 10-50%)

Startet av stefse, mandag 11. mars 2019, klokken 20:39

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Zett på mandag 18. mars 2019, klokken 10:41
Tok en tur til Sverige og ladet på Rygge på returen. 10% batteri igjen og nok ganske kaldt batteri. Startet på 45 kW, men var oppe på 115 kW når jeg kom tilbake etter å ha kjøpt en kaffe på McDonalds.

Hva er ble dette kaffekjøpet i minutter?

Møtte også på to nye Model 3 eiere som prøvde å lade på ladere med type2 kabler og som lurte på hvorfor ladingen ikke begynte.

Uff, hehe. Ja, kan se at folk som ikke er spesielt interesserte kan bli forvirret. Rart det skal være så vanskelig for Tesla å lage en klar beskjed på skjermen når slikt skjer? All handshake går vel via Type 2-kontakten så det kan ikke være så vanskelig for bilen å identifisere at noen gjør denne feilen?

Eller er det allerede en klar beskjed på skjermen når noen prøver seg på dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Remyi3M3

Hentet bil i Lillestrøm og kjørte til Rygge. Noe over 150 km igjen. Ladefart 117 kW fra start og frem til ca. 70% fullt
Biler:
i3 - 2014
M3 - 2019?

RuneW

Jepp. 117 kW på Rygge her også. Ladet riktignok bare fra 11% til 35% SoC.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

stefse

Bumper denne, nå som det er blitt varmere i været er det vel blitt mer ladefart på de fleste av oss.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Axel

Har hurtigladet ca 5 ganger og aldri fått under 117kw opp til 50% soc. Har nok alltid hatt varmt batteri da bilen har vært brukt noen timer før lading

saftsuse

Møtte også på to nye Model 3 eiere som prøvde å lade på ladere med type2 kabler og som lurte på hvorfor ladingen ikke begynte.

Sitat
Uff, hehe. Ja, kan se at folk som ikke er spesielt interesserte kan bli forvirret. Rart det skal være så vanskelig for Tesla å lage en klar beskjed på skjermen når slikt skjer? All handshake går vel via Type 2-kontakten så det kan ikke være så vanskelig for bilen å identifisere at noen gjør denne feilen?

Eller er det allerede en klar beskjed på skjermen når noen prøver seg på dette?

Hmm, Nå er jeg skikkelig forvirret, kan ikke Tesla 3 lade på type 2 stolper?
Jeg hjalp da vitterlig en som kjørte model S for noen uker siden som landet på Gardermoen og hadde en stivfrossen Model S med tomt batteri. Han lånte type 2 kabelen min en stund slik at han fikk nok til og komme seg til Nebbenes.

Edit: Jeg tror jeg skjønner det nå. Vi snakker gammel type kabel vs ny ccs kabel på SC? :-)
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

Dani3l

2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

stefse

Såvidt jeg har skjønt må man bruke en hurtiglader med CCS for å oppnå drømmehastighetene på over 200kW ?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tmn

Bilen er vel ganske så effektiv. Og med vanlig kjøring bruker batteriet lang tid på å bli varm og optimal for superlading. Sett folk borti statene trikse med det ved å ha opptil flere runder med "hard" akselerering - da blir batteriet varm fortere. Dvs. de sier de ikke hjelper bare å kjøre pedalen i bunn en gang, men gjerne 2-3-4 ganger før du kjører inn til SuC.

@stefse de har ikke åpna opp for så høye hastigheter på bilen/Superchargerne enda.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

LeafSwe

Sitat fra: GOS på søndag 17. mars 2019, klokken 18:31
Sitat fra: ohowl på søndag 17. mars 2019, klokken 16:37
Kjørte Trondheim-Stjørdal og ladet fint med 118kW. Noen minusgrader ute og bilen hadde stått utendørs i lang tid før avreise.

Det hørtes utrolig i forhold til det en del av oss andre opplever. Hvilken software versjon har bilen.

If you add supercharger stop in navigation, the car will preheat the battery. Maybe that can explain why some get low and some get high charging speed.
3P+
3SR+

Kjørte i 2 timer, endte opp på superlader med 9%.

Høyeste hastighet jeg fikk der var 118 kw.

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

N00b

Har ikke superladet T3 så mye men har 5 års erfaring fra S så jeg kjenner prinsippet inngående.

T3 blir rett og slett ikke varm nok med vanlig kjøring til å lade med full effekt. I går var det 12-13 grader, regn og surt. Kjørte Grimstad-Sandefjord (men uten å ha en superlader satt som destinasjon), en tur på 2 timer med god fart siste 5 milene fra Porsgrunn.  Kom inn med 62% og fikk 40kw, den burde vært på 70+ kw om batteriet var varmt. Ville bare vise frem lading til en kompis som skulle med flyet fra Torp, men det var jo i sannhet ikke mye å vise frem ;-)  Ladet 30km rekkevidde mens jeg hentet meg en kaffe.

Kjørte via Tønsberg og hjem, 380km og retur med 19% så hadde ikke "trengt" å stoppe i det hele tatt, det visste jeg. Flott bil og fantastisk rekkvidde.

Carl Anton Stenling

Nå er det jo kommet på plass forvarming før lading hvis man har angitt ei rute hvor superladerstoppet inngår. Det er derfor viktig å bruke navigasjon i de tilfellene hvor man ønsker maksimal ladehastighet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Handyman

Sitat fra: N00b på søndag 09. juni 2019, klokken 09:47
Har ikke superladet T3 så mye men har 5 års erfaring fra S så jeg kjenner prinsippet inngående.

T3 blir rett og slett ikke varm nok med vanlig kjøring til å lade med full effekt. I går var det 12-13 grader, regn og surt. Kjørte Grimstad-Sandefjord (men uten å ha en superlader satt som destinasjon), en tur på 2 timer med god fart siste 5 milene fra Porsgrunn.  Kom inn med 62% og fikk 40kw, den burde vært på 70+ kw om batteriet var varmt. Ville bare vise frem lading til en kompis som skulle med flyet fra Torp, men det var jo i sannhet ikke mye å vise frem ;-)  Ladet 30km rekkevidde mens jeg hentet meg en kaffe.

Kjørte via Tønsberg og hjem, 380km og retur med 19% så hadde ikke "trengt" å stoppe i det hele tatt, det visste jeg. Flott bil og fantastisk rekkvidde.
Tviler litt på at det er lav batt temp som er årsaken her. Tror heller at det er for høy SoC.
TM3 setter ned hastigheten veldig tidlig sammenliknet med S/X.
Kjørte omtrent samme strekning med rundt 5 grader og regn (før no route battery warming kom).
Ankom lader med 17% og fikk 117kW
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA