Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde

Startet av jkirkebo, søndag 18. desember 2011, klokken 22:35

« forrige - neste »

Ollie

Endelig er Leafen kommet. Min blå Leaf har vært på reise fra USA den siste måneden og ankom Oslo i går. Håper å få tollpapirene klare i dag slik at den kan hentes. Planlegger å kjøre fra Rygge (bilen står på toll-lager der) og hjem (Vevang, ved Kristansund). Det er hurtigladere i sør fram til Hamar så der skal det gå greit. MEN det er ikke registrert ladere fra Vinstra til Molde, det er 240 km. Har noen erfaringer med greie bensinstasjoner eller kafeer der en kan få ladet på denne strekningen??? Alle gode tips mottas med takk.

daggad

Sitat fra: Ollie på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:59
Endelig er Leafen kommet. Min blå Leaf har vært på reise fra USA den siste måneden og ankom Oslo i går. Håper å få tollpapirene klare i dag slik at den kan hentes. Planlegger å kjøre fra Rygge (bilen står på toll-lager der) og hjem (Vevang, ved Kristansund). Det er hurtigladere i sør fram til Hamar så der skal det gå greit. MEN det er ikke registrert ladere fra Vinstra til Molde, det er 240 km. Har noen erfaringer med greie bensinstasjoner eller kafeer der en kan få ladet på denne strekningen??? Alle gode tips mottas med takk.
Spennende Ollie !
Men 24 mil fra Vinstra til Molde..da burde du vel ha en overnatting ?? Det tar minst 8 timer å lade til 100%
Hadde det ikke vært enklere med Autotransport til Åndalsnes ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ollie

Joda Daggad! Har planlagt overnatting i nærheten av Vinstra. Men trenger fortsatt full lading ved Dombås. Har både 16A og 10A lader så bør vel greie fullt batteri på ca 6 timer. Fant noe informasjon fra en Think gjeng som kjørte Oslo-Trondheim. De fant en stikk-kontakt i Dombås sentrum. Når ingenting er listet på ladenå, så er det vel bare å spørre rundt.. ;)
Det er jo mere spenning i å kjøre selv enn å bruke Autoransport ::)

daggad

Jeg gleder meg til rapporten din Ollie dette er sprekt nå vinterstider vil jeg si !
Men Dombås-Vestnes er jo 170 km, det høres mye ut selv om du har 100% på Dombås og vil regenerere mye fra Bjorli ned mot Åndalsnes. Men men..det kan gå. Det er denne regenereringen som er litt usikkert. Det er jo 50 km med nedoverbakker !
Har du CWP på bilen og termodress kan du jo spare på varmen.
Du burde jo lage en egen tråd på denne ekspedisjonen !  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Enig! Jeg er spesielt interessert i rekkeviddeerfaringen mellom Bjorli og Åndalsnes  :)

Kommunen bygger 4 nye ladere i Åndalsnes nå forresten. Jeg er usikker på om de er ferdigstilt eller om de er under bygging. Kommunen der har nylig overtatt sin mjau ihvertfall.
Nissan Leaf

jkirkebo

Ja, da er Leafen ankommet gårsplassen igjen, etter 333km i dag. Noen som har kjørt lengre på en dag ?

Sto opp i morges kl. 08.00. Utetemperatur: -16 grader  ;D
Batteriet var alt ladet opp til 82.2%, planen var å bruke de sedvanlige 1.5 timene for å lade opp til 100% og deretter en halvtime til oppvarming. Det gikk i dass...

Batteriet hadde en (!) strek på temperaturen. Ladeeffekten lå rundt 0.8kW. Nesten fullt, iskaldt batteri lar seg mao. ikke lade veldig fort. Etter å ha ladet en stund og deretter forvarmet bilen, dro vi avgårde kl. 10.00 med 83.6% på batteriet. Jeg burde nok ha ladet opp til 100% dagen før  ::)

Første etappe var til Maxi Hamar, ca. 100km. 600 høydemeter ned, men selvfølgelig mesteparten i starten. Med ca. omtrent null regen tilgjengelig. Men alikevel gikk det relativt bra, selv om det sank fort opp Rudshøgda. Ankom Hamar med 6% igjen på batteriet og 4 temperaturstreker.

Hurtigladingen gikk ikke så fort denne gangen, de første 20 minuttene gikk vi fra 6 til 53%, de neste 20 fra 53 til 75%, de neste 20 der igjen fra 75 til 91% og deretter 10 minutter fra 91 til 95%. Da gadd jeg ikke mer siden ladeeffekten var nede i under 4kW. Altså 70 minutter fra 6 til 95%.

Neste etappe var planlagt til Ikea Furuset, 120km. Jeg antok det kanskje var noe optimistisk, og da vi passerte avkjøringen til Gardermoen med 18% igjen var det bekreftet. En kjapp avstikker til Jessheim Storsenter (igjen...) og 1.5 times lading (og et godt måltid + noe shopping) senere hadde vi 35% på batteriet. Glad jeg har 16A kabel!

Ikea ble deretter nådd med 12% rest på batteriet. Vi skulle bare handle noe småtteri, men jeg fikk alikevel ladet bilen i 20 minutter. Slo av en liten prat utenfor med en som eide en eldre Peugeot elbil. Noen herfra ?
Vi dro derfra med 17% igjen og ankom Oslo City U5 med 10% rest. Jeg satte bilen på lading, dro på jobb og kona dro hjem med toget.

6 timer senere (kort vakt) var jeg ferdig og bilen hadde 97% batterikapasitet. Holdt derfor 90km/t hjemover og etter 96km hadde jeg 10% rest.

Varmeapparatet sto på 20 grader hele tiden, eco mode. Trakk rundt 2.5kW vanligvis, utetemperaturen lå vel på -8 i snitt i dag.

Bilen har passert 2200km nå, på 38 dager.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SvenF

I vilken hastighet körde du?


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 01:42
Ja, da er Leafen ankommet gårsplassen igjen, etter 333km i dag. Noen som har kjørt lengre på en dag ?

Sto opp i morges kl. 08.00. Utetemperatur: -16 grader  ;D
Batteriet var alt ladet opp til 82.2%, planen var å bruke de sedvanlige 1.5 timene for å lade opp til 100% og deretter en halvtime til oppvarming. Det gikk i dass...

Batteriet hadde en (!) strek på temperaturen. Ladeeffekten lå rundt 0.8kW. Nesten fullt, iskaldt batteri lar seg mao. ikke lade veldig fort. Etter å ha ladet en stund og deretter forvarmet bilen, dro vi avgårde kl. 10.00 med 83.6% på batteriet. Jeg burde nok ha ladet opp til 100% dagen før  ::)

Første etappe var til Maxi Hamar, ca. 100km. 600 høydemeter ned, men selvfølgelig mesteparten i starten. Med ca. omtrent null regen tilgjengelig. Men alikevel gikk det relativt bra, selv om det sank fort opp Rudshøgda. Ankom Hamar med 6% igjen på batteriet og 4 temperaturstreker.

Hurtigladingen gikk ikke så fort denne gangen, de første 20 minuttene gikk vi fra 6 til 53%, de neste 20 fra 53 til 75%, de neste 20 der igjen fra 75 til 91% og deretter 10 minutter fra 91 til 95%. Da gadd jeg ikke mer siden ladeeffekten var nede i under 4kW. Altså 70 minutter fra 6 til 95%.

Neste etappe var planlagt til Ikea Furuset, 120km. Jeg antok det kanskje var noe optimistisk, og da vi passerte avkjøringen til Gardermoen med 18% igjen var det bekreftet. En kjapp avstikker til Jessheim Storsenter (igjen...) og 1.5 times lading (og et godt måltid + noe shopping) senere hadde vi 35% på batteriet. Glad jeg har 16A kabel!

Ikea ble deretter nådd med 12% rest på batteriet. Vi skulle bare handle noe småtteri, men jeg fikk alikevel ladet bilen i 20 minutter. Slo av en liten prat utenfor med en som eide en eldre Peugeot elbil. Noen herfra ?
Vi dro derfra med 17% igjen og ankom Oslo City U5 med 10% rest. Jeg satte bilen på lading, dro på jobb og kona dro hjem med toget.

6 timer senere (kort vakt) var jeg ferdig og bilen hadde 97% batterikapasitet. Holdt derfor 90km/t hjemover og etter 96km hadde jeg 10% rest.

Varmeapparatet sto på 20 grader hele tiden, eco mode. Trakk rundt 2.5kW vanligvis, utetemperaturen lå vel på -8 i snitt i dag.

Bilen har passert 2200km nå, på 38 dager.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 01:42
Varmeapparatet sto på 20 grader hele tiden, eco mode. Trakk rundt 2.5kW vanligvis, utetemperaturen lå vel på -8 i snitt i dag.

Opplever du noen forskjell i rekkevidde som følge av kulden (når man ser bort fra bruk av varmeapparatet)?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: SvenF på torsdag 08. desember 2011, klokken 08:07
I vilken hastighet körde du?

Fartsgrensa, dog maks 80 (reelt, dvs. 86 på speedometer) til Oslo, 90 (reelt) fra Oslo til Fredrikstad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2011, klokken 08:35
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 01:42
Varmeapparatet sto på 20 grader hele tiden, eco mode. Trakk rundt 2.5kW vanligvis, utetemperaturen lå vel på -8 i snitt i dag.

Opplever du noen forskjell i rekkevidde som følge av kulden (når man ser bort fra bruk av varmeapparatet)?

Nei, kan ikke si det egentlig. Rekkevidden min ser ut til å ligge rundt 110km med varmeapparat på, uansett om det er -2 eller -10 grader. Den store forskjellen ser ut til å komme fra +10 til 0 eller lavere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 10:27
Nei, kan ikke si det egentlig. Rekkevidden min ser ut til å ligge rundt 110km med varmeapparat på, uansett om det er -2 eller -10 grader. Den store forskjellen ser ut til å komme fra +10 til 0 eller lavere.

Ja, og da har du selvsagt sett bort fra ekstra bruk av varmeapparatet?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2011, klokken 10:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 10:27
Nei, kan ikke si det egentlig. Rekkevidden min ser ut til å ligge rundt 110km med varmeapparat på, uansett om det er -2 eller -10 grader. Den store forskjellen ser ut til å komme fra +10 til 0 eller lavere.

Ja, og da har du selvsagt sett bort fra ekstra bruk av varmeapparatet?

Nei, det virker ikke som om det spiller så stor rolle om det er -2 eller -8. Noen få km. i forskjell blir det sikkert, men 1.7kW kontinuerlig mot 2.5kW har liksom ikke den helt store effekten. 5km forskjell kanskje ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 10:54
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2011, klokken 10:43
Ja, og da har du selvsagt sett bort fra ekstra bruk av varmeapparatet?

Nei, det virker ikke som om det spiller så stor rolle om det er -2 eller -8. Noen få km. i forskjell blir det sikkert, men 1.7kW kontinuerlig mot 2.5kW har liksom ikke den helt store effekten. 5km forskjell kanskje ?

Jeg tenkte mer på forskjellen mellom +10 og 0, som jeg oppfattet som mer påtagelig enn forskjellen mellom 0 og -10?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

arnejorg1

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 01:42
Ja, da er Leafen ankommet gårsplassen igjen, etter 333km i dag. Noen som har kjørt lengre på en dag ?


Jeg har ikke kjørt lengre med elbil siden jeg enda ikke har fått min, men jeg mener det skal være godt mulig og slå den. Men med stort sett bare huriglading.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Arnie

Think-gjengen det referes til ovenfor var undertegnede og sønn Audun, som kjørte våre to Think fra Oslo til Trondheim for tre år siden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1428.0.html

Vi stoppet flere steder underveis og "tagg" strøm, og fikk uten unntak ja. Bensinstasjoner var de foretrukne "ofre" (Dombås f.eks), for de har som regel en jordingskontakt ute på veggen (for støvsuging etc). Men vi fikk også strøm hos butikker, kafeer og overnattingssteder.

Tre år senere er langtur med elbil fortsatt litt eksotisk, så jeg vil tro det er lett å få ja på forespørsel om strøm. Ingen ville ha betaling i vårt tilfelle. Men hvor lenge dette vil vare, er jeg usikker på...

Derfor er det viktig at støtte til etablering av hurtigladestasjoner nå blir mer geografisk prioritert. Dombås og Oppdal er mye viktigere enn enda en hurtiglader i Osloområdet.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA