Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde

Startet av jkirkebo, søndag 18. desember 2011, klokken 22:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Ja, da står Leafen parkert utenfor hytta, 815 moh og 32 mil hjemmefra :)

Her er en liten oversikt over etappene:

Ladet i går til 100% hjemme (Fredrikstad) og kjørte til jobb i Oslo (96km). Parkerte som vanlig i Oslo City U5 (har abonnementskort fra arbeidsgiver) og satt den på lading (til 100%). Brukte original 10A kabel da den kom til å bli stående der minst 12 timer. Var på jobb 22.00 (hadde natta). Jeg holdt forøvrig 80km/t inn (reelt, dvs. 86 på speedometer) og med varmen på var det 26% igjen ved ankomst.

Kl. 11.45 i dag ankom kona med toget og vi kjørte mot Jessheim Storsenter. Første etappe gikk egentlig til Maxi Hamar og Eidsivas hurtiglader, men 129km i 80km/t med varme på, lastet bil og piggdekk var mer enn jeg ville sjanse på. Ved ankomst Jessheim Storsenter var det 62% igjen. 1.5 time senere, etter litt shopping og mat, var det 85% på batteriene. Vi kjørte videre mot Hamar.

Ankom Maxi Hamar med 19% igjen på batteriene. Hurtiglading til 100% tok nøyaktig 47 minutter. Deilig ladehastighet ;)

Fra Hamar til hytta er det ca.100km, men med 650 høydemeter og snøføre var det helt uaktuelt å sjanse på det. Tok derfor en omvei via Lillehammer (10km ekstra) og vi ankom Strandtorget med 54% igjen. Satte bilen på lading og handlet mat + noe annet, brukte 1 time. Kjørte deretter opp i sentrum og satt bilen på lading igjen, fant en restaurant og spiste fortreffelig middag + dessert. Det ble 1.5t lading i sentrum, og nesten 80% på batteriet før siste etappe.

Den gikk til Vingrom, over fjellet til Nord-Torpa (rv250) og videre til hytta. Lengde ca. 60km. Total stigning fra Lillehammer var 635 meter, men vi var ennå 35 meter høyere underveis. Tok det med ro (60km/t) for å spare strøm, men føret dugde heller ikke til mye mer (islagt vei med oppkjørt snø oppå). Var nede i 36% på toppen av fjellovergangen, men det økte på til nesten 40% ned mot avkjørselen til Nord-Torpa. Trodde da vi skulle rekke fram med meget god margin...

De  siste kilometerne opp er dog grusvei, med 5-10 cm oppkjørt, ubrøytet snø og til dels lange, bratte bakker. Dette sugde energi noe skikkelig. Det gikk fort nedover og jeg var på et tidspunkt en smule nervøs :o Dog gikk det bra, vi ankom hytta med gode 3.2% igjen på batteriet  ;D

Satte bilen på lading (aggregat) øyeblikkelig da batteriet ikke har godt av å lagres med så lav ladetilstand.

Denne turen blir utrolig mye greiere med en hurtiglader på Lillehammer eller Gjøvik. Heldigvis kommer disse neste år  :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

iOnas

Tar dette som en utfordring:-) skal prøve strekningen Kristiansund - Oppdal, må planlegge lading underveis. Takk for bra info.

Kallagtunet

Imponerende!

Kan du si noe om temperatur på denne turen? Skjønner jo at det var kaldt på slutten...
Kjørte du i ECO modus?
Varme på hele veien?
26% da er du nede på de 2 røde på meteret?

rossifan46

Bra tur :-)
Tenker rekkeviddeangsten jobbet godt i kroppen de siste km før ankomst, 3.2% var i minste laget  :o

Vi får vel en oppdatering fra hjemturen også? Går vel greiere med tanke på at du skal ned 815 høydemeter  :)

Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 04. desember 2011, klokken 00:01
Imponerende!

Kan du si noe om temperatur på denne turen? Skjønner jo at det var kaldt på slutten...
Kjørte du i ECO modus?
Varme på hele veien?
26% da er du nede på de 2 røde på meteret?

Jeg kjører alltid i ECO. Synes det er mest behagelig.

Varmen var på bortsett de siste 15 minuttene da jeg synes batterikapasiteten sank vel fort.

26% er sikkert nede på de to siste, bruker stort sett bare SOC-metere jeg, ikke senterdisplayet.

Temperaturen var litt på minussiden det meste av veien, og 3-4 minus på siste etappe. Heldigvis har vi fjernstyrt parafinkamin på hytta så der var det +18 :)

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2011, klokken 00:15

Jeg kjører alltid i ECO. Synes det er mest behagelig.

Varmen var på bortsett de siste 15 minuttene da jeg synes batterikapasiteten sank vel fort.

26% er sikkert nede på de to siste, bruker stort sett bare SOC-metere jeg, ikke senterdisplayet.

Temperaturen var litt på minussiden det meste av veien, og 3-4 minus på siste etappe. Heldigvis har vi fjernstyrt parafinkamin på hytta så der var det +18 :)

Inponerende data og rekkevidde, jeg er langt fra dette med vårt sølv løv så lagt. Sliter med å komme 50 km hvorav 20 km motorvei på en 80% lading med varme i + 8 - 10 grader...

jkirkebo

Sitat fra: rossifan46 på søndag 04. desember 2011, klokken 00:01
Bra tur :-)
Tenker rekkeviddeangsten jobbet godt i kroppen de siste km før ankomst, 3.2% var i minste laget  :o

Vi får vel en oppdatering fra hjemturen også? Går vel greiere med tanke på at du skal ned 815 høydemeter  :)

Joa, hadde satset på å ha igjen 10-15%. Burde nok ventet lengre i Lillehammer men man vil jo opp også ;)

Nedover satser jeg på å kjøre direkte de 10 milene til Hamar. Deretter Oslo etter fullading, evt. kanskje en times stopp ett eller annet sted. Får se det an litt. Drar rett på jobb (jobber kveld) og kjører siden hjem rundt midnatt med fulladet bil.

akseln

Interessant lesing og gøy at du kom deg frem! Tror sannelig at hytta til jkirkebo ikke ligger så langt unna hytta vår, men vi har nok noen ekstra km til fra Nord-Torpa, samt at vi må opp på 990 meter :-)

Vi kjører normalt over Gran, langs Randsfjorden og Hov, over Dokka og opp Etnedal - totalt 190 km. Teoretisk mulig på en mellom lading, men i praksis minimum 2 ladinger. Det beste hadde vært hvis Nissan får satt opp en hurtiglader enten på Brandbu eller Gjøvik. Da blir det fullading på en av disse samt en handlelading på Dokka før siste etappe opp på fjellet. Tror ikke det er en offentlig ladestasjon på Dokka heller, så pt. er ikke planen helt realiserbar. Kanskje jeg må ta en prat med Eidsiva for å få dette på plass.

arnejorg1

Sitat fra: iOnas på lørdag 03. desember 2011, klokken 23:58
Tar dette som en utfordring:-) skal prøve strekningen Kristiansund - Oppdal, må planlegge lading underveis. Takk for bra info.

Jeg skulle gjerne selv kjørt den strekningen når min leaf ankommer, men ifølge ladestajon.no er det jo ingen ladestasjoner på  strekningen. Det er en strekning på 174 km. Håper det kommer flere ladestasjoner etterhvert, jeg har en onkel på Averøy som jeg kunne tenkt meg og kjørt til. Da trenger jeg minst 2 ladestasjoner da jeg starter ca 3-4 mil lengre nord enn oppdal.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

daggad

SitatInponerende data og rekkevidde, jeg er langt fra dette med vårt sølv løv så lagt. Sliter med å komme 50 km hvorav 20 km motorvei på en 80% lading med varme i + 8 - 10 grader...

Hæ...er det mulig !!?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på søndag 04. desember 2011, klokken 08:32
Interessant lesing og gøy at du kom deg frem! Tror sannelig at hytta til jkirkebo ikke ligger så langt unna hytta vår, men vi har nok noen ekstra km til fra Nord-Torpa, samt at vi må opp på 990 meter :-)

Vi kjører normalt over Gran, langs Randsfjorden og Hov, over Dokka og opp Etnedal - totalt 190 km. Teoretisk mulig på en mellom lading, men i praksis minimum 2 ladinger. Det beste hadde vært hvis Nissan får satt opp en hurtiglader enten på Brandbu eller Gjøvik. Da blir det fullading på en av disse samt en handlelading på Dokka før siste etappe opp på fjellet. Tror ikke det er en offentlig ladestasjon på Dokka heller, så pt. er ikke planen helt realiserbar. Kanskje jeg må ta en prat med Eidsiva for å få dette på plass.

Jeg kjører også vanligvis via Roa,Gran,Brandbu og Dokka før Nord-Torpa (rv4+34+33+250). Den siste ladestasjonen er dog i Brandbu og det er kun standard-lading. Jeg har ikke mulighet til å vente en evighet der ;) Hurtigladestasjonen i Hamar er eneste mulighet pt. for å komme opp på fornuftig tid. Deretter blir siste mulighet for "påfyll" enten Gjøvik eller Lillehammer. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre til Gjøvik, men siden det var lørdag stengte senteret 18.00 og jeg var usikker på om parkeringshuset var tilgjengelig etter stengetid. Det er ikke noe problem i Lillehammer samt at det er et par vanlige ladestasjoner godt plassert i sentrum der.

Jeg tror  hurtigladestasjon i Dokka hadde vært det beste for oss begge ;)
Dessverre er ikke Dokka Eidsiva-land men derimot VOKKS. Roa/Gran tilhører Hadeland Energi. Nærmeste Eidsiva-område er Gjøvik og Lillehammer, og begge får jo hurtiglader til neste år. Skriv gjerne til VOKKS og Hadeland Energi, jeg har gjort det alt. Jo flere som spør jo mer vil de vel vurdere det...

akseln

Selvfølgelig er det VOKKS-land på Dokka :-) Burde jo husket dette siden det er de som leverer strømmen til hytta. Eidsiva leverer tv og bredbånd, men det kommer jeg ikke så langt med  ;D

Skal sende en mail til VOKKS og høre hvilke planer de har på Dokka.

jkirkebo

Forøvrig vil jeg også nevne at jeg ikke hadde orket denne turen med kun 10A lading. Da hadde vi brukt 2.5 timer ekstra og kommet opp godt over midnatt. Det er begrenset hva man kan finne på i Lillehammer en sen kveld synes jeg. Så for min del var 16A-kabel en god investering.

Hittil har jeg kostet på bilen 34k i tillegg til de 274k vi betalte:

Vinterdekk 12500,-
Ladekabel 16A 7600,-
Permanent 16A ladestasjon hjemme 8000,-
Perma-Shine behandling 4000,-
Xenon 55W fjernlys 848,-
SOC meter kit 1100,-

Alt i alt 308k og det er jeg godt fornøyd med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA