Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring

Startet av Go-carter, søndag 18. desember 2011, klokken 02:06

« forrige - neste »

Go-carter

Hei!

Har søkt det ganske nett... men finner så godt som ingen, kun noen få, som har konvertert 4x4, om det måtte være LR eller stor varebil, eller en mikrobil med firehjulsstrekk.

Er det noen særlige ulemper, sett bortifra økt motstand i drivverket, i å konvertere en 4x4? Man kunne jo evt plassert en motor for bakaksel, og en for fremaksel  :)

Lite belært på konvertering, men akkurat emnet med konvertering av 4x4 er jeg litt nysgjerrig på.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar

Hva er poenget med 4x4 ? Det er ganske mye ekstra å dra rundt på, og jeg ser ikke helt at kjøremønsteret på en Ebil skal gi noe behov for 4 hjulstrekk.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hens

Nå er det vel et faktum at flesteparten av biler med firehjulstrekk benyttes mest på veier der det ikke er nødvendig.....!  Kjekt å ha!

Jeg kjørte 6000 kilometer med min Subaru van etter konvertering, og gikk over til 10-30 olje på gear og differensial ganske tidlig.

Men skal en på død og liv ha elektrisk 4 hjulstrekker, ta en Kewet/Buddy og sett inn et drivverk foran, hjulspindlene har allerede hull med spline til drivaksler. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Sitat fra: Caspar på lørdag 03. desember 2011, klokken 16:05
Hva er poenget med 4x4 ? Det er ganske mye ekstra å dra rundt på, og jeg ser ikke helt at kjøremønsteret på en Ebil skal gi noe behov for 4 hjulstrekk.

Det er vel egentlig for å ta livet av nok en elbilmyte, det er jo mange som mener at man f.eks. ikke kan kjøpe elbil for de har jo ikke 4wd. Og er jo forsåvidt kjekt om vintern, enkelte steder... :) Gitt at systemet er designet riktig, trenger det ikke være så ekstremt økt vekt. Dessuten er det ikke snakk om en daglig pendlebil, men mer en nr.2 elbil ;) Har du 4wd på en elbil med to-delt motorsystem så kan det jo mye bedre kontrolleres hvor og når man trenger krefter.

@ hens: utrolig godt poeng! Du ga meg en idé nå... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

#5
Sitat fra: hens på lørdag 03. desember 2011, klokken 21:54
Uffda! enda en! :o

Er så kjedelig å ha masse ideer uten å realisere dem, men tipper jeg ikke er den eneste her  ;D

Får prøve å få kontakt med Jan Petter, men han er vel litt opptatt om dagen vil jeg tru.

Tror du en bakstilling er "drop in" foran, med tanke på sporvidde, etc? Eller må det lages til nye stikkaksler? Det eneste upraktiske med å bygge på en Kewet/Buddy er jo at selv med dobbelt motoroppsett, så runder man ikke mer enn snaue 32 hester. Det er jo litt slappt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Her snakker du om merkeeffekt!
Ved å koble motorene i paralell og en felles styring med tilstrekkelig futt kan det bli ganske anderledes. Samtidig blir det en slags differensialsperre fordi motorene vil få samme styring, og hvis ene motoren spinner vil strømmen ledes til den andre.

Husk at det er ikke skiltet på motoren som avgjør effekten!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

#7
Sitat fra: Go-carter på lørdag 03. desember 2011, klokken 16:28
Sitat fra: Caspar på lørdag 03. desember 2011, klokken 16:05
Hva er poenget med 4x4 ? Det er ganske mye ekstra å dra rundt på, og jeg ser ikke helt at kjøremønsteret på en Ebil skal gi noe behov for 4 hjulstrekk.

Det er vel egentlig for å ta livet av nok en elbilmyte, det er jo mange som mener at man f.eks. ikke kan kjøpe elbil for de har jo ikke 4wd.

Den tyske Kübelwagen type 82 ble laget under hele WW2 og ble byttet 2 til 1 mot Willysjeep. Med navreduksjon og diffbrems klarte den med 2WD seg mye bedre i terrenget enn WJ med 4WD.

Den tyske staben hadde også noen 4WD fans men ingen av prototypene med 4WD kom særlig bedre fram enn den originale type 82.

Skal du lage en god elbil for terreng er det mye viktigere å fokusere på å få ned vekta. Grunnen til at en trenger 4WD på fossilene er for mye daukjøtt.

De originale dunebuggies hadde kun 2WD. I sand og dyp snø hjelper det mye bedre å bygge lett.
Selvsagt vil en no-compromise sak med V8 cro-moly ramme og full 4WD ta rotta på en dunebuggy men prisen står jo ikke i forhold til fun-faktoren.

Hva med liggesykkel med fire feite sykkelhjul. Bygg den superlight og utstyr den med høyeffektive batterier som brukes i modellfly etc. Bygg den opp med to navmotorer som hver kan yte 50-100 Nm peak (bruk temperaturovervåking så du ikke brenner dem). Modellflybatterier takler opp mot 200A og med 16 celler i serie (65V) har du 13 kW tilgjengelig fra 3kg batteri. To slike gir deg over 25 kW elektrisk effekt på et kjøretøy på under 50 kg  ;D

Motor: www.goldenmotor.com
Batteri: www.hobbyking.com (søk etter nano lipo)
Ramme: Lager du selv, f.eks. en slik:
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

Sitat fra: Go-carter på søndag 04. desember 2011, klokken 00:57
Tror du en bakstilling er "drop in" foran, med tanke på sporvidde, etc?
Mulig at jeg mistforstår, Go-carter, men foran er det McPehrsson, bak er det skråstilte, langsgående bærearmer. Som et eksperiment ble det for leeenge siden laget en Kewet med forhjulsdrift. Ramma måtte forandres for å gi plass til original Kewet motor og diff.

Sitat fra: Go-carter på søndag 04. desember 2011, klokken 00:57
Det eneste upraktiske med å bygge på en Kewet/Buddy er jo at selv med dobbelt motoroppsett, så runder man ikke mer enn snaue 32 hester. Det er jo litt slappt.
Har fundert en del på 4x4 Buddy. Den er et svært enkelt utganspunkt i og med at man ikke trenger å forandre hjulopphenget; alle 4 navene er identiske med splines til drivaksler.

Man kan bruke motorer/planetgear fra P106/Saxo? Tyngdepunktet blir enda lavere fordi ene drivakselingen går gjennom senter av motorakslingen. Foran må motoren monteres høyere enn senter av hjulene for å få plass i ramma og drivakslene må vinkles nedover. Hjulene er omtrent like store, så toppfarten blir vel ca 90 km/t dersom man bruker 120V batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Jepp, du misforstod, jeg tenkte selve drivaksler og motorkonfigurasjonen, selvfølgelig skal jeg ikke ha selve understellet bak, foran  ;D

Det absolutt morsomste, som jeg da tenkte på, er en 4x4 cityvan. Plass til mye batterier, og motorer, og i tillegg plass til overs. Men så var det å få tak i en cityvan :)

Er forøvrig ikke snakk om noe terrengående fartøy, i beste fall hevet noen cm.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

#10
Sitat fra: PerBear på tirsdag 06. desember 2011, klokken 00:24
Hva med liggesykkel med fire feite sykkelhjul. Bygg den superlight og utstyr den med høyeffektive batterier som brukes i modellfly etc. Bygg den opp med to navmotorer som hver kan yte 50-100 Nm peak (bruk temperaturovervåking så du ikke brenner dem). Modellflybatterier takler opp mot 200A og med 16 celler i serie (65V) har du 13 kW tilgjengelig fra 3kg batteri. To slike gir deg over 25 kW elektrisk effekt på et kjøretøy på under 50 kg  ;D

Motor: www.goldenmotor.com
Batteri: www.hobbyking.com (søk etter nano lipo)
Ramme: Lager du selv, f.eks. en slik:

En ting man må være klar over med modellflybatterier er at de tåler bare 100 til 250 ladinger. De første batteriene jeg brukte i modellfly ble vesentlig dårligere etter 40 ladinger selv om jeg fulgte alle sikkerhetsregler.
På elbilen har jeg nå ca 900 fulle ladinger og 2300 delvise ladinger. Den store forskjellen skyldes at jeg praktiserer avbrutt lading.

"Standard Forventet cycler på Hobby King Li-Po

    Hentet fra Hobbyking hjemmesiden

    TURNIGY® Batteries explained
    Zippy: Great value for money. Average Cycle Life* (100+) and minimal voltage sag under load.
    TURNIGY Standard: Excellent value, Longer Cycle life* (160+) and very low voltage sag under load.
    TUNIGY nano-tech: Unbeatable performance, Longest Cycle Life* (250+) and almost 0 voltage sag under load.
    *Cycle Life results from discharging at full C rate to 3v. End of life when battery has 80% capacity. "


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Vi tar den diskusjonen under batterier....
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Thorflot

Vet ikke om denne tråden gikk hen og døde, men til TS. Har du sett denne?

http://driveev.com/jeepev/home.php
Ganske gammel side, men han tok iallfall jobben med å konvertere en Cherokee...

Go-carter

Sitat fra: Thorflot på tirsdag 26. juni 2012, klokken 15:06
Vet ikke om denne tråden gikk hen og døde, men til TS. Har du sett denne?

http://driveev.com/jeepev/home.php
Ganske gammel side, men han tok iallfall jobben med å konvertere en Cherokee...

Den har jeg ikke sett! Morro. Om ikke med et ekstremt tap i drivverket man kunne vært foruten, en morsom ombygging :)

Jeg har fremdeles tro på en lav og stiv A306, med forstilling både foran og bak. Hardt trimmet, kunne den vært uslåelig på banen, spesielt ved regn  8)

Skal bygge noe sånt før jeg dør  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA