TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

Tom

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 25. april 2019, klokken 13:44
Noen som har lagt om fra Haakkapellitta 18" piggdekk til Michelin 18" sommerdekk som kan fortelle om støyforskjeller? Hvis ikke kan jeg dele den erfaringen i ettermiddag.
Muy det samme synes jeg..kanskje litt mer i starten..

GOS

Da har jeg også fått på Michelin dekka. Jeg synes det var mindre støy i lavere hastigheter. (Har ikke vært over 70 med sommerdekk enda)

R3 dekka mine hadde en markant økning i støybildet ved ca 38 km/t og økte unaturlig mye oppover til la oss si 60-70. Det er nå vekke, og det er en mer naturlig støyøkning (og type støy) i dette spennet.

Så, ved bykjøring, Michelin dekka støyer mindre enn R3 dekka i følge mine gamle ører.

Edit: Tror den forskjellen i positiv retning et bare i området 38-50 km/t. Utover det så virker det veldig likt. Også når jeg måler forskjellen med den lite vitenskapelige appen på mobilen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Jeppe

Eg bytta frå 18" hakka pigg til 18" michelin sommardekk og syns at forskjellen var som natt å dag. Fantastisk lite støy på tørr asfalt samanlikna med piggdekka, så eg forstår verkeleg ikkje at nokon kan syns den forskjellen var ubetydelig?

GOS

Sitat fra: Jeppe på torsdag 25. april 2019, klokken 17:25
Eg bytta frå 18" hakka pigg til 18" michelin sommardekk og syns at forskjellen var som natt å dag. Fantastisk lite støy på tørr asfalt samanlikna med piggdekka, så eg forstår verkeleg ikkje at nokon kan syns den forskjellen var ubetydelig?

De fleste har vel skiftet fra piggfritt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: Jeppe på torsdag 25. april 2019, klokken 17:25
Når man ber om sammenlikning tar jeg det som en selvfølge at det er snakk om piggfritt. Piggdekk er jo lite vits å sammenlikne med. 

EDIT: Trekker tilbake kommentaren, da det var meg som ikke hadde fått med meg at det var snakk om piggdekk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeppe

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 25. april 2019, klokken 13:44
Noen som har lagt om fra Haakkapellitta 18" piggdekk til Michelin 18" sommerdekk som kan fortelle om støyforskjeller? Hvis ikke kan jeg dele den erfaringen i ettermiddag.

Fornybarbil spurte spesifikt etter folk som hadde bytta frå piggdekk, men det var kanskje ikkje alle svara han fekk som tok høgde for dette? ;)

Fornybarbil

Det var noen som leste spørsmålet. Jeg har fått byttet og er helt enig. Natt og dag, og jeg kan ikke skjønne at noen synes det er mye støy i Model 3 på sommerdekk. Men! Det avhenger vel litt av hva man kommer fra..

Handyman

Uuuups!! Jeg legger meg helt flat som et punktert dekk og beklager!! Fikk faktisk ikke med meg at det var snakk om piggdekk, beklager!
Selv har jeg kjørt piggfritt i alle mine 30 år som bilist og synes det er rart at noen velger pigg.

olavxxx

Jeg merket at 3P har mer støy enn late 17 X jeg hadde, men har ikke angret en dag på skiftet.
Nokian R3 har mer rumling, men de ble litt bedre etter ca 1500 km, da var de ikke så ille som i starten.

Ellers er jo performance dekkene en annen lyd av, det er ikke så lavfrekvent lyd av de.
Hadde jeg valgt dekk på ny, hadde jeg nok valgt CVC7 tror jeg, eller Michelin X-Ice 3, men R3 etter 1500 KM er helt "greit". Skal sies at jeg kjører R3 på 19" på Performance Model 3, jeg har ikke kjøpt 20" vinterhjulene. Men dekkbredden er samme (235), dog med 40 profil på 19".

helge89

Noen som har noen formening om støyforskjellen fra 18" R3 vinterdekk til 19" sommerdekk?

Jeg er på utkikk etter noen rolige sko til de nye felgene mine.

olavxxx

Sitat fra: helge89 på torsdag 25. april 2019, klokken 21:19
Noen som har noen formening om støyforskjellen fra 18" R3 vinterdekk til 19" sommerdekk?

Jeg har ikke hørt 18" R3, men jeg vil anta du vil ha mindre rumling på sommerhjulene.
Har du ikke kjøpt sommerhjul, ville jeg vurdert TSW Nurburgring i 19", med dekk blir det nok ca 22-24.000, de veier mye mindre enn OEM hjulene som gir det økt rekkevidde, litt bedre ytelse/bremsing (pga mindre rotasjonsmasse, ca 2kg spart per hjul vs OEM 19").

helge89

Sitat fra: olavxxx på torsdag 25. april 2019, klokken 23:02
Sitat fra: helge89 på torsdag 25. april 2019, klokken 21:19

Jeg har ikke hørt 18" R3, men jeg vil anta du vil ha mindre rumling på sommerhjulene.
Har du ikke kjøpt sommerhjul, ville jeg vurdert TSW Nurburgring i 19", med dekk blir det nok ca 22-24.000, de veier mye mindre enn OEM hjulene som gir det økt rekkevidde, litt bedre ytelse/bremsing (pga mindre rotasjonsmasse, ca 2kg spart per hjul vs OEM 19").

Kjører allerede standard aerofelg med vinterdekk, og har kjøpt inn 19" custom felg med påfølgende p-zero. Trilla rundt 50km og syns det er litt vel "sportslige" dekk. Ønsker en liten sammenligning på lyden med andre som har tilsvarende størrelsesforhold før jeg tar vurdering om å bytte ut dekk.

Jeg er vel en av få som kan leve med aerohjula, så det blir ikke noe nederlag av å gå tilbake til 18" om det hjelper på.

Handyman

Normalt støyer piggfrie vinterdekk mindre en sommerdekk med samme dimmensjon, fordi det er mykere gummiblanding i vinterdekkene. I tilleggs spiller mønsteret en rolle,  slik at vinterdekk med mer mønster kan støye omtrent like mye som sommerdekk.
Lavere profil gir også mer støy.
Dette er generell info, og vil variere noe fra dekk til dekk og bil til bil.

Gibblay

La om til sommerdekk i går og romlestøy synes jeg ble betydelig bedre. Michelin pilot sport4 18 toms dekk. Tror nok de grove knastene på haka R3 dekkene er for mye av det gode på TM3. Litt overrasket da jeg har opplevd det motsatte tidligere, men jeg har ikke hatt R3 dekk før. Noen andre med erfaringer?

pekle

Fikk bytta nå i dag, 18R3Aero til 18PS4Aero, kjørte samme rute til og fra Vianor. Høyst subjektivt, men oppfatter at sommerdekkene har mye større variasjon i støynivå avhengig av asfalttype/slitasje. Stillere på fin asfalt, bråker mer på grov asfalt. Tok meg selv i å søke utenfor hjulsporene med sommerdekkene. Litt skjev sammenligning da temperaturen nå selvsagt er alt for høy for R3.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA