Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

Torair

Jeg syns faktisk at min bil ble vesentlig roligere  når jeg tok av Nokia vinterdekkene og satte på michelin sommerdekkene  :)

offpist1

Jeg har montert denne gummi listen på glasstaket og kan bekrefte at det hjelper.
Mine målinger var 2dBA forbedring ved 80 km/t.

Den er veldig fleksibel så jeg tror det skal gå greit å ha den kombinert med takstativ. Selv om jeg ikke har prøvd det i praksis.

GOS

Sitat fra: RogerT på onsdag 10. april 2019, klokken 07:51
Jeg syns faktisk at min bil ble vesentlig roligere  når jeg tok av Nokia vinterdekkene og satte på michelin sommerdekkene  :)

Det er godt å høre og det håper jeg den blir, for støyen er det som har skuffet meg litt med Model 3. Dagen etter påske så blir det skifte.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Støy på sommer- vs vinterdekk er helt sikkert temperaturavhengig. Er det 3 grader forundrer det meg ikke om sommerdekk kan virke mer bråkete enn vinterdekk. Litt varme i været så vil sikkert det "snillere" mønsteret på sommerdekkene utligne denne forskjellen i mykhet (tror jeg).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

offpist1

Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 10:29
Støy på sommer- vs vinterdekk er helt sikkert temperaturavhengig. Er det 3 grader forundrer det meg ikke om sommerdekk kan virke mer bråkete enn vinterdekk. Litt varme i været så vil sikkert det "snillere" mønsteret på sommerdekkene utligne denne forskjellen i mykhet (tror jeg).

Kan bekrefte dette.. i dag tidlig var det -2 grader og sommerdekkene støyet mer enn de gjorde i går ettermiddag med kjøring på varm asfalt. Så temperatur har mye å si. Kanskje mest på sommerdekk da vinterdekk allerede er ganske myk.

Muffinman

Om det er store forskjeller med ulike dekk indikerer det dårlig støydemping. Den største forskjellen på våre to TMS etter å ha brukt noen titalls timer på demping var foruten at det generelle støynivået gikk ned at forskjellen på opplevd støy inne i kupeen mellom ulike dekktyper ble vesentlig mindre.

Hvis "alt" kommer inn i kupeen vil det ha større effekt å redusere støyen fra kilden.

Nuvel, når skal TM3 delen av forumet få egen støydempingstråd?

Frosty

Byttet fra Aero 18" med Nokian R3 piggfritt til 19" originale felger med sommerdekk (Hankook?) på min LR idag. Ble meget overasket over det økte støynivået. Kun kjørt motorveien mellom Lillestrøm og Oslo i temperaturer rundt 0 grader, og usikker på lufttrykk dra TPSM sensorene ikke har kalibrert seg mot bilen enda. Håper at det blir bedre med høyere temperatur og eventuelt lavere lufttrykk men førsteinntrykket er ikke bra..

viggosk

Sitat fra: Frosty på torsdag 11. april 2019, klokken 13:15
Byttet fra Aero 18" med Nokian R3 piggfritt til 19" originale felger med sommerdekk (Hankook?) på min LR idag. Ble meget overasket over det økte støynivået. Kun kjørt motorveien mellom Lillestrøm og Oslo i temperaturer rundt 0 grader, og usikker på lufttrykk dra TPSM sensorene ikke har kalibrert seg mot bilen enda. Håper at det blir bedre med høyere temperatur og eventuelt lavere lufttrykk men førsteinntrykket er ikke bra..

Hvordan synes du forbruket ble, på min LR så ble det en økning på mellom 10-30%, mulig felgene veier mere men dekk bredden skal være lik som vinter

Frosty

Sitat fra: viggosk på torsdag 11. april 2019, klokken 14:28

Hvordan synes du forbruket ble, på min LR så ble det en økning på mellom 10-30%, mulig felgene veier mere men dekk bredden skal være lik som vinter

Rett under 200 Wh/km fra Oslo mot Gardermoen i vekslende køkjøring. Siden jeg fikk bilen har gjennomsnittet vært på 178Wh/km. Men en tur i delvis kø er litt lite til å trekke noen konklusjon. Dekktrykk er forøvrig 44/45 psi. Vinterdekkene var på 41/42 psi.

eadie

Jeg kjører standard 42 PSI på mine Michelin PS4 sommerdekk, og ja, det er stor forskjell på støyen på samme asfalttype,m avhengig av temperaturen. Har sola varmet opp, og det er 12-15 grader støyer dekkene mindre enn når de er kalde og asfalten er kald om morgenen kl 0700.

I min bil er vindstøy fraværende Det er kun dekkstøy/rumling jeg reagerer på, og den er vesentlig verre på Michelin PS4 sommerdekk enn den var på Nokia R3 vinterdekk, samme dimensjon (18").

Problemet er nok mere med opphenget i bilen (suspension). Mistenker at denne formidler alt av vibrasjoner inn i bilen, og dette er dermed rumlingen man hører. Tviler på at man kan støyisolere seg vekk fra dette. Bør vel heller bytte alt av "bushings", for åminske vibrasjoner.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Frosty

Etter noen dager har støyen fra sommerdekkene blitt veldig mye bedre. Om det er litt slitasje på dekkene, kjøring i høyere temperatur eller begge vet jeg ikke, men det er ihvertfall et helt annet støynivå nå en det jeg opplevde umiddelbart etter omleggingen fra vinterdekk.
Det er ikke slik at det plutselig har blitt stille i bilen men vil si det ca er på samme nivå som 18" vinterdekk.

magnetic

6 Reasons to Avoid a Panoramic Sunroof  https://www.motoringbox.com/cars/your-car/6-reasons-to-avoid-a-panoramic-roof/
Med store glassflater som dobler/forsterker(ekko) støy fra bakkenivå kan det bli bråk

MikkeBoomBoom

Sitat fra: eadie på torsdag 11. april 2019, klokken 19:42
Problemet er nok mere med opphenget i bilen (suspension). Mistenker at denne formidler alt av vibrasjoner inn i bilen, og dette er dermed rumlingen man hører. Tviler på at man kan støyisolere seg vekk fra dette. Bør vel heller bytte alt av "bushings", for åminske vibrasjoner.

Det er en ganske spennende tanke. For en del år tilbake byttet jeg fra gummi til polyurethane bushings i en klassisk mini. Nå var den ganske bråkete allrede, men klart mer "rumling" i bilen.

Fornybarbil

Noen som har lagt om fra Haakkapellitta 18" piggdekk til Michelin 18" sommerdekk som kan fortelle om støyforskjeller? Hvis ikke kan jeg dele den erfaringen i ettermiddag.

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 25. april 2019, klokken 13:44
Noen som har lagt om fra Haakkapellitta 18" piggdekk til Michelin 18" sommerdekk som kan fortelle om støyforskjeller? Hvis ikke kan jeg dele den erfaringen i ettermiddag.
Ikke stor endring.
Vanskelig å si om det er likt, verre eller bare annerledes. Oppfattelsen av støy er jo svært subjektivt.
Dekkene var på 44psi og syns det var litt mer i starten.
Tappet ned til 41psi og på vei til jobb idag tenkte jeg ikke over det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA