Hovedmeny

Bilen finner ikke Wifi

Startet av Pallesnekkern, lørdag 09. mars 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

Pallesnekkern

Hei

Model 3 finner ikke mitt wifi-nett, selv om den står kun få meter fra nærmeste basestasjon (google mesh).  Telefonen min har full dekning når jeg sitter i bilen.

Funker det hos dere?
Trenger bilen wifi for å laste oppdateringer?

1000kwh

Søk på nettet om Tesla og wifi.

Du må gjøre instillinger på router for Model S, regner med det samme på 3 pga noe USAgreier

NorBil

Jeg måtte sette en router rett ved siden av garasjeveggen for at den skulle finne signal, og selv da ga den feil om passord et par ganger før den plutselig fikk signal. Virker som den er veldig kresen på signalstyrke

DagfinnN

Sitat fra: NorBil på lørdag 09. mars 2019, klokken 10:52
Jeg måtte sette en router rett ved siden av garasjeveggen for at den skulle finne signal, og selv da ga den feil om passord et par ganger før den plutselig fikk signal. Virker som den er veldig kresen på signalstyrke
På modell S er wifi-antennen på  venstre sidespeil. Jeg slet lenge med Wifi i garasjen, helt til jeg kjørte inn bilen med snuten først. Da ble venstre side vendt på huset og Wifi gikk opp fra 1 strek til 4. Kan være verdt å prøve.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

olavxxx

Prøv forskjellige innstillinger for kanalvalg.
,Evt se om du kan øke sendestyrke.

1000kwh

Sitat fra: olavxxx på lørdag 09. mars 2019, klokken 11:17
Prøv forskjellige innstillinger for kanalvalg.
,Evt se om du kan øke sendestyrke.
Ja, etter jeg gjorde dette fant den signal selv om router er lang unna.

offpist1

Samme her. Hvis wifi routeren er bare 4-5 meter bak bilen så finner ikke den wifi signalet i det hele tatt. Men bra signal på mobilen når jeg sittr inne i bilen.

Ved 2 meter virker det men med lavt signal. Skal da ikke være sånn..?

RuneW

Sitat fra: Pallesnekkern på lørdag 09. mars 2019, klokken 10:28
Hei

Model 3 finner ikke mitt wifi-nett, selv om den står kun få meter fra nærmeste basestasjon (google mesh).  Telefonen min har full dekning når jeg sitter i bilen.

Uff, liker ikke dette. Har Google WiFi selv og hadde planer om å legge til en ekstra node i garasjen. Håper du finner ut av det (og skriver om det her)!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olekvi

Jeg har en egenmekka løsning bestående av en mobiltelefon, en raspberry pi og en gammel wlan-router stående i boden, ca 30 meter fra bilen og bak en tjukk murvegg.

Utenfor bilen har jeg såvidt wlan-dekning på mobiltelefonen, inne i bilen har jeg det ikke, men bilen plukker uansett opp nettet, så jeg kan ikke skjønne at den er så veldig kresen.

12 timer etter at jeg satte bilen på wifi så kom det en ny oppdatering (2019.5.25) - jeg antar det ikke var helt tilfeldig, noe som stemmer med hva jeg har hørt fra andre.

Ellers så er det vel slik at vanlige oppdateringer uansett kommer OTA etterhvert, mens en del oppdateringer, som kart til autopilot, *må* lastes ned over wifi (bilen sier fra)
'19 TM3P

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ladov

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. mars 2019, klokken 11:08
...
På modell S er wifi-antennen på  venstre sidespeil. Jeg slet lenge med Wifi i garasjen, helt til jeg kjørte inn bilen med snuten først. Da ble venstre side vendt på huset og Wifi gikk opp fra 1 strek til 4. Kan være verdt å prøve.

Venstre sidespeil? Hmm, passer med mine egne svært begrensede erfaringer.. Har parkert min TM3 på hushjørnet nå, med venstre speil vendt *bort* fra huset er wifi-dekningen 1 strek, i dag formiddag, med venstre speil inn mot huset hadde jeg 4 streker.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Pallesnekkern

Jeg klarte til slutt å få en strek ved å parkere bilen i en spesiell vinkel rett utenfor huset. men jeg kan ikke parkere her.  Alle andre enheter har alle streker i dette området. Snur jeg bilen ser den ikke nettet en gang.  Mottakeren i model 3 må være montert på en plass hvor signalet blir blokkert. Feildesign.

rkaspers

Bruk en gammel telefon og tvillingsim + delt internett. Koble mobilen gjerne til en powerbank og legg den i bilen. Er da mye enklere enn å lirke mobilen inntil husveggen for wifi signal?

ladov

Sjekket i bilen nå, den viser 1 strek på egen wifi men 4 på naboens. Bilen står omtrent midt mellom ruterne. Har tatt en øl hvis ikke skulle jeg snudd bilen for å kontrollere. ;)

Foreløpig hypotese: Min bil har best wifimottak på førersiden. Skal testes nærmere når jeg blir kjørbar.

Uavhengig av testresultat kommer jeg til å legge inn naboens wifi på bilen, bare sånn i tilfelle. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

offpist1

Forsøk å unngå kanalene 12. 13 og 14. De brukes ikke i USA.

Min sto på kanal 12 og fant ikke AP som står 1 meter unna bilen. Mens naboens nett som sendte på kanal 2 kunne jeg se. Så jeg endret til kanal 4 og vipps kom det inn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA