Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Å velge mellom AP og FSD..

Startet av Chisnate, torsdag 07. mars 2019, klokken 16:33

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 08. mars 2019, klokken 09:34
...Synes også varslet om å røre på rattet når bilen er i autostyring kom veldig tidlig. Hvis dette er den nye standarden, så er det litt skuffende og sier egentlig litt om hvor lenge det er til "full self driving" virkelig blir en realitet.

Det er fordi Tesla ikke vil ha ansvaret hvis noe skjer på seg. Når jeg hadde Model S var det ikke slike små varsler i starten. Det endte med at folk klatret bak i bilen for å filme at bilen kjører av seg selv. Noen sov like godt bak rattet. Etter dette begynte Tesla å innføre mer og mer restriksjoner. På enkelte veistrekninger fungerer autopilot meget bra, men det skal ikke mye til før bilen blir forvirret og gjør rare farlige manøver. Derfor skal man alltid holde hendene på rattet og følge med på trafikken. Som nevnt over merker jeg lite eller ingen forbedring i forhold til AP1, som hadde færre kamra og sensorer.

https://www.youtube.com/watch?v=pJ4-2d7C6gg

https://www.youtube.com/watch?v=sXls4cdEv7c

Ulykke og andre episoder: https://www.sfgate.com/technology/article/tesla-autopilot-sleeping-driver-video-illegal-13670993.php
Fremtiden er elektrisk.

RuneW

Sitat fra: Mippen på fredag 08. mars 2019, klokken 09:49
Som nevnt over merker jeg lite eller ingen forbedring i forhold til AP1, som hadde færre kamra og sensorer.

Er det mange med samme oppfatning som deg tro? Det høres mildt sagt utrolig ut at ikke dagens AP ikke skulle være bedre en AP1 når folk rapporterer om en jevn strøm av forbedringer siste året...

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Mippen

Sitat fra: RuneW på fredag 08. mars 2019, klokken 10:27
Sitat fra: Mippen på fredag 08. mars 2019, klokken 09:49
Som nevnt over merker jeg lite eller ingen forbedring i forhold til AP1, som hadde færre kamra og sensorer.

Er det mange med samme oppfatning som deg tro? Det høres mildt sagt utrolig ut at ikke dagens AP ikke skulle være bedre en AP1 når folk rapporterer om en jevn strøm av forbedringer siste året...

Hardware osv er forbedret. En del funksjoner føles også glattere, men alt i alt merker jeg liten forskjell fra ap1. Nå har jeg riktig nok ikke kjørt bilen mer enn noen hundre kilometer, men jeg kjørte samme rute jeg pleide å kjøre med min Model S, og der oppførte bilen seg helt likt. Når det kom et akselrasjonsfelt ble bilen forvirret og begynte å svinge mot høyre og venstre. Når jeg kom til et sted hvor veien delte seg til to felt gjorde den det samme. Oppleves ikke veldig trygt, og jeg har kjørt mange tusen kilometer i Model S med AP1. Dette er også utenfor en av de største byene i Norge, og elbil tettheten er høy. Tesla burde ha nok data til å kunne fikse dette. Jeg har meldt inn dette til Tesla selv med konkret beskrivelse av hvor og når da jeg hadde Model S. Eneste endringen de har gjort er å sette ned fartsgrensen i autopiloten til 70 km/t på aktuelle steder. Prøver du å sette den til 75 for eksempel får du ikke lov før du har kjørt et stykke forbi. Redusert fart er ikke nok.
Fremtiden er elektrisk.

JorEl

Jeg kom fra E-golf med acc som var veldig billig. Kona nektet og bruke den, men bruker litt AP på Teslaen. E-golfen sin acc er kjipere en Tesla sin, så derfor hadde jeg allerede lært hva som gir problemer i trafikkbilde, f.eks rundkøring. Var skeptisk til å bruke såpass mye på softwaren, men er gledelig overrasket. Bruker den mye i 50-80 soner som det er her. Synes det er veldig avslappende og kunne koble ut, selv bare for noen hundre meter. Køkjøring er jo nesten gøy :o
Hadde EAP til i går, på min 2018 S75D, og er nå klar for FSD oppgraderinger. Herlig med disse oppgraderingene man vokner opp til. En ny dag, en ny bil 8)

Kan forstå man er litt skuffet dersom AP1 virket like bra som "AP-nå", men det var jo Mobil Eye som hadde dette til Tesla ville ta alt inn-house. Jeg liker at Tesla tør å gjøre ting selv, og snart kommer de jo med flere oppdateringer.

Ikke la bilen tenke for deg, men se litt frem i veibanen og tenk hva som kan skje, da kan man støtte AP der det trengs. Dette har gjort at jeg lærer sammen med AP, for det er samspillet som er viktig her.
(håper ingen syns jeg ble for belærende ;))
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Chisnate

Valgte å nedgradere etter alt jeg har lest, men nå som jeg ser prisene skal opp igjen 18/3 vurderer jeg faktisk å legge det til igjen... tenker også litt på resale value da mange som vil ha bil vil nok ha en full konfiga en.

Toalmar

Sitat fra: Chisnate på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:12
tenker også litt på resale value da mange som vil ha bil vil nok ha en full konfiga en.
Det er det nok delte meninger om. Jeg for min del kjøpte I3 fullspekka med alt utstyr. Fikk ikke igjen for det når jeg solgte den dessverre, men mulig det er annerledes med Tesla
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

daktari

Jeg utfordrer Model 3-eiere til å fortsette å filme AP på Ring3 og Maridalen i Oslo. Jeg gjorde det med Model S. Burde ha blitt enda vassere siste halvår.
NyeFSD er jeg usikker på verdien av i Europa de neste 2 årene. Autopark er veldig god.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chisnate

Vanskelig å spekulere i annenhånds verdi også, kjedelig å sitte med en vanskelig solgt bil etter 4 år. Jeg bor jo en plass med forferdelige veier så får nok ikke brukt navigate on autopilot osv. Summon kan være kjekt kanskje 4 ganger i året, men autopark kan jo være greit å ha. Snakket med de på telefon idag og hvis man kjøper i ettertid sa han på telefonen at det kosta 65k. Så er jo faktisk 23k ekstra å kjøpe etter utlevering.

Bjoris

41.200 for FSD er altfor dyrt på TM3, det er 10% av prisen og det er knapt noe som fungerer. Jeg satt på med TM3 her om dagen og jeg ble ikke imponert over AP, den klarte ikke enkle ting som stipplede linjer vs faste, da vrengte den inn og var egentlig veldig farlig om du ikke følger meg.

Spent på hvordan bundlingen blir etter 18.3. AP og ACC til 25.000 er spiselig, såvidt, men FSD til 41.200 på toppen er galskap... Nå har jeg lagt på bordet 25.200 for FSD I 2017 og jeg ser jo hvor lurt jeg ble den gangen, har jo ikke kommet EN ting I den pakken på 2 år... Joda, det kommer nok noe, men hugs, det blir super beta i starten. Det er laaangt frem til noe av dette blir skikkelig nyttig, det er kult, men that's it...

Derfor jeg lurer veldig på å kjøpe nå, vet at jeg gidder ikke å betale 41.200 for EAP så om den forsvinner nå samtidig med prisoppgang blir det now or never...

Vi kjørte til Kroatia i 2017 og for å være helt ærlig, det var bare ACC som hadde verdi, styringen den gang var altfor dårlig og det ser ikke ut til å ha blitt særlig bedre. Husker den gang at det var mye fuss hver gang det kom ny oppdatering, men når røyken hadde lagt seg så viste det seg at AP hadde ikke blitt særlig om noe bedre!

Fornybarbil

Problemet er vel at med en gang FSD blir veldig bra så kan Tesla sette opp prisen til 100 000. Avgjørelsen blir en avveining mellom hva man har bruk for nå, hvor mye penger man har og hva man har troen på at Tesla kan få til i løpet av de neste årene.

kTesla

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 14. mars 2019, klokken 10:59
Problemet er vel at med en gang FSD blir veldig bra så kan Tesla sette opp prisen til 100 000. Avgjørelsen blir en avveining mellom hva man har bruk for nå, hvor mye penger man har og hva man har troen på at Tesla kan få til i løpet av de neste årene.

Men må man ha en bil som kjører på egenhånd? Jeg liker å kjøre bil, og anser meg selv om en meget habil og dyktig sjåfør, så ville aldri i livet vurdert å betale 100 000 ekstra for å få "full selvkjøring"! Og jeg kan ikke se for meg at alle andre ønsker det heller. Og definitivt ikke alle som har råd heller. Så en bil uten denne egenskapen vil nok holde seg mer enn godt nok i verdi kontra de bilene med FSD. (PS: jeg har bestilling med EAP(nå FSD)).

Inop

Man må ikke ha en bil som kjører på egen hånd :) Folk er forskjellige. Det er også vanlig å overvurdere egne evner til å kjøre bil :D
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

kTesla

Sitat fra: Inop på torsdag 14. mars 2019, klokken 11:36
Man må ikke ha en bil som kjører på egen hånd :) Folk er forskjellige. Det er også vanlig å overvurdere egne evner til å kjøre bil :D

Joda, for all del. Jeg er på langt nær perfekt, og lar meg veldig fort irritere av folk jeg mener aldri burde fått lappen. Men jeg leser til en hver tid trafikken fremover. Fra alle kanter. Inn i rundkjøringer stopper jeg så og si aldri, fordi jeg leser trafikkbildet og tilpasser farten deretter. Holder siden min og vingler ikke i kjørebanen. Jeg kan ligge klistret på veiskulderen på smale veier og ser om det er plass til møtende biler eller ikke.  Om FSD klarer dette i nærheten av det jeg gjør, så blir jeg imponert. Men det er ikke verdt 100k for min del uansett ;)

RuneW

Sitat fra: kTesla på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:05
Men jeg leser til en hver tid trafikken fremover. Fra alle kanter.

Dette kan du umulig tro på selv engang.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Inop

Gode poenger det. Mennesker har intuisjon som er vanskelig å reprodusere i software. Når en fotball ruller ut i veien kan vi resonere oss frem til at guttungen kommer etter eller når vi ser en stressa husmor som ikke ser til venstre i krysset så resonerer vi oss frem til at hun kommer til å kjøre uansett vikeplikt osv osv...

Men syntes det er gøy å være med på reisen for å se hva de får til :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA