Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Å velge mellom AP og FSD..

Startet av Chisnate, torsdag 07. mars 2019, klokken 16:33

« forrige - neste »

Chisnate

Hei! Hadde bestilt bil med EAP, (RødP) fått tilbud om fsd eller muligheten til å nedgradere, delivery skrøt FSD opp i skyene osv... jeg bor i grisgrendt strøk vil jeg påstå med dårlig veimerking og null motorvei så veldig usikker på FSD pakken... hva har dere valgt og hvorfor ?

fnatiC

Nå har det seg jo slik at tesla jobber med autopilot uten veimerking (se youtube) men om dette er for AP eller fsd er usikkert fra min side...

Jeg har valgt fsd da hele grunnen til at jeg kjøpte tesla var autopilot systemet deres. Korriger meg om jeg tar feil, men ser folk har betalt for fsd for flere år tilbake på model S og ser ikke ut som om de har fått særlig valuta for pengene så langt.

Vesel

Autopiloten fungerer fint på det meste av veier som er merket med midtstripe og stripe på siden såvidt jeg vet. Funker sikkert på veier uten midtstripe også, så lenge det er til siden. Det må vi spørre noen andre om. Jeg prøvekjørte S med Autopilot i 2016 på en svingete, kupert vestlandsvei (E136 mellom Skodje og Ålesund) og ble mektig imponert. At den bare er nyttig for folk som kjører på motorvei daglig er ihvertfall tull. Funker nok supert der, men det er på mer utfordrende veier den virkelig skinner og skiller seg fra konkurrentene. Den er rett og slett ypperlig til landeveiskjøring. På motorveien får den flere funksjoner enn bare adaptiv cruisekontroll og autostyring da.

Det er to ting jeg aldri har vurdert å droppe fra bilen. Det er oppgradert interiør (PUP) og Autopilot. Ble superglad da jeg fikk vite at vi får FSD inkludert. :D Kjører selv mye på landeveien med ett felt hver vei og 80 km/t.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Chisnate

Høres bra ut, jeg har bestemt meg for AP, men klarer egentlig ikke å forsvare fsd kostnaden på 42k når jeg ikke får brukt det noe særlig, men var jo forberedt på å betale for eap

flux

For meg er en del av gleden ved å eie en Tesla, å selv erfare den kontinuerlige tekniske utviklingen. Jeg har hatt AP1 siden lansering og har erfart hvordan den gradvis har blitt bedre, i starten var den nærmest ubrukelig og nå er den  uunnværlig.

Har du penger til det tror jeg ikke du vil angre om du velger FSD. Det er kanskje ikke så veldig nyttig nå, men jeg tror det vil bli det etter hvert som du lærer deg den å kjenne, og samt at det gradvis blir bedre.

GOS

Sitat fra: fnatiC på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:36
Nå har det seg jo slik at tesla jobber med autopilot uten veimerking (se youtube) men om dette er for AP eller fsd er usikkert fra min side...

Jeg har valgt fsd da hele grunnen til at jeg kjøpte tesla var autopilot systemet deres. Korriger meg om jeg tar feil, men ser folk har betalt for fsd for flere år tilbake på model S og ser ikke ut som om de har fått særlig valuta for pengene så langt.

Jeg fikk meg en overraskelse for 2 uker siden, dagen etter at jeg fikk bilen. Svingte av en hovedvei og inn på en sidevei på landet uten så veldig krappe svinger, men dog svingete. Der var det ingen veimerker verken i midten eller på skuldrene. I midten så var det en asfaltskjøt som jeg kunne skimte. Til min store overraskelse så kom autopilotsymbolet frem på skjermen og jeg aktiverte den. Den kjørte da de 2 kilometerne jeg skulle på denne veien og holdt siden sin veldig flott også i svingene. Jeg ble imponert og forundret. Ventet hele tiden på at den skulle varsle at autosteer ikke var tilgjengelig, men det skjedde ikke. Prøvde å aktivere den på tilbakeveien, men det gikk ikke. Symbolet kom opp av og til, men den ville ikke aktiveres.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Autowinder

Sitat fra: Vesel på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:20

Det er to ting jeg aldri har vurdert å droppe fra bilen. Det er oppgradert interiør (PUP) og Autopilot. Ble superglad da jeg fikk vite at vi får FSD inkludert. :D Kjører selv mye på landeveien med ett felt hver vei og 80 km/t.
Helt enig, bestilte med EAP og lurte på å nedgradere, men det føltes bare feil når det allerede var et valg som var gjort. Gleder meg til lyden i anlegget også, sies å være helt rå.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bno

Chisnate

Ble plutselig sykt usikker... tenker hvis det blir tilføyd noe nytt til eap ila 2-3 år så kan jeg vurdere å kjøpe det til 59k da istedenfor 42k nå evt

quest

Jeg var nå i utgangspunktet positiv til å betale for EAP uansett så når jeg nå får med mer FSD funksjonalitet så blir det bare enda mer morro vs ICE kjerra. Mer av fremtiden ja takk :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y LR 2022

Fornybarbil

Hvis dere ikke får motta bilen før 15. mars kan dere vente til da med å bestemme dere. Jeg mener det skulle komme en stor oppdatering da.

Mippen

Jeg fikk med full pakke på bilen min. Må si at jeg er skuffet over hvor langt de har kommet. Jeg kjøpte min første Tesla i 15 med AP1. Det var da det hele begynte. Nå er ikke alle funksjonene til FSD låst opp ennå, men jeg har testet bilen min med EAP, og jeg merker omtrent ikke forskjell fra min bil med AP1. Bilen blir forvirret på de samme stedene hvor min bil som hadde AP1 ble. Typisk scenario er hvor det er et akselerasjonsfelt, eller hvor veien deler seg fra et til to felt samme veien. Der blir bilen usikker og begynner å svinge fra side til side slik at jeg må ta over og koble ut. Skulle tro de hadde klart å gjøre autopiloten bedre på 4 år, men jeg har merket liten forskjell. Venter i spenning på når flere funksjoner låses opp, men så langt er jeg ikke fornøyd med hva jeg har fått. Hadde ikke betalt for det på min neste bil slik det er nå. Den nye autopiloten er også mer masete. Jeg skjønner at bilen vil forsikre seg om at vi følger med, men med skjermen på siden er det ikke alltid like lett å se de diskret beskjedene om at man må legge et lett trykk på rattet av og til. Resultatet er at autopiloten kobles ut og jeg blir straffet med at den ikke vil koble seg inn igjen før neste tur. Det siste står faktisk på skjermen. Jeg holder for ordens skyld alltid begge hendene på rattet, men bilen mener jeg ikke holder hardt nok, og hvis jeg ikke får med meg alle advarslene kobler den ut og jeg må parkere bilen for å kunne bruke autopiloten igjen. Ganske irriterende.
Fremtiden er elektrisk.

Pallesnekkern

Valgte å fjerne FSD.  Det er for mye snø og dårlige veier og litt for lite motorvei i Norge til å forsvare kostnaden.  Ja, det er mye kult, men alt er litt for Beta-preget.  Tipper prisen går ned om en stund og at det ikke er noe å tape på å droppe det nå.

Synes også varslet om å røre på rattet når bilen er i autostyring kom veldig tidlig. Hvis dette er den nye standarden, så er det litt skuffende og sier egentlig litt om hvor lenge det er til "full self driving" virkelig blir en realitet.

Henter bil om en time  :+1:

Fornybarbil

Nå kommer de jo med Advanced Summon og litt mer snacks i en update den 15 mars. Gleder meg til å se hva den inneholder. Jeg holder faktisk en knapp på at de som har valgt å beholde konfigurasjonen/få gratis oppdatering til nye FSD vil føle at det er verdt det.

Bmwi3

Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 08. mars 2019, klokken 09:34
Valgte å fjerne FSD.  Det er for mye snø og dårlige veier og litt for lite motorvei i Norge til å forsvare kostnaden.  Ja, det er mye kult, men alt er litt for Beta-preget.  Tipper prisen går ned om en stund og at det ikke er noe å tape på å droppe det nå.

Synes også varslet om å røre på rattet når bilen er i autostyring kom veldig tidlig. Hvis dette er den nye standarden, så er det litt skuffende og sier egentlig litt om hvor lenge det er til "full self driving" virkelig blir en realitet.

Henter bil om en time  :+1:

Nøyaktig samme grunn til at jeg også valgte bort FSD...
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA