Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: maling/lakk for think

Startet av cra, fredag 16. desember 2011, klokken 18:37

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. februar 2012, klokken 10:16
Det høres ut som du har samme type bolt som jeg har vært borti.
Noen ganger er det umulig å skru denne løs, og du må kappe det nedre hode av med vinkelsliper.
Bolten virker laget av et ekstra hardt metal. ;)

Kødder du med meg nå? Jeg har merket at de sitter fordømt hardt fast, men første forsøk med pipenøkkel tilsier at metallet ikke er så veldig hardt. Men jeg har ikke klart å vri noe på dem enda, nei.  :(

De fremste to boltene løsnet forholdsvis lett når jeg brukte latmannsarm, men mutteren på innsida ble med rundt. Forsåvidt ikke noe stort problem, da de er lette å komme til. De bakerste er betydelig mer kødne å nå. Får se om jeg må rydde såpass i garasjen at jeg får batteriet langt nok vekk til å tørre å bruke vinkelsliper da.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Da er bakakslingen skiftet (for en drøy uke siden), og alt av deler som skal være "skjult i navet" er tilbake på plass (trur jeg da; må vel lete og se om noe har gjemt seg for sikkerhets skyld ;D). Fikk samtidig børstet bort en del rust og malt inni der så det ble blankt og fint igjen. :)

Jeg vil rette en kjempestor takk til Elektrolux for god dokumentasjon/bilder, til Martin som skaffet meg ny bakaksling, og ellers til alle dere andre som har kommet med gode råd og oppmuntringer (les: gruppepress!  ;D) både før jeg gikk "all inn" og bestemte meg for å skifte selv, og underveis i prosessen. Dere fikk rett; jeg angrer ikke!  :D

Nå gjenstår så å si bare å henge opp igjen batterikassa, men før jeg gjør det skal jeg flikke noen små rustflekker på noen av kantene oppe under/inni bilen (hullene som "peker framover" i batterikasse-hulrommet), gjøre ren batterikassa/batteriene, og antakelig montere robometer. Det er bestilt, så det blir vel ordning om ikke alt for lenge. Har tatt av fronten også, og gjør rent/flikker litt rust på støtfanger, front-festebraketter o.l. mens den er av.

Benytter høvet til å sjekke om det er noe spesielt stoff som er egnet til å feste den lille koppen som beskytter muttern i navet; det virket som om den var festet med en eller annen form for sement? Minte veldig om det som er inni midlertidige kroner som tannlegen setter på; "halv-hardt", men smuldret som hard gammel tyggegummi når jeg begynte å bevege på det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Mestringsfølelsen er en god følelse. I slike tilfeller både for lommebok og sjel.

Var faktisk glad jeg kolliderte den gang jeg hadde kjøpt en strøken Porsche 944 og hadde bestemt meg for å bruke verksted til alt arbeid. Etter kollisjonen ble det å sage av resten av fronten på bilen, dra motoren fram og ut, og hente ny front i tyskland. ( Oppå taket på en midlertidig og ikke strøken 944  :D ) All respekt for bilen forsvant med litt skruing, og det samme gjorde verkstedsutgiftene.

Koppen du viser til er ikke limt fast. Stoffet du har observert kalles oksyd, og kommer av seg selv over tid.  ;)

Koppen skal bare dunkes på plass, og er den løs er den deformert, og bør byttes.

Nå er en god anledning til å teste 12V batteriet ditt, som bør ha stått på vedlikeholdslading under hele seansen. Skru på lyset, og mål spenning etter 1 time. Er den over 10,5V har du over 10 Ahr kapasitet, og kan bruke det videre. Lad opp etter testen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. mars 2012, klokken 06:18
Mestringsfølelsen er en god følelse. I slike tilfeller både for lommebok og sjel.

Ja, sjela har det i alle fall bra. Lommeboka fikk nok svi alikevel. ;)

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. mars 2012, klokken 06:18
Koppen du viser til er ikke limt fast. Stoffet du har observert kalles oksyd, og kommer av seg selv over tid.  ;)
Koppen skal bare dunkes på plass, og er den løs er den deformert, og bør byttes.

De er litt deformerte ja; jeg måtte bende opp falsen og knipe fast sveisetanga for å klare å få dem av, så de er litt "rufsete i kantene".  :-\ Tenkte i utgangspunktet å se ok jeg klarte å banke dem til igjen og slå dem på plass. Hvis ikke vil jeg tro slikt må være hyllevare hos verkstedet slik at de kan putte i nye når de skrur på biler og koppen går i stykker. Biltema hadde merkelignok bare slike til tilhenger, men jeg skal måle diameteren og se om det er riktig størrelse. :)

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. mars 2012, klokken 06:18
Nå er en god anledning til å teste 12V batteriet ditt, som bør ha stått på vedlikeholdslading under hele seansen. Skru på lyset, og mål spenning etter 1 time. Er den over 10,5V har du over 10 Ahr kapasitet, og kan bruke det videre. Lad opp etter testen.

Der sier du noe, ja! Har ikke stått på noen lading (batteriet har vært helt frakoblet), men det er kanskje på sin plass å sette på en ekstern lader og koble det til bilen igjen etter lading. Antar at å koble til traksjonsbatteriet etter 12V er uproblematisk siden man må av med fronten for å nå 12V batteriet. :)

Deilig å se enden på 1-bil tilværelsen!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Da har Think'en fått time til PKK neste fredag kl 08:00, så det skal bli spennende å se.

Under remontering av batterikassa tok MC-løfteren kvelden; det lakk såpass mye olje ut at den ikke lenger klarer å løfte i full høyde. På Biltema hadde de sett dette før, så jeg fikk levert den ikk igjen uten problemer. Valgte å kjøpe andre varer i stedet for å få en ny; det er forhåpentligvis en stund til jeg trenger å ta ut kassa igjen.

Det som slo meg er at jeg kanskje kan modifisere den andre jekken min til å ta ned batterikassa. Den har en løftehøyde på 80cm, som er plenty til å få kassa både opp og ned når bilen bare er løftet høyt nok. Jeg brukte denne og jekket i flere omganger i framkant/bakkant ot støttet under med plank etterhvert. De siste 3-4 cm løftet jeg hele kassa med en 2"x8" plank midt under batterikassa. Dette ga meg en ide:

Platformen det løftes på sitter bare løst i et hull:


Tanken var da å sveise ei større ramme som kan erstatte denne, og da med en størrelse og fasong samt punkt for festetapp som gjør at den blir best mulig balansert i forhold til vektfordelinga i batterikassa. Ved å i tillegg bruke bukker, lecablokker e.l. som man justerer høyden på underveis i løfteprosessen burde det gå like trygt og enkelt som ved bruk av MC-løfter (som jeg uansett måtte bygge opp 8 tommer med 2"x4" plankestubber.

Denne jekken (Biltema sin til 1999) tar to tonn, så vekta skulle i alle fall ikke være noe problem. Muligens blir det å fabrikere noen ekstra støttebein for å tilføye sideveis stabilitet just in case, men jeg tror egentlig ikke det skulle være nødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på fredag 20. april 2012, klokken 15:34
Da har Think'en fått time til PKK neste fredag kl 08:00, så det skal bli spennende å se.
PKK ???  er ikke det er gerilla organisasjon ??? (http://no.wikipedia.org/wiki/Kurdistans_Arbeiderparti;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Elmo på fredag 20. april 2012, klokken 21:51
Sitat fra: cra på fredag 20. april 2012, klokken 15:34
Da har Think'en fått time til PKK neste fredag kl 08:00, så det skal bli spennende å se.
PKK ???  er ikke det er gerilla organisasjon ??? (http://no.wikipedia.org/wiki/Kurdistans_Arbeiderparti;D

Elmo da! The London Underground is not a subversive organization!

(etter A Fish Called Wanda)

;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hens

Hei Cra,
En måte å øke sidestabiliteten på jekken kan være å øke sporvidden på støttehjulene, dvs lage en litt lengre aksel slik at hjulene kommer lengre fra hverandre. Det behøver ikke være store lengdeøkningen hvis du sørger fo å holde tyngdepunktet på kassen nær løftepunktet på jekken.

Dessuten kan det være fordelaktig å montere en større plate fast på jekkens løftepunkt, slik at den ikke vipper.

Hens
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Ulempen med jekk, er at arbeidsområdet dens beskriver en bue med relativ kort radius.

Kan kompenseres for med gode, og gjerne større hjul, som tillater at jekken flytter seg og kompenserer for løfteradien.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: hens på lørdag 21. april 2012, klokken 11:12
Hei Cra,
En måte å øke sidestabiliteten på jekken kan være å øke sporvidden på støttehjulene, dvs lage en litt lengre aksel slik at hjulene kommer lengre fra hverandre. Det behøver ikke være store lengdeøkningen hvis du sørger fo å holde tyngdepunktet på kassen nær løftepunktet på jekken.

Ja, det er også en måte å gjøre det på, men det blir litt mer permanent, og den er stor nok å manøvrere rundt omkring ved hjulskift. Jeg tenkte mer på noe jeg kan "sette jekken i" (Skal forske litt på det etterhvert og kanskje legge ut noen skisser); se for deg en "plate" med hakk i som bare settes på fra undersiden, slik at jekken får "vinger" som tar nedi hvis den lener mot ene sida.

Sitat fra: hens på lørdag 21. april 2012, klokken 11:12
Dessuten kan det være fordelaktig å montere en større plate fast på jekkens løftepunkt, slik at den ikke vipper.

Ja, det var nettopp det jeg tenkte; lage en ramme/plate som er slik at den akkurat passer under batterikassa, og med festetappen (tilsvarende den på den runde originalplata) plassert slik at den er akkurat under tyngdepunktet for optimal balanse.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. april 2012, klokken 12:21
Ulempen med jekk, er at arbeidsområdet dens beskriver en bue med relativ kort radius.

Armen er nesten en meter lang, så radiusen er forholdsvis bra. MV-løfteren beveget seg også litt i lengderetning under løfting, men ikke mer enn at litt skubbing løste problemet.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. april 2012, klokken 12:21
Kan kompenseres for med gode, og gjerne større hjul, som tillater at jekken flytter seg og kompenserer for løfteradien.

Jekken ruller ganske lett hvis bare gulvet er helt slett. Det var ikke mitt, men jeg lagde en liten "jekke-arm" som jeg brukte for å presse jekken (og samme på MC-løfteren, forøvrig) litt fram/bak ved behov.

For sikkerhets skyld ordnet jeg meg med hjelpemann under oppjekking av batteri, slik at je gkunne sjekke klaringer og at slanger ikke kom i klem mens fattern jekka. :)

I og med at jeg fikk levert inn igjen MC-løfteren så ser jeg nå mitt snitt til å ikke trenge å kjøpe ny nåeste gang kassa skal ned, men heller få laget noe som kanskje til og med er mer anvendelig.

Å kvitte seg med garasjejekken er ikke et tema; den var alt for snerten å bruke på hjulskift! Den forige jekken som løftet 15cm måtte man under bilen for å betjene. Denne løfter bilen mye enklere.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BAMCON

Hva gjorde jeg når bakakselen var så slarkete at EU-godkjenningen hang i en tynn tråd?

Med pristilbud fra Stavanger, Kristiansand og Grimstad varierende fra NOK 12.000 til ca NOK 30.000 ble tilbudet fra Bjarne Thorup ved Thisted i Danmark svært interessant: Overhalt bakaksel med to års garanti og skifte av bakaksel for DKK 5500.

Min kone og jeg tok turen som tur. Hadde to fine dager med god mat og overnatting på hotell. Likevel hadde jeg penger til fire nye sommerdekk før kostnaden nådde det rimeligste tilbudet.

Thorup finner du på nettet www.bjarnethorup.dk
eller på telefon +4597977560
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

elektrolux

Veldig bra. Og med den prisen under moms grensen også!

Lurer bare på om Bjarne Thorup viste at han måtte ned med batterikassen da han gav dere prisen. Det ble nok litt mer arbeid enn han er vant med fra PSA.

Hadde du spurt meg hadde samme jobben kommet på 8000 kr, men fort litt mer, da jeg hadde forsøkt å selge litt batteriservice og Robometer i samme slengen. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BAMCON

Thorup hadde nok ikke byttet bakaksel på Think før.
Men han hadde planen klar.
Det ble saget hull i gulvet for å komme til boltene.
Enkelt og effektivt.
;)
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA