Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: maling/lakk for think

Startet av cra, fredag 16. desember 2011, klokken 18:37

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: cra på mandag 16. januar 2012, klokken 08:31
jeg har fått bilen opp på Leca-blokker (IKKE på stående format - det trur jeg pinadø ikke jeg tør!
Det er bra at du tenker sikkerhet, om bilen faller ned kan det bli fatalt.
Om du skal bruke Jula/Biltema MC-løfter til å senke ned pakken, må bilen stå høyere enn det du oppnår ved å legge leca-blokka på langsiden. Først når den står på høykant (under bakhjulene) har du nok høyde til at kassa kan slippe ut.
Jeg har gjort dette flere ganger, med leca-blokker på høykant, men sikrer alltid med løftebukker i tillegg. Vær også opmerksom på at bakhjulene vil rotere litt når den heves (pga håndbrekket), og følgelig vil forskyve leca-blokkene.


Sitat fra: cra på mandag 16. januar 2012, klokken 08:31
må jeg sette bilen i nøytral før jeg tar ut batterikassa?
Å ta ut bakakslingen når batterikassa er ute tar ca en time. Det er ikke spesielt vanskelig, men som alt annet; ting tar lengre tid når man ikke har gjort det før.
Du har vel forsåvidt forklart tidligere at du ønsker å taue bilen til et verksted for bytte av aksling. Således må du passe på at girlåsen ikke er tilkoblet når du kobler fra kontaktene i serviceluken.

Ellers får du ha lykke til med "operasjonen" :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 09:39
Det er bra at du tenker sikkerhet, om bilen faller ned kan det bli fatalt.

Jeg har pådratt meg alt for mye ansvar (les: familie) til at jeg kan tillate meg å risikere livet for slike småtterier.

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 09:39
Om du skal bruke Jula/Biltema MC-løfter til å senke ned pakken, må bilen stå høyere enn det du oppnår ved å legge leca-blokka på langsiden. Først når den står på høykant (under bakhjulene) har du nok høyde til at kassa kan slippe ut.

Må jeg virkelig SÅ høyt opp? Når den står på Leca på "rette veien" (25cm opp) får jeg nesten MC-løfteren under kassa. Pga at bilen haller litt framover går det akkurat ikke (blir jo lavere framover, og jeg tar løfteren inn fra bakenden av bilen), så jeg skal opp i alle fall 2-4 tommer med framhjula, og da tenkte jeg at jeg likegodt kan  legge på lit tunder bakhjula også. I forhold til løftehøyde for MC-løfteren ser det ut som at det skal kunne gå (drøyt 30cm fra øverste til nederste stillet).

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 09:39
Jeg har gjort dette flere ganger, med leca-blokker på høykant, men sikrer alltid med løftebukker i tillegg. Vær også opmerksom på at bakhjulene vil rotere litt når den heves (pga håndbrekket), og følgelig vil forskyve leca-blokkene.

Ja, det var akkurat det jeg oppdaget (både for framhjula og bakhjula) når jeg løfter opp ett og ett hjørne. Fant ut at å løfte "diagonalt" (Foran-bak-foran-bak) ga mindre antydning til "bikking" av Leca enn "foran-foran-bak-bak", da presset på hjula får jevnet seg ut.

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 09:39
Du har vel forsåvidt forklart tidligere at du ønsker å taue bilen til et verksted for bytte av aksling. Således må du passe på at girlåsen ikke er tilkoblet når du kobler fra kontaktene i serviceluken.

Ja, jeg må i alle fall ha den muligheten, så jeg får "nøytralisere" bilen før jeg kobler fra, og heller sette noen gode klosser på alle hjul.

Nok en gang takk for gode (og raske!) råd og innspill :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

#32
Sitat fra: cra på mandag 16. januar 2012, klokken 12:05
Må jeg virkelig SÅ høyt opp? Når den står på Leca på "rette veien" (25cm opp) får jeg nesten
Jeg trekker kassen ut mellom bakhjulene og da trengs denne høyden (altså lecablokk på høykant). De tykke kjøleslangene i forkant og i bakkant av batterikassen (som er tilsluttet kjøleniplene på batteriene) utgjør kassens høyeste punkt, og disse må ha klaring for å passere mellom demperfestene på bakakslingen.
MC-løfteren kan forøvrig ikke senkes til sitt absolutt laveste nivå, fordi de framre trillehjulene vil da gå i lås. Dette løses ved å legge imellom en trekile på hver side, slik at hjulene ikke kommer i klem.
Når løfteren er på sitt laveste står også ikke batterikassen plant (i vater), den heller litt.

For jekking av bilen:
1. Kjør framhjul opp på europaller og dra til håndbrekket hardt.
2. Jekk opp på en side og legg en lecablokk på flatsiden under bakhjulet. Gjør det samme på motsatt side slik at begge bakhjulene står på hver sin lecablokk som ligger flatt.
3. Jekk opp front og bygg oppunder framhjeulene så mye som trengs (ca 30 cm i tillegg til europallen).
4. Jekk opp siden og sett lecablokken på høykant, alternativt bruk 2 stk lecablokker oppå hverandre . Gjør tilsvarende på motsatt side. Ta høyde for at blokken kan forskyves en retning når bilen senkes!


For senking av batterikassen:
1. Monter permanent 2 stk 60cm lange 2"x4" bokser (parallelt) på MC-løfteren for å få best mulig stabilitet.
2. Legg ytterligere 2 stk 2"x4" trebokser løst oppå de fastmonterte boksene (fra pkt1)
3. Plasser MC-løfteren midt under bilen og hev jekken til den presser batterikassen litt opp (deretter følges prosedyre for demontering)
4. Senk jekken sakte og kontroller at ingen slanger eller ledninger kommer i klem. Underveis mens man senker, må man trekke kassen bakover for å få fri vandring.
5. Når kassen er senket 15-20 cm, sett 4 løftebukker under batterikassen (en i hvert hjørne) og parker kassen midlertidig. Senk jekken og fjern de løse treboksene. Hev deretter jekken, fjern løftebukkene og senk kassen så langt ned som mulig.

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 13:36
For jekking av bilen:
1. Kjør framhjul opp på europaller og dra til håndbrekket hardt.

Denne må jeg unngå, da jeg ikke får kjøre bilen opp på noen paller når den ikke har batterier. Det betyr vel imidlertid ikke noe mer enn enda mer jekking og mikking i framkant på bilen. (Jeg har fått den opp på en Leca-blokk under hvert hjul uten å kjøre den opp på noe som helst.)

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 13:36
4. Jekk opp siden og sett lecablokken på høykant, alternativt bruk 2 stk lecablokker oppå hverandre . Gjør tilsvarende på motsatt side. Ta høyde for at blokken kan forskyves en retning når bilen senkes!

Det er i grunn det jeg har konkludert med også, ja. Virker tryggere og mer stabilt i EN av retningene, i det minste. :)


Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 13:36
1. Monter permanent 2 stk 60cm lange 2"x4" bokser (parallelt) på MC-løfteren for å få best mulig stabilitet.

I samme retning som de to "bjelkene" på løfteren, tenker du på? Har noen kraftige vinkelstål som jeg lurte på å kanskje montere på som "forlengelse", da jeg synes kassa kanskje kan komme litt kort innpå jekken.

Jeg får stikke innom og kjøpe noen ekstra Lecablokker (dem får jeg bruk for til sommeren uansett, tenker jeg). Og så angrer jeg på at jeg ikke kjøpte høytløftende garasjejekk (http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasje-verkstedjekk-2-tonn-15843/) i dag når jeg hadde sjansen.  :-\ Er ikke så sugen på å stable heugevis med materialer under jekken for å få riktig høyde; det blir ustabilt nok på det viset.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Sitat fra: cra på mandag 16. januar 2012, klokken 15:28
Denne må jeg unngå, da jeg ikke får kjøre bilen opp på noen paller når den ikke har batterier.
Godt poeng, jeg glemte i farten at du skal taue bilen etterpå  :D
Da kan du like så godt kjøpe inn lecablokker slik at du har 8 totalt, så kan du vurdere å mure deg utegrill dersom Thinken en gang må avskjediges ;)

Sitat fra: cra på mandag 16. januar 2012, klokken 15:28
I samme retning som de to "bjelkene" på løfteren, tenker du på?
Ja, i samme retning, oppå de gumierte "bjelkene" på løfteren. Jeg brukte metallbeslag og lange treskruer til å feste treboksen, to beslag per bjelke.

En høytløftende jekk ville vært kjekt å ha, men jeg er usikker på om du får utnyttet hele potensialet til det du skal gjøre.
Om du disponerer kun én jekk må løftingen av bilen skje i to omganger (tror ikke det er tilrådelig å jekke den ene siden eller front/bak-partiet til full høyde i en omgang).
Jeg har Biltemas 2,5 tonnversjon som løfter ca 45cm. Den har strukket til i de fleste tilfeller, men jeg har faktisk savnet 5-10 cm ekstra løft noen ganger.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 16:39
Da kan du like så godt kjøpe inn lecablokker slik at du har 8 totalt, så kan du vurdere å mure deg utegrill dersom Thinken en gang må avskjediges ;)

Jeg fikk tak i fire blokker til i går (er det lov å si takk til Dagmar for å sende blokker på vannskadesalg?), og skal nok ha en palle til til våren; vedskjulet må bygges på nytt.

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 16:39
Ja, i samme retning, oppå de gumierte "bjelkene" på løfteren. Jeg brukte metallbeslag og lange treskruer til å feste treboksen, to beslag per bjelke.

Ah, slik, ja. Ikke dumt, så slipper jeg å borre i jekken. Det blir sikkert ikke så veldig mye belastning på dem uansett, så lenge jeg ikke prøver å løfte med bare tuppen av forlengelsen. :)

Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 16:39
En høytløftende jekk ville vært kjekt å ha, men jeg er usikker på om du får utnyttet hele potensialet til det du skal gjøre.
Om du disponerer kun én jekk må løftingen av bilen skje i to omganger (tror ikke det er tilrådelig å jekke den ene siden eller front/bak-partiet til full høyde i en omgang).

Jeg har pr nå bare den aller minste jekken til biltema, og den løfter ikke mer enn 20cm. Jeg har derfor bygget opp med 2"4" for å komme så langt som oppå Leca-blokkene. Tanken med den høytløftende var ikke å kunne ta det i ett løft, men å slippe å stable under jekken jeg har. Det blir ikke særlig stabilt, for å si det sånn. At jeg må ta det i flere omganger er ikke noe problem.

Bonusen blir at når jeg skal skifte hjul så slipper jeg å ligge under bilen og jekke. Den bittelille jekken rekker bare såvidt utenfor støtfangeren. Jeg deler forøvrig slikt utstyr med fattern, så vi vil nok få brukt det. Vi er nærmeste naboer, og har som filosofi at vi kjøper heller litt "skikkeligere" redskap og bruker det på samsen, enn at begge skal ha den simpleste gresskliperen, den simpleste jekken osv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på tirsdag 17. januar 2012, klokken 09:17
Sitat fra: hma på mandag 16. januar 2012, klokken 16:39
Ja, i samme retning, oppå de gumierte "bjelkene" på løfteren. Jeg brukte metallbeslag og lange treskruer til å feste treboksen, to beslag per bjelke.
Det blir sikkert ikke så veldig mye belastning på dem uansett, så lenge jeg ikke prøver å løfte med bare tuppen av forlengelsen. :)
Husk at tyngdepunktet ligger litt bakenfor midten av batterikassen og litt til høyre for midten sett i kjøreretningen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på tirsdag 17. januar 2012, klokken 19:35
Husk at tyngdepunktet ligger litt bakenfor midten av batterikassen og litt til høyre for midten sett i kjøreretningen.

Ah, glimrende intel! Dette er slikt som er gull verdt å vite om på forhånd!  :D

Jeg kjøpte den digre jekken på biltema i dag. Den kostet ti ganger så mye som den jeg hadde fra før, men så var den jammen minst ti ganger bedre å bruke også! Lang arm gjorde jekkinga enkel, stor og brei var den så det føltes mye mer stødig enn den bittelille. Mye større hjul også, som gjør at den ruller lettere på mitt noe rue garasjegulv. Den lille gjorde noen skumle byks.  :o

Jeg fikk satt en ekstra stein under hvert framhjul, og etter det satte jeg bare jekken under bakakslingen og løftet hele bakenden. Med ei løftehøyde fra 14-80 cm gikk det som en drøm!

For øyeblikket har jeg ei lecablokk på sida og ei "riktig vei" oppå det igjen, til sammen 45cm. Det ser ut til å være rikelig i forhold til høyde på MC-løfteren (jeg må antakelig kubbe under og ta det i to vender slik som hma foreslår, men det får gå. :)

Nå ser jeg faktisk fram til å ta ned kassa; jeg har gruet meg for å løfte opp bilen så høyt på en liten og (føles i alle fall som det) ustabil jekk. Jeg gleder med faktisk nesten til vårens dekkskift også.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Da er kassa nede!  :D

Det var enklere enn fryktet, selv om det var ganske spennende. Frakobling av kjølesystemet gikk veldig greit; det var jo nesten en halvmeter fra batterikassa og fram til der koblingene var. Ser for meg at det kan bli litt "mikk" for å få slangene gjennom hullet samtidig som kassa skal opp, men det skal vel la seg gjøre.

Det eneste jeg fant litt merkelig var at jeg ikke kan se hvordan batterikassa er i veien for bytte av bakakslingen?  ???

Det neste nå blir å tape over åpninger og slikt så det ikke blir fullt av skitt når bilen skal taues. Tenkte først på å sette på ei finerplate e.l, men da vil vel den bli like mye i veien som selve batterikassa? Men å skru av ei slik plate trur jeg kanskje de må kunne tåle på verkstedet.  ;)

Visuell inspeksjon av batterikassa avslører ikke annet enn et tynt lag med støv. Alle blokker ser (så langt) hele og fine ut. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Nå er det meget viktig å støtte 12V batteriet med en vedlikeholdslader, ellers er det dødt på 2-3 dager.

Ellers er det lurt å måle spenning på hver enkelt blokk og bytte ut eventuelle med mer enn 0,05V avvik i forhold til resten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. januar 2012, klokken 11:05
Nå er det meget viktig å støtte 12V batteriet med en vedlikeholdslader, ellers er det dødt på 2-3 dager.

Ellers er det lurt å måle spenning på hver enkelt blokk og bytte ut eventuelle med mer enn 0,05V avvik i forhold til resten.

Jeg har kobla fra 12V-batteriet også. Tok av fronten fordi gearlåsen slo inn når jeg skridde av tenninga (selv om jeg lot velgeren står i D, N eller R) Først etter at fronten var av kom jeg på at jeg kan jo bare ta ut sikringa til gearlåsen....  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. januar 2012, klokken 11:05
Ellers er det lurt å måle spenning på hver enkelt blokk og bytte ut eventuelle med mer enn 0,05V avvik i forhold til resten.

Måle dem kan jeg gjøre bare ved å åpne gummihettene og måle på festene, ikke sant? Jeg trenger ikke koble batteriene fra hverandre for å gjøre det?

Ladestatusen var på ca 45% da jeg koblet fra hovedbatteriet. Jeg hadde ladet batteripakken til 100% og kjørt den ned til 45% vha varmeapparatet på ca 1/3 varme - det var lite plass å kjøre på oppå de leca-blokkene.  ;) :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OneMore

Ja, det skal holde det! Men det er jo greit å ta av alt for se etter irr. ++

Skjønner ikke, du ser hvor lett det er å ta ned kassa.
Så skal du bruke masse tid på å dekke til, slepe osv.

Du vil jo være ferdig med den ennå enklere akslingen før det er gjort.

Kom igjen nå! Aksling - AKSLING - AKSLING !

Og bruk heller penga på batteri overvåkning :-)

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

cra

Sitat fra: OneMore på mandag 30. januar 2012, klokken 13:25
Ja, det skal holde det! Men det er jo greit å ta av alt for se etter irr. ++

Jeg får se hvor mye tid jeg får lov til å bruke før bilen MÅ på veien igjen. Låner naboens bil mens de er en måned på G.C, men det er jo ikke elbil, da. Fyrer stadig mot fruen for å få kjøpe en Leaf i tillegg til thinken. ;)

Hadde i utgangspunktet tenkt å ta ut batterier osv og male i kassa osv. Det er forsåvidt fortsatt planen, selv om jeg plutselig har mindre plass i garasjen enn jeg hadde planlagt for.  :-\  Tenker å i alle fall ta noen stikkprøver; det ser så langt veldig greit ut i kassa; bare et tynt lag med støv. Ser ikke ut til å være noe antydling til svimerker eller noe særlig med irr e.l. :)

Btw; den blanke "geleen" som er på batteripoler mm; hva er det? Antar det skal beskytte mot fukt og irr (og det ser ut til å ha funket bra så langt), men pipa jeg brukte til å koble løs batterikassa ble full av kliss....

Sitat fra: OneMore på mandag 30. januar 2012, klokken 13:25
Skjønner ikke, du ser hvor lett det er å ta ned kassa.
Så skal du bruke masse tid på å dekke til, slepe osv.
Du vil jo være ferdig med den ennå enklere akslingen før det er gjort.

Problemstillinga mi er at jeg ikke har særlig med verktøy til å gjøre denslags, mtp. at jeg må flytte tromlene fra den originale akslingen over på den andre. I den grad det blir noe plunder så er det i forbindelse med det, sier mekanikeren jeg har snakket med.


Sitat fra: OneMore på mandag 30. januar 2012, klokken 13:25
Kom igjen nå! Aksling - AKSLING - AKSLING !

Jeg tør nok ikke begi meg på den biten sjøl uten videre, men jeg har tenkt på å sjekke om noen jeg kjenner har kunnskapen og evt. verktøyet som skal til for å få gjort det. Det hadde jo vært stas å klart det "selv", så klart. :)  Og takk så mye for oppmuntringa!  ;D

Sitat fra: OneMore på mandag 30. januar 2012, klokken 13:25
Og bruk heller penga på batteri overvåkning :-)

Ja, jeg er "litt" sugen på det, da.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OneMore

Sitat fra: cra på mandag 30. januar 2012, klokken 13:54

SitatJeg får se hvor mye tid jeg får lov til å bruke før bilen MÅ på veien igjen. Låner naboens bil mens de er en måned på G.C, men det er jo ikke elbil, da. Fyrer stadig mot fruen for å få kjøpe en Leaf i tillegg til thinken. ;)

Jepp, det er det jeg snakker om! Mye raskere å gjøre det selv  ;)

SitatHadde i utgangspunktet tenkt å ta ut batterier osv og male i kassa osv. Det er forsåvidt fortsatt planen, selv om jeg plutselig har mindre plass i garasjen enn jeg hadde planlagt for.  :-\  Tenker å i alle fall ta noen stikkprøver; det ser så langt veldig greit ut i kassa; bare et tynt lag med støv. Ser ikke ut til å være noe antydling til svimerker eller noe særlig med irr e.l. :)

Viss alt ser bra ut så kan det være en god ide å IKKE ta ut batterier, er dem godt limt risikerer du å knekke
plasten for og ende med lekkasje.


SitatBtw; den blanke "geleen" som er på batteripoler mm; hva er det? Antar det skal beskytte mot fukt og irr (og det ser ut til å ha funket bra så langt), men pipa jeg brukte til å koble løs batterikassa ble full av kliss....

Apotekets kvite vaselin. "syrefri" "dyr"  Vet det skal være noen andre alternativ.


SitatProblemstillinga mi er at jeg ikke har særlig med verktøy til å gjøre denslags, mtp. at jeg må flytte tromlene fra den originale akslingen over på den andre. I den grad det blir noe plunder så er det i forbindelse med det, sier mekanikeren jeg har snakket med.

Det eneste jeg ser at du trenger utenom viss du ikke har er gjerne en pipe 32mm ????
Husk å ta en side om gangen slik at du har en mal og se etter.
NB! Så sjekker/bytter  du bremsebånd samtidig...

SitatJeg tør nok ikke begi meg på den biten sjøl uten videre, men jeg har tenkt på å sjekke om noen jeg kjenner har kunnskapen og evt. verktøyet som skal til for å få gjort det. Det hadde jo vært stas å klart det "selv", så klart. :)  Og takk så mye for oppmuntringa!  ;D

Som sagt dette er enklere en selve kassa, ta noen bilder  og notater før demontering.
Står du fast, ta en liten pause  8)

Sitat
Sitat fra: OneMore på mandag 30. januar 2012, klokken 13:25
Og bruk heller penga på batteri overvåkning :-)

Ja, jeg er "litt" sugen på det, da.

Jepp.... Kan ikke annet en anbefale det !!


Da venter vi på måleresultatene dine :-)
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA