Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: maling/lakk for think

Startet av cra, fredag 16. desember 2011, klokken 18:37

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: cra på mandag 05. desember 2011, klokken 15:19
Det spørs om det kanskje kan bli en slik fra Jula da http://www.jula.no/mc-lofter-680-kg-601036; det burde i alle fall klare vekta. Det lille bordet tok 180kg, som jeg antar blir snaut.
Der har du sorten :) samme som jeg har. Biltema sin er identisk, bortsett fra at fargen er blå.
På selve løfteplata har jeg montert to stk 70cm 2"x4" treplanker som stabiliserer det hele i tillegg til at det gir tilstrekkelig løftehøyde.
Det kan også hende du må senke kassa halvveis, parkere batterikassa på fire løftebukker midlertidig, og legge et ekstra lag med 2"x4" trevirke på løfteren før du senker den videre ned. Vær også klar over at de framre hjulene på løfteren (som befinner seg lengst under bilen) blokkeres når løfteren er i nedre posisjon. Legg derfor innimellom noen små trekiler slik at du får til å trille ut kassa.

Sitat fra: cra på mandag 05. desember 2011, klokken 15:19
Btw, hma; når du sier lecablokker på høykant så antar jeg du mener hulrommet opp eller ned; ikke med halvmeter-lengda opp?
Halvmeter-lengden opp er riktig, som et tårn. Bilen må stå ganske høyt, så du må være svært forsiktig.
Vær klar over at bakhjulene begynner å rotere litt når opphenget heves (pga håndbrekket) Dette kan forårsake at Leca-blokkene forskyver seg litt. Så vær veldig påpasselig i løfteprosessen og bruk alltid ekstra bukker/jekker til sikring.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Det er ikke dumt å få et verksted til å bytte selve akslingen. Det er en drittjobb, og krever litt muskler også. Får du dem til å gjøre det for et par lapper sparer du deg selv for mye ergrelser.

I batterikassen er det mye kos:

Ta noen bilder, så du kan se på ved montering.

Ta ut BMS og spyl hele kassen med batterier og ledninger på plass, så blir det mindre arbeid etterpå.

Demonter ledninger og slanger, og spyl med rent vann gjennom alle vannfylleslangene. Kommer det sot uttav noen har du nesten hatt eksplosjon.

Brekk løs alle blokkene, og rens vekk gammel lim. Vask og mal kassen innvendig med 2 komponent maling. Legg ned bagasjeromsmatten til Biltema med rillene nedover for lufting mellom gummi og metal.

Bruk negerkuse og puss irr under alle kabelskoene, Vask batteripolene.

Sett alt sammen, og kjør 10-20A ladestrøm gjennom batteripakken mens du måler spenningstap i kablene mellom blokkene. Ideelt måler du 0,15 mohm på en fullgod kabel. Bytt kabel dersom den har over 0,5 mohm motstand. Disse kablene irrer inni kabelskoen!

Monter batteriovervåkning. Ingen Think Classic kan kjøres tomme uten å reversere blokker. Elbilshop.no får dette inn like over nyttår.

Rens opp i rustfellen helt bakerst der bakre innfestning av bakakslinger er.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: cra på mandag 05. desember 2011, klokken 15:24
Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Heisan Cra, denne jobben blir bare kjekk om du har tid.
Jeg kjenner en som måtte ut med over 40K for samme greian hos Ford.

Egentlig ikke; vi bruker bilen mye, men for 40k (eller 20++ som Ford estimerer så langt) så kan jeg ordne det på andre måter, og heller lære litt om bien og batterikassa. Kan kjøpe inn en del utstyr innenfor budsjettet også. Mitt lokale verksted sier de kan skifte bakakselen og hele sulamitten der hvis jeg plukker ut kassa og sleper bilen til dem. Har også fått forslag om å bare fore opp igjen akslingen som står i, så jeg får se hva det blir til.

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Men en annen veldig kontrollert metode er å kjøpe 4 gjengestenger.
Skru muttere på gjengestav, tre på skiven og skru dette i batterikasse. Gjenta på alle 4.
Så begynner du bare senke kasse. Få med deg en kompis...  så går det raskere.
Senk kassa ned på noen 4x4 eller annet med glatt underlag, helst ned på en ramme med hjul.

Ah! La kassa henge i de fire "innvendige", ja! Det er jo intet mindre enn genialt!  :D

Stemmer det :-)

Har fått tilbud om å låne vanilg jekketralle, som kanskje er det enkleste for å få kassa ut fra under bilen. Planen i utgangspunktet var å "bygge seg ned" vha paller mm.
Spiller det noen rolle om jeg tar den ut framover/bakover eller til en av sidene?

Til sidene er kortest vei !

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Men husk og hele tiden ha noe under kassa, da skruene IKKE låser seg.
Dette lærte jeg på den tøffe måten "#¤%&/()

At man ikke skrur stanga ut av kassa underveis tenker du på? Jeg tenkte å ha noen kubber i ulike tykkelser som jeg kan sjonglere med, slik at det ikke blir mer enn noen få cm kassa kan flytte seg i slengen.

Høres bra ut!  Stanga kan skru seg ut! Men gjengene er så glatte at di plutselig skrur seg selv pga. vekten.

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Har du den korte vannslange typen så har jeg funnet ut at en liten sveisetang med langt nebb. (biltema)

Det har jeg ikke funnet ut av enda; må få tak i bukker og denslags så jeg kommer til og får sett under bilen. :) Tenkte å kjøpe de rimeligste fra Biltema: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Stottebukk-15109/


Da må du bruke annet for å palle opp med! Viss du kjøper di dyrere men så er dem høyre.
Sparer en del dill dall .... :-) Men koster mer ja!


Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Håper min klønete beskrivelse er litt til hjelp ?
Kan ta noen bilder om det skulle være til hjelp.

Bilder setter vi altid pris på, selv om jeg tror jeg skjønte det meste ut fra beskrivelsen. :)

Bra! Skal ta bilder av strips metoden og tanga :-)

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Husk at nå som kassa er nede så er det ypperlig anledning til å teste batterier.
Ta først en ISO test av kassa.

NB! Tar du ut batterier så kjøp med deg 8mm øyebolter for å enklere løfte di ut.
Pass på at du ikke knekker batteriene da di kan være veldig godt limt :-(

Det blir nok jobbing med aller største forsiktighet på alle plan, både av egen sikkerhet og hensyn til bil og batterier.


NB! Irr slipper veldig lett med lunket vann!

Jeg antar at å slepe bilen til verkstedet uten batterikassa skulle være uproblematisk? Så kan de fikle med akslingen mens jeg sjekker batterikassa. ;)
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar


Hvis du først har tatt ut batterikassen selv, så sleper du ikke bilen til verksted for å bytte bakaksel !
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

Her har du fått masse tips Cra! Du er godt elsket her på forumet ;)
Det er faktisk mulig å få ut bakakslingen uten å senke batteripakken.
Du kan enten bore hull i gulvet/ baggasjerom til å komme til mutterne til akseloppheng eller kan du kutte tilgang fra utsiden. Denne er beskrivet andre steder på forumet. Jeg tror at du er moden for å ta ned batteripakken faktisk. En mestringsoppgave du vil være glad for.
Sjekk den nye bakaksling grundig for slak i svingarmer ellers vil være alt forgjeves.
Vurder å ettermontere fettnipler på den nye
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på mandag 05. desember 2011, klokken 23:34
Det er faktisk mulig å få ut bakakslingen uten å senke batteripakken.

Er det virkelig det?

Klarer du å lage tilkomst til framre og bakre innfestninger?

Uansett vil dette påføre karrosseriet skader som må rustbehandles, og vil ta mer tid enn å senke kassen.

Med henvisning til Kverneland sin prising/tidsforbruk; Selv forsøker jeg å komme under 17 min på å ta ned batterikassen på Think Classic. Jobber jeg helt uanstrengt tar det 25 min å ta ned kassen fra bilen kjøres inn på bukken. Alt som trenges er en løftebukk og et løftebord, og det burde et autorisert Bilverksted ha som standard verktøy. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Ken på mandag 05. desember 2011, klokken 23:34
Her har du fått masse tips Cra! Du er godt elsket her på forumet ;)

Ja, det er bare å velge og vrake i metoder og framgangsmåter!  :D  Og jeg har også blitt glad i folkene og atmosfæren her på forumet :)

Sitat fra: Ken på mandag 05. desember 2011, klokken 23:34
Det er faktisk mulig å få ut bakakslingen uten å senke batteripakken.

Ja, jeg har sett instruksjoner på det et par plasser tidligere, og at det ikke er å anbefale. Jeg kommer ikke til å gå for denne varianten. Tror det er mer å hente (og lære!) på å ta ned batterikassa. :)


Sitat fra: Ken på mandag 05. desember 2011, klokken 23:34
Denne er beskrivet andre steder på forumet. Jeg tror at du er moden for å ta ned batteripakken faktisk. En mestringsoppgave du vil være glad for.

<Star Wars Mode>
Yes, Master. As an apprentice I agree; I should meet the challenge, and I am ready! I will do or do not. There is no try.
</Star Wars Mode>

Sitat fra: Ken på mandag 05. desember 2011, klokken 23:34
Sjekk den nye bakaksling grundig for slak i svingarmer ellers vil være alt forgjeves.
Vurder å ettermontere fettnipler på den nye

Den er kjøpt "ny" (mulig de er overhalte) fra Martin her i forumet, laget hos IMAxle i England, med 19mm torsjonsbar (eller hva det heter). Har lurt på å få satt fettnipler på den, ja. Må se om det er et sted med drillpresse jeg kan låne en liten stund, evt. om jeg kan be verkstedet montere på slike for meg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på tirsdag 06. desember 2011, klokken 11:40
Har lurt på å få satt fettnipler på den, ja. Må se om det er et sted med drillpresse jeg kan låne en liten stund, evt. om jeg kan be verkstedet montere på slike for meg.


Har ikke gjort dette selv, men tror alt man trenger for å montere fettnipler er et passende bor. Nippelen er selvgjengende, men det kan være en fodel å bruke gjengetapp likevel når godset er tykt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

#23
Sitat fra: Caspar på mandag 05. desember 2011, klokken 16:23

Hvis du først har tatt ut batterikassen selv, så sleper du ikke bilen til verksted for å bytte bakaksel !

Helt enig  ;D

Og kommentar til deg Ken, det anbefales på det sterkeste å ta ut batteripakken.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Dersom en studerer konstruksjonen, vil fettet en sprøyter inn havne stort sett alle andre plasser enn i selve lageret.

Skal fettet inn i selve lageret, må det sprøytes inn med en spiss gjennom selve plast (avstands) Hylsen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Når batteripakken er nede, er det greit å rengjøre kanalene innvendig og spraye med rusthindrende middel.

Fettniplene settes midt på undersiden av svingarmlageret. Bor med 5 mm bor, gjeng opp til 6mm gjenger og skru niplene inn. Dette kan lett gjøres med en hånddrill på komplett bil. Da faller sponene ut.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. desember 2011, klokken 06:34
Med henvisning til Kverneland sin prising/tidsforbruk; Jobber jeg helt uanstrengt tar det 25 min å ta ned kassen fra bilen kjøres inn på bukken.

For ordens skyld: Jeg har aldri henvist til Kvernland angående tidsforbruk; det var Vestlandske Auto som var alternativet for meg. (Men det er de ikke lenger).

Etter mye oppmuntring og gode råd er planen nå som følger:


Skaffe det som trengs for å ta ned batterikassa, hovedsakling fra Biltema:

Løfte bilen opp på paller, Lecablokker e.l. Tenker jeg må finne en måte å gjøre det på som ikke krever at jeg kjører bilen, slik at jeg kan få bilen opp og ned om jeg velger å taue den til verkstedet for å få byttet aksling. Har ikke helt bestemt meg enda angående den biten.

Få ned batterikassa vha. MC-løfteren.

Sjekke for ISO-feil iht http://www.elbil.no/wiki/Think:Batteripakke#Isolasjonsfeil

Ta ut alle blokkene, gjøre rent og male i kassa. Legge gummimatte i bunnen.



Så, et par oppsumeringsspørsmål iht alle rådene jeg har fått:


Når jeg legger gummimatte i kassa, trenger jeg å lime blokkene igjen da? TOlker wiki'en slik at jeg ikke trenger det - tvert imot at det kan være lurt å ikke lime?

Tenkte å kjøpe ei slik slangetang, men kan det være like greit å tappe ut frostvæska og fylle den på igjen via radiatoren? Evt fylle på ny væske?

Noen som har tips om andre enn Biltema som selger smørenipler? De har visst bare pakker med 110stk, som er litt i overkant hvis jeg trenger bare to.  ;)

Hvilken type nipler vil være best? De finnes tydeligvis i ulike bøyer (vinkler) fra 0-90 grader.

Vil det være en fordel å lade pakken helt opp (evt. lade noenlunde ut) før jeg tar den ut? Eller spiller det ingen rolle? For batteriene har det sikkert ikke noe å si, men siden jeg skal måle hver enkelt blokk er det kanskje greit å ha den fulladet + overlading slik at de er balanserte?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#27
Sitat fra: cra på torsdag 08. desember 2011, klokken 22:42
Når jeg legger gummimatte i kassa, trenger jeg å lime blokkene igjen da? TOlker wiki'en slik at jeg ikke trenger det - tvert imot at det kan være lurt å ikke lime?
Har ingen erfaring med det, men her er hva jeg tenker om hvorfor blokkene er limt originalt: Dersom bilen havner på siden eller taket i en kollisjon eller utforkjøring unngår man at lut og frostvæske renner ut. Plasseringen av utluftingen samt tette fyllenipler (det er en ventil som stenger når fylleslangen kobles fra) gjør at lut ikke renner ut uansett hvilken vinkel bilen ligger i  (på siden > opp-ned). Dersom ett eller flere batterier løsner og glir mot gulvet i bilen kan en slange trekkes av, fyllekretsen blir åpen i begge ender og lut kan renne ut.
Limet absorberer vibrasjoner. Vil tro at bagasjeromsmatta gjør samme jobben.

Sitat fra: cra på torsdag 08. desember 2011, klokken 22:42
Tenkte å kjøpe ei slik slangetang, men kan det være like greit å tappe ut frostvæska og fylle den på igjen via radiatoren? Evt fylle på ny væske?
Frostvæska skal byttes hvert 6. år. Hvis det ikke er gjort enda er dette en fin anledning uten at det tar ekstra tid. (Jeg kombinerte vannpumpebytte og frostvæskebytte.) Ublandet frostvæske er billigst, den blander du 50/50 med rent, kaldt vann på en ren, tom kanne før du fyller på.
Frostvæska fylles på ekspansjonstanken oppe ved frontruta, under dekslet der vindusspylervæske også fylles. Systemet må luftes ved at bilen startes eller settes på lading slik at vannpumpa går og frostvæske etterfylles etterhvert som lufta kommer ut i ekspansjonstanken. Dersom du ikke bytter frostvæske har du kontroll på at all luften er ute når all frostvæska er fylt på. Ekspansjonstanken skal være halvfull, ikke 3/4 eller mer.

Sitat fra: cra på torsdag 08. desember 2011, klokken 22:42
Noen som har tips om andre enn Biltema som selger smørenipler? De har visst bare pakker med 110stk, som er litt i overkant hvis jeg trenger bare to.  ;)
Jeg har et sett, skal sende deg 2. De kommer i flere dimensjoner på gjengene. Send meg adr. på PM.

Sitat fra: cra på torsdag 08. desember 2011, klokken 22:42
Hvilken type nipler vil være best? De finnes tydeligvis i ulike bøyer (vinkler) fra 0-90 grader.
Tror en vinklet nippel er best, det kan bli for liten plass til fettpressa mellom akselen og bakken hvis det er en rett nippel.

Sitat fra: cra på torsdag 08. desember 2011, klokken 22:42
Vil det være en fordel å lade pakken helt opp (evt. lade noenlunde ut) før jeg tar den ut? Eller spiller det ingen rolle? For batteriene har det sikkert ikke noe å si, men siden jeg skal måle hver enkelt blokk er det kanskje greit å ha den fulladet + overlading slik at de er balanserte?
Det svaret overlater jeg helt til de som har tatt ut batteripakken.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#28
Limingen av blokkene er sikkert nok en lite lurt forslag fra en i Think staben. Blokkene kommer ingen vei uansett grunnet at de er stemplet i alle rettninger. Lim i bunnen påfører belastning på plasten belastning den ikke er designet for, og miniatyriske sprekker oppstår etter x antall humper og svinger.

Når det gjelder testing: Ta pakken ut ved ca 20-30% ladetilstand, og mål blokkspenning. lag så til en halogenpere med et par krokodille klemmer, og belast hver blokk i nøyaktig 1 time og mål spenningen med peren fortsatt på. Sammenlign blokkene, og mistenk blokker som avviker med mer enn 0,05V lavere spenning enn resten.

Monter Batteriovervåkning, slik at du senere har full kontroll med batteripakken.

Timet forresten tiden det tok å ta ned 11er kassren på Litium Saxo'en jeg låner for tiden: Fra bilen stod på bakken, til kassen var ute med lokket av tok det nøyaktig 5 minutter. Detter er inkludert besvarelse på innkommende SMS.  :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Det nærmer seg tid for å plukk eu t batterikassa; jeg har fått bilen opp på Leca-blokker (IKKE på stående format - det trur jeg pinadø ikke jeg tør! Det virker mer enn vaglete nok når blokkene står riktig vei  :o). JEg må lirke inn noe 2"4" e.l. oppå det igjen for å få løfteren inn under batterikassa. Mulig det holder å bare gkøre dette framme, da bilen er littegrann lavere der.

Men, så slår det meg: I og med at jeg trenger å ha sleping av bil til verksted for deler av jobben - må jeg sette bilen i nøytral før jeg tar ut batterikassa? Eller kan jeg bare la 12V batteriet stå tilkoblet, og skru av motorlåsen dersom jeg trenger å løfte bilen ned igjen for å flytte den?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA