Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: maling/lakk for think

Startet av cra, fredag 16. desember 2011, klokken 18:37

« forrige - neste »

hens

Når batterikassen er ute, kontoller om det er rust i firkantkanalen som går under dørene på begge sider.
her gjør det godt med litt renhold og antirust.  I det hele tatt bør hele rammen sjekkes når batteriet er tatt ut, det sies at platene er galvanisert, men det kan virke som det har vært meget tynt belegg.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

OneMore

#76
Sitat fra: hens på søndag 12. februar 2012, klokken 20:52
Når batterikassen er ute, kontoller om det er rust i firkantkanalen som går under dørene på begge sider.
her gjør det godt med litt renhold og antirust.  I det hele tatt bør hele rammen sjekkes når batteriet er tatt ut, det sies at platene er galvanisert, men det kan virke som det har vært meget tynt belegg.


Jepp, meget bra kommentar fra hens !

Kjøp gjerne skikkelig industri (våt)støvsuger fra Foma eller billigere fra alt mulig annet.
Sett en vifteovn under bilen  et døgn, og få tørket skikkelig opp.
Sug ut sand, fukt, rust osv. Og mal over med rustkiller !!

Tett igjen, fremme er det 2 store hull så det spruter inn skitt, utenom det du allrede har funnet av hull.


"DRITTJOBB"  
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Figgen

Er det noen som har ei forklaring på kvifor det er så mange Think'ar med hjullager/bakaksling som sviktar?  Er det ting som tyder på at dette problemet er mest knytta til dei første åra rundt 2000, og at bilane som vart produsert til USA/UK år 2002 er lite plaga av dette?  ??? (Konspiratorisk teori: Think kjøpte billige bakakslar av Peugot/Citroen med skjulte manglar og oppdaga dette litt for seint..  Kvifor har vi ikkje høyrt om Citroen eller Peugot med tilsvarande problem?) Mine bilar frå 2002 har ("bank i bordet") gått hhv ca. 80.000 og 50.000 km uten teikn på slitasje.    Dersom smøreniplane som enkelte av oss har montert, ikkje har ført smørefettet dit det trengs, spørs det om kanskje dei tidlege årgangane av Think Classic var overrepresentert med "mandagsbilar"? 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Elmo

Sitat fra: Figgen på søndag 12. februar 2012, klokken 21:53
Er det noen som har ei forklaring på kvifor det er så mange Think'ar med hjullager/bakaksling som sviktar? 
Kvifor har vi ikkje høyrt om Citroen eller Peugot med tilsvarande problem?) ? 

Citroen eller Peugot har samme problem, til og med på bensinvariantene. Fransk konstruksjon >:(


Har du forreste hørt at i himmelen har de Franske kokker, men i helvete har de Franske ingeniører ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Må heller ikke glemme at Classiene nå er 10+ år gamle, og at dette tross alt er en slitedel.

Å slite ut en del etter 10 års brukog som koster mindre enn et tannreimsbytte, er vel ingenting å rope ulv om.

Klag heller på dem som krever 30000 NOK for å bytte en slik aksling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2012, klokken 07:39
Må heller ikke glemme at Classiene nå er 10+ år gamle, og at dette tross alt er en slitedel.

Skulle ikke akslingens slitasje gå på kilometerstand mer enn alder? Ville i alle fall trodd at alder spilte en liten rolle i dette tilfellet.

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2012, klokken 07:39
Å slite ut en del etter 10 års brukog som koster mindre enn et tannreimsbytte, er vel ingenting å rope ulv om.

Det er jo sant.  :D

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2012, klokken 07:39
Klag heller på dem som krever 30000 NOK for å bytte en slik aksling.

Been there, done that! Og nå klager fruen også, fordi jeg bruker tida i garasjen for å fikse det selv.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Problemet er ikke slitasje, men korrosjon forårsaket av vanninntrengning gjennom tettningen rundt lageret.

Brukte for ikke lenge siden akslingen fra en fossil 1996 AX på en Think. Den hadde holdt tett, og var like blank og fin tross 160000 km og 14 år.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Har en ex-PSA-mekaniker bekjent.
Han sier han har overhalt dusinvis av disse fra bensinbilene. Han TROR det til en viss grad har med monteringen å gjøre også, for han har sett at det er veldig variasjon i alder og km på når problemer kommer og på mange kommer det ikke i det hele tatt.

Kanskje Think kjøpte bare dårlige akslinger ??? 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2012, klokken 12:21
Problemet er ikke slitasje, men korrosjon forårsaket av vanninntrengning gjennom tettningen rundt lageret.

Brukte for ikke lenge siden akslingen fra en fossil 1996 AX på en Think. Den hadde holdt tett, og var like blank og fin tross 160000 km og 14 år.
Det har blitt skrevet her på forumet før at problemene skyldes at bakakselleverandøren i en periode monterte simringene med feil verktøy, slik at de ble skadet. Problemet gjelder også mange ulike PSA fra samme periode, dette er et kjent problem på Peugeot /Citroeng verksteder.

Verdt å tenke over:
Biler som har slark "fikser seg selv" mens de står, rust fyller opp tomrom slik at all slark blir borte. Skal en sjekke slark må det være på en bil som er i daglig bruk.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

er det noen spesiell form for nøkkel som er ment brukt på bakerste bolten til akslingen?? Den ser ut til å være åttekantet (og således nesten rund) heller enn vanlig sekskantet, og med en pyramideformet fordypning i midten. Kan jeg evt bytte ut med rustrfie eller galvaniserte bolter av et slag? Trur jeg må prøve med pumpetang, for ingen av pipene ser ut til å passe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på onsdag 22. februar 2012, klokken 17:53
er det noen spesiell form for nøkkel som er ment brukt på bakerste bolten til akslingen?? Den ser ut til å være åttekantet
Kan det være torx med sentertapp? (ikke sentertapp på den på bildet) http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekkere-og-Bits/Bitssett/Torxsbits-123841/
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

De jeg har vært borti har vært firkantede, og en skiftenøkkel har gjort jobben.

Er din nesten rund er en Ridget rørtang tingen ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: El rayo på onsdag 22. februar 2012, klokken 19:16
Kan det være torx med sentertapp?

Nei, Torx er det definitivt ikke. Det pyramideformede sporet er ikke egnet til å bri noe som helst - til det er det alt for flatt. Tipper det er der bare for å vise hvilken vei de største flatene peker, da det med 8 kanter (fire store og fire små) kan være litt vanskelig å se hvor man skal sette verktøyet. Evt. kanskje det kan være for å styre ett eller annet verktøy.


Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2012, klokken 19:47
De jeg har vært borti har vært firkantede, og en skiftenøkkel har gjort jobben.

Er utrolig skeptisk til skiftenøkkel på tind som sitter litt godt. Det ender sjeldent bra.  :-\

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2012, klokken 19:47
Er din nesten rund er en Ridget rørtang tingen ;)

Ja, det var i grunn det jeg resonerte meg fram til, så jeg har lånt fatterns rørtang. :)  Nå må jeg bare kjøpe riktig langpipe til boltene inni bilen; hadde kjøpt 19mm pipe i stedet for 18mm som det skulle være.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Det høres ut som du har samme type bolt som jeg har vært borti.

Noen ganger er det umulig å skru denne løs, og du må kappe det nedre hode av med vinkelsliper.

Bolten virker laget av et ekstra hardt metal. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA