Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: maling/lakk for think

Startet av cra, fredag 16. desember 2011, klokken 18:37

« forrige - neste »

elektrolux

Egentlig er det bedre å la kablene være som de er, og heller måle ledningsevnen til dem in situ.

Det kan du gjøre ved å kjøre 10A eller 20A gjennom en eller flere kabler, f.eks ved å sette en 12V lader over 2 blokker, og måle spenningsfallet over ledningen mellom blokkene.

Se etter mindre enn 5 mV tap / 10A. Dette er 3 ganger mer enn originalt, og verdier over det betyr i alle fall hos meg at noe må fikses.

Men før du gjør dette må du altså måle spenning/ blokk som en primitiv blokktest. ( som luker ut rundt 80% av defekte blokker )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 30. januar 2012, klokken 09:56
Det eneste jeg fant litt merkelig var at jeg ikke kan se hvordan batterikassa er i veien for bytte av bakakslingen?  ???
Det er muttere på innsiden som holder bakakslingen og de må man komme til for å skru løs. Disse sitter på bolten til bakakselen som også er bakre jekkepunkt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Det kan være at boltene er innsauset med støv og møkk, slik at du ikke får øye på dem.(?).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 30. januar 2012, klokken 13:54
Btw; den blanke "geleen" som er på batteripoler mm; hva er det? Antar det skal beskytte mot fukt og irr (og det ser ut til å ha funket bra så langt), men pipa jeg brukte til å koble løs batterikassa ble full av kliss....
Vi kan takke det klisset for at batteripolene ikke har irret på 10 år. Jeg kaller det batteripolfett selv om det ikke ligner på det batteripolfettet til blybatteri man får kjøpt på Biltema. Polene på Saft-blokkene er ikke bly, men nikkelbelegg (fornikling).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på onsdag 01. februar 2012, klokken 23:46
Sitat fra: cra på mandag 30. januar 2012, klokken 09:56
Det eneste jeg fant litt merkelig var at jeg ikke kan se hvordan batterikassa er i veien for bytte av bakakslingen?  ???
Det er muttere på innsiden som holder bakakslingen og de må man komme til for å skru løs. Disse sitter på bolten til bakakselen som også er bakre jekkepunkt.

Ahh... DET burde jeg selvsagt ha tenkt på! Jeg vet jo at det i enden av en bolt gjerne sitter en mutter.  :D

Sitat fra: El rayo på onsdag 01. februar 2012, klokken 23:53
Vi kan takke det klisset for at batteripolene ikke har irret på 10 år. Jeg kaller det batteripolfett selv om det ikke ligner på det batteripolfettet til blybatteri man får kjøpt på Biltema. Polene på Saft-blokkene er ikke bly, men nikkelbelegg (fornikling).

Ja, polene ser veldig bra ut så langt. Kan jeg uten videre "fylle på" med polfett fra biltema, eller bør jeg prøve å skaffe tilsvarende stoff som er der fra før? Evt. vaske bort det blanke of erstatte med biltema sin variant?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 02. februar 2012, klokken 13:16
Ja, polene ser veldig bra ut så langt. Kan jeg uten videre "fylle på" med polfett fra biltema, eller bør jeg prøve å skaffe tilsvarende stoff som er der fra før? Evt. vaske bort det blanke of erstatte med biltema sin variant?
Jeg skal finne ut hva de brukte og finne samme eller tilsvarende gele. Kan  nok om kjemi til ikke å blande forskjellige stoffer uten å vite hva de er.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på torsdag 02. februar 2012, klokken 20:10
Kan  nok om kjemi til ikke å blande forskjellige stoffer uten å vite hva de er.

Godt poeng!  Alternativet er jo a ta bort all geleen og erstatte med noe tilsvarende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OneMore

Har du funnet ut hvilken type batteri overvåkning du skal ha ?
Bare ville nevne det før du skrur alle kabler på igjen....

Hehe... her presses det fra alle kanter  ;D
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

cra

Sitat fra: OneMore på torsdag 02. februar 2012, klokken 23:22
Har du funnet ut hvilken type batteri overvåkning du skal ha ?
Bare ville nevne det før du skrur alle kabler på igjen....
Hehe... her presses det fra alle kanter  ;D

Gahhh!!!!!! Slemminger!!  ;)

Har tenkt på det, og det er sikkert lurt å montere ett (men nå kan jeg jo å ta ned kassa, så kan jeg gjøre det igjen "når som helst"). Økonomisk sett ligger det ikke an til å bli noe akkurat nå, men det er ikke så veldig lenge igjen til lønning. Jeg må få oversikt over hva det er jeg MÅ ha, og hva jeg "bare har lyst på". Får kanskje starte med å lese meg opp på de ulike variantene og hva de koster.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#54
Sitat fra: cra på fredag 03. februar 2012, klokken 12:48
Økonomisk sett ligger det ikke an til å bli noe akkurat nå, . . . . .
Jeg må få oversikt over hva det er jeg MÅ ha, og hva jeg "bare har lyst på".

Sett nå iallefall inn et senteruttak på kassen. Det er i praksis det eneste som skal til for å ettermontere Robometer uten å ta ned kassa igjen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Og så kan det brukes til manuelle målinger i mellomtiden. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: Elmo på fredag 03. februar 2012, klokken 22:55
Sitat fra: cra på fredag 03. februar 2012, klokken 12:48
Økonomisk sett ligger det ikke an til å bli noe akkurat nå, . . . . .
Jeg må få oversikt over hva det er jeg MÅ ha, og hva jeg "bare har lyst på".

Sett nå iallefall inn et senteruttak på kassen. Det er i praksis det eneste som skal til for å ettermontere Robometer uten å ta ned kassa igjen.

Du skal vel ha ganske små hender for å montere strømmåleren via inspeksjonsluka ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Det er mulig å enten montere strømmåler med en gang, eller sette en skinne mot - polen for enklere ettermontering. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Da har jeg for alvor begynt å se på muligheten for å spare noen lapper på verkstedregninga ved å skifte bakakslingen selv, og heller bruke de kronene på et Robometer. (Min bedre halvdel vet ikke om hun skal sende dere roser eller kaktus for å overtale meg til å gjøre dette; kroner spart er bra, men timevis i garasjen  sees på som mindre bra. Tipper det ender på kaktus når hun skjønner at kronene vil ende i think'en uansett. ;)  ;D )

Før jeg setter igang har jeg selvsagt noen spørsmål:

Dere som har gjort bytte av bakaksling; hvor støttet dere opp under bilen? Festet til bakakslingen er jo løftepunkt.  :-\  Kan jeg sette bukker (eller i mitt tilfelle Leca) under bakre hjørne til batterikassa, eller er der andre steder som er bedre egnet?

Bør jeg (prøve å) ta av tromler mm før jeg løsner bakakslingen? Så i en annen tråd at Svein-O gjorde det slik http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2605.msg24118.html#msg24118. Fordelen er vel at man da slipper å lufte bremser og denslags? Noe annet å tenke på hvis man gjør det på denne måten? Kanskje ha noen stropper å henge tromlene i mens selva aksingen plukkes ned?

Trenger jeg noen form for spesialverktøy? (Ekstra store pipenøkler/fastnøkler, Unbraco eller Torx bits, f.eks?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Skal bytte bakaksel på fatterens bil i morgen. Skal ta noen bilder underveis i operasjonen og legge dette inn her.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA