Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: maling/lakk for think

Startet av cra, fredag 16. desember 2011, klokken 18:37

« forrige - neste »

cra

Jeg har fått tak i en bakaksling (stor takk til Martin for hjelpa!), men så viser det seg jo at batterikassa må ned, og det har ikke mitt lokale verksted lov til (pga strømmen osv). Jeg ble dermed henvist til Ford, og de sier det er en to dagers jobb å ta ned batterikassa og skifte bakakslingen. Dette er anslått til å koste et sted mellom 15 og 20 tusen kroner i arbeid.  :o

Er det virkelig så mye arbeid i å ta ned kassa, skifte aksling og sette på plass ny aksling og så kassa igjen? Er dette evt. noe jeg kan gjøre i egen garasje? (Lurer vel egentlig på hvor mye takhøyde jeg vil trenge for å få bilen høyt nok opp til å få ut kassa).

Og kreves det virkelig så mye spesialkunnskap å koble fra kontaktene iht verkstedshåndboka? Det skal jo ikke jobbes med det elektriske utover å koble fra kontaktene i riktig rekkefølge, og så koble dem til igjen etterpå? Alt annet er jo mekanisk?

Er det noen av dere gjør-det-selv'ere som kan fortelle meg (sånn ca) hvor lang tid det tar å plukke ned og henge opp igjen kassa, og om det i det heletatt er mulig å gjøre det i egen garasje? Og kanskje til og med tips om hvordan bilen ble løftet/kjørt opp på blokker e.l. Ser for meg at hvert enkelt hjørne må jekkes opp for seg, og bilen settes på bukker?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#1
Bilen må løftes så høyt at batterikassen kan senkes helt ned, + høyden på løfteutstyret.
En høytløftende jekketralle ca 10 cm, pluss batterikassehøyde 30 cm.
Jeg har skiftet batterikasse med hjulene stående på felgen på vinterdekkkene + en 2"x6" plankestump under hvert hjul.

Tapp kjølevæsken fra systemet ved å løsne batterislangene foran batteriet
Setene må løsnes for å komme til de 4 skruene som sitter ovenfra og ned.
Når tenningen er slått av vil kablene ut fra kassen være spenningsløse, derfor er ikke rekkefølgen viktig.
De to multikontaktene er lette å identifisere, den ene har langt fler kabler enn den andre.
Merk hva som er pluss og minus på hovedkablene på gamle kasser med plastboks hvis de ikke er merket. Ta gjerne bilde av kablene før demontering.
Skru ut de 4 indre boltene under setet først, deretter alle skruene rundt kassen under, men la det stå igjen 2 bolter i hvert hjørne. Disse fjernes først når løfteutstyret er på plass. Senk kassen forsiktig.

Når bakaselen skal skiftes er det viktig at bilen settes på bukker slik at det ikke hindrer demontering / montering.

Montering:
Bruk 4 stk lange 8 mm bolter for å lede de indre festene opp i skruehullene, (2 gjengestenger fra Biltema deles på midten og benyttes som guider. Hev kassen forsiktig mens det kontrolleres på alle sider at kassen er sentrert. Styreboltene skiftes ut med originalskruene når kassen er på plass).
Kabelkoblingene trekkes til med 12 nm.  

Det finnes 2 forskjellige kontaktorbokser, en i plast med hovedrele i plussiden, og en med metallokk med hovedrele i minussiden og plusskabelen koblet direkte til motorkabelen.

Det er også 2 forskjellige vannslangetyper, lange med skjøt utenfor batterikasse, og korte med skjøt inne i batterikassen.

Etter at batteriet er montert er det viktig å få på alt vannet igjen, og lufte kjølesystemet.




Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Svein-O

Tror de fleste av oss har utviklet vår egen framgangsmåte for å ta ned batterikassen.
Jeg har en liten garasje 5 x 2,98 m. Her setter jeg 1 rampe for hvert bakhjul oppå 2" plankebiter. Dette for å gi meg den høyden jeg har behov for. Så jekker jeg opp fronten og kubber under fronthjulene til bilen står vannrett. Nå er jeg heldig som kan låne fra jobben et hydraulisk løftebord med bordplate 80cm x 60cm. Dette anretter jeg oppå noen liggende biter av stålrør - disse funker som rullehjul - og jeg kan rulle den nedsenkede kassen fram og vekk fra bilen. Hvordan kople fra kabler og slanger står greit beskrevet i servicehåndboka.

Kassen må vekk for å komme til skruene ved bytte av bakaksling. Det tar ikke lang tid å ta kassen ned, men selvfølgelig går det mer tid første gangen, en er jo usikker på det meste da.
Akslingbytte går fort.

Lykke til - du får det til.

SOS   :)
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Elmo

Sitat fra: Svein-O på fredag 02. desember 2011, klokken 18:52
Nå er jeg heldig som kan låne fra jobben et hydraulisk løftebord med bordplate 80cm x 60cm.
En såkallt MC-løfter gjør susen.
http://www.jula.no/mc-lofter-680-kg-601036  eller  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/MC-lofter-680-kg-82414/
Jeg bruker den riktignok selv bare til PSA, men jeg har lånt den bort til en som tok ned batteriene på Think.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Ring 97617364 for å få gjort jobben for 5000 kr. ;)

De har erfaring med Think Classic
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Stavanger blir litt langt, Electrolux (men jeg kan neste frakte bilen dit og tilbake pluss få gjort jobben for samme prisen som Ford skal ha  :-\ )

JEg ser da at om jeg ordner det slik at jeg får bilen en halvmeter opp ca så burde det være overkommelig. Da trenger jeg ei jekketralle, men det må vel være mulig å få lånt seg ei slik et sted. HVis ikke koster ei ny ei fra 2.500 og opp - fortsatt godt innenfor Ford-alternativet. http://www.lagersystemer.no/index.php?mapping=22&gruppe_nr=100006&produkt_nr=2010-66&gclid=CNaNlc6B5qwCFcuHDgodAAsNJQ (Ikke høytløftende, men ved å løfte litt opp og ned og bygge vekk paller bør det vel la seg gjøre.)

Det beste er vel å legge opp en plan, og ta det med ro. Jeg rekker uansett ikke fristen for godkjenning den siste desember. :(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Første gangen blir dette litt knot uansett, men har du gammel Think så er det vel bare å lære seg å ta ut batterikassen først som sist.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lynet

Ford bør greie denne jobben på ca 4 timer, så 5000,- for denne jobben bør gi god fortjeneste  :D

Selv bruker jeg ca 2 timer på batteripakke inn og ut. Bakakselen henger i fire bolter, de to bakerste er sannsynligvis dekket av inntørket slam. Å hekte av bremseskjold og ta ned disse fire boltene og montere sammen igjen bør gå greit på 2 timer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

OneMore

Heisan Cra, denne jobben blir bare kjekk om du har tid.

Jeg kjenner en som måtte ut med over 40K for samme greian hos Ford.

Har selv brukt litt forskjellige metoder, og bruker mest MC løfter nå.

Men en annen veldig kontrollert metode er å kjøpe 4 gjengestenger.
Og 4 store skiver,  jeg kjøpte noen fire kantede på biltema.
Du trenger også noen muttere... Igjen Biltema,
pluss 1-4 kombi(skralle)nøkler som tres over gjengestavene.  Kjøp di med leddet hode.
http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kombinasjonsnokler-og-piper/Kombinasjonsnokkel-flex-11326/
Den type er også veldig bra når man tar av panser.  (Jepp, på Biltema det også)

Nå tar du ut skruene til batterikasse som er under setene. (løsne 3 sete skruer
og sving unna sete eller ta dem helt av)

Skru muttere på gjengestav, tre på skiven og skru dette i batterikasse. Gjenta på alle 4.
Så begynner du bare senke kasse. Få med deg en kompis...  så går det raskere.
Senk kassa ned på noen 4x4 eller annet med glatt underlag, helst ned på en ramme med hjul.

Dette er også en veldig kontrollert metode når kassen skal opp.

Men husk og hele tiden ha noe under kassa, da skruene IKKE låser seg.
Dette lærte jeg på den tøffe måten "#¤%&/()

Har du den korte vannslange typen så har jeg funnet ut at en liten sveisetang med langt nebb. (biltema)
Er veldig bra til å ta av klemmene. Men det store hekkan er når di skal på plass.
Men her tar du og klemmer sammen slangeklemmen først, tar et 4-5 mm strips rundt
slik at den forblir åpen. Pass på at strips ende peker fra kassa. Så tar du å styrer
det inn på slangen og kutter av stripset etterpå. VIPS så er det på plass!

Kjøp også et par slangetenger for å redusere søl:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Slangetang-191437/

Håper min klønete beskrivelse er litt til hjelp ?
Kan ta noen bilder om det skulle være til hjelp.

Husk at nå som kassa er nede så er det ypperlig anledning til å teste batterier.
Ta først en ISO test av kassa.

NB! Tar du ut batterier så kjøp med deg 8mm øyebolter for å enklere løfte di ut.
Pass på at du ikke knekker batteriene da di kan være veldig godt limt :-(


OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hens

Å benytte de 4 skruene til å bære hele vekten av kassen kan være litt risikabelt.
Jeg har foretatt et prøveløft på en ny kasse, og det holdt.  Men hvis noen av punktsveisene skulle slippe.....!
Ha i hvertfall noe under kassen, og reduser etter hvert. Da blir ikke fallhøyden så stor.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Det er risikabelt, men måten det er bygget på vil selv en av disse gjengestavene holde hele batterikassen alene.

Ellers må det uten tvil være en fordel å bruke en dag hjemme, enn 1 måned på jobben for å betale regningen fra Ford. Har du ikke en Grodag til overs?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Tanken var å bruke en palle + diverse kubber o.l. slik at det ikke er mer enn noen cm fra kassa og ned til noe som bærer vekta (hvor mye snakker vi igjen? 2-300kg, er det ikke ca det?

Og jeg tror faktisk jeg kan ta en ukes ulønna permisjon pluss kjøpe diverse verktøy mm jeg trenger og enda ha rikelig igjen på budsjettet, kontra å betale Ford for å gjøre jobben.  ::)

Jeg har fått hjelp til å lære meg å ta batteriservice selv, samt diverse annet småtterier her på forumet, så det er kanskje på høy tid å ta det et steg opp og lære seg å ta ut kassa selv. Mange gode tips i denne tråden allerede, og det skulle ikke være umulig å finne noen som kan være håndtlanger underveis i prosessen, og kanskje også få noen av ungene til å ta noen bilder og få det dokumentert.

Jeg tenker som sådan at hvis jeg først må drive og dille med kassa i egen garasje så kanskje jeg kan installere noe overvåkning også. Vi får se hva budsjettet tillater; det er jo som necnt flere ganger et stykke igjen opp til 20.000m men jeg hadde nå håpet å slippe å bruke så mye på bil på en gang. Håpet er å havne under 15k alt-i-alt, for da har jeg dekket det på spart veiavgift siden jeg kjøpte bilen. ;)

(Og så har jeg jo som Sunnmøring et visst rykte å leve opp til, da.  ;D )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

#12
Hei,

På Agder Elbilforening sine nettsider lå det tidligere en veldig fin bildeserie som viste eksakt hvilket verktøy som trengs og hvordan man kan ta ned kassen. Nå finner jeg ikke disse. Noen som vet hvor de ligger?

Det vanskeligste momentet ved å ta ut batterikassen oppstår dersom du har en tidlig utgave (2000/2001?), hvor det er særdeles vannskelig å få av/på kjøleslangene og festeringene til batterikassa (ingeniøren som konstruerte denne burde hatt pryl!).
På senere utgaver er dette forbedret ved å føre lengre kjøleslanger ut av kassa :)


Som det nevnes; de fleste har sin måte å gjøre det på, her er min:
1. Plasser to europaller side om side og kjør framhjulene oppå disse (lag rampe med planker)
2. Jekk opp bilen bak, og sett Lecablokker på høykant under hver av bakhjulene (dette gir eksakt høyde). Husk å dra til håndbrekket  hardt først slik at høyden holder seg.
3. Jekk opp bilen forran og sett under bukker eller Leca under forhjulene slik at bunn på batterikassa ligger rimelig vannrett.
4. Bruk Jula/Biltema MC-løfter til å senke kassen. Følg verkstedhåndboka for å demontere.
5. Senk kassa veldig forsiktig, du må trekke mc-løfteren bakover gradvis mens kassa kommer ned. Følg med at ikke slanger eller ledninger henger fast. Trill ut kassen mellom bakhjulene.

Lynet og jeg tok ut batterikasse og byttet bakaksling på omlag fire timer, så det er absolutt en fin sysel å gjøre en ettermiddag. Inviter en nevenyttig venn til garasjen, kok kaffe og sett i gang :-) Jeg ville for all del ikke satt bort dette til et verksted.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Og her strømmer det på med tips og råd i kjent stil! Deilig å se at ånden fortsatt er som den har vært, selv om mange av heldiggrisene med nye biler har dominert litt i det siste.  ;)

Støtten er veldig god å ha før en gir seg i kast med det ukjente, og det senker terskelen for å sette i gang med det ganske mange hakk!

Det spørs om det kanskje kan bli en slik fra Jula da http://www.jula.no/mc-lofter-680-kg-601036; det burde i alle fall klare vekta. Det lille bordet tok 180kg, som jeg antar blir snaut.

Btw, hma; når du sier lecablokker på høykant så antar jeg du mener hulrommet opp eller ned; ikke med halvmeter-lengda opp? Eller? (Ser for meg at det skulle bli noe vaklevorent.) Har hatt fronten på lecablokker ved skifte av vannpumpe for en tid siden, og det funka bra. Litt trangt, men det funka.


Selve akslingen trur jeg YX skal få ta, da jeg må bruke tromlene fra eksisterende bakaksling, og de ville helst at den satt på bilen i fall de måtte bruke makt for å få dem av. Da var visst ikke 30kg aksling nok motvekt.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Heisan Cra, denne jobben blir bare kjekk om du har tid.
Jeg kjenner en som måtte ut med over 40K for samme greian hos Ford.

Egentlig ikke; vi bruker bilen mye, men for 40k (eller 20++ som Ford estimerer så langt) så kan jeg ordne det på andre måter, og heller lære litt om bien og batterikassa. Kan kjøpe inn en del utstyr innenfor budsjettet også. Mitt lokale verksted sier de kan skifte bakakselen og hele sulamitten der hvis jeg plukker ut kassa og sleper bilen til dem. Har også fått forslag om å bare fore opp igjen akslingen som står i, så jeg får se hva det blir til.

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Men en annen veldig kontrollert metode er å kjøpe 4 gjengestenger.
Skru muttere på gjengestav, tre på skiven og skru dette i batterikasse. Gjenta på alle 4.
Så begynner du bare senke kasse. Få med deg en kompis...  så går det raskere.
Senk kassa ned på noen 4x4 eller annet med glatt underlag, helst ned på en ramme med hjul.

Ah! La kassa henge i de fire "innvendige", ja! Det er jo intet mindre enn genialt!  :D

Har fått tilbud om å låne vanilg jekketralle, som kanskje er det enkleste for å få kassa ut fra under bilen. Planen i utgangspunktet var å "bygge seg ned" vha paller mm.
Spiller det noen rolle om jeg tar den ut framover/bakover eller til en av sidene?

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Men husk og hele tiden ha noe under kassa, da skruene IKKE låser seg.
Dette lærte jeg på den tøffe måten "#¤%&/()

At man ikke skrur stanga ut av kassa underveis tenker du på? Jeg tenkte å ha noen kubber i ulike tykkelser som jeg kan sjonglere med, slik at det ikke blir mer enn noen få cm kassa kan flytte seg i slengen.

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Har du den korte vannslange typen så har jeg funnet ut at en liten sveisetang med langt nebb. (biltema)

Det har jeg ikke funnet ut av enda; må få tak i bukker og denslags så jeg kommer til og får sett under bilen. :) Tenkte å kjøpe de rimeligste fra Biltema: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Stottebukk-15109/


Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Håper min klønete beskrivelse er litt til hjelp ?
Kan ta noen bilder om det skulle være til hjelp.

Bilder setter vi altid pris på, selv om jeg tror jeg skjønte det meste ut fra beskrivelsen. :)

Sitat fra: OneMore på mandag 05. desember 2011, klokken 10:59
Husk at nå som kassa er nede så er det ypperlig anledning til å teste batterier.
Ta først en ISO test av kassa.

NB! Tar du ut batterier så kjøp med deg 8mm øyebolter for å enklere løfte di ut.
Pass på at du ikke knekker batteriene da di kan være veldig godt limt :-(

Det blir nok jobbing med aller største forsiktighet på alle plan, både av egen sikkerhet og hensyn til bil og batterier.

Jeg antar at å slepe bilen til verkstedet uten batterikassa skulle være uproblematisk? Så kan de fikle med akslingen mens jeg sjekker batterikassa. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA