Optimalisering av batteritemperatur til hurtiglading, "On-Route Battery Warmup"

Startet av Hansi, torsdag 07. mars 2019, klokken 08:18

« forrige - neste »

Hansi

Tesla har annonsert nye Supercharger v3, og samtidig med det noe jeg anser som like viktig, og en litt no-brainer som jeg er forundret over at ikke har blitt implementert tidligere:
Mulighet til å justere så batteripakkens temperatur blir optimal for hurtiglading som de kaller "On-Route Battery Warmup".

Jeg håper alle andre implementerer tilsvarende så snart som overhodet mulig, jeg er forundret over at det ikke har blitt gjort allerede.

https://electrek.co/2019/03/06/tesla-supercharger-v3-kw-capacity-efficiency/
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Asarin

Ser ut som en bra løsning.

Lurer på hvordan de løser det på Model 3, som ikke har batterivarmer. Kanskje den kan vise ca hvor effektiv superchargeren kommer til å være basert på temp som er i batteriet? Da kan man evt prøve å kjøre litt ekstra for å varme opp mer.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

olavxxx

Sitat fra: Asarin på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:43

Lurer på hvordan de løser det på Model 3, som ikke har batterivarmer. Kanskje den kan vise ca hvor effektiv superchargeren kommer til å være basert på temp som er i batteriet? Da kan man evt prøve å kjøre litt ekstra for å varme opp mer.
Den kan bruke bakre motor til å produsere varme.

Klykken

Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 12:10
Sitat fra: Asarin på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:43

Den kan og vil bruke bakre motor til å produsere varme.
Mitt tillegg uthevet
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Asarin

Ooh, så man må ikke lenger "kjøre bilen varm" fra denne funksjonen kommer? Det er jo enda bedre!
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

olavxxx

Sitat fra: Asarin på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:51
Ooh, så man må ikke lenger "kjøre bilen varm" fra denne funksjonen kommer? Det er jo enda bedre!
Man må nok fremdeles kjøre, litt av utfordringen er jo at når Model 3 er så energieffektivt, er det mindre energi som blir omgjort til varme. Mer energi går til fremdrift.

Men for eksempel en eTron har mye mer luftmotstand og er mindre effektiv, så den vil få mer varme i batteri under kjøring. Batterivarmer alene tar ikke batterier opp til høy nok temperatur for å lade på maks kapasitet, man må nok regne med å kjøre kanskje 1 time om vinteren.

Strengt tatt er det ikke "så farlig", siden man kan kjøre veldig langt før man må lade. Kjører jeg fra Bergen til Stockholm i en 3 Performance, er det mest hensiktsmessig å lade etter mange timers kjøring, når jeg nærmer meg Oslo. Stopper ikke på Voss eller Åsane, Arna osv.

Tellus

Veldig bra løsning dette. Spesielt for biler med aktive varmelementer.

For Model 3 sin del er jeg redd dette ikke vil fungere noe særlig på kalde vinterdager med medium til lav belastning av motorer. I null grader langs tyske motorveier så vil det nok kunne fungere også for Model 3.

Typiske aktive varmelementer for batteri er vel i størrelsesorden 2kW og oppover. Under lav belastning går det neppe mer enn 10kW til motorer. At det skal være 20% tap i form av varme som kan hentes inn er ikke realistisk. Har Model 3 et eller annet system som kan gjøre motorene om til varmegeneratorer under kjøring ?

Espen Hugaas Andersen

Model 3 kan kontrollere motorene på en ineffektiv måte, slik at det genereres en betydelig mengde varme, selv om man kjører i lav hastighet e.l.

Hvor bra det fungerer i praksis har ikke jeg noen erfaring med, men jeg tror det ville vært høylydte klager fra de mer vinterlige delene av USA, om det ikke fungerte ganske bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Fan denne interessante tråden.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-battery-heating.134326/page-3

Noen har erfaringer og noen bekrefter at det kan trekkes opp til 6kW fra motoren(e).

Kommer du til SC med kaldt batteri ser det ikke ut som om det hjelper å lade.
SitatOne of our Model 3s is entering its second winter season and the others are experiencing their first cold season. I've never seen any evidence of active battery heating on these cars. The battery only seems to get warmer from resistance heating when driving. When sitting at a supercharger with a cold-ish battery the charge rate will start slow and go even slower which I think shows the battery is getting colder and colder. The SOC was < 50% when I noticed this. Meanwhile my S would start slow but speed up as the battery heated. Not sure how Tesla is gonna fix this if they didn't put an auxiliary heater into the car since their surplus drivetrain energy doesn't seem to be enough.

Also never seen the battery preheating symbol even in last years cold winter.

Og

SitatI supercharged in the "cold" 35 degrees today just to experiment. I drove about 28 miles to get there and arrived with about 44%. Supercharging started at 40kW and decreased to 30kW before I gave up.

It wasn't that cold and the charge rate was horrible!

Hvis disse erfaringene stemmer så kan det bli problematisk om vinteren. Blir i hvert fall utrolig viktig at man lader før man parkerer ved hytteveggen på fjellet hvis man ikke har lademulighet der.

olavxxx

Model 3 kan varme med bakre motor selv når bilen står i ro. Så det du sier Tellus, stemmer nok ikke. Den har ikke resistivt varmeelement.

Tellus

Hvis dette fungere også når bilen er avslått så tipper jeg det effekten er svært lav i og med at det rapporteres om kalde batterier også når bilen er tilkoblet. 6kW er jo ganske mye, men jeg tipper det er en maksverdi når motoren er tungt belastet under kjøring. Kanskje man bare kan trekke noen hundre watt når bilen står stille. Ikke så godt å si, men det er tydelig at det er noen issues med Model 3 sammenlignet med sine storebrødre.

Selv om vi nærmer oss våren så er det vel fortatt noen steder i landet hvor det er kuldegrader. Kommer sikkert noen erfaringsdata fra hytteiere med og uten lademuligheter etterhvert.

Det ble forøvrig hevdet i tråden jeg henviste til at en Tesla ikke vil lade hvis batteriet er under 0 grader. Kan dette være korrekt ? Tror de fleste elbiler tar lading ned til et anselig antall kuldegrader.

olavxxx

Sitat fra: Tellus på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:03
Hvis dette fungere også når bilen er avslått så tipper jeg det effekten er svært lav i og med at det rapporteres om kalde batterier også når bilen er tilkoblet. 6kW er jo ganske mye, men jeg tipper det er en maksverdi når motoren er tungt belastet under kjøring. Kanskje man bare kan trekke noen hundre watt når bilen står stille. Ikke så godt å si, men det er tydelig at det er noen issues med Model 3 sammenlignet med sine storebrødre.

Selv om vi nærmer oss våren så er det vel fortatt noen steder i landet hvor det er kuldegrader. Kommer sikkert noen erfaringsdata fra hytteiere med og uten lademuligheter etterhvert.

Det ble forøvrig hevdet i tråden jeg henviste til at en Tesla ikke vil lade hvis batteriet er under 0 grader. Kan dette være korrekt ? Tror de fleste elbiler tar lading ned til et anselig antall kuldegrader.
Tro kan du gjøre i kirken.

Tellus

Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:06

Slike svar kan til nød være morsomme hvis vedkommende faktisk har noe kunnskap å fare med. I og med at du tydligvis ikke har det så blir det bare dumt.

Selv de med religøs overbevisning har vel troen inntakt selv utenfor religiøse instutisjoner.

Kanske det er anderledes for teslamenigheten. Hva vet jeg.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:03Det ble forøvrig hevdet i tråden jeg henviste til at en Tesla ikke vil lade hvis batteriet er under 0 grader. Kan dette være korrekt ? Tror de fleste elbiler tar lading ned til et anselig antall kuldegrader.
Alle li-ion batterier sliter med lading under null.

Du får ladet en Tesla som har sterkt nedkjølt batteripakke, men til å begynne med går nesten all tilført effekt til å varme opp batteripakken. Så ettersom batteripakken blir varmere tar den mer og mer lading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

olavxxx

Sitat fra: Tellus på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:38
Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:06

Slike svar kan til nød være morsomme hvis vedkommende faktisk har noe kunnskap å fare med. I og med at du tydligvis ikke har det så blir det bare dumt.

Selv de med religøs overbevisning har vel troen inntakt selv utenfor religiøse instutisjoner.

Kanske det er anderledes for teslamenigheten. Hva vet jeg.
Er du som sprer mye synsing og gjetting i tråden som ikke har noe rot i sannheten. Selvsagt lader en Tesla under 0 grader, ellers hadde ingen kommet seg til jobb.

På superlader kjører bilen opp temperaturen først, for å få ned intern motstand som alle batterier får i kulde.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA