Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Resultat av min første NiCd kapasitetstest

Startet av Lynet, onsdag 14. desember 2011, klokken 18:52

« forrige - neste »

Lynet

Har vært i kontakt med Eberspächer og de har lansert varmere som går på E100 eller E85:
http://www.eberspaecher.com/en/press/press-releases/individual-view/article/iaa-2011-innovation-creates-co2-neutral-e-mobility-bioethanol-heater-guarantees-convenience-and-r/419.html
Leafen vil da beholde rekkevidden selv om man har det godt og varmt i bilen og vil fortsatt ha null fossilt CO2 utslipp med E100  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Joakim Sveli

Den ser veldig fin ut. Hvem selger og monterer slike i Norge?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

arnejorg1

Ser bra ut dette. Spørsmålet blir jo hva denne vil koste, både i innkjøp og for montering.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Thomas Parsli

Den bør vel koste omtrent like mye som dieselversjonen til iMiev?
Både i innkjøp og montering.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Holder oss til vannkraft vi. Biodrivstoff tærer på ett presset jordbruk, og tar maten av tallerkenen til fattige sammen med en unødvendig stor kjøttproduksjon for oss overvektige i vesten.
Nissan Leaf

daggad

Det er jo et veldig bra varmeapparat i Leafen da ??
Jeg hadde aldri villet bruke 20 tusen + for noe slikt..man taper jo bare en mil eller to på å ha det godt og varmt hele tiden.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lynet

Vil tippe ca 20k ferdig montert.
Virkningsgraden på en slik varmer er på ca 80-85%. Ved lading av batteri og utlading for å varme vann vil nok ikke virkningsgraden bli stort mer enn 60%! Tapet i overføring fra produsent til bil er nok lavere for el enn for etanol fra Brasil. Men hvor mange tonn CO2 gikk med til å bygge ut vannkraften?

Så min konklusjon at miljøvennlig blir vi ikke uansett hvordan vi transporterer oss. Men å produsere litt varme av E85 har jeg ikke noen dårlig samvittighet for. Kanskje jeg kommer helt frem i vinter og slipper å ringe etter en bergingsbil som bruker mer drivstoff på den turen for å hente meg enn jeg greier å bruke på varmer i Leafen mens jeg har den  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

daggad

Nei miljøaspektet på å brenne litt bioetanol er ikke noe å tenke på, men jeg synes ikke prisen på noe slikt kan forsvares når alt en får er kanskje en mil eller to bedre rekkevidde.
Men spennende å se hvordan dette blir om noen vil sette inn en ! :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

arnejorg1

#8
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 01. desember 2011, klokken 18:09
Holder oss til vannkraft vi. Biodrivstoff tærer på ett presset jordbruk, og tar maten av tallerkenen til fattige sammen med en unødvendig stor kjøttproduksjon for oss overvektige i vesten.

Den biten med at biodrivstoff tar maten fra de fattige stemmer ikke etter min mening. Etter det jeg har hørt produseres det i disse dager nok mat på jorden til og forsyne alle sammen med mat, problemet er at man ikke kan dyrke nok mat der behovet er størst pga tørke og uproduktiv jord. Klarer man og løse denne gåten blir det nok mat til alle sammen. Pr i dag dyrkes det ikke så mye biodrivstoff at det går ut over matproduksjonen. Dessuten kan man jo også lage biodrivstoff fra trær. F.eks Gran, som det er nok av.

En annen sak er om jeg gidder og koste på dette for og få en par mil ekstra.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Aspiranten

Mja, det er todelt. Problemet med biobrensel er ikke at det er en stor fare per 2011 mot sult. Problemet er at dersom det blir populært så blir det selvfølgelig en konflikt her, derfor er det ikke noe poeng i å starte opp og distribuere biodrivstoff på stor skala, da det uansett er en umulig oppgave. Men når det er sagt, som småskala f.eks. i primuser, gassgriller o.l. så er det nok vesentlig bedre med barnåldrivstoff enn fossilt som vi har idag. Det er kun dersom det er i - eller vil komme i konflikt med matproduksjon at jeg og mine er skeptiske.

Det dyrkes i dag nok mat- problemet er at vi forer maten til storfe, gris og kylling istedetfor mennesker. Markedet bestemmer, og markedet her i vesten er villig til å betale mer for dyrefor enn en god del land har råd til å betale for menneskemat.

http://www.foodandfuelamerica.com/2007/06/how-much-corn-is-acually-represented-in.html

Her ser vi de omtrentlige tallene som stemmer overens med våre egne erfaringer med lakseproduksjon i de forurensende anleggene våre.

2-3kg vegetabilsk mat blir til 1kg animalsk mat.

Lynet: Jada, du har rett i at litt biobrensel er bedre enn tauelastebil på diesel over hundrevis av kilometer. Det er til dagligbruk jeg mener at det er bedre å bruke vannkraft :-) Du kan jo sjekke ut gassbrennere ala Optimus Crux på 70 gram sammen med en liten gassboks dersom du skal på ekspedisjon med bilen din og trenger en billig og varmende løsning :D (20k høres ut som en stiv pris, da er det kanskje greit med en gassbrenner til 499,- i nødstilfeller)
Nissan Leaf

Joffe69

 Jeg lure heller på hvor den kan plasseres?  Bruker den vannet som er i bilen eller blir dette for lite.
Jeg har tenkt å montere den i Danmark eller Tyskland der er det ca 1/2 Pris på denne.  ;D ;D ;D

Lynet

Masse plass mellom støtfanger og radiator. Og den kan kobles til vannkretsløpet til varmeapparatet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 01. desember 2011, klokken 22:53
Det dyrkes i dag nok mat- problemet er at vi forer maten til storfe, gris og kylling istedetfor mennesker.

Storfe og gris må ha mat, sånn er det bare, da får vi også mat tilbake den dagen de slaktes. Det er mange som mener at alle kan bli vegetarianere, ialefall vegetarianere selv. Jeg for min del er kjøtteter som de fleste andre. Jeg er også glad i laks, men jeg er fult klar over at man trenger nesten det tredobelte av annen fisk for og få til ett kilo laks. Så man burde kanskje sette opp prisen på laks, slik at man minsker forbruket.

Jeg er tilhenger av elektriske biler og annen som kan bli elekrisk, men jeg tror det kan gå lang tid før man får store container skip over på strøm. Dersom skip skal bli miljøvennlig må det nok biodiesel til.
Så vi får få det til og regne i Sahara;D. Da løser vi problemet med både mat og biodrivstoff.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Aspiranten

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 02. desember 2011, klokken 17:05
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 01. desember 2011, klokken 22:53
Det dyrkes i dag nok mat- problemet er at vi forer maten til storfe, gris og kylling istedetfor mennesker.

Storfe og gris må ha mat, sånn er det bare, da får vi også mat tilbake den dagen de slaktes.

Hehe ja ingen grunn til å endre adferd, det er jo ikke deg det går ut over  ;)

Ingen her som snakker om vegetarianerkost, men om moderasjon... Det er ikke plass til 9 milliarder mennesker som lever med høy velstand, storstilt biodrivstoffproduksjon og en enorm kjøttproduksjon. Sånn er det bare. Jorden har begrenset med dyrkbart areal, og petrokjemikalier, sprøytemidler m.m. legger mer og mer jord brakk (udyrkbar). Vi står foran noen store utfordringer mao.
Nissan Leaf

Joffe69

Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2011, klokken 16:56
Masse plass mellom støtfanger og radiator. Og den kan kobles til vannkretsløpet til varmeapparatet.


Takker for svaret, har ikke fått bilen ennå er Nr 75 på  lista fra BNH Rud  blir nok ikke lev før Jan/Feb på meg nei.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA