Misliker du elbiler? Da er dette dårlige nyheter

Startet av Amatøren, mandag 04. mars 2019, klokken 22:50

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: DT.noDe 12 mest solgte bilene så langt i år har elmotor

(Nettavisen): Hvis du skulle være av den typen som ønsker elbiler der pepper'n gror, har vi dårlige nyheter til deg: Bensin- og dieselsalg et går rett i bakken, og elbiler og hybrider har svært gode dager.

De 808 første Model 3-bilene kom på norske veier i februar i løpet av to uker. Det gjorde bilen til den nest mest solgte bilen i februar, bare slått av Golf. Foto: Magnus Blaker
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JorgenM

Sliter litt med å forstå logikken til de 30% som fortsatt i februar 2019 kjøpte splitter ny diesel- ellere bensinbil. Nå kommer det jo drøssevis av elbiler med krok og god plass til familier også så unnskyldningene begynner å bli dårlige  ::)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

1000kwh

Det er jo mange som kjører mye og langt. I tillegg finnes det mange veldig billige diesel/bensinbiler. Så det er jo ikke rart i det hele tatt tenker jeg.

Noen har heller ikke lademuligheter hjemme og da skjønner jeg veldig godt at man ikke orker å lade på ladestasjoner jevnlig. Det er mer slit enn å dra til Esso.

Øyvind.h

Det er bare to biler som kan dra campingvogn for tiden (om du ikke får vognen ned under 750kg), det er E-Tron og Model X. Elbil-langtur med campingvogn er for spesielt interesserte. FOr ikke å snakke om hvor dyr inngangsbilletten er.

Om jeg har 400.000,- til rådighet og skal kjøpe bil i 2019 som kan dra campingvogn. Hva kjøper jeg? Hvilken elbil dekker mitt behov?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

@1000kwh her ett viktig poeng.
Neste «bølge» med elbilljøpere kommer før man først når man har satt opp langt fler fortausladere med nok effekt til å gi nok lading hvis sirkulasjon også er ønsket. 7,4kw burde være tilstrekkelig. De fungerer både som destinasjon og hjemmelading.

Burde også gi bedre støtte til ladeløsninger til private parkeringsanlegg i sameier og borettslag.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rollep

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:39
Sliter litt med å forstå logikken til de 30% som fortsatt i februar 2019 kjøpte splitter ny diesel- ellere bensinbil. Nå kommer det jo drøssevis av elbiler med krok og god plass til familier også så unnskyldningene begynner å bli dårlige  ::)
Må man ha unnskyldninger for å ikke velge elbil?

For folk flest blir det uansett et spørsmål om pris, man får jo f.eks en Skoda Octavia til bortimot halv pris av det en tilsvarende elbil koster. I tillegg slipper man ulempene med elbil.

JorgenM

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:47
Det er bare to biler som kan dra campingvogn for tiden
Det er lite relevant når jeg skriver KOMMER ;)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Øyvind.h

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:42
Det er bare to biler som kan dra campingvogn for tiden
Det er lite relevant når jeg skriver KOMMER ;)
Men kommentaren var at du slet med å forstå de som kjøper ny bil februar 2019 :)
Husk lange ventelister og forsinkelse for omtrent alle leveranser av alle biler som er kommet på markedet så langt.

Når tror du jeg kan få levert en bil med bra hengerfeste-kapasitet og pris 400-500.000? Sett bort ifra Model Y tviler jeg vel på valgmuligheter før kanskje 2021 om man husker på forsinkelser og ventelister.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorgenM

Ja, jeg forstår ikke at de ikke klarer å vente et år eller to på en passende elbil.
Eventuelt kjøpe en billigere brukt fossilbil. Skal dette være så vanskelig å forstå da :)

cyber

Hvis " krok og god plass til familien " er kriteriene for å velge bil har man en enkel verden å forholde seg til. :o

Tulle

Jeg må innrømme at jeg var kjempeskeptisk til elbil før jeg kjøpte min første i 2017. Hadde det ikke vært for utallige prøveturer i teslaen til en god venn, hadde jeg nok fortsatt hatt min fossil.
Mange er skeptiske til noe nytt og med all drittslengingen i kommentarfelt og fb grupper om elbil og Tesla spesielt forstår jeg godt at mange er skeptiske. Og siden Tesla er click-bait nr 1 for aviser, legger de fram ladede overskrifter, gjerne negative, for å få mest mulig klikk. De tenker da ikke på at mange kun leser overskriftene.
Nå etter nærmere 2 år med Tesla kan jeg overhodet ikke tenke meg å gå tilbake til fossilbil. Men de som ikke har, vet jo ikke dette.

1317142119

Unnskyldningene er på ingen måte dårlige. Jeg har elbil og relativt ny bensinbil. Bensinbilen byttes ut i en ny bensinbil hvis ikke bilbransjen tar seg sammen og tilbyr noe relevant.

Kriteriene mine er veldig enkle, samtidig tydeligvis så vanskelig å oppfylle:
* jeg har ikke tenkt å reservere meg
* jeg har ikke tenkt å vente mer enn 3 måneder som er normal leveringstid på biler + 1 måned buffer (jeg holdt på å gå på veggen da jeg måtte vente 6 mnd på min forrige bensinbil pga interesse i Europa som var over fabrikkens forventning).
* den skal være SUV/crossover
* den skal være fra en europeisk bilprodusent (kinabiler og biler for tjukkasene over dammen har alltid vært og vil alltid være fullstendig uaktuelt)
* jeg kommer aldri til å betale mer enn 600 000 for en familiebil (en familiebil og dens hensikt er ikke verdt mer i mine øyne - selv som bilinteressert langt over gjennomsnittet)
* den skal ha et design som vekker et begjær i meg. Den kan ikke se ut som en grå mus i bilmarkedet. Det vil si at man automatisk utelukker det meste fra VAG og andre bilprodusenter som tilsynelatende har et designkontor som har sovnet.

Karl-Wilhelm

Det er bare to biler som kan dra campingvogn for tiden (om du ikke får vognen ned under 750kg), det er E-Tron og Model X. Elbil-langtur med campingvogn er for spesielt interesserte. FOr ikke å snakke om hvor dyr inngangsbilletten er.

Om jeg har 400.000,- til rådighet og skal kjøpe bil i 2019 som kan dra campingvogn. Hva kjøper jeg? Hvilken elbil dekker mitt behov?

Dette har nok vært påpekt tidligere av andre, men hvorfor kjøpe en bil for det en gjør relativt sjeldent? Er det ikke mer økonomisk/fornuftig å kjøpe for det daglige behovet? Det er jo fullt mulig å leie/låne biler de få gangene rekkevidde og/eller hengerfeste behovet skulle melde seg.

Skjønner at dette kan være problematisk dersom behovet jevnt over er spontant og har en relativt høy hyppighet.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

cra

@1317142119 Det ligger nok an til lite bilhandling på deg med det første.... Billig familiebil som ikke er en grå mus? Lykke til med det!  ;). Hva finnes forresten av fossilt som tilfredsstiller kravene dine? (Jeg er bare nyskjerrig; jeg har ikke fulgt med på noe som har skjedd i fossilverdenen til jeg kvittet meg med siste eksosrøret. Alt jeg ser av SUV-familiebiler i det daglige er enten grå mus eller enda dyrere enn en Tesla)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA