Misliker du elbiler? Da er dette dårlige nyheter

Startet av Amatøren, mandag 04. mars 2019, klokken 22:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Tulle på tirsdag 05. mars 2019, klokken 13:37
De tenker da ikke på at mange kun leser overskriftene.

Nå ja, enkelte ganger føler jeg meg ikke så sikker på det, snarere tvert i mot, at de satser på at de færreste gidder å lese helt ned til siste linje som snur helt opp på alt som står over :p
Model S 85D

1Ampera

El-bil er kun et fremkomstmiddel!

Kjempefint for korte turer mellom A og B, og til butikken, kan «aldri» erstatte den kjøregleden en M5 eller Porsche gir.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Maximus

Ja, nesten litt synd at den muligheten forsvinner for framtidige generasjoner.

Lurer på om entusiastbaserte små bilprodusenter med forbrenningsmotorer som spesialområde kommer til å være en del av framtida. Det er jo de som driver på med hest, så det er vel en mulighet for at også pustende mekanikk kan ha et marked.

Såfremt det forblir lov da, å kjøre dem.

geear

Sitat fra: 1Ampera på tirsdag 05. mars 2019, klokken 16:37
El-bil er kun et fremkomstmiddel!

Kjempefint for korte turer mellom A og B, og til butikken, kan «aldri» erstatte den kjøregleden en M5 eller Porsche gir.
Satt på spissen: Hvilken kjøreglede er det som ikke kan erstattes? Det fullstendig unødvendige bråket, den trege responsen eller minst to liter på mila med småkjøring? Eller den sinnsvake prisen?  8)

Har hatt (to) M5er, og den ene har jeg hatt både på Rudskogen og Våler, men klarer å storkose meg i elbil allikevel. Elbilene (de riktige iallfall) har råere gassrespons enn de råeste M-biler, og kjøreegenskapene begynner å bli alvorlig bra. Jeg har store forhåpninger til track mode i Model 3 Performance. Når jeg kjører fossilbil nå, så føles det som en parodi å smelle gassen i bunn, masse lyd og det føles som en eeeeevighet før noe skjer, selv sammenlignet med e-Golfen! Det er sikkert bare noen tideler, men føles helt usannsynlig tregt. Lyden og giringen er bare vanesak, gode innbremsinger, tangeringer og linjevalg er like viktig i en elbil som en fossilbil.

Øyvind.h

Sitat fra: cyber på tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:23
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:39
Sliter litt med å forstå logikken til de 30% som fortsatt i februar 2019 kjøpte splitter ny diesel- ellere bensinbil. Nå kommer det jo drøssevis av elbiler med krok og god plass til familier også så unnskyldningene begynner å bli dårlige  ::)
Hvis " krok og god plass til familien " er kriteriene for å velge bil har man en enkel verden å forholde seg til. :o
Og ytelser, kjøreegenskaper, design etc.
Men hvis det er enkelt - hva velger en familie med middels inntekt nå i 2019?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Maximus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:08
Lurer på om entusiastbaserte små bilprodusenter med forbrenningsmotorer som spesialområde kommer til å være en del av framtida. Det er jo de som driver på med hest, så det er vel en mulighet for at også pustende mekanikk kan ha et marked.
Fossilbil som hobby er vel helt greit - også fra miljøhensyn. Det er så lite utslipp i forhold til vanlig kjøring at det ikke gjør noe som helst.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Pippus

....men hvorfor kjøpe en bil for det en gjør relativt sjeldent? Er det ikke mer økonomisk/fornuftig å kjøpe for det daglige behovet...

...hvorfor ikke? Og når er det ikke lenger relativt sjeldent? Og er alle enige i noens andres vurderinger i det? Og det høres rasjonelt ut å bare følge det «fornuftige», men da er det bare å slutte med ca 90 % av det man holder på med ellers også som ikke er bare «fornuftig»..
Poenget mitt er at det er relativt urimelig å tilsynelatende rasjonelt argumentere for andres valg ut fra egne preferanser.

Da må jo utsagnet heller bli noe slik som «så fint at det kommer elbiler som fyller behov til flere kjøpere som har andre preferanser for kjøpet enn meg..»

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Pippus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:48

....men hvorfor kjøpe en bil for det en gjør relativt sjeldent? Er det ikke mer økonomisk/fornuftig å kjøpe for det daglige behovet...

...hvorfor ikke? Og når er det ikke lenger relativt sjeldent? Og er alle enige i noens andres vurderinger i det? Og det høres rasjonelt ut å bare følge det «fornuftige», men da er det bare å slutte med ca 90 % av det man holder på med ellers også som ikke er bare «fornuftig»..
Poenget mitt er at det er relativt urimelig å tilsynelatende rasjonelt argumentere for andres valg ut fra egne preferanser.

Da må jo utsagnet heller bli noe slik som «så fint at det kommer elbiler som fyller behov til flere kjøpere som har andre preferanser for kjøpet enn meg..»

Hvorfor tillater du deg å sitere andre uten navn og uten hel kontekst? Jeg påpeker begge deler... les uthevet tekst i hele sitering av innlegget. Du bygger i dette tilfellet motargumentet på avsluttende tekst i mitt opprinnelige innlegg.

Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:39
Dette har nok vært påpekt tidligere av andre, men hvorfor kjøpe en bil for det en gjør relativt sjeldent? Er det ikke mer økonomisk/fornuftig å kjøpe for det daglige behovet? Det er jo fullt mulig å leie/låne biler de få gangene rekkevidde og/eller hengerfeste behovet skulle melde seg.

Skjønner at dette kan være problematisk dersom behovet jevnt over er spontant og har en relativt høy hyppighet.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Pippus

Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:38
Sitat fra: Pippus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:48

Hvorfor tillater du deg å sitere andre uten navn og uten hel kontekst? Jeg påpeker begge deler... les uthevet tekst i hele sitering av innlegget. Du bygger i dette tilfellet motargumentet på avsluttende tekst i mitt opprinnelige innlegg.

Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:39
Dette har nok vært påpekt tidligere av andre, men hvorfor kjøpe en bil for det en gjør relativt sjeldent? Er det ikke mer økonomisk/fornuftig å kjøpe for det daglige behovet? Det er jo fullt mulig å leie/låne biler de få gangene rekkevidde og/eller hengerfeste behovet skulle melde seg.

Skjønner at dette kan være problematisk dersom behovet jevnt over er spontant og har en relativt høy hyppighet.

Beklager, fikk ikke Quote-fungsjonen til å virke isted på padden. Visste ikke at det var en regel på det!

Har visst forklart meg utydelig ???. Mitt enkle poeng var at andres vurdering av hva som er fornuftig, ikke nødvendigvis gjelder for alle. F.eks. Jeg vil ha krok på bilen. Ikke fordi jeg vet om jeg kommer til å bruke det, men fordi jeg jeg allikevel ønsker å ha det. Bare tanken på at jeg kan få bruk for det, gjør valget fornuftig for meg.
Og ja, det er fullt mulig å låne en bil når/hvis man trenger det. Men det er ikke noe for meg.
Det er nok i svært liten grad fornuften som (over-)styrer våre valg i livet, herunder også bilkjøp. Og når da fornuftsbegrepet i tillegg er unikt for alle,så....

Det var ment som et svar på ditt kanskje retoriske spørsmål «hvorfor kjøpe bil for det en gjør relativt skjeldent?»
Der mitt svar blir fordi jeg har lyst, ønsker og kan. Dette tror jeg også gjelder ganske mange flere...

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Pippus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:06
Beklager, fikk ikke Quote-fungsjonen til å virke isted på padden. Visste ikke at det var en regel på det!

Har visst forklart meg utydelig ???. Mitt enkle poeng var at andres vurdering av hva som er fornuftig, ikke nødvendigvis gjelder for alle. F.eks. Jeg vil ha krok på bilen. Ikke fordi jeg vet om jeg kommer til å bruke det, men fordi jeg jeg allikevel ønsker å ha det. Bare tanken på at jeg kan få bruk for det, gjør valget fornuftig for meg.
Og ja, det er fullt mulig å låne en bil når/hvis man trenger det. Men det er ikke noe for meg.
Det er nok i svært liten grad fornuften som (over-)styrer våre valg i livet, herunder også bilkjøp. Og når da fornuftsbegrepet i tillegg er unikt for alle,så....

Det var ment som et svar på ditt kanskje retoriske spørsmål «hvorfor kjøpe bil for det en gjør relativt skjeldent?»
Der mitt svar blir fordi jeg har lyst, ønsker og kan. Dette tror jeg også gjelder ganske mange flere...

Det kan virke litt uærlig, og ikke minst vanskelig å se om noen har svart da det ikke plukkes opp av det automatiske rutinene i forumet som gir den enkelte en tilbakemelding. Trøbbel med siteringsfunksjonen er selvfølgelig en ærlig sak ;)

Fornuftig er på den måten et relativt begrep, og det prøver jeg ikke legge skjul på, burde nok skrevet litt mer utfylt her. Utgangspunktet mitt er i henhold til å skape så lite hinder for ens egen økonomi igjennom å tenke over ens reelle behov, det er klart at vektleggingen av dette er sterkt varierende som du påpeker, men hvor gevinsten kan være at et en dermed har mere resurser til overs å bruke andre aspekter av ens liv enn det dyreste enkelt kjøpet en gjerne gjør utenfor bolig som ofte er bil.

Det er andre positive aspekter med elektriske kjøretøy fra perspektivet til lokalsamfunnet, spesielt tettbygd by med høy trafikk, men med mindre en har en like skjør samvittighet som meg så tviler jeg på at en får noe igjen for det rent personlig.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

THE

Jeg forstår godt at folk velger fossilbiler i 2019, og mange vil gjøre det av samme grunner i 2020 og 2021. F.eks. vil nok ikke min svigerfar som kjører fra Vestlandet til Øst-Finnmark minst en gang i året kjøpe noe annet enn fossilbil på flere år ennå. Selv med Tesla er det for spesielt interesserte å kjøre 2300 km transportetappe når man kommer nord for polarsirkelen.

For vår del har vi gått for å ha én elektrisk bil i husholdningen. Det eneste alternativet som oppfylte våre krav var en Tesla X100D, og det er absolutt ikke en bil for alle. Bilen er gedigen av størrelse, prisen er uhørt for de aller fleste nybilkjøpere (også for meg, hadde bare kjøpt bruktbiler til under 250000 før, samt en Renault Zoe som jeg kjøpte ny), verditapet blir skyhøyt og sannsynligvis vil kostnadene til reparasjoner/verksted bli høye. Selv med X100D krever turer på ukjente veier planlegging med å finne ut hvor det er lademuligheter og hva som er smarteste/raskeste vei å kjøre. Når man først er på tur så er det også mye enklere å ta en spontan avstikker fra planlagt rute når man kjører fossilbil, fordi man slipper usikkerheten rundt rekkevidde og evt. lademuligheter.

Det som kanskje er den mest komplette elbilen som kan kjøpe nå er etter min mening Audi e-Tron. Den oppfyller de fleste behov som nordmenn har som f.eks. mulighet for taklast, trekker tung nok tilhenger, god plass, firehjulstrekk og SUV-type bil. Problemet er at prislappen nok er 200000,- kroner for høy for at det kan kalles en folkebil. I tillegg tar det nok 1-2 år før ladenettverk av 150+kW hurtigladere er godt nok utbygd til at langturer blir uproblematisk for folk flest. For at de siste 30% skal vurdere elektrisk bil neste gang de kjøper bil, så må rekkevidden opp fra de 300-400 km praktisk rekkevidde man maksimalt har i dag til minst 500 km praktisk rekkevidde (dvs. kjøring fra 90-15% SOC). Ladehastigheten på Audi e-Tron er nok god nok til å tilfredsstille mange, men også her tror jeg at man nok må opp i 200kW+ over et stort område av SOC før mange som er vant til fossilbil vil synes ladetid blir akseptabel. Erfaringene mine fra campingvognkjøring med X100D er at jeg kunne tenkt meg 130kWh batteri og 200 kW ladehastighet, noe mer enn det vil ikke gi meg stor ekstra nytteverdi mtp. planlegging av ladestopp og tid som er nødvendig for pauser.

For normal kjøring i Norge med norske fartsgrenser er både rekkevidde og ladehastighet på X100D god nok, men det kan by på utfordringer når man kjører langt utenfor superladenettverket og ikke har lademulighter der man oppholder seg. Slik det er i dag er det for dårlige muligheter for destinasjonslading rundt om i grisgrendte strøk, og utenfor allfarvei er det også begrenset med hurtiglademuligheter, så fremdeles er det veldig mye enklere å kjøre fossilbil når man skal på en tur til områder der man ikke er kjent. Man finner alltids et sted å fylle drivstoff, men det er ikke nødvendigvis like enkelt å få ladet elbilen, selv om det er strøm i hver lille utkant av landet vårt. Nå høres jeg kanskje litt negativ ut, men det var et bevisst valg å kvitte seg med fossilbil og kun ha elbil. Jeg var klar over ulempene, og vurderte det slik at den prisen var verdt å betale for å kunne kjøre utslippsfritt. Jeg vil nok heller aldri kjøpe bil med forbrenningsmotor igjen for å ha som bruksbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Sitat fra: THE på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:01
Selv med Tesla er det for spesielt interesserte å kjøre 2300 km transportetappe når man kommer nord for polarsirkelen.
Litt unøyaktig. Kun utfordring om man kommer Nord/Øst for Sørkjosen. Det er langt fra Polarsirkelen :)
Det kommer visstnok hurtigladere  øst for Lakselv snart, men ja Finnmark er vanskelig.
Ellers veldig bra skrevet!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

cra

Sitat fra: Maximus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:08
Ja, nesten litt synd at den muligheten forsvinner for framtidige generasjoner.

Den samme muligheten som de fleste av oss mistet da bilen tok over for hesten? Muligheten til å bygge bånd mellom eier og hest, ta vare på den, stelle med den, godsnakke med den. Kjenne lukta av høy og møkk, historiene om å bli bært til og fra spennende destinasjoner..... Er det slike muligheter framtidige generasjoner går glipp av?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:33
Sitat fra: THE på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:01
Selv med Tesla er det for spesielt interesserte å kjøre 2300 km transportetappe når man kommer nord for polarsirkelen.
Litt unøyaktig. Kun utfordring om man kommer Nord/Øst for Sørkjosen. Det er langt fra Polarsirkelen :)
Det kommer visstnok hurtigladere  øst for Lakselv snart, men ja Finnmark er vanskelig.
Ellers veldig bra skrevet!

Som supplerende opplysning kan jeg nevne at svigerfaren min nok aldri ville vurdert å kjøre E6 nordover, så rutevalget både nå, og i framtida, blir over til Sverige ved Røros, og så følge E45 nordover til Karesuando, derfra via Finland til Kautokeino og Karasjok før man kommer inn på E6 videre østover. Langs denne ruta er nordligste Tesla Superlader nettopp åpnet i Storuman og da er det ca 300 km å kjøre opp til polarsirkelen. Fra Jokkmokk og videre til Øst-Finnmark er det kun type 2 opp til 22kW tilgjengelig. Altså for spesielt interesserte uansett om man kjører Tesla eller annen elbil siden man er avhengig av type2 lading de siste ca 900 km av turen.

Personlig ville jeg kjørt over til Sverige, men fulgt E4 nordover. Der åpner det snart Tesla superlader ved Töre/Haparanda, og det er også 50 kW hurtigladere videre nordover et stykke. Uansett så vil jeg være avhengig av type2 lading for å komme fram.

Uansett om man kjører E6 eller om Sverige/Finland så er det mye mer praktisk med fossilbil enn med elbil når man skal langt mot nordøst. Når man er på skikkelig langtur vil det også være en tålmodighetsprøve å lade utelukkende på 50kW hurtigladere hvis hensikten er å komme raskest mulig fram, så jeg mener at det er veldig viktig av de hurtigladerne som nå skal etableres i Finnmark får høyere effekt enn 50 kW. Det er lange avstander i Finnmark, og hurtigladerne vil ikke dukke opp med 50-100 km avstand der, og da krever det uansett biler med en viss størrelse på batteripakken å kjøre langtur der og tilgjengelig ladeeffekt bør være høy.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Maximus

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:12
Fossilbil som hobby er vel helt greit - også fra miljøhensyn. Det er så lite utslipp i forhold til vanlig kjøring at det ikke gjør noe som helst.

Er helt enig, og det blir forhåpentligvis ikke noe problem i framtida. Det står veldig mye klassisk og fint rundt om kring i landets garasjer, og det vil være fullstendig unødvendig at det ikke skal forbli mulighet til å få lufte dem litt.

Sitat fra: cra på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:26
Den samme muligheten som de fleste av oss mistet da bilen tok over for hesten? Muligheten til å bygge bånd mellom eier og hest, ta vare på den, stelle med den, godsnakke med den. Kjenne lukta av høy og møkk, historiene om å bli bært til og fra spennende destinasjoner..... Er det slike muligheter framtidige generasjoner går glipp av?  ;D

Å, du skal ikke undervurdere kjærligheten mellom mann og bil. Sterke bånd har blitt skapt gjennom utallige samværstimer i form av kjøring, vasking og mekking. Den firhjulede gamle traver kan være utsatt for omsorg som gjør selv den mest hengivne fru sjalu.

Så ja, du har helt rett. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA