Viser fram Tesla Model Y om en drøy uke, Blir bare 10 prosent dyrere enn TM3

Startet av Arthur Morgan, mandag 04. mars 2019, klokken 21:23

« forrige - neste »

Pallesnekkern

Sedaner er i en nedadgående trend, men markedet er fortsatt stort i USA, særlig i lavere prisklasser.  I USA og europa vil det nok være ca 50% model3 og 50% modelY.  I Norge vil det nok selges 3 Y'er for hver 3'er tenker jeg.  Ytelse og rekkevidde vil gjøre at salget av 3'ern ikke stopper helt opp.

Handyman

Vi vet ikke hvilke utgaver Y kommer i, og derfor ikke hva 10% dyrere betyr.
Hvis billigste Y kun blir AWD og LR (i alle fall i starten) og kanskje Premium så vil Model 3 SR RWD være en mye billigere bil, og TM3 vil antageligvis fortsette å selge meget bra.
Hvis de også lanserer HF til TM3 vil det være mindre grunn til å vente på Y for mange.
Jeg tror også at overgangen til EL gjør at sedaner blir mer populære.
Bil er også mote, og mange handler bil ut fra hva som er på moten, og ikke hva som er best for dem selv. Se bare på valg av diesel/bensin-motor, og valg av ekstrautstyr med tanke på bruktverdi, og ikke hva de selv vil ha.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Håvar

Er det ikke bekreftet at M3 ikke kommer med hengerfeste da?

Edit: Finner ikke igjen påstanden om dette, så jeg vil ikke komme med ytterligere rykter. Beklager.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

tuono

Sitat fra: automat på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:41
TM3 har en fordel som aldri TMY kan ta igjen, og det er mest mulig rekkevidde for pengene. Y må opp en batteristørrelse for å matche 3 på rekkevidde.

Behovet for god rekkevidde for pengene kan skape en renessanse for sedaner, pga aerodynamikk.

Noen vil tviholde på den rekkeviddepåstanden til de dør. Men salget av større rommelige (og høyere) elbiler med firtrekk og forholdsmessig høyt forbruk vitner om  noe annet. Selv om de er høyt prissatt.  Så når en nogenlunde tilvarende bil kommer (altså i firtrekks kompaktsuv/crossoverversjon) med hverdagsrekkevidde (la oss si 30-45 mil bare for å ta et tall) til en pris som er...."folkelig"... eller hva man skal kalle det, så blir det neppe mange igjen som henter ut en lav sedan. Det er min påstand....

DeepFu

Jeg tror sedan-markedet er mye større ute i verden enn det norske markedet speiler. Vi kjørte alle sedaner til kombi-coupe var det eneste saliggjørende, så var plutselig alt annet enn stasjonsvogn "uselgelig", før vi nå har fått det for oss at vi må alle kjøre rundt "suv/crossover" av en eller merkelig grunn. Ser man til sentral-europa, så er det sedaner av ymse fabrikat og småbiler som Up, Micra, Clio, 500 som er dominerende. Har litt inntrykk at at det gjelder for USA også. Bord du i by, som faktisk de aller fleste gjør så er det sedan som er tingen. Suv eller pick-up er litt "redneck" og/eller nr.2 bil.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Magnus Hansen

Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 16:13

Noen vil tviholde på den rekkeviddepåstanden til de dør. Men salget av større rommelige (og høyere) elbiler med firtrekk og forholdsmessig høyt forbruk vitner om  noe annet.

At disse store SUVene selger greit er jo ikke noe bevis på noe som helst. Når Model 3 blir Norges mest solgte bil, så beviser jo heller ikke det at folk flest vil ha sedaner?

hELgenen

Om Y er en "normal" CUV/SUV uten sprelske design påfunn og får rails og hengerfeste til antydet pris så er jeg solgt. TM3 blir for mange praktiske kompromiss dessverre og er mer en morobil/pendlerbil og ikke en allround bil.

JorEl

TM3 har en fordel som aldri TMY kan ta igjen, og det er mest mulig rekkevidde for pengene. Y må opp en batteristørrelse for å matche 3 på rekkevidde.

Behovet for god rekkevidde for pengene kan skape en renessanse for sedaner, pga aerodynamikk.
Fordelen til de bilene som kommer på markedet sist, må være at batteriteknologien stadig utvikler seg. Tesla kan da hive på 5-10kwh ekstra på Y.. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Magnus Hansen

Sitat fra: JorEl på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:32

Fordelen til de bilene som kommer på markedet sist, må være at batteriteknologien stadig utvikler seg. Tesla kan da hive på 5-10kwh ekstra på Y.. :)

Det skjer ikke ved lansering i alle fall. Både 3 og Y oppgraderes sikkert etterhvert, men de nærmeste årene vil tesla heller konsentrere seg om å få ned kostnadene

olavxxx

hELgenen

Fint med folkeskikk istedenfor dolkestikk og konspirasjonsteorier.
Er lei begge leirer som driver med dette tullet....

tornaldo

Behov for rekkevidde henger i stor grad sammen med lademuligheter (både antall punkter og fart). Hvis Tesla og andre aktører fortsetter å bygge ut nettverket sitt, samt øker hastighetene, vil det dekke behovene til de aller aller fleste. Samtidig vil batteriteknologien år for år sikre raskere lading. Rekkevidde på et fulladet batteri vil da få mindre og mindre betydning. At man med Model Y må ta 10 minutter lenger pause på en dagstur tror jeg de fleste vil leve godt med, så lenge den leverer bedre der Model 3 i dag kommer litt til kort.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tuono

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:03
Jeg tror sedan-markedet er mye større ute i verden enn det norske markedet speiler. Vi kjørte alle sedaner til kombi-coupe var det eneste saliggjørende, så var plutselig alt annet enn stasjonsvogn "uselgelig", før vi nå har fått det for oss at vi må alle kjøre rundt "suv/crossover" av en eller merkelig grunn. Ser man til sentral-europa, så er det sedaner av ymse fabrikat og småbiler som Up, Micra, Clio, 500 som er dominerende. Har litt inntrykk at at det gjelder for USA også. Bord du i by, som faktisk de aller fleste gjør så er det sedan som er tingen. Suv eller pick-up er litt "redneck" og/eller nr.2 bil.

Du trenger ikke å gå lengre enn til Danmark for å finne en majoritet av småbiler. Men nå bor vi i Norge. Med dertilhørende klima, topografi, bosetningsmønster og veistandard. Hytter og hyttevei har vært tatt opp til det kjedsommelige på alle merke/modellseksjoner her inne. Men det er et faktum at nordmenn bruker fritiden på en helt annen måte enn i de fleste andre land vi kan sammenligne oss med. Du ser ikke mange biler med f.eks. kajakk på taket en fredag i Bremen eller i Warzawa....

Vaduz

Elektriske biler følger ikke samme regler som ICE. Om du ser trenden på forbrenningsmotoriserte biler siste årene er de kun blitt mindre og mindre effektive større og større griller, enorme frontpartier og kjempestore hjul. Dette har ingenting med funksjon å gjøre. Jeg tror definitivt slik form vil bli «ut» og at aerodynamiske biler blir «inn». Personlig valgte jeg selv MS pga effektivitet over MX (samt falkvingdører/pris/litt andre ting). Jeg ville «aldri» valgt en sedan lignende form på ICE bil. (Men er veldig glad for bakluken på MS). Har plass til alt, savner ikke SUV annet enn kanskje sittehøyde, selv om jeg nå ikke tenker over det. Det er både praktisk, økonomisk og tilfredsstillende med en effektiv og aerodynamisk bil, kunne aldri ha kjøpt e-tron feks, føles som sløs med slikt påfugl-design og energi tilsvarende 8 liter bensin i «tanken». /rant
M3 vil holde seg godt. Den stiller i en helt annen klasse enn niro og kona, på alle måter.

Olings

Sitat fra: tuono på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:45
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:03

Du trenger ikke å gå lengre enn til Danmark for å finne en majoritet av småbiler. Men nå bor vi i Norge. Med dertilhørende klima, topografi, bosetningsmønster og veistandard.

Tja. De fleste av oss bor i byer der veistandarden faktisk ikke er så ille. Klimaet er ikke heller et problem. TM3 kan ha 4WD og jeg har sett flere tester der den takler dette klimaet bra. Den kommer seg også fint opp bakker pga 4WD og om du ikke bor der ingen skulle tru at nokon kunne bu er ikke bosetningsmønster et problem heller. Folk flest bor ikke på landet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA