Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i lyn & torden

Startet av akseln, mandag 12. desember 2011, klokken 23:45

« forrige - neste »

akseln

Hvilke laderutiner bruker dere når dere lader? Lader dere til 80% eller 100%? Ser at det er litt ulike meninger om det er nødvendig å lade til 80% for å forlenge batterilevetiden.

Foreløpig har jeg lagt opp til følgende laderutine:
1. Satt opp Timer1 slik at den alltid er på og lader til 80%.
2. Trykker på "override" knappen de gangene jeg ønsker større rekkevidde/fleksibilitet

Ser at kampen om ladeplassene i Oslo begynner å dra seg til og dette blir ikke noe bedre i fremtiden. Klarer meg normalt fint med 80% lading frem og tilbake fra jobb, men da har jeg ikke nok til å f.eks. kjøre ungene på fotballkamp. 

Håper at elbil-foreningen får endret reglene slik at elbiler også kan parkere på vanlige offentlige parkeringsplasser utover makstid. For mange er goden med lang parkeringstid større enn gratis/tilgjengelig lading og da blir det nødvendigvis større rift om ladeplassene enn nødvendig.




daggad

Jeg gjør nøyaktig som du Akseln !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

BE

Da er vi 3.

I tillegg er jeg så heldig at jeg har en hurtigladestasjon rett ved der jeg bor (Randaberg), og denne har jeg benyttet meg av et par ganger opp til 80% for å gi noen ekstra kilometer. Absolutt all elektronikk og varmeapparat kan benyttes samtidig, så det er ganske så komfortabelt :)

Men altså. 80% som normallading med 10A medfølgende lader montert i stikk i garasjen (Veldig risky business i følge infoskriv, kun anbefalt for adrenalinjunkies...). 100% dersom jeg vet jeg skal langt. I tillegg mulighet for hurtiglader dersom det skulle være nødvendig.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Leif

Lader på samme måte.
80% normal lading, hurtigladning har jeg sålangt ikke prøvd.
Merker meg også at det begynner og bli trangt på EL bil plassene i Oslo, beste løsning kan være el. bil plasser
uten lader (finnes kanskje allerede?), og 3 timers parkering på vanlige plasser.

 
Nissan Leaf - 2011

daggad

SitatMerker meg også at det begynner og bli trangt på EL bil plassene i Oslo

Det er jo bare fantastisk om man tenker litt på det.. 8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Jepp. Det er også litt alles ansvar å være sin egen lobbyist og presse på politikere, arbeidsplasser og organisasjoner for å få flere ladeplasser. Stikk gjerne innom og la de få klå litt på elbilen. La folk engasjere seg, det blir gnister av slikt :)

Jeg skal ihvertfall gjøre mitt på nordvestlandet, i alle tre byene :)
Nissan Leaf

BE

Her er et tips til å sette tidsinnstillingen slik at bilen alltid lader seg til 80% når ladekabelen settes inn. Dersom jeg ønsker 100% lading kan jeg enten trykke på "timer override" knappen, eller velge "Start lading nå" fra Carwings, dette vil overstyre den aktive tidsinnstillingen og lade direkte til 100%.

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

i_expect

Jeg har et spørsmål om  dette med 80% lading. Jeg/vi kjører såpass langt hver dag at vi trenger mest mulig kapasitet, men vi kan nok greie oss med opp til 80%. Problemet er det at da vil bilen sannsynligvis komme ned på rødt de fleste dagene. Da tømmer vi jo batteriet og det er jo heller ikke anbefalt. Så hva er best? Fylle opp til 80% og kjøre ned på rødt eller fylle opp til 100% og unngå det røde feltet?
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

BE

Så vidt jeg har lest skal det ikke være store forskjeller på 80 og 100% lading. Men i det lange løpet er det anbefalt med 80 bare for å være på den "sikre siden" dersom det er tilstrekkelig for dagens kjøreturer.

Jeg har også vurdert det du skriver om utlading av batteriet, og har inntrykk av at det er mindre heldig enn å lade batteriet til 100%. I ditt tilfelle ville jeg da heller ladet til 100%, men jeg ville satt på en timer slik at batteriet er ladet til 100% ikke så lenge før avgang, altså at det f.eks. skal være ferdig kl 0700 dersom du har avreise kl 0730 hver morgen. På denne måten vil ikke batteriet stå med 100% lading over lang tid, dessuten vil du da ha tid til å forvarme kupeen på tidsuret før du skal av gårde med bilen.

På toppen av det hele viser de fleste forsøksmodeller at moderne Li-Ion batterier ikke tar så veldig stor skade av å bli toppladet, 4.1 - 4.2 V pr. celle, så lenge temperaturen er under kontroll. I vårt klima, og med kjøling av batteripakken, vil det å lade til 100% kanskje ikke ha betydning i det hele tatt.

Alt i alt tror jeg Nissan har laget gode marginer på topp og bunn, så alle våre bekymringer med topplading og utlading sannsynligvis har lite å bety. Det er ikke uten grunn at vi f.eks. bare har tilgang til 21 kWt på en batteripakke som er 24kWt...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

eivisa

Jeg lader nesten alltid til 80%, og kjører som oftest til det blinker på den siste røde streken.
Det er mye å gå på i bunnen og. De siste dagene har jeg lagt mellom 9 og 10 mil på 80% lading.
Lader kun til 100% når jeg vet at jeg har bruk for det.  ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

daggad

Er det små muligheter for at jeg ikke vil klare meg på en 80% lading så vil jeg lade til 100% med god samvittighet !  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

daggad

Sitat fra: eivisa på onsdag 30. november 2011, klokken 14:57
Jeg lader nesten alltid til 80%, og kjører som oftest til det blinker på den siste røde streken.
Det er mye å gå på i bunnen og. De siste dagene har jeg lagt mellom 9 og 10 mil på 80% lading.
Lader kun til 100% når jeg vet at jeg har bruk for det.  ;)

Ja men så er du også ifølge carwings j*** gnipen på watta dine da !  :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Ladefabrikken

Sitat fra: i_expect på onsdag 30. november 2011, klokken 14:30
Jeg har et spørsmål om  dette med 80% lading. Jeg/vi kjører såpass langt hver dag at vi trenger mest mulig kapasitet, men vi kan nok greie oss med opp til 80%. Problemet er det at da vil bilen sannsynligvis komme ned på rødt de fleste dagene. Da tømmer vi jo batteriet og det er jo heller ikke anbefalt. Så hva er best? Fylle opp til 80% og kjøre ned på rødt eller fylle opp til 100% og unngå det røde feltet?

Helt klart mye bedre å lade til 100% enn å kjøre til rødt. Normalt har litium batterier ca 2000 -3000 ladesykluser ved 20%DOD men kjører du bare ned til 30% DOD kan man fort oppnå 4000 ladesykluser.
Jeg kommer ikke til å kjøre ned til rødt hvis jeg ikke må når jeg får Leafen
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

eivisa

Hva er en ladesyklus? Hvis jeg lader til 80%, er det en full ladesyklus?
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA