«Model 3 with more charging issues» - TeslaBjørn

Startet av Imagine, søndag 03. mars 2019, klokken 08:55

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på søndag 03. mars 2019, klokken 10:42
Imponert over de som fremdeles synes Tesla ikke duger. De har jo forandret bilbransjen allerede, selv om de hadde gått konk i morgen.

Var tre dager i Tyskland og Sveits forrige uke. Totalt 14 timer med kjøring de dagene. Antall Tesla observert: 3. Joda, Tesla har definitivt forandret bilbransjen i Norge, og tildels USA. Men det skal nok særdeles mange Model 3 ut fra Teslafabrikken(e) før resten av bilbransjen må gjøre drastiske tiltak. Men noe er på gang!

rkaspers

Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 21:58
Sitat fra: rkaspers på søndag 03. mars 2019, klokken 21:33
Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 19:57
Hadde den stått lenge i ro før denne turen?
Varm garasje?

Nope. Stått ute. Kjørte tidligere på dagen, men den hadde stått ute i minst 3 timer i 3-4 grader og regn før jeg tok den bort og testet.

Om du hadde kjørt lang tur i forkant så tar det veldig lang tid at batteritemperatur faller.

Om driftstemperaturen (=31 grader) er nådd på Model S'en så går det sikkert 12-24 timer for den å falle ned til en omgivelsestemperatur på for eksempel 0 grader.
[/quote]

Ingen lang tur i dag. Det var typisk bykjøring i underkant av 1 time. Regen var også begrenset under hele dagen nettopp pga temp på batteriet.

GRS

Mer testing. To Fortum hurtigladere på Frekhaug (Esso). Får kun ladet på den ene. Har også prøvd å starte lading før tilkobling som det ble tipset om i filmen tidligere. Ene laderen startet ikke uansett. Får bare 16kW, men det er sikkert pga kaldt batteri.
TM3P sort/sort

GRS

Får 11kW (som er maks) umiddelbart på fleksiladere. Der betaler man jo pr. kW, så om ikke batteriet har veldig bra temp er det dårlig butikk å lade på hurtigladere (Ikke Tesla sine selvfølgelig;-) )

I tillegg oppleves de veldig ustabile. Håper dette blir bedre etterhvert.

Når man heller ikke har noen måte å se batt.temp, så vet man ikke når man får akseptabel guffe på hurtigladerne. De jeg har testet har lagt mellom 15 og 25 kW de gangene de har funket.

Jeg ikke helt dette med lading...På hurtigladere fra andre sies det batt.temp gjør at man ikke får mer enn 15-25 kW. Men på SuC får jeg over 100 kW med samme batt.temp. (etter tilsvarende tur) Uansett lader man der minst med +/- 40kW opp til 80% virker det som.

Hvorfor tar den mer strøm hos Tesla enn hos andre?

TM3P sort/sort

olekvi

'19 TM3P

GRS

Noen som kan forklare hvorfor det funker for noen, og ikke for andre? :)

Programvare-versjoner enten i ladere eller bil?
TM3P sort/sort

S4e

Sitat fra: olekvi på mandag 04. mars 2019, klokken 19:04
Jeg testet litt i går, og filma med mobilen.

https://www.youtube.com/watch?v=MtJVUo18u-E

Flott - takk for testing!

Ser du bruker knapp for å åpne ladeluke på hjemmelader. Hva slags ladestasjon og kabel er det?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Counterpointer

Kjempebra tiltak [emoji1]

Du har ikke noen 150/175 kW ladere i nærheten?

petgok

Jeg testet SuC i Porsgrunn ikveld - kjørte først fra Larvik til Porsgrunn, så hadde nok ikke så veldig varmt batteri. fikk kun 28-30 kW ut av laderen. stod der i ca 20 min, men kun samme effekt hele tiden. batteriet var nok ca 45% når jeg startet lading. Det var vel litt lavt?

Testet SuC Rygge i forrige uke etter en times kjøring, men fikk kun 56 kW da.
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

olekvi

Sitat fra: S4e på mandag 04. mars 2019, klokken 21:02
Ser du bruker knapp for å åpne ladeluke på hjemmelader. Hva slags ladestasjon og kabel er det?

Det er en Saltoboks, men det spiller ingen rolle.  Er kabelen fra EVChargeKing som gjør trikset.

https://www.evchargeking.com/en/t/tesla
'19 TM3P

olekvi

Sitat fra: knut.aulie på mandag 04. mars 2019, klokken 21:47
Kjempebra tiltak [emoji1]

Du har ikke noen 150/175 kW ladere i nærheten?

Takk.   Jeg vet ikke om noen slike ladere i nærheten.  Bor i Trondheim, så om noen vet av ladere som ikke er for langt unna så si fra så skal jeg teste :-)

Når det gjelder SuC så har jeg ladet tre ganger på det.  De to første gangene fikk jeg litt skuffende ladehastighet, men det tror jeg skyldes for kaldt batteri og noe høy SoC den ene gangen.

Tredje forsøk her:

'19 TM3P

S4e

Noe sted du kan se hvilken versjon du har av software? Ville vært interessant å se om du har en nyere versjon enn de som har problemer...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

olekvi

Sitat fra: S4e på mandag 04. mars 2019, klokken 22:36
Noe sted du kan se hvilken versjon du har av software? Ville vært interessant å se om du har en nyere versjon enn de som har problemer...

Om du spør meg så har jeg v2019.4.2, vet det finnes biler der ute med v2019.4.3.1. 
Om det er noen forskjell på de to med tanke på lading vet jeg derimot ikke.
'19 TM3P

mikaelf

Jeg har utført alle første CCS lading av min M3LRAWD foregårs i Oslo på en 180kW Fortum super?hurtiglader.
Ladingen startet ved 20% kapasitet av et forholdsvis kald batteri og ladet opp til nøyaktig 60% kapasitet.
Ladehastigheten begynt med 96kW og gikk sakte men sikkert nedover til 76kW til slutten av ladingen.

Husker ikke hva utetemperaturen var, estimerer det var rundt +5 grader på en sent kveld.

Synes ladehastigheten var grei, men hadde vært gøy å oppleve en hastighet rett under maksen av hva en M3 er i stand til å ta imot :)

Firmware ver. på bilen er 2019.8.5
TMY - LR AWD (2022 HW3)

Hvis det er noen som har sett Tesla-Bjørns roadtrip til Lappland, så tester han sin TM3 for første gang på supercharger. På de to første stoppene får han ganske lav kW, mens ved tredje lading går den opp til 112-114 kW.

Han har da en teori om at bilene trenger et par superladinger før de kommer opp i toppfart.
Vet ikke om dette er blitt bekreftet eller avkreftet.

Ser frem i mot å teste min første superlading på langtur i helgen

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA