Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VESS/syntetisk motorlyd på europeisk Model 3?

Startet av Vesel, lørdag 02. mars 2019, klokken 23:17

« forrige - neste »

Vesel

Dere som har fått utlevert bilen, kan dere si noe om bilen har VESS?
Har nemlig hørt at det skal nylig ha blitt eller kommer til å bli et europeisk krav på elbiler. Lar den seg skru av? Permanent, eller resettes den hver gang man skrur av bilen?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

olavxxx

Hull for høyttaler er i alle fall under frontdeksel, så er sikkert mulig å teipe over hull hvis man ønsker og det er høytalere der.

Strøm Tycoon

Hvis det er et europeisk krav, hvorfor skulle det da være mulig å deaktivere/skru av?

Tom

#3
Fra 1. juli 2019 innføres EU-direktivet (EU 540/2014) som krever at elbiler og hybridbiler har akustisk lydvarslingssystem (AVAS) som standardutstyr. Varsellyden skal være aktiv i hastigheter opp til 20 km/t.?

1. juli 2021 for biler som er typegodkjent før 1. juli 2019.
Gjelder self bare biler solgt etter denne datoen..

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2017/juni/akustiske-varslingssystemer-til-kjoretoy-avas-endringsbestemmelser/id2569052/

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

GOS

Sitat fra: Vesel på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:17
Dere som har fått utlevert bilen, kan dere si noe om bilen har VESS?
Har nemlig hørt at det skal nylig ha blitt eller kommer til å bli et europeisk krav på elbiler. Lar den seg skru av? Permanent, eller resettes den hver gang man skrur av bilen?

Ikke sett noe til dette
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vesel

Sitat fra: olavxxx på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:41
Hull for høyttaler er i alle fall under frontdeksel, så er sikkert mulig å teipe over hull hvis man ønsker og det er høytalere der.
Kan også bare klippe ledningene, men det er jo dumt å gjøre noe sånn. Dersom man har modifisert påbudt VESS og det medvirker til påkjørsel av en person, så blir man kanskje gjeldsslave.
Dersom bilen ikke har VESS til å begynne med derimot, så er det sikkert bare forsikringsselskapets problem.

Sitat fra: model3citizen på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:51
Hvis det er et europeisk krav, hvorfor skulle det da være mulig å deaktivere/skru av?
Hmm, si det. Vil neppe gå an å skru av permanent, men på Hyundai Ioniq mener jeg det ihvertfall var mulig å skru den av midlertidig. Slik som med ESP så ble den skrudd på igjen automatisk hver gang man startet bilen på nytt.

Sitat fra: Tom på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:57
Fra 1. juli 2019 innføres EU-direktivet (EU 540/2014) som krever at elbiler og hybridbiler har akustisk lydvarslingssystem (AVAS) som standardutstyr. Varsellyden skal være aktiv i hastigheter opp til 40 km/t.
Mtp. Olavxxx har observert noe som kan være en høyttaler så kan det være at Tesla aktiverer VESS på alle biler fra og med datoen for EU-kravet. Er vi heldige derimot, så slipper vi, fordi vi har klart å skaffe oss en bil like før dette kravet blir iverksatt. Har neppe tilbakevirkende kraft. Jeg ønsker ihvertfall ikke VESS. Eller, for å være presis, jeg kan gjerne ha det, men jeg ønsker muligheten til å ha den permanent deaktivert.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Sveinaldo

#7
Fant en artikkel om dette

https://electrek.co/2019/01/10/tesla-model-3-safer-noise-machine/amp/

Synes personlig det vil være en fordel om alle elbiler får dette da det minsker risiko for å kjøre på fotgjengere

bno

#8
Hyundai Kona har VESS med av/på (som er helt ok) mulighet som Vesel beskriver. Men hva med dem som går med headset...

Imagine

Sitat fra: Sveinaldo på søndag 03. mars 2019, klokken 10:26
Fant en artikkel om dette

https://electrek.co/2019/01/10/tesla-model-3-safer-noise-machine/amp/

Synes personlig det vil være en fordel om alle elbiler får dette da det minsker risiko for å kjøre på fotgjengere


Er jo det som er poenget med det. Men utrolig irriterende å kjøre rundt med da. For min del et argument for å få bil levert før 1. Juli 2019.

Løve

Sitat fra: Sveinaldo på søndag 03. mars 2019, klokken 10:26
Fant en artikkel om dette

https://electrek.co/2019/01/10/tesla-model-3-safer-noise-machine/amp/

Synes personlig det vil være en fordel om alle elbiler får dette da det minsker risiko for å kjøre på fotgjengere

Det er en bakstreversk idiotløsning å legge på lyd. Vi er en plass i utviklingen der en kan løse det faktiske problemet (at fotgjengere blir påkjørt) ved hjelp av teknologi. I strevde for å lage forsøplende støy så burde alle bilprodusenter blitt pålagt å jobbe i et åpent sammarbeid om å lage teknologi som gjør at bilen nekter å kjøre på fotgjengere.

Sveinaldo

Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 10:44
Sitat fra: Sveinaldo på søndag 03. mars 2019, klokken 10:26
Fant en artikkel om dette

https://electrek.co/2019/01/10/tesla-model-3-safer-noise-machine/amp/

Synes personlig det vil være en fordel om alle elbiler får dette da det minsker risiko for å kjøre på fotgjengere

Det er en bakstreversk idiotløsning å legge på lyd. Vi er en plass i utviklingen der en kan løse det faktiske problemet (at fotgjengere blir påkjørt) ved hjelp av teknologi. I strevde for å lage forsøplende støy så burde alle bilprodusenter blitt pålagt å jobbe i et åpent sammarbeid om å lage teknologi som gjør at bilen nekter å kjøre på fotgjengere.

Om et barn går på fortauet parallelt med veien og plutselig bestemmer seg for å krysse akkurat i det en bil kommer så er det vel ikke alltid fysisk mulig for et kjøretøy å stoppe i tide.

Øyvind.h

Barn løper rett ut i veien når det kommer fossilbiler også. Helt enig i at falsk lyd er komplett idioti. Elbiler lager lyd når de ruller. Moderne fossiler er rimelig stille. Og alle går med propper eller fjeset i mobilen. Litt kunstig lyd er bare tull.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bno


Sveinaldo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. mars 2019, klokken 11:30
Barn løper rett ut i veien når det kommer fossilbiler også. Helt enig i at falsk lyd er komplett idioti. Elbiler lager lyd når de ruller. Moderne fossiler er rimelig stille. Og alle går med propper eller fjeset i mobilen. Litt kunstig lyd er bare tull.

Det er jo åpenbart større risiko for at barn, svaksynte/blinde og ellers andre ikke registrerer at det kommer en bil dersom den ikke lager lyd enn om den gjør det.

Ettersom jeg forstår finnes det en undersøkelse som tilsier at risiko for fotgjengerpåkjørsel er 40% høyere med elbil enn bensin/diesel.


 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA