Min gamle EAP og den nye inndelingen?

Startet av GeirHM, lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Vhagar

Fin den der, men du burde tatt med forbeholdet han nevner i tweeten sin også.

Pre 2019 FSD må jo føle seg litt snytt? Det ser ikke ut til at de får ettermontert HW3 nå? Og ikke nevnt at de kan kjøpe det heller? Tesla har mye å gjøre for å klargjøre dette kaoset.

Venter fortsatt i spenning på om pre 2019 EAP ved kjøp av "D" betyr at det inkl. HW3 eller ei.
Det synes i hvertfall klart på dette tidspunktet at ingen upgrades vil inkludere gratis hardware upgrades videre, om/når det er behov for noe etter HW3.

Mulig oversikten er mangelfull, men mener å ha sett at FSD inneholder mye mer funksjonalitet enn det som er nevnt.

Og uten HW3 upgrade eller uten at det ligger fremtidige hardware upgrades i pakken etterhvert som Tesla innser behovet, så er ikke "D" pakken noe jeg går for i dag. Til det er "Navigate on Autopilot in the city" alt for langt frem i tid til å bli godkjent om de ikke sniker det inn bakveien (at det er selvstyring som i Autosteer i dag, bare med navi i tillegg og ikke kaller det "selvkjørende").

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

Jeg betaler heller ikke for D før jeg får en skriftlig forsikring at HW3 følger med.

Råde

Må jo si at jeg, som kun betalte for A føler meg Ok heldig som får C, og plutselig har fått rabatt på en kanskje greit brukandes D. Fordi, som flere skriver så ligger autonom kjøring så langt frem at da har jeg allerede byttet til bil med adekvat HW (la oss si versjon 6.0?)
e-Golf | X75D

obay

Vi kjøpte til enhanced autopilot til vår bruktbil (forrige uke av alle ting) til kr 73 000 inkl. mva.
Ut fra det folk sier så er prisene nå satt ned på dette? Hva mulighet har en evt til angrerett/mulighet for prisreduksjon?
Det kan vell også være spec endringer på gammel vs ny pris .. ?

Vhagar

Siden man kjøper slikt på tesla sine nettsider går det vel under "netthandel" og du kan angre deg innen 14 dager? Men litt usikker på hvordan dette stiller seg når det gjelder software/tjeneste og ikke et fysisk produkt. Jeg ville i hvertfall gjort hva jeg kunne for å gjøre om den handelen. Tesla får ta det på goodwill kontoen sin (den begynner vel snart å bli tom).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

obay

Har prøvd å ringe de men blir bare videresendt mellom de lokale kontoret og hovednummeret.
Hvor/hva bør jeg prøve for å kontakte de som administrerer salg på nett?

k1

Sitat fra: obay på mandag 04. mars 2019, klokken 16:04
Har prøvd å ringe de men blir bare videresendt mellom de lokale kontoret og hovednummeret.
Hvor/hva bør jeg prøve for å kontakte de som administrerer salg på nett?

Logg deg inn på My Tesla og legg igjen beskjed i kontaktskjemaet deres under "Støtte" og "Send en detaljert melding som beskriver hvordan vi best kan hjelpe deg når du kontakter kundestøtte. Vis svarer deg innen kort tid."
Da har du logget din angrerett innen fristen i hvertfall.. så får man heller smøre seg med tålmodighet til de tar kontakt?
Evt møt opp på et utsalgssted/service center?

JorEl

Tesla må gjøre opp med obay!
Det er jeg  sikker på at de vil gjøre.  :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

akseln

Det kan virke som om de som nå kjøper FSD nå kjøper et annet produkt (eller med andre lovnader) enn vi som kjøpte FSD fra før den muligheten ble stengt på nett. Jeg har FSD på X fra oktober 2017 og forventer at de oppfyller det som ble nevnt selv om det tar lang tid. Jeg tipper de må oppfylle lovnaden om kostnadsfri oppgradering til HW3 før denne ballen kan legges død.

Jeg tror ikke noe på at de som kjøper FSD nå får oppgradering til HW3 siden produktet ikke er spesifisert like omfattende.

Belloq

Sitat fra: akseln på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:42
Det kan virke som om de som nå kjøper FSD nå kjøper et annet produkt (eller med andre lovnader) enn vi som kjøpte FSD fra før den muligheten ble stengt på nett. Jeg har FSD på X fra oktober 2017 og forventer at de oppfyller det som ble nevnt selv om det tar lang tid. Jeg tipper de må oppfylle lovnaden om kostnadsfri oppgradering til HW3 før denne ballen kan legges død.

Jeg tror ikke noe på at de som kjøper FSD nå får oppgradering til HW3 siden produktet ikke er spesifisert like omfattende.
Be om pengene tilbake , du har betalt for et produkt de ikke klarer eller har tenkt å levere. Det har jeg gjort , blir spennende å se hva de svarer.
P85 2014

turfsurf

Sitat fra: Belloq på onsdag 06. mars 2019, klokken 11:15
Be om pengene tilbake , du har betalt for et produkt de ikke klarer eller har tenkt å levere. Det har jeg gjort , blir spennende å se hva de svarer.
Hvem kontaktet du får å be om refusjon? Har egentlig tenk å gi dem ut 2019 får å se om de leverer noe, men to år på overtid begynner å bli nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Belloq

Jeg skrev i feltet for å be om støtte inne på my tesla, bare skrev i det feltet der. Så regner jeg med noen tar kontakt.
P85 2014

akseln

Kan vel fort bli et gruppesøksmål hvis de legger ned planene om å levere FSD som først planlagt.

JorEl

Jeg er en TeslaLover, men synes FSD innbetalingene ikke samsvarer med det Tesla kommer med. Det å bli en beta-tester, er jo egentlig noe man burde bli betalt for. Her får Tesla rett og slett skjerpe seg skikkelig. Foreløpig er dette en stor ripe i lakken.
Jeg liker heller ikke at jeg strakk meg til EAP-42 tusen norske kroner. Dette var fordi jeg i hvert fall måtte ha adaptiv cc. På E-golfen betalte jeg under 5k for dette..
EAP er fin. AutoPilot er kjekt og imponerende. Føler 25k for AP er bra, men 42k for EAP dyrt.
Har jeg misforstått at for oss som har gammel EAP må oppgradere for 25k for å få FSD? Mens man i USA betaler $2000.
Edit; Mer bensin på bålet....min E-golf med adaptive cc hadde også skiltgjennkjenning + at AP1(Mobile Eye) også hadde dette :o 
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

GeirHM

Tillat meg å være uenig med deg, JorEL. (Det er du sikkert.) Men jeg synes ikke du har rett i at det som skjer nå gir Tesla en ripe i lakken. Ja, de har laget et rot for seg selv og sine kunder. Men det handler faktisk ikke om oss som har vært med en stund. Rotet knytter seg til gruppen som nettopp har kjøpt uten å ha fått sin bil ennå i forhold til de som får den nå. Obay er jo et litt spesielt tilfelle i denne forbindelse. Og antakelig har han en god sak fordi han har handlet dette over nettet. Han vil måtte kompenseres og blir nok også det. Men ellers synes jeg Tesla strekker seg lengre enn de juridisk sett behøver å gjøre. Det gjør de fordi det jo alltid har vært noe mer enn ordinært kundeforhold i relasjonen mellom selskapet og oss Teslabrukere. Denne relasjonen er på interessant vis symbolisert i Elon Musks bruk av twitter. Det er jo som om han kroppsliggjør selskapet og snakker (vel tweeter) til oss personlig.

Når jeg er uenig med deg er det også fordi EAP er mye mer enn de greiene du får med en Golf. Jeg har bror med først Golf GTE og seiner e-golf med alt utstyr, og ærlig talt de kjøreassistsystemene han har og har hatt (GTE) har lite å gjøre med EAP. Jeg hadde (E)AP1 i vår S85D og har EAP 2.5 i vår X100D. Jeg kan ikke forestille meg en Tesla uten dette systemet, for meg er det minst like stor del av bilen som den elektriske drivlinja og batteriet vi sitter på toppen av. Jeg kjører daglig med AP på og nærmest hele tiden med TACC aktivt. Ja, det koster noen kroner, men det er da også en pakke som er i kontinuelig utvikling. Noe alle firmware oppgraderingene OTA bærer bud om. Noen ganger oppleves ikke oppgraderinger som annet enn tilbakeskritt men over tid er det helt fantastisk og noe jeg har til gode å se i noen annen bil. Derfor er det ingen av de andre (Jaguar og Audi) på markedet som er reelle konkurrenter. De er elektriske ja, men hvor er den kontinuelige programvareoppdateringen og flåtetenkingen som vi Teslaeiere tar for gitt? Bror min, golf-eieren, bare måpte da han første gangen tok ut min X på langtur og fikk oppleve EAP og superladernavigasjonen som tok han fra lader til lader før han nådde sin destinasjon. Det gjorde ham ikke mer glad i sin eGolf for å si det slik.

Du har kanskje et poeng - uten at det blir noen ripe av det - når det gjelder FSD. Men jeg tør vedde på at du kjøpte det før HW3 kom på banen? På kjøpstidspunktet var det rein risikosport og velge det med. For på det tidspunktet inkluderte det intet innhold, bare framtidsdrømmer. At de solgte det slik handler rett og slett om at Tesla er ikke en bilprodusent i vanlig forstand. De hadde Hackernes ville ideer om hva de skulle få til og ingen blåruss på plass til å stoppe dem. I tillegg har jo Elon seinere tweetet om oppgraderinger av FSD med HW3. Hva han røyka på da han tweetet dette vet ingen. Bra var det ikke. Men altså, Tesla er ikke som andre selskaper. Og det er jeg glad for. Og du får nok aldri HW3. Rett og slett fordi en retrofit sannsynligvis ikke er mulig.

Vi som kjøpte Tesla betalte for å være early adaptors. Men jaggu fikk vi ikke også en god del. Jeg fikk en virkelig god pris da jeg solgte vår S og jeg kjører fortsatt rundt i en X med gratis superlading så lenge jeg har den. Og jeg har hatt drøssevis av goodwill-gratis service og reparasjonsbesøk på Teslas verksteder i inn og utland. Og jeg fikk en av de aller første S85D som kom til landet vinteren 2015. Da hadde jeg egentlig en vanlig S85 på vei som jeg fikk annulert uten ekstrakostnader til en D. Jeg fikk tilogmed beholde avtalt pris pluss et påslag på 25k for dual drive. Det var bra for i mellomtiden hadde dollaren steget med nesten 50%. Så i mitt regnskap med selskapet har de virkelig ingen riper.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA