Min gamle EAP og den nye inndelingen?

Startet av GeirHM, lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Dix Hallpike

Når jeg logger inn står fortsatt prisen på FSD på 25.100kr. Hvor sender jeg mail for å forhøre meg om å få den ned til 17.600kr - som er mer aktuelt?
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

GeirHM

Logg deg helt ut. Start tesla.com på nytt og velg USA heller enn Norge og så Norge igjen og så logg deg inn. Det er sikkert noe som gjør at din mytesla ikke er oppdatert.

Ny pris er 16 700.

GeirHM

Sitat fra: gaustabl på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:21
Hvis jeg logger inn på min konto på tesla.com, hvor finner jeg alternativ konfigurasjon? Kommer ikke opp noe når jeg klikker på bilen. Annet enn legg inn kreditkor, og at jeg har superlading hele bilens levetid. Den har forøvrig advanced autopilot, og «evnen til å kjøre helt selv» fra kjøpstidspungt. Kan det være derfor ?
Mvh Lars

Det er derfor.  :)

Vhagar

Sitat fra: GeirHM på torsdag 07. mars 2019, klokken 11:50
Dette må bety at vi enten får Full-Self-Drive med dagens hardware (etter noen programvalideringer) eller at Tesla faktisk ser for seg at de kan gi oss alle HW3 uten ekstra omkostninger (for oss). Det siste er helt utrolig!! Det må bety at de fortsatt tror de kan levere til alle som historisk har betalt ekstra for å få FSD. Da, Vhagar, blir det lite igjen av den ripen dere mener Tesla har fått i lakken sin.

Jeg liker entusiasmen din GeirHM men beklager å måtte strø litt salt i såret.

1) Du får ikke FSD med "dagens hardware" om det betyr hardware under HW3, dette har Elon nevnt før.
2) Elon har også nevnt at de ikke lenger gir hardware oppgraderinger gratis (altså inkl. i FSD pakken når du kjøper denne etter at bilen er levert). Tesla hadde gått konkurs om de skulle gjøre det antydet han.
3) Selv om funksjoner blir lagt til i FSD pakken så er det ikke sikkert at du kan bruke de da de avhenger av lokale myndigheters godkjenning også.

Dette betyr flere ting.

De som ikke har HW3 og som ble lovet OG kjøpte FSD tidligere blir forlatt av Tesla. De må kjøpe FSD på nytt og på nytt helt til Tesla har en hardware revisjon som er god nok og software som er god nok og godkjennelse fra myndighetene. Kompensjonen Tesla gir er at de kan få være med i et early access program, altså betatestere. Jeg vet ikke med deg, men jeg selv blir litt sur når jeg betaler for noe jeg ikke får. Da vil jeg på en eller annen måte søke kompensasjon. Wops, en liten ripe der ja.

De som kjøper i dag vet ikke om HW3 er god nok i morgen. Og HW3 er heller ikke inkludert i prisen slik Elon har ordlagt seg. Hm, skal vi se, jeg har 2 riper her nå.

Vaporware. Jepp, jeg skrev det. FSD er i dag vaporware av flere grunner. Særlig at de lovte det OG solgte det til kunder på tidligere hardware som de nå ikke kan innfri på. Men spesielt siden de i ettertid krever nyere hardware uten å dra med seg de gamle kundene. En øvelse de kan gjennta så ofte de trenger siden kundene jubler likevel merkelig nok. Må snart lakkere om bilen så mange riper den begynner å få her, dette var 3dje i denne saken.

De som kjøper FSD pakken i dag kjøper altså en statisk pakke som ikke inneholder FSD men lover FSD samtidig som Tesla ved Elon sier at dersom HW3 ikke er god nok kommer HW4 og den får du ikke gratis. Så i realiteten gir du penger til Tesla for at de skal kunne samle inn brukerdata for opplæring av AI'en sin. Og når den er god nok så får du ikke resultatet men en klapp på skulderen og beskjed om å betale en gang til. Ripe? I think so.

Ordlyden deres om å sette seg i bilen og den tar deg hvor som helst med FSD er altså svært villedende og således et brudd med lovverket all den tid det krever ny hardware som betalende FSD kunder ikke får. Jeg varsler en ripe til her.

Forbeholdene her er at Tesla sin kommunikasjon ikke henger på greip og at Elon har vært litt kort i settningene sine på Twitter. At HW3 er inkl. i FSD pakken til nå redusert pris OG at HW3 er god nok for all fremtid ELLER at FSD pakken inkluderer gratis hardware oppdatering fortløpende. Men jeg tviler, siden Elon har vært så kategorisk på dette den siste tiden. Dessverre. Salt servert.

Alt dette handler ikke om alle små tilleggsfunksjoner de legger i FSD for å sminke pakken. Men kun selve FSD funksjonen. Den som krever myndighetsgodkjenning. Skiltgjennkjenning tar jeg for gitt at de klarer å levere gitt god nok tid selv på HW2/HW2.5 men jeg er jaggu ikke sikker.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

JorEl

Her var det nok salt til å rense såret ;)

Når jeg i dag betaler for FSD, så får i hvert fall Tesla finne på noe, som jeg ikke hadde i EAP-pakken min.
Krever ikke mer enn at de lager noe som gir valutta for pengene. Det er jo i grunnen Tesla flinke til :)
Om Tesla gir ingenting, så får de noen sure kunder, og det svarer seg ikke, tror jeg :-\
In Musk we trust :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

GeirHM

Tja. Jeg henger ikke med på ditt riperegnskap Vhagar. De som kjøpte FSD tidligere ble aldri lovet HW-oppgradering på det tidspunktet de kjøpte pakken. Det er vi vel enige om?

Og den nye FSD pakka de nå tilbyr oss som alt har EAP i bilene våre heter altså "Fullverdige selvkjørende egenskaper" som på alle vis ligger tett opp til hva FSD står for. Men vi kan nok være enige om at i det minste at dagens salgsartikkel ikke lover nivå4 selvkjøring selv om det faktisk står dette her "Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal."

Jeg leser dette dithen at bilen vil bli selvkjørende - i perioder av kjøreturen i det minste - men at vi fortsatt sitter med det juridiske ansvaret og må overvåke og gripe inn om bilen ikke oppfører seg slik den skal. Dette er rollen vi har med dagens autopilot (minus den hersens rattnaggingen).

Tesla lager her et skille som gir oss tilnærma selvkjørende biler (så lenge det ikke snør og du ikke bor på vestlandet hvor været er et helvete uansett om sola skinner eller ikke) og som ikke ruinerer selskapet med en umulig retrofit av HW3,4,5,6 osv.

Vi får alså en slags FSD ut av dette - og den får også de som kjøpte FSD i de riktig gode gamledager. Så får de verste grinebiterne blant oss kjøre semantikken på det de kjøpte når de kjøpte FSD med den gamle varedeklarasjonen inn i rettsvesenet for å håpe å få noen kroner i retur. Jeg tror bare de får masse mas.

I mitt regnskap med Tesla ser jeg fortsatt ingen riper. Det blir verre med den bataljen jeg må ta med finansministeren når jeg vil drømme vekk 16700 til. Hun mener av en eller annen grunn at vi har brukt nok penger på bil.

turfsurf

Er det noen som har screenshot / tekst av originale EAP / FSD
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vhagar

De som kjøpte FSD tidligere ble så klart ikke lovet noen HW oppgraderinger da Tesla ikke forespeilet at dette var nødvendig, heller tverdt i mot. De ble derimot lovet FSD, noe Tesla i dag ikke kan innfri (på den hardwaren de har pre HW3) og Tesla oppgraderer de heller ikke gratis. Så ripen vel bevart.

I avsnitt 2 skriver du at FSD ikke er FSD? Jeg skjønner ikke hva FSD er om det ikke er FSD? Enten er den det eller ikke? Alle andre ting den pakken måtte inneholde er sminke/vaporware. Ah, avsnitt 3 viser at FSD egentlig bare er en avansert EAP som unngår myndighetsgodkjenning siden fører, ikke bil, har ansvart. Ok. Vel, da er det ikke FSD som lovet og ripe inntakt.

Så, FSD er godt nok så lenge det er "tilnærma"? Selv om en har kjøpt og betalt for lovnaden Tesla ikke innfrir? Deg må det være godt å ha som kunde. Om de ikke har kapital eller teknisk mulighet for retrofit, ja så bør de slutte å selge FSD slik de gjør i dag. Ordlyden er ulovlig rett og slett. Ripe.

Nei, de som kjøpte FSD i "de riktig gode gamledager" får ikke FSD - de må kjøpe den, på nytt og på nytt til Tesla har hardware som er god nok. Det er jo dette som er problemet. Noen har kjøpt og betalt for noe Tesla ikke vil levere, ergo vaporware/ripen.

Antall riper kan en jo diskutere. De har i hvertfall 1 i denne saken slik den står pr i dag.

Jeg ville hørt på finansministeren din, hun vil trolig stille noen ekle spørsmål den dagen du må betale for HW4 og ny FSD for å få "tilnærma" FSD funksjon en gang til.

Så får vi heller være enig om å være uenig i hvor happy vi er for å ha fått "en slags FSD" ut av dette.

Min påstand er at de som tidligere har kjøpt FSD har en god sakk overfor Tesla og at de som kjøper det i dag ikke kjøper FSD men sponser Tesla med muligheten til å lære opp AI'en sin frem til de muligens trenger ny HW igjen og kundene blir bedt om å betale - igjen.
Tesla Model X 75D, 2017

JorEl

Man tenger vel bare kjøpe FSD en gang? Men er enig at ordlyden var mer optimistisk når man kjøpte den for noen år siden.
En annen ting er at Musk/Tesla liker halleluja-stemning, og det blir det om de leverer.
Jeg er optimist med bakgrunn i at jeg ikke har betalt mer enn 16k. Har tro på at Tesla heller ikke svikter de som har betalt mer. Men det tar vel litt tid. Og om jeg skal selge bilen, noe jeg ikke har tenkt, så vil jeg skryte uhemmet over FSD, og snakke ned bilene til alle som ikke har det :P
Edit; Hadde jeg hatt AP valgene som nye kjøpere har nå, hadde jeg nok kun hatt 25kversjonen. DEn duger i massevis. Men når jeg først har betalt over 40k for EAP, så synes jeg  17k til er å regne som verdisikring.

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Vhagar

JorEL, i skrivende stund så er det faktisk sånn at de som kjøpte FSD tidligere må kjøpe FSD en gang til. Så ja, en må kjøpe FSD flere ganger slik det er akkurat nå.

Fra wiki'en
Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot

In October 2016, Tesla said all vehicles came with the necessary sensing and computing hardware, known as Hardware version 2 (HW2), for future fully autonomous operation (SAE Level 5).

På det grunnlaget har folk betalt for FSD, noe som ikke har blitt levert og som nå heller ikke blir levert på HW2 plattformen.
Vaporware altså.

Videre:
The company claimed that 3.0 was necessary for "full self-driving", but not for "enhanced Autopilot" functions.
Som betyr at all "sminken" de nå legger i FSD pakken fint funker på hardware lavere enn V3 men det er ikke FSD.

Og svært viktig:
Elon Musk stated that customers who purchased the Full Self-Driving package will be eligible for upgrade to HW 3.0 without cost.

Dette siste har Elon gått tilbake på i en/flere tweets og begrunnet det med at Tesla hadde gått konkurs om de skulle gjort det.
Noe som betyr at de som har kjøpt og betalt for FSD på tidligere hardware IKKE får FSD (som i FSD) uten å betale for det på nytt.

De som ikke har FSD, som i betydning FSD og ikke sminket-FSD, håper jeg får HW3 med på kjøpet av den nye FSD-pakken.

Så får vi se hva som skjer om/når HW4 kommer.
Tesla Model X 75D, 2017

JorEl

Vhagar du argumenterer bra, men ingen vet hvor haren hopper.
Har jeg forresten 14dagers angrefrist :o ??? ::) :-\ :-X

GeirHM

Pust. Ingen er helt ripefrie. Jeg sjekka nettopp lakken på bilen. Den er det  i et hvert fall ikke. Men la meg ta dette en gang til slik jeg forstår dette.

1. De som kjøpte FSD før dette ble trukket tilbake får DAGENS versjon av FSD som på norsk har bytta ut "driving" med "egenskaper". De må altså IKKE kjøpe dette på nytt.
2. Vi som ikke har FSD men har EAP får tilbud om FSD til 16 700.
3. Dette gjelder også min finansminister like mye som andres finansministre (så lenge den aktuelle statsminister har EAP fra før)
4. NYE FSD er IKKE FSD slik dette var beskrevet tidligere. Hvor de to pakkene befinner seg på selvkjøringsskalaen fra 1 til 5 er ikke godt å si. Selv om du Vhagar viser til en wiki på dette så har ikke jeg sett at Tesla har forpliktet seg til noe nivå?
5. Dagens nye tilleggspakker knyttet til selvkjøring er begge knytta opp til softwareutvikling - og ikke ny HW.
6. Tesla vil på et eller annet tidspunkt komme med helt ny hardware. Med dem kommer også nye softwarepakker. Disse vil ikke være bakoverkonvertible.

Vhagar

1)
Det er riktig at FSD nå ikke heter Full Self-Driving men Full Self-Driving Capability.
De som kjøpte FSD av førstnevnte type får ikke flere hardware oppgraderinger, de får bli med i et EAP (early access program, altså betatester). Siden de ble lovt FSD av type 1 så har de derfor mistet noe, selv om de beholder FSD av type 2, pga de mangler hardwaren og må betale for hardwaren selv om de allerede har betalt for FSD (type 1). Vi vet ikke pris på ettermontering av HW3 for HW2/HW2.5 biler. (se neste punkt)

2)
Jepp og det tilbudet er forsåvidt godt, under forutsettning av at det inneholder HW3. Om ikke så er det vaporware i forhold til FSD type 1. Om det ikke inneholder HW3 så betyr det bare at du får FSD type 2 og i fremtiden må betale for HW3 (eller nyere) for å få FSD type 1. Verdt å nevne her er at FSD som beskrevet i type 2 slik jeg tolker det beksriver type 1 fortsatt, så her har Tesla en stor jobb å gjøre for å klargjøre rotet.

3)
Jepp, det blir mye å holde rede på for finansministere i fremtiden.

4)
Delvis riktig. Nye FSD er det samme som gamle FSD gitt at du har HW3. For de som mangler HW3 får de nye FSD men uten selvkjøringsegenskapene som de markedsfører. Der det skiller seg er at nye FSD har beskrevet flere funksjoner (sminke), som HW2.5 takler. Hvor på skalaen de er aner jeg ikke, kun Tesla som vet. Men slik Tesla/Elon beskriver FSD (type 1) og som ligger i FSD type 2 m/HW3, så er de rimelig høyt oppe på den skalaen.
Problemet er at FSD type 2 uten HW3 dropper langt nedover og ikke innfrir hva de solgte til de som kjøpte FSD type 1 og ikke gis HW3 som retrofit slik tidligere lovet. Derav min påstand om at FSD må kjøpes igjen og igjen (hardwaren i denne omgang).

5)
Delvis riktig. Det er mye software i den nye FSD pakken (sminken) og lite hardware. Men, du må ha HW3 for å få FSD type 1 i FSD type 2 pakken. Dette viste jeg til i wikiposten og problemet her er at de som kjøpte type 1 nå må beatale for HW3 for å få type 1 i type 2 pakken.

6)
Det vet vi ingenting om, men det er forventet av svært mange. Mitt håp er jo at HW3 er teknisk god nok til å tilby FSD type 1, i såfall er det kun snakk om software i fremtiden.

Alt dette er så klart basert på tilgjengelig informasjon fra Tesla/Elon i skrivende stund. De kan godt komme på banen og gjøre endringer her som tilbakeviser alt jeg har skrevet. Men de har en del selvmotsigelser å rydde opp i før alt er ok i såfall. Det er særlig de som har FSD type 1 uten HW3 som har en god sak overfor Tesla.

Det mest spennende nå er vel egentlig om FSD type 2 pakken til 16700,- inkluderer HW3 eller ikke. Om den ikke gjør det, så er spørsmålet hvor dyr HW3 blir og hva det har å si for eksisterende FSD type 1 eiere.
Tesla Model X 75D, 2017

Råde

Det er vel egentlig her tesla HW2.0 og 2.5 eiere deles:

1. De som kjøpte FSD før dette plutselige skiftet

2. De som kun hadde EAP men ikke kjøpte FSD

Etter min beste mening har Ener-gjengen all mulig grunn til å være misfornøyde. Toer(sic!)-gjengen har god grunn til å være fornøyde forutsatt at de egentlig permanent hadde slått fra seg FSD i utgangspunktet.

Jeg tror kanskje dette forklarer Vhagar og GeirHMs uenigheter.

Jeg er Toer(sic! igjen) og er i hvert fall fornøyd. FSD med autonomt nivå 4 kjøper jeg når Facelift kommer i 2023 eller deromkring. Det er skrevet i sten, uten at finansdama er innlemmet i den planen enda.
e-Golf | X75D

k1

@Vhagar;
Hvordan vet vi at HW3 være tilstede for FSD1?
Wiki er jo tross alt ikke skrevet av Tesla...
Kan det være en tidligere uttalelse som ikke lenger er gjeldende? Kanskje basert på algoritmebyggingen som ble skrinlagt og begynt bygget på nytt som nylig ble omtalt av brukeren sjokomelk her inne (https://elbilforum.no/index.php?topic=44702.30).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA