Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nedgradere utlevert bil fra EAP til ny AP

Startet av Dani3l, fredag 01. mars 2019, klokken 16:28

« forrige - neste »

Dani3l

Noen som har gjort dette, eller forsøkt? Jeg bestilte kun EAP for adaptiv cruise, det andre er gimmicks i mine øyne (men dette er ikke en tråd om hvorfor man man skal eller ikke skal velge EAP/FSD!).

Jeg fikk bil for to dager siden, og har nå lyst til å nedgradere. Jeg kan jo da enten benytte angrerett (aldri prøvekjørt Tesla, så har 3 dager) eller forsøke å be dem om refundering. Har gjort sistnevnte per e-post, da jeg ikke kommer igjennom på telefon.

Edit: Presisering
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

Handyman

Sitat fra: Dani3l på fredag 01. mars 2019, klokken 16:28
Noen som har gjort dette, eller forsøkt? Jeg bestilte kun EAP for adaptiv cruise, det andre er gimmicks i mine øyne (men dette er ikke en tråd om hvorfor man man skal eller ikke skal velge EAP/FSD!).

Jeg fikk bil for to dager siden, og har nå lyst til å nedgradere. Jeg kan jo da enten benytte angrerett (ikke prøvekjørt, så har 3 dager) eller forsøke å be dem om refundering. Har gjort sistnevnte per e-post, da jeg ikke kommer igjennom på telefon.
Hvis man har prøvekjørt "et kjøretøy" hos Tesla så har man bare en dag. Greit å vite siden mange tror det kun gjelder prøvekjøring av TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Jeg så en på facebook som fikk beskjed om at han kunne gjøre det.
Men jeg vet ikke om det er så lett på en bil du har kjøpt allerede, siden transaksjonen er gjennomført og bilen da er solgt med en spesifiaksjon knyttet til bilen.

Men det skader ikke å høre :-)

J.Lafton

Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 16:31

Jeg fikk bil for to dager siden, og har nå lyst til å nedgradere. Jeg kan jo da enten benytte angrerett (ikke prøvekjørt, så har 3 dager) eller forsøke å be dem om refundering. Har gjort sistnevnte per e-post, da jeg ikke kommer igjennom på telefon.
Hvis man har prøvekjørt "et kjøretøy" hos Tesla så har man bare en dag. Greit å vite siden mange tror det kun gjelder prøvekjøring av TM3.

Står også i kontrakten at har man bestilt bil over nett eller telefon har man 14 dagers angrerett. Dette er jo lokale regler in Norge
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

SurSnasen

Sitat fra: electrip på fredag 01. mars 2019, klokken 19:16
Jeg fikk nedgradert fra FSD til ny AP ihvertfall. Bestilte på nytt og ringte Tesla og sa de kunne endre opprinnelig ordre eller kansellere.. Fikk løfte om refundert 65' og behold utleveringstidspunk.

Refundert 65000? Hvordan kom dere frem til det beløpet? Fikk i dag melding om atmin kommende bil var blitt oppgradert («oppgradert») til FSD. Men akkurat det er jeg ikke interessert i. Lane keep og særlig adaptiv cruise er eneste attraktive for meg

olavxxx

Sitat fra: StianSoppsan på fredag 01. mars 2019, klokken 19:29
Jeg fikk nedgradert fra FSD til ny AP ihvertfall. Bestilte på nytt og ringte Tesla og sa de kunne endre opprinnelig ordre eller kansellere.. Fikk løfte om refundert 65' og behold utleveringstidspunk.

Refundert 65000? Hvordan kom dere frem til det beløpet? Fikk i dag melding om atmin kommende bil var blitt oppgradert («oppgradert») til FSD. Men akkurat det er jeg ikke interessert i. Lane keep og særlig adaptiv cruise er eneste attraktive for meg
Skjønner ikke den summen jeg heller.

Handyman

Sitat fra: J.Lafton på fredag 01. mars 2019, klokken 19:21
Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 16:31

Står også i kontrakten at har man bestilt bil over nett eller telefon har man 14 dagers angrerett. Dette er jo lokale regler in Norge
Stemmer det, men det er en annen hjemmel og bestemmelser.
Jeg siktet til forskjellen mellom 1 og 3 dager hvor det er "No questions asked".
Men nå leste jeg at Tesla åpner for 7 dagers åpent kjøp siden de skal legge ned alle "butikkene".
Enestånede!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Keion

Var innom Skøyen for å forsøke å få nedgradert fra EAP til AP. Fikk plent nei, det var ikke mulig. Endte med at jeg leverte tilbake bilen på stedet. Så da blir det ny bestilling.

olavxxx

Sitat fra: electrip på fredag 01. mars 2019, klokken 20:16
Sitat fra: olavxxx på fredag 01. mars 2019, klokken 19:32
Sitat fra: StianSoppsan på fredag 01. mars 2019, klokken 19:29

Skjønner ikke den summen jeg heller.
Hadde bestilt EAP + FSD, gikk heller for ny AP. Bilen gikk vel ned 25 i utgangspunktet, gml fsd + gml eap kostet vel 65-isj, mens ny ap koster 25. Siden jeg droppet fsd og gikk for ny ap fikk jeg refundert 25 for generell prisnedgang samt diffen mellom gml fsd/eap og ny ap. Altså 65'-isj. Altså har jeg fått en bil med mindre funksjonalitet enn jeg opprinnelig hadde bestilt, men det var vel det trådstarter spurte om?
Men min 3P med AP kostet 622 med hvit lakk, hvitt interiør.
Speccer jeg opp en 3P nå med AP og FSD; blir det 622.

Skulle jeg fått 65 ish i avslag, måtte jeg vel sagt fra meg AP (25 ish) + FSD (40 ish)?
Eller er det noe jeg har bommet på her? :-)

Dani3l

Sitat fra: Keion på fredag 01. mars 2019, klokken 19:59
Var innom Skøyen for å forsøke å få nedgradert fra EAP til AP. Fikk plent nei, det var ikke mulig. Endte med at jeg leverte tilbake bilen på stedet. Så da blir det ny bestilling.

På hvilket grunnlag? De skaper jo bare mer jobb for seg selv, men kanskje de bare er glad til for å få noen inventory-biler? Må vel nesten dra til Drammen i morgen og høre med dem. Forberede seg mentalt på å gå ut igjen uten bil...

sliddis

Krizz

Sitat fra: las^se på mandag 04. mars 2019, klokken 18:12
Sitat fra: sliddis på mandag 04. mars 2019, klokken 17:50
Ingen mer som prøvd seg på dette?

Jeg gjorde to forsøk idag. Forsøk 1: Mindre serviceinnstilt nordmann som ville at jeg skulle kansellere. Forsøk 2: Hyggelig engelskmann som fikset det mens vi var i telefonen. Fikk mail under samtalen, som jeg bekreftet. Fikk ny ordrebekreftelse 1 time senere.

Og du har utlevert bile og fikk penger tilbake på konto?

Det kan ikke stemme

Dani3l

Sitat fra: sliddis på mandag 04. mars 2019, klokken 17:50
Ingen mer som prøvd seg på dette?

Dro ikke innom på lørdag, da jeg hadde sendt e-post dagen før. Har nå snakket med dem på telefon, og blitt bedt om å maile buildmy3EMEA@tesla.com i stedet. Det er altså gjort, så nå avventer jeg svar igjen. Forventer ikke gjennomslag for refundering, men at jeg må tilbakelevere bilen. Får se om jeg orker det.

Sitat fra: Krizz på mandag 04. mars 2019, klokken 18:26
Sitat fra: las^se på mandag 04. mars 2019, klokken 18:12

Jeg gjorde to forsøk idag. Forsøk 1: Mindre serviceinnstilt nordmann som ville at jeg skulle kansellere. Forsøk 2: Hyggelig engelskmann som fikset det mens vi var i telefonen. Fikk mail under samtalen, som jeg bekreftet. Fikk ny ordrebekreftelse 1 time senere.

Og du har utlevert bile og fikk penger tilbake på konto?

Det kan ikke stemme

Innlegget var nok feilpostet..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA