Hovedmeny

Summon

Startet av Kentor, fredag 01. mars 2019, klokken 09:40

« forrige - neste »

Kentor

Summon: den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen. Helt sant.

This will sale the car, no need for the showrooms!

Tesla Model 3 LR RWD 2019 AP/FSD Reservert 2/4 2016 Bestillt 28/1 2019, Levert 22/3 2019.
Tesla Model S85 2013 utan AP, inbyttes 22/3 2019
Reva 2011

granskauen

Noen som har mottat sin Model 3 med FSD som har testet ut advanced summon?
Det er kanskje litt teit spm. siden det burde vært mer røre på internett og videoer av dette, men i konfiguratoren står det tydelig under "Evnen til å kjøre helt på egen hånd" at "Summon: den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen. Helt sant." før avsnittet "Kommer senere i år".
Altså skal Model 3-biler med FSD utlevert i dag ha advanced summon tilgjengelig - eller er det myndigheters klarering man venter på?

RuneW

Har ikke våget å teste det enda, men jeg kan aktivere summon-funksjonaliteten.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

Summon du har i dag er ikke advanced summon som ryktes komme senere i år, i FSD pakken.

bakskj

Står ingenting om at det kommer senere iår i konfiguratoren men Summon fungerer veldig dårlig på min bil. Jeg må stå ved siden av bilen eller helt inntil panseret for at summon skal fungere. Noen som bruker det til noe fornuftig foreløpig?
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

olekvi

Sitat fra: bakskj på torsdag 11. juli 2019, klokken 11:42
Står ingenting om at det kommer senere iår i konfiguratoren men Summon fungerer veldig dårlig på min bil. Jeg må stå ved siden av bilen eller helt inntil panseret for at summon skal fungere. Noen som bruker det til noe fornuftig foreløpig?

Ja.  Jeg rygger bilen inn mot en vegg der jeg står parkert hjemme, og på denne veggen er det masse rør til vann og luft i bygget.  Om jeg åpner bakluka der jeg normalt vil stå parkert så treffer den akkurat et av disse rørene, noe som både gjør at jeg må være forsiktig og ikke minst er det kronglete å få ting inn / ut av bagasjerommet.

Da bruker jeg Summon enten til å rygge bilen helt på plass etter at jeg har tømt bagasjerommet eller for å kjøre litt fram om jeg skal legge noe ned i bagasjerommet, på denne måten slipper jeg å sette meg inn i bilen for å flytte den en meter fram eller tilbake.  Selvsagt ikke nødvendig, men veldig praktisk når muligheten er der :-)
'19 TM3P

CorsoDante

Sitat fra: bakskj på torsdag 11. juli 2019, klokken 11:42

EU-regler har påført Summon en (midlertidig?) tvangstrøye, blant annet dette med at man må være tilkoblet bilen via blåtann.

(will not necessarily sell the car alone...)
TMYP HW4 / TM3P Atom

haavares

Remote Control Manoeuvring er for øvrig tema på neste GRVA-møte i september, så ser frem til å lese referatet fra diskusjonen der. Det er for øvrig FN og ikke EU som står bak reguleringene det vises til. Det er en demokratisk organisasjon hvor Tesla kan delta hvis de ønsker.

UN regulation 79 styrer dette og mange andre land enn EU har ratifisert den. Norge gjorde det i 1993.
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XI-B-16-79&chapter=11&clang=_en

Per dagens regulering kreves det ikke bluetooth, men at det er maksimalt 6 meter mellom operatør og bilen.

Info om neste møte her:
https://www.unece.org/index.php?id=51559

haavares

GRVA-møtet var denne uken og referatet er ikke klart ennå. Det forelå i hvert fall forslag om noen interessante endringer som jeg vil tro blir vedtatt:

- Maximum value for the specified maximum lateral acceleration from 3 to 4 m/s2
Begrensningen på Autopilot i skarpe svinger gjøres langt bedre.

- It is recognised that the maximum lateral acceleration specified by the vehicle manufacturer aysmax may not be achievable under all conditions (e.g. inclement weather, different tyres fitted to the vehicle, laterally sloped roads). The system shall not deactivate or unreasonably switch the control strategy in these other conditions.

Hvis begrensningen overskrides, skal ikke Autopilot slås av.

- The measured time between the start of the lane change procedure and the start of the lane change manoeuvre is not less than 3.0 seconds and not more than 5.0 seconds. Foreslått endret til 15 sekunder.

Avbrytt filskifte hvis mindre lengre enn 5 sek fjernes.

Også RCM var oppe til diskusjon på onsdag (Summon). Ingen forhåndsforslag om å utvide til over 6 m mellom fjernkontroll og bil, så tviler det vil komme i advanced summon med det første. Tror uansett advanced summon kan bli nyttig innenfor 6m, så tipper Tesla implementerer med denne begrensningen. Det er også foreslått nytt krav om at man benytter < 12 mnd gammelt kart for å sjekke at bilen ikke er på offentlig vei.

Ser ut som referatene pleier å komme ut rundt 3 uker etter møtene, så blir spennende å se hva de vedtok.

Edit: mindre/lengre

ohowl

Trist at kjeppene i hjulene fortsetter for advanced summon, men vanlig summon har i det minste håp om å bli litt mer brukandes, selv om begrensningen om å måtte være i bluetooth-kontakt er latterlig, gitt hvor enkelt det er å implementere idiotsikker løsning også over internett (stopp hvis det er mer enn x ms siden siste godkjente "fortsett")..

Begrensningen for autopilot i krappere svinger har irritert meg lenge, og at AP bare "gir seg / bremser unaturlig" her for å imøtekomme begrensningen oppleves mer farlig enn trygt. Klarer ikke helt se for meg hvor mye bedre ting vil være med 4 versus 3mss?

Filskifte-maksbegrensninge er jo komplett idioti, og det vil være svært overraskende om den ikke utvides. Da kan man legge ned hele komiteen.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

haavares

Forskjellen 3 til 4 m/s2 utgjør forskjell i fart fra ca 60 til 70 km/t gjennom en sving med 100 m radius. Eksempel: E18 ved Frognerkilen i Oslo som er ca 100m radius. Fartsgrensen der er for øvrig 70, så det er ganske irriterende at bilen bremser ned til 60. Tror det vil hjelpe en del.

Handyman

Sitat fra: haavares på lørdag 28. september 2019, klokken 17:33
.....Tror uansett advanced summon kan bli nyttig innenfor 6m, så tipper Tesla implementerer med denne begrensningen. .......
Takk for interessant info!
Lurer bare på hva du tenker på med nyttig summon utover det den er idag.
Den vil jo kunne "finne veien" selv mens man går ved siden, men det blir litt sånn #gåturmedbilen.
Ser ikke helt nytten, men du tenker kanskje på noe annet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

haavares

Jeg tenker at Advanced Summon kan være nyttig på gårdsplassen innenfor 6m, f.eks ved at den kjører ut av garasjen og snur bilen. Eller at den parkerer i garasjen uten at bilen er satt rett foran. Per nå er jo Summon kun rett frem eller tilbake.

Handyman

Sitat fra: haavares på søndag 29. september 2019, klokken 07:22
Jeg tenker at Advanced Summon kan være nyttig på gårdsplassen innenfor 6m, f.eks ved at den kjører ut av garasjen og snur bilen. Eller at den parkerer i garasjen uten at bilen er satt rett foran. Per nå er jo Summon kun rett frem eller tilbake.
OK, skjønner, men slik summon funker nå, tror jeg ikke jeg har tålmodighet til at bilen skal gjøre det selv.
Trodde den bare kjørte til det stedet du stod, og at den ikke vil snu, eller kjøre inn i garasjen selv?
Med 6m rekkevidde ser jeg kun nytteverdi hvor du vil kjøre bilen inn/ut på et trangt sted.
Men når det er så trangt at jeg ikke kan bruke døra, så er det med hjertet i halsen at jeg bruker summon.

EDIT: ser å at man kan velge et punkt som bilen skal kjøre til. Da hjelper det jo litt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA