Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med bilene som leveres tilbake på angrerett?

Startet av Sveinaldo, fredag 01. mars 2019, klokken 00:11

« forrige - neste »

Sveinaldo

Dersom man kjøper en ny TM3 er man garantert å få en "ubrukt" eller kan man risikere å få en som noen har brukt 3 dager og så bestemt seg for å levere tilbake?

Hva skjer med disse tilbakeleverte bilene?

Amatøren

Formelt sett mener jeg at de da ikke er nybil lenger.

Da bør Tesla opplyse om at de selger bil fra retur (holder ikke å si demobil synes jeg).

Det holder heller ikke å ta full klargjøring og nullstille km stand. Det blir jo regnet som svindel å tukle med.

Her gjelder det å følge med på når bilen er førstegangs registrert.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

bjodnes

Hentet bil på onsdag og sendt mail til delivery@tesla nå om at jeg vil benytte meg av min 3 dagers returrett. Det betyr at jeg må levere bilen tilbake senere i dag. Kjekt så lenge/kort det varte.
iOn 2012 modell
2013 model S 85

creal

Sjekk kontrakten - jeg har 14 dagers angrerett i min under "regionspesifikke bestemmelser" (en særskilt side i kjøpsavtalen). Går ut i fra at alle har dette?

Forøvrig; alle har vel ihvertfall enten 14 dagers returrett, eller tre dagers returrett (ingen som har fått overlevering så langt har vel prøvekjørt), sånn at Tesla nok vil se seg tjent med å refundere til de noen få hundre som allerede har fått utlevert bilen?

EDIT; et nærliggende alternativ enn refusjon er at Tesla sper på med autopilot til de som ikke har det, og FSD til de som hadde bestilt med Autopilot...

Svein el-freak

Med prisreduksjonen som kom nå i kveld på over 40000kr er nok muligheten for at jeg bruker angreretten stor....
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Ampera

Sitat fra: bjodnes på fredag 01. mars 2019, klokken 00:32
Hentet bil på onsdag og sendt mail til delivery@tesla nå om at jeg vil benytte meg av min 3 dagers returrett. Det betyr at jeg må levere bilen tilbake senere i dag. Kjekt så lenge/kort det varte.

Får du hele summen tilbake?

Handyman

Sitat fra: creal på fredag 01. mars 2019, klokken 00:32
Sjekk kontrakten - jeg har 14 dagers angrerett i min under "regionspesifikke bestemmelser" (en særskilt side i kjøpsavtalen). Går ut i fra at alle har dette?

Forøvrig; alle har vel ihvertfall enten 14 dagers returrett, eller tre dagers returrett (ingen som har fått overlevering så langt har vel prøvekjørt), sånn at Tesla nok vil se seg tjent med å refundere til de noen få hundre som allerede har fått utlevert bilen?
Med returretten på 14 dager har Tesla lov til å holde tilbake et beløp for å dekke deres omkostninger knyttet til bestilling og produksjon.
Ang prøvekjøring så er det kun en dag fri retur for de som noen gang har prøvekjørt et kjøretøy hos Tesla. Diskutert i annen tråd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

creal

Ok - hvilken tråd er dette? Jeg kan ikke se hva i kontraktsformuleringene som hjemler at Tesla kan holde tilbake et beløp for "omkostninger knyttet til bestilling og produksjon".

Svein el-freak

Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 00:38

Med returretten på 14 dager har Tesla lov til å holde tilbake et beløp for å dekke deres omkostninger knyttet til bestilling og produksjon.
Ang prøvekjøring så er det kun en dag fri retur for de som noen gang har prøvekjørt et kjøretøy hos Tesla. Diskutert i annen tråd.

For med så virker det som de kan belaste meg 5000kr ved avbestilling i henhold til angrerettskjema
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Langangen

Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 00:38

Nei det kan ikke Tesla gjøre så lenge bilen er solgt over telefon eller internett. Det er en standar vare en har bestillt og da gjelder vanlige regler, dvs 14 dager angrerett (ikke returrett) og alle pengene tilbake. Ta å les angrerettloven som gjelder i Norge.

Ellers så gleder jeg meg sykt til bilen min som kommer snart og kommer ikke til å returnere denne under noen omstendighet, som jeg har ventet på i 3 år  :) :)
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

creal

Jeg tror jeg fant tråden vedr at angrerett visstnok skal koste penger. Jeg tror ikke resonnementet der stemmer.

For det første knytter "ordrebetalingen" seg til kompensasjon for avtalebrudd, jf. det som står i påfølgende avnsitt: "Du anerkjenner at ordrebetalingsbeløpet er et rettferdig og rimelig estimat for det faktiske tap vi har lidt eller kan lide som følge av ditt avtalebrudd (...)"

For det andre fremgår angreretten av regionspesifikke bestemmelser, som det er nærliggende å forstå slik at går foran den generelle kontrakten ved motstrid. I tillegg er angreretten formulert tydelig slik at det skal foretas en full refusjon, dog med unntak for unødvendig bruk:

"Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon. Du må returnere Kjøretøyet til et Tesla servicesenter uten unødig
opphold, og i alle tilfeller innen 14 dager fra den dagen du informerer oss om din beslutning om å angre denne Avtalen. Tidsfristen er møtt dersom du returnerer Kjøretøyet før utløpet av denne 14-dagers perioden. Du må selv bære de direkte kostnadene ved å returnere Kjøretøyet. Vi vil betale tilbake til deg (etter å ha gjort relevante fradrag) etter at Kjøretøyet er returnert til oss."

Siden standardkontrakten uansett tilsier at ordrebetalingen knytter seg til kompensasjon for avtalebrudd, er det heller ikke noen direkte motstrid mellom den regionspesifikke bestemmelsen om angrerett, og standardkontraktens klausuler.

Langangen

For med så virker det som de kan belaste meg 5000kr ved avbestilling i henhold til angrerettskjema
[/quote]

Hadde du bestillt en lysegrønn tesla, så hadde det vært en spesialbestilling og da kunne du blitt krevd gebyr for dette.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Handyman

Sitat fra: Langangen på fredag 01. mars 2019, klokken 00:54

Hadde du bestillt en lysegrønn tesla, så hadde det vært en spesialbestilling og da kunne du blitt krevd gebyr for dette.
Tesla hevder at bilene er skreddersom i og med at man selv setter sammen et produkt i konfiguratoren.
Jeg her ikke kompetanse til å vurdere denne jussen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Langangen

Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 00:58
Sitat fra: Langangen på fredag 01. mars 2019, klokken 00:54

Tesla hevder at bilene er skreddersom i og med at man selv setter sammen et produkt i konfiguratoren.
Jeg her ikke kompetanse til å vurdere denne jussen.
[/quote]
Nei altså det er ikke spesialbestilling når 10000 andre har bestillt det samme configen.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Amatøren

Mange av innleggene burde vel vært i egen tråd med tittel som henspeiler mot noe som "Hva kan Tesla kreve kompensasjon for ved retur".

Trådstarter spør ikke om hvor mye man taper ved å returnere biler, men hva skjer med de returnerte bilene!

Sitat fra: Sveinaldo på fredag 01. mars 2019, klokken 00:11
Dersom man kjøper en ny TM3 er man garantert å få en "ubrukt" eller kan man risikere å få en som noen har brukt 3 dager og så bestemt seg for å levere tilbake?

Hva skjer med disse tilbakeleverte bilene?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA