Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vil økende avgifter på elbiler påvirke prisen?

Startet av tuslaman, tirsdag 26. februar 2019, klokken 22:58

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:55
Når du skriver som du gjør blir svarene deretter :)

I motsetning til deg tror jeg aldri elbiler avgiftsbelegges likt som fossilbil på bruk og kjøp. Dermed vil elbilene for alltid ha en økonomisk fordel. Allerede i dag vinner elbilen på TCO selv om mva legges på.

Tror du ikke? Men trenden viser jo at de tidligere enn hva de sa begynner å gjøre om på fritakene. Min bekymring er at jeg med en snart 6 år gammel model S sitter med nesten kun ulemper og risikoer og svært lite som veier opp.

0-100 greit..
Sparer 500 i mnd på drivstoff
Men om det blir alt, så kan jeg som sagt redusere min økonomiske risiko meget ved å kjøpe en 8-10 år gammal A4 isteden til 100k. Selvsagt noen risikoer der også, og jeg har dårlig erfaring med både Toyota og Skoda, så og gå for ICE er ikke noe jeg egentlig drømmer om.

Bare redd for at jeg er i ferd med og gå i "eie gammel ""luksusbil"" " fella snart - noe som var greit så lenge det var økonomiske incentiver for det - men jeg ser jo trenden..
Hva slags Model S er det du har? Regner med den er betalt. Verdt kanskje 350000-450000,-?

Det er jo ikke noe risiko å snakke om.. Det blir ikke verdiløs selv om det skulle bli moms på elbiler.

Hva vil du men denne tråden? Du er jo allerede overbevist deg selv om at det er skummelt å eie en elbil. Kjøp deg en diselbil da. 

tuslaman

Sitat fra: cra på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:56
Jeg skjønner godt at tråden kan oppfattes som trolling; hvorfor går klart fram i flere av svarene allerede.

Men for å være litt on-topic:

Den største fordelen (billig drivstoff) forsvinner ikke med det første.Folk vil kjøpe både nye og brukte elbiler selv om de økonomiske og praktiske insentivene fases ut. Høyere nybilpris trekker bruktprisene opp, men så vil naturligvis tilbud/etterspørsel kunne påvirke i motsat (eller samme!) retning. Det er vanskelig å spå, spesielt om framtida, men jeg tviler på at det kommer til å bli mer attraktivt å kjøre fossilt sammenlignet med elektrisk. Den eneste fordelen jeg ser er rask fylling/god rekkevidde, men det er mange som ikke synes det veier opp nok til å gå den vegen. Legg til dalende bruktpriser, økte drivstoffavgifter, tidvis kjøreforbud i byer osv osv, så tenker jeg elbil er et greit førstevalg likevel. :)

Heisann!

Billig drivstoff forsvinner ikke:

Der tendenserer jeg til å være enig, i hvert fall ser det slik ut en stund til.

Folk vil kjøpe både nye og brukte elbiler selv om de økonomiske og praktiske insentivene fases ut:
Hvorfor? Vi ser det motsatte i Danmark

Høyere nybilpris trekker bruktprisene opp, men så vil naturligvis tilbud/etterspørsel kunne påvirke i motsat (eller samme!) retning

Ja..enig i at det er en sammenheng der, og det kan jo se ut som om bruktprisene på tesla holder seg bra i Danmark.

Takk for argumenter!

tuslaman

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:25
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:55
Når du skriver som du gjør blir svarene deretter :)

I motsetning til deg tror jeg aldri elbiler avgiftsbelegges likt som fossilbil på bruk og kjøp. Dermed vil elbilene for alltid ha en økonomisk fordel. Allerede i dag vinner elbilen på TCO selv om mva legges på.

Tror du ikke? Men trenden viser jo at de tidligere enn hva de sa begynner å gjøre om på fritakene. Min bekymring er at jeg med en snart 6 år gammel model S sitter med nesten kun ulemper og risikoer og svært lite som veier opp.

0-100 greit..
Sparer 500 i mnd på drivstoff
Men om det blir alt, så kan jeg som sagt redusere min økonomiske risiko meget ved å kjøpe en 8-10 år gammal A4 isteden til 100k. Selvsagt noen risikoer der også, og jeg har dårlig erfaring med både Toyota og Skoda, så og gå for ICE er ikke noe jeg egentlig drømmer om.

Bare redd for at jeg er i ferd med og gå i "eie gammel ""luksusbil"" " fella snart - noe som var greit så lenge det var økonomiske incentiver for det - men jeg ser jo trenden..
Hva slags Model S er det du har? Regner med den er betalt. Verdt kanskje 350000-450000,-?

Det er jo ikke noe risiko å snakke om.. Det blir ikke verdiløs selv om det skulle bli moms på elbiler.

Hva vil du men denne tråden? Du er jo allerede overbevist deg selv om at det er skummelt å eie en elbil. Kjøp deg en diselbil da.

Om du ikke liker tråden så ikke kommenter da. Hvorfor trigger den deg sånn? :D

Ja, det er litt skummelt å eie elbil. Spesielt en bil som jeg egentlig ikke hadde hatt råd til om det ikke var for at den er ekstremt billig i drift og ser ut til å holde seg ganske godt i verdi så langt i hvert fall. Det blir litt som å eie en gammal 7 serie..veldig kul bil, men du ender fort opp i luksusfellen. Jeg må innrømme at jeg biter litt negler her..Har generelt veldig dårlig erfaring med bilhold. Alltid masse reperasjoner og ting som ryker selv om jeg alltid har hatt de mest "driftsikre" merkene.

Har en 2014 P85. Den er betalt ja..og det frister jo litt å ta de 400 og så kjøpe seg et dieseldrog til 100. Da har jeg 300 til ødelagte turboer og bensin. Da vet jeg i hvert fall hva utgiftene blir. Hva vil et batteri koste meg om 2 år når garantien er ute. Når ryker UMC'en? Når ryker luftfjæringene? Hvor mange år må jeg vente på bilen min om den må inn på akutten? Slike ting.

Sier ikke at det ikke er masse positivt med den. Hadde det bare vært ræl, så hadde jeg ikke giddi prøve diskutere det engang. Jeg er jo usikker - derfor jeg ønsker diskusjon.

Klykken

Ville vært mer bekymret for å eie en fossilbil. Alt tendenserer jo til at de vil bli dyrere i bruk (bompenger, drivstoff, forbud), enda høyere verditap (mindre etterspørsel) etc. og ikke minst tungsolgt. Spesielt nær byer.

Ellers, Tesla er ikke eneste elbil. Enig i at det kan være litt vel mye issues med dem, og kostbare reperasjoner, men batteri og drivlinje er den minste bekymringen (8 år garanti og ubegrenset kjørelengde).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tuslaman

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:37
Ville vært mer bekymret for å eie en fossilbil. Alt tendenserer jo til at de vil bli dyrere i bruk (bompenger, drivstoff, forbud), enda høyere verditap (mindre etterspørsel) etc. og ikke minst tungsolgt. Spesielt nær byer.

Er det ikke en pågående "renselsesprosess" for dieselbiler nå da? Media skriver om "sjokkerende målinger" i positiv forstand om dagen.

Alt tendenserer jo i at ALLE biler blir dyrere å bruke - det ser vi jo. Snart skal vi vel ha behovsprøving?

Det jeg synes jeg ser er at elbiler skal komme nærmere fossilbiler i kostnader og utgifter. Kan godt hende de øker avgifter for fossilbiler OGSÅ, men de har jo masse masse penger å hente fra oss elbileiere.

PS: 8 år nærmer seg med stormskritt for oss med EL på skiltene....
Og sant..kanskje jeg skal ta en siste aksellerasjon til hundre og vurdere å kjøpe meg en nyere hyundai eller leaf istedenfor. Samtidig så føler man seg bra i en Tesla..folk hater deg, du akser raskere enn en porsche og bilen er en drøm å kjøre.

OlaM

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 07:52

The tribalism is strong with this one :)
Det er ikke trolletråd. Det er et seriøst spørsmål. Tror du at prisen på brukte elbiler vil holde seg når de økonomiske incentivene for å kjøpe og kjøre eilbil blir borte? Du tror folk kjøpte elbil for å redde klimaet?

Jeg tror absolutt ikke prisen på brukte elbiler vil holde seg. Jeg tror ikke prisen på noen biler vil holde seg. Det er helt vanlig at priser går ned etter hvert som bilen blir eldre. Kanskje mange tidlige Tesla-eiere flyter på den opplevelsen de hadde og tror at dette vil bli normalen. Dem om det.

Det er mange som har kjøpt elbil som driter i miljøet, du er kanskje en av dem. ("Vi er jo alle sånn gutta! Er vi ikke? Gutta...?") Å si at man redder klimaet er å ta hardt i. Da gjør man en mye bedre jobb som fotgjenger. Men man kan jo si man tar et valg for å skade det mindre.

Og er det virkelig mange som kjøper bil til 750 000 kun for å spare 60 kroner om dagen? Er det så bitteliten fordel som skal til for å få dem til å bruke massive mengder med penger? Det er vel derfor folk kjøper svindyre Plus-billetter på fly og tror de har fått en kjempedeal fordi de får gå først ombord og får et par gratis boksøl. Hvis de er så lettlurte er det i alle fall lett å lage miljøvennlig politikk rettet mot dem!

Hvis det er 60 kr om dagen du trenger for å ikke aktivt forgifte luften dine barn inhalerer, ja da får vel det offentlige koste på seg det.
'21 3LR

Klykken

Med din 2014-modell er batteri/drivlinje ute av garanti i 2022.
Elbiler vil sikkert bli dyrere å eie og kjøpe, men ikke tidligst før om et par år. 2021 er neste stortingsvalg og da kanskje det kan bli større omveltninger. Før den tid ville jeg ikke vært særlig stressa.

Men for all del, hvis en leaf eller hyundai passer ditt bruk er jo det billigere biler å eie.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tuslaman

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:10
Med din 2014-modell er batteri/drivlinje ute av garanti i 2022.
Elbiler vil sikkert bli dyrere å eie og kjøpe, men ikke tidligst før om et par år. 2021 er neste stortingsvalg og da kanskje det kan bli større omveltninger. Før den tid ville jeg ikke vært særlig stressa.

Men for all del, hvis en leaf eller hyundai passer ditt bruk er jo det billigere biler å eie.

Ja, de passer best 99% av tiden..og man får jo en helt ny bil til samme pris eller billigere enn hva jeg får for min 5 år gamle.

Det er lurt å bli stressa litt i forkant, og ikke dagen før garantien går ut..evnen til å tenke fremover kan redde deg for mange penger tapt. Hvem vil kjøpe min bilen uke før all garanti går ut, og til hvilken pris?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tuslaman

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:22
Da gjør du som du tenker og selger. :)

Kom igjen a! Gi meg noen argumenter for å beholde :)
Eller er det ingen?

Blekkulf? Noen argumenter for uten at jeg redder universet?

Øyvind.h

Bil blir dyrere og dyrere å eie i fremtiden. Fossilbil kan du påregne at blir vesentlig dyrere enn elbil, selv om prisen på kjøp og bruk av elbil vil gå opp.
Alternativet å gå til fossil er dermed egentlig ikke noe alternativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:31

Eller er det ingen?

Vi kjøpte Tesla pga at bilene fullstendig bryter med de gammelnissene som regjerer bilindustrien ellers. Tesla introduserte en helt ny tankegang for hvordan bil skal være, og regjerer fortsatt på den fronten.
I tillegg er den morsom å kjøre, billig i drift, og pen å se til. Og den er stor nok for vårt behov.

Ellers er det opp til deg hva du vil ha. Vi kjenner ikke deg, eller dine behov samt økonomi.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Det er andre segmenter i brutbilmarkedet som sliter mer enn elbiler:

https://www.dn.no/motor/moller-mobility-group/bil/elbil/moller-varsler-prissmell-pa-bruktbiler/2-1-552431

Vanskelig å se at brukte elbiler *faller* i pris når det legges på moms. Bompengerabatt vil fortsette med maks 1/2 pris, og strøm vil fortsette å være billigere enn bensin.

tuslaman

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:49
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:31

Eller er det ingen?

Vi kjøpte Tesla pga at bilene fullstendig bryter med de gammelnissene som regjerer bilindustrien ellers. Tesla introduserte en helt ny tankegang for hvordan bil skal være, og regjerer fortsatt på den fronten.
I tillegg er den morsom å kjøre, billig i drift, og pen å se til. Og den er stor nok for vårt behov.

Ellers er det opp til deg hva du vil ha. Vi kjenner ikke deg, eller dine behov samt økonomi.

Om du mener at det å åpne døra med en fiskesene eller andre pre-industrielle metoder så er jeg med deg på at tesla bryter fullstendig med tradisjonelle modernistiske metoder som regjerer i bilindustrien..  :laugh:

For meg er økonomi og forutsigbarhet viktigst. 0-100, luksus og str er mindre viktig. Men jeg føler at jeg så langt har fått en bra kombinasjon av alle disse tingene. Det som dog bekymrer meg er f.eks om batteriet kan feile om 3 år. Og hvor mye vil det koste å få et nytt?

Det er klart at om jeg sparer 12-15k i året på å ha teslaen så kan jeg også fint akseptere å bruke 25-30k i året på reperasjoner. Det er jeg klar over. Smertelig klar over at det lett går 15-30k i året på reperasjoner på en fossilbil.

JorEl

Batteriet er i hvert fall det jeg er minst redd for når det gjelder Tesla.
Kostnader etter 5år er jeg redd for uansett bil.
Min våte drøm er at det kommer 25%moms på nye elbiler, det vil selvfølgelig gjøre alle brukte elbiler mer verdt over natten.
Men hvordan skal politikerene få oss over på elbil(2025) om de tar bort gullerøttene?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA